Jag har alltid haft en läggning för Turbo

.
Och för 2 år sedan hittade jag siten
www.E85.nu och blev intresserad av biobrännsle Etanol. Läste om detta och studerade lite förbränningsteknik. Av någon anledning blev det en diskussion ang överladdning med Etanol. Och jag började Projectet Etanol turbo. Letande efter bil och motor blev det hör och häpnad en 360

. Om den kommer att gå bra tänkte jag , så ska det vara den risigaste "rostigaste" 360 med dumpljud som finns.
Efter en liten tid så var det någon på forumet som provade detta med E85 och turbo. Han har haltec sprut och kunde ladda då över 1.3 bar och motorn spikade inte ett skit trots 9:1 i kompförhållande. Jag blev som tokig när jag läste detta och byggde nu "lite" fortare.
Och nu till vagnen
Det är en 360 GLS 83 med B19A orginal med 9.25:1 kompressionsförhållande , som jag satt en liten Dat32 turbo förgasare (2 port 32 mm ) På ett insugningsrör från en B200K motor och en liten IHI RHB5 turbo från en 1.8 liters motor. Grenrör från en org B21ET med svetsad adapter och 2.5 " avgas hela vägen med den enda ljuddämparen länst bak. Bosch brännslepump i mitten av bilen och en tryckregulator för förgasar turbo från Malpassi. Retur ledning till tanken. Körde och kör på E85.
Jag reoverade toppen toppen lite och med detta system kunde jag ladda 0.7 bar utan spikningar. Vid 0.9 bar (Hurr vad den gick

)
Så fick jag spik vid 5000 varv på trean endast , och efter en vecka monterade jag en vatteninspruting som jag kopplade på spolarpumpen via en knapp. Då gick spikningarna bort när jag duchade vatten på trean och fyran , och sen gick det för fort !!! 0-100 på 6.5 sec med 175 vinterdäck och inget fullgas på ettan !

När jag kört med detta en månad så gick topplockpackningen åt skogen. Det visade sig att topplockspackningsdiametern (långt ord !!) var lite för liten så att den gick in i förbränningsrummet i toppen och eldlågorna slickade kanten och brände av den till slut.
Rivde ner toppen och har nu bearbetat ner till toppen till 8.25:1 och den är nu slät som en barnrumpa. Och monterade en bättre B23 topppackning där diamtern var bättre och packningen ligger nu en bit inne i toppen istället. Provkörde igår och den går som vanligt fort !!!!!
Brytarspetsar , org motor (största del) förgasare !!
den kommer inte att gå bra sa många till mig, och du kommer att smälta ventiler, smälta kolvar, spikningar som fan .
Inget av det har hänt , och ventilena var gyllenbruna och någon sot fanns inte kan jag lova !! Tack vare Etanolen som är mycket snällare mot motorn. Etanol innehåller också en syreatom som gör att vid rätt blandningsförhållande och rätt för-tändning ger brännslet 5-8 % mer effekt på vilken ottomotor som helst. Liten form av nitrous oxide ! Och givetvis om man effektökar med kammaxlar och bättre sprut , eller turbo så blir vinsten ännu större.
Och motorn håller längre !!
Soppan kostar 7.49 och har kostat det dom senaste åren och det tycker jag är ett bra pris för att racing brännsle !

I´LL BE BACK !!!