Men det finns ju dem som tycker att en optimerad motor har max effekt mellan 8-8200rpm o ett vridmoment som är obefintligt under 6000rpm.
OT: Det där var kanske lite väl extremt men det behöver ju inte vara en dålig sak att minska vridet på lägre varv, tvärtom så blir det ju bara lättare att få resten av drivlinan att hålla 
Själv så har jag gärna sämre vridmoment där jag har hög effekt. En F1 har ca 350nm som max vrid och det är ganska lagom, då är risken mindre att drivlinan pajar.
Vart man väljer att lägga sin max effekt när man bygger en motor beror ju på vad man har för kompförhållande, volym, cylindrar, cylinderdiameter, slaglängd, kamaxlar, längden på vevstakar, vikten på dom olika rörliga detaljerna, mm.
Sen varför man väljer att lägga max effekten i vid ett visst varvtal (försöker komma så nära som möjligt) brukar bero på drivlinan, vilka däck man kan få in i hjulhusen/är tillåtna enl. reglementet mm.
Stor skilnad på max effekt och hur brett register en motor har som det ser ut som att ni diskuterar här.
Nästan lite varning i samma klass (ok inte samma klass

) som jag hörde av en tjej på jobbet idag, hon inte fattade skilnaden mellan hjul och däck, hon är säljare.