Författare Ämne: Balans axel  (läst 9594 gånger)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Balans axel
« skrivet: september 25, 2006, 13:15:06 »
Vad gör denna? finns 2 st på min 16v motor.
Är de nödvändiga eller kan ja ta bort dem. de kan ställla till problem med motorfästen annars..=(
360 Hybrid MKII

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Balans axel
« Svar #1 skrivet: september 25, 2006, 18:53:31 »
Det är bara ta bort. Bom flästa som turbokonverterar tar bort dom, bara onödig massa som motorn ska dra runt på. Typ som extra tungt svänghjul.

Edit: Kan ju kanske va idé att balancera veven med koppling remskivor mm. Så vet man att balancen är bra utan axlarna.
« Senast ändrad: september 25, 2006, 18:56:36 av T08R »

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 25, 2006, 23:13:53 »
Släng bort balansaxlarna, gör ~10hkr.
Det är ju i princip samma vev o annan "dynga" i 16v som dem andra rödblockarna så ska du inte varva mer än 6-6,5k behövs ingen balansering(balansera en rödblockare är iofs aldrig fel).
Men det finns ju dem som tycker att en optimerad motor har max effekt mellan 8-8200rpm o ett vridmoment som är obefintligt under 6000rpm.

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 26, 2006, 16:35:11 »
okej. då har ja köpt en ny kamrem i onödan..
nån som vet vilken kamrem som passar då dessa försvinner?
360 Hybrid MKII

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 26, 2006, 22:23:48 »
Det vågar jag inte svara på.
Men en fråga eller sökning på TPC lär ge dig ett svar.

Vet att man brukar använda en Opel diesel rem med 147 runda kugg om man sätter 234 topp på 230 block. Men då kamremmen även driver oljepumpen så vågar jag inte säga om det stämmer (eller va det en separat rem till den pumpen?...). Har inte skruvat B234 och inte vart intresserad heller, förutom toppen då ;D

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 26, 2006, 22:43:37 »
Men det finns ju dem som tycker att en optimerad motor har max effekt mellan 8-8200rpm o ett vridmoment som är obefintligt under 6000rpm.

OT: Det där var kanske lite väl extremt men det behöver ju inte vara en dålig sak att minska vridet på lägre varv, tvärtom så blir det ju bara lättare att få resten av drivlinan att hålla  :)
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 26, 2006, 22:56:30 »

OT: Det där var kanske lite väl extremt men det behöver ju inte vara en dålig sak att minska vridet på lägre varv, tvärtom så blir det ju bara lättare att få resten av drivlinan att hålla  :)

Själv så har jag gärna sämre vridmoment där jag har hög effekt. En F1 har ca 350nm som max vrid och det är ganska lagom, då är risken mindre att drivlinan pajar.

Vart man väljer att lägga sin max effekt när man bygger en motor beror ju på vad man har för kompförhållande, volym, cylindrar, cylinderdiameter, slaglängd, kamaxlar, längden på vevstakar, vikten på dom olika rörliga detaljerna, mm.

Sen varför man väljer att lägga max effekten i vid ett visst varvtal (försöker komma så nära som möjligt) brukar bero på drivlinan, vilka däck man kan få in i hjulhusen/är tillåtna enl. reglementet mm.

Stor skilnad på max effekt och hur brett register en motor har som det ser ut som att ni diskuterar här.

Nästan lite varning i samma klass (ok inte samma klass ;) ) som jag hörde av en tjej på jobbet idag, hon inte fattade skilnaden mellan hjul och däck, hon är säljare.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 26, 2006, 23:07:51 »

Själv så har jag gärna sämre vridmoment där jag har hög effekt. En F1 har ca 350nm som max vrid och det är ganska lagom, då är risken mindre att drivlinan pajar.

Vart man väljer att lägga sin max effekt när man bygger en motor beror ju på vad man har för kompförhållande, volym, cylindrar, cylinderdiameter, slaglängd, kamaxlar, längden på vevstakar, vikten på dom olika rörliga detaljerna, mm.

Sen varför man väljer att lägga max effekten i vid ett visst varvtal (försöker komma så nära som möjligt) brukar bero på drivlinan, vilka däck man kan få in i hjulhusen/är tillåtna enl. reglementet mm.

Stor skilnad på max effekt och hur brett register en motor har som det ser ut som att ni diskuterar här.

Nästan lite varning i samma klass (ok inte samma klass ;) ) som jag hörde av en tjej på jobbet idag, hon inte fattade skilnaden mellan hjul och däck, hon är säljare.

Jag reflekterade aldrig över effekten eftersom den som du säger beror på så många andra saker, än fast den i det här fallet förmodligen var rödblockare modell någorlunda standard, var just det där med obefintligt vrid under 6000 varv som jag menade. Var nog lite otydlig i min citering.

Är det en ren rejsmotor eller en riktigt vass gatmotor man bygger ser jag ingen anledning att ha mer än 2-300 nm under 5000rpm då man nästan enbart använder det på transportsträckor. Tänker i första hand på rakt-fram-åka-bilar nu, åker man bana kommer man förmodligen att använda ett bredare varvtalsområde?

På dom allra flesta motorer kommer max effekten att hamna högre upp i varvtalsområdet än max vridet eftersom som du säkert vet varvtalet har betydelse för effekten, så som jag ser det så stryper man därför ner maxvridet på varvtalen en bit under max effekt för att få det att hålla bättre.
Tror att det är samma sak som du menar.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 26, 2006, 23:16:33 »
Det är ju det F1 gör, dom varvar en jävla massa för att få mycket effekt.
Hur mycket vrid som en motor utveklar under 4000rpm är helt ointressant för en rakt fram åkare. Då du inte kör bilen på sådant varvtal någon gång under en repa. Det viktiga är att motorn under repan levererar en massa effekt och sen mindre vrid än vad däcken/drivlinan klarar.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 27, 2006, 00:00:29 »
Det är ju det F1 gör, dom varvar en jävla massa för att få mycket effekt.
Hur mycket vrid som en motor utveklar under 4000rpm är helt ointressant för en rakt fram åkare. Då du inte kör bilen på sådant varvtal någon gång under en repa. Det viktiga är att motorn under repan levererar en massa effekt och sen mindre vrid än vad däcken/drivlinan klarar.

Alltså är vi inne på samma spår och förstår varandra.  :)
Förare TEAM EGON RACING

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 27, 2006, 18:13:22 »
För att återgå till Redheads kamrem (utan någon kritik till Dan P. och Performance!  ;) ) Har du en "riktig" 16V, alltså både topp och block tillhörande en B234F som du ämnar turbokonvertera så kan du känna dig lugn om du köpt en ny kamrem. Balansaxlarna har en helt egen separat rem medan kamaxlarna och oljepumpen drivs av själva kamremmen.

Har du däremot ett vanligt 8V-block som det ska bli T16-maskin av så får du använda dig av Åååpelkamremmen samt spännare från Golf II diesel eller vad det nu är som passar (sök lite på TPC:s forum för noggrannare svar).

Ett sista tips och därtill varningens finger: om du tänker använda B234F-motorn som utgångobjekt - glöm då för tusan inte att vid genomgång/renoveringen att BYTA SKRUVEN PÅ OLJEPUMPSDREVET!!!![/u] En liten skitsak som effektivt kan slakta både det ena och andra i topplocksväg, går skruven av blir resultatet detsamma som vid kamremsbrott och en rödblocks 16V gillar inte kamremsbrott!!  :(
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 27, 2006, 21:24:45 »
Jag tänker köra med 16v rätt igenom. dvs ja tänker använda b234F hela vägen.
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #12 skrivet: oktober 04, 2006, 21:18:06 »
Om man inte har B234 underdel har man ju dessutom inga balansaxlar att ta bort  ;D ;D ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 06, 2006, 15:25:12 »
No, shit Sherlock! ;)

Förvisso, men man slipper också härja med att hitta passande kamrem och spännare!
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 08, 2006, 12:47:28 »
kör med ett b234 block så ja använder hela motorn. tar nog bort balans axlarna..
kommer sätta in den i februari/mars nångång, om inget hindrar.
360 Hybrid MKII