Författare Ämne: volvo 360 gl  (läst 462906 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 gl
« Svar #680 skrivet: augusti 25, 2008, 18:01:09 »
tog tyvärr inga bilder men det är plug and play grejer så...koppla i hop kablarna och bygg en egen lamp hållare av stål tråd kapa sönder täcklocket och bygg om det (har ej gjort det än lat.) sen har man xenon...piss enkelt

Oki, bygg täcklock innan vintern så du inte får in massa fukt och rostiga reflektorer som följd, för dem har du väl kvar?
« Senast ändrad: augusti 25, 2008, 18:03:39 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #681 skrivet: augusti 25, 2008, 18:14:05 »
jag skall bygga om lockena snart reflektorerna har jag kvar ja
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #682 skrivet: augusti 27, 2008, 17:31:32 »
lite xenon bilder dock så klarade inte ricktigt min kamera att åkter skapa alla färger och sådant precis som det är i värkligheten >:( kameran tar bort lite utav ljuset det är bättre irl

bild 1 xenon halvljus

bild 2 xenon helljus

bild3 xenon vs halogen dimljus (blir nog xenon där med snart ;D)

bild 4 ett försök till en bild när jag kör

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #683 skrivet: augusti 27, 2008, 20:09:10 »
Fina bilder, ser ju grymt ut! Original är ljuset en sorg..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #684 skrivet: oktober 04, 2008, 13:48:46 »
länge sedan jag skrev nåt här..det har inte hänt så mycket med bilen..men jag har ordnat en vinter bil 740  ??? och fixatt en b230 till 360in så nu väntar jag bara på att farsan skall hjälpa mig att röja i garaget så jag kan börja :D kommer hända mycket nu i vinter :D

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #685 skrivet: oktober 04, 2008, 15:18:56 »
länge sedan jag skrev nåt här..det har inte hänt så mycket med bilen..men jag har ordnat en vinter bil 740  ??? och fixatt en b230 till 360in så nu väntar jag bara på att farsan skall hjälpa mig att röja i garaget så jag kan börja :D kommer hända mycket nu i vinter :D
Ser fram emot att se hur den går sen :)
En gång 300, alltid 300!

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #686 skrivet: oktober 04, 2008, 15:29:36 »
det gör jag med  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #687 skrivet: oktober 04, 2008, 21:07:18 »

Härligt, vad blir det för spis? Sugis antar jag men vilken årsmodell?

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #688 skrivet: oktober 16, 2008, 18:38:19 »
inte en anning om vad det är för årsmodell...men det blir troligt viss 531 topp som skall portas och planas och nån lite vassare kam sen blir det om ja hittar ett lättat svänghjul..fast en kille på jobbet är på mig han tycker att jag skall köpa en dubbelturbo satts från en sprinter och klämma ner det är två lagom stora turbos i ett väldigt lite paket bara å byggga om grenrörert och downpipen så det passar 360in :Dt...(jobbar för övrigt på hedin bil om ni inte visste det...) fastdet får nog vänta tills nästa vinter

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #689 skrivet: oktober 16, 2008, 19:38:33 »
inte en anning om vad det är för årsmodell...men det blir troligt viss 531 topp som skall portas och planas och nån lite vassare kam sen blir det om ja hittar ett lättat svänghjul..
Låter gott!

Citera
fast en kille på jobbet är på mig han tycker att jag skall köpa en dubbelturbo satts från en sprinter och klämma ner det är två lagom stora turbos i ett väldigt lite paket bara å byggga om grenrörert och downpipen så det passar 360in :Dt...(jobbar för övrigt på hedin bil om ni inte visste det...) fastdet får nog vänta tills nästa vinter

Låter rått  ;D

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #690 skrivet: oktober 20, 2008, 17:25:06 »
när man ser turbo paketet blir man gött sugen :D

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #691 skrivet: oktober 30, 2008, 21:07:21 »
har fåt hemm mer xenon till bilen nu måste ju ha xenon konverterade dimljus  ;) sen har jag lackat motor blir röd och fin...skall förhoppnings vis riva isär toppen i morgon och kollar lite hur allt ser ut....sen undrar jag även hur mycket man skall/kan plana villl kunna åka på 100 e85 men samtidigt kunna åka på bensin om man inte skulle få tag på etanol nån gång skulle la de vara bra  :) tyvärr inga bilder på grejerna men skall försöka ta lite bilder till helgen

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #692 skrivet: oktober 30, 2008, 23:23:25 »
har fåt hemm mer xenon till bilen nu måste ju ha xenon konverterade dimljus  ;) sen har jag lackat motor blir röd och fin...skall förhoppnings vis riva isär toppen i morgon och kollar lite hur allt ser ut....sen undrar jag även hur mycket man skall/kan plana villl kunna åka på 100 e85 men samtidigt kunna åka på bensin om man inte skulle få tag på etanol nån gång skulle la de vara bra  :) tyvärr inga bilder på grejerna men skall försöka ta lite bilder till helgen

Härligt med lite action i denna tråd!

Jag har oxå funderat på max planing/max komp.förhållande med BF95 men har inte bestämt mig för nånting än.. dock har jag brorsans topp på gång och den är redan planad 3mm. Får sätta i vass kam=lågt komp.tryck  ;)
Men nån måste väl veta max kompressionsförhålande för bränslet bensin? För E85 är det ju nästan 15:1  :o

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #693 skrivet: oktober 31, 2008, 16:54:13 »
okej får kanske slänga i hop motor och slägga nån form av modell lera eller nåt på kolvarna så man kan mäta ungefår hur mycket man kan plana kan de va en bra lösning

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #694 skrivet: oktober 31, 2008, 19:04:33 »
okej får kanske slänga i hop motor och slägga nån form av modell lera eller nåt på kolvarna så man kan mäta ungefår hur mycket man kan plana kan de va en bra lösning

Jo det talar om hur mycket du kan plana med den låglyftande kammen du har nu, men tänk om du vill byta till en kam som lyfter mer sen?!

För att få bensin att spika kan man nog inte plana så där jättemycket.. 2-3mm är en gissning, ingen som vet?!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #695 skrivet: oktober 31, 2008, 19:56:47 »
Gick in på mitt favoritforum nr2 etanol.nu och läste följande:

Det som jag vet och har provat med 230 F är :
Det fungerar att plana 3.0 mm.
Kortare rem är nödvändigt (122 kugg).
Kompressionsförhållandet stiger från 9.8:1 till 12.0:1, kompressionstrycket stiger från ca: 13.6 till 16.8 (enligt min dassiga mätare).
Det går till nöds att köra på E30 utan att det spikar (i alla fall när det är 0-gradigt).
Det enklaste sättet att kolla hur mycket det går att plana är ju att ta av toppen och lägga lite modellera på ventiltallrikarna, montera tillbaka toppen med den gamla packningen (dra bara bultarna lätt). Drag runt motorn 2 hela varv, montera av toppen, kontrollera tjockleken på den ihoppressade modelleran. Plana 1 mm mindre än detta mått, förutsatt att kompressionförhållandet inte blir högre än 14.0:1 (gränsen vid E85 brukar ligga vid ca: 15.0:1).

Tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=366

Så.. 3mm med bensin kan bli kärvt.. snällt ställd tändning med andra ord..
Jag får testa när jag i framtiden får dit broder GustavTs 3mm planade 531:a.. MEN om jag slänger i vassa Sam3-kammen kanske det funkar för då sjunker kompressionstrycket.

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #696 skrivet: november 02, 2008, 18:10:38 »
hmmm ja vet inte hur mycket jag slall plana  :-\ kanske tar 2,5 eller nåt så borde den ju gå att köra på bensin sen har ja en fråga  måste man ha andra spridare för att kunna köra på 100 procen e85 eller räcker det med en ställbar btr..och sen till nästa fråga vrt kan man köra en ställbar btr..???

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #697 skrivet: november 02, 2008, 21:00:55 »
Ställbar BTR finns på bl.a. Stylingbutiken
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #698 skrivet: november 02, 2008, 22:04:25 »
hmmm ja vet inte hur mycket jag slall plana  :-\ kanske tar 2,5 eller nåt så borde den ju gå att köra på bensin sen har ja en fråga  måste man ha andra spridare för att kunna köra på 100 procen e85 eller räcker det med en ställbar btr..och sen till nästa fråga vrt kan man köra en ställbar btr..???

Ja det är väl ett rimligt antagande.

Jag bytte spridare då jag fick problem över ~4000rpm med 100% E85.
Sen med 337cc spridare kunde jag varva 5950rpm. Efter höjning av bränsletrycket 2.5>2.9 bar så kunde jag varva till varvstopp.

Alltså tror jag att det är bäst att du byter spridare oxå men du kan ju börja med btr och se hur långt det räcker. Håll koll på lambdavärdet bara när du gasar sen.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #699 skrivet: november 02, 2008, 22:40:36 »
Hur mycket flödar original spridare tro? Vissa säger 200cc/min och andra säger 170cc/min

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #700 skrivet: november 03, 2008, 18:17:17 »
Hur mycket flödar original spridare tro? Vissa säger 200cc/min och andra säger 170cc/min

Enligt listan jag har så är det dessa spridare på 360. Har nog aldrig bekräftat numret men det kan du ju göra med dina:

Tillverkare | Part Number     | cc/minute | Ohms | hp/st  | Test Press.PSI   | Veichles
Bosch        | 0 280 150 734| 200           | 16.0   | 40      | 36.3 PEUGEOT   | PEUGEOT 1.9L/2.2L/2.85L V6(IC-574)

36.3psi = 2.5bar bränsletryck som på 360!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #701 skrivet: november 03, 2008, 19:34:43 »
Tackar frej. Ska se om jag får tag på originalspridarna från gammelbilen. Kan göre ett test och mäta upp dom då. Har tillgång till extra bränslepump, btr samt spridare så  :) Dock är jag inte säker på om alla 4 st fortfarande var hela  :(

Får bli nästa hälgs projekt.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #702 skrivet: november 04, 2008, 00:41:36 »
Det är rätt nummer på spridarna, sådana som satt på B200F motorn jag tog delar ifrån.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #703 skrivet: november 06, 2008, 17:40:46 »
okej tack för all fakta jag tror jag provar med orginal b230 spridare och sällbar btr men skall man ha linjär btr eller vad skal man ha  ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #704 skrivet: november 06, 2008, 18:02:15 »
okej tack för all fakta jag tror jag provar med orginal b230 spridare och sällbar btr men skall man ha linjär btr eller vad skal man ha  ???

Tror originalspridarna är lika stora på B230, Stormen sa nåt om det om jag inte minns fel. Enda som skiljer är att bränsletrycket till spridaren är 3 bar istället för 2,5 bar.

Du skall ha linjär btr. Proggresiv har man bara vid vissa turboinstallationer.

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #705 skrivet: november 06, 2008, 18:07:01 »
har ingen koll på hur det fungarar med det där hur koplar man in den..tar man bort orginal btren eller ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #706 skrivet: november 06, 2008, 19:49:56 »
har ingen koll på hur det fungarar med det där hur koplar man in den..tar man bort orginal btren eller ???

Beror väl på designen vilket som är smidigast. Original är ju bultat på fuelrailen. Alltså en "nippel" med mutter över som ansluter bränslet till regulatorn. Medans en eftermarknads kanske kan ha slangkopplingar i båda ändar.. vet inte riktigt. Men det går att göra vilket som i allafall!

Edit: Om man vill höja trycket funkar vilket som. Vill man sänka trycket under 2.5 bar måste man ta bort originalet.

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #707 skrivet: november 08, 2008, 18:37:46 »
Här kommer lite bilder på godsaker som har handlats till 360in....

bild 1 xenon till dimljusena h3 super slim version mycket liten barlast

bild 2 ett nytt slutsteg som skall kopplas till mina 6*9or

bild 3 nya högtalare pioneer 150 w 4ohm som skall moteras i hatthyllan tilsammans med mina gamla..hatt hyllan skall byggas om i glasfiber 

bild 4 ny lackat motor block

bild 5 toppen som skall planas 2,5 mm håller på att slipa bort gjut skägg och sånt...

bild 6 ventiler klara för tvätt

bild 7 vevstakar vevaxeln och kollvar..kolvarna och vevstakarna skall viktas...

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #708 skrivet: november 08, 2008, 18:40:50 »
några till

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #709 skrivet: november 08, 2008, 19:46:46 »
Här kommer lite bilder på godsaker som har handlats till 360in....

bild 1 xenon till dimljusena h3 super slim version mycket liten barlast
bild 3 nya högtalare pioneer 150 w 4ohm som skall moteras i hatthyllan tilsammans med mina gamla..hatt hyllan skall byggas om i glasfiber 
bild 4 ny lackat motor block
bild 5 toppen som skall planas 2,5 mm håller på att slipa bort gjut skägg och sånt...

Ok, xeon är en lampa + en barlast som man bara kopplar in på kablarna till den gamla lampan?

Ska bli kul att se uppbyggnaden av din hatthylla, ska du ha kvar originalet som grund och drapera med glasfiber + diverse förstärkningar eller?

Blocket är ett äkta 2-liters eller har du gjort en "FREJ" med siffergjutningen?  ;)

Toppen, är det i kanalerna du putsar? Kör du med roterande fil/slip på tryckluftsdriven maskin eller?

Tack för kulig update! Keep up!

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #710 skrivet: november 12, 2008, 22:49:07 »
xenon är lampa plus barlast och tänddon korekt..

orginal hatthyllan skall byggas om så att den rymmer det den skall rymma har inte bestämt hur det skall se ut än men det kommer har lite annat att göra förs.... ;D

blocket är ett b230 f fast jag har gjort en halv frej med siffrorna jag slipade till trean så att den ser ut som en halv nolla ja hittade inte stål spackel hemma så det får duga klagar dom på besiktningen åker jag hem och kör en frej siffergjutning..

toppen har putsats i insugnings kanlerna har tagit bort allt gjut skägg och våt slipt...så att det är slätt och fint, skall bara få tag på ett grenrör så jag kan slipa till avgas kanalerna så att dem matchar grenröret...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #711 skrivet: november 13, 2008, 05:57:57 »
toppen har putsats i insugnings kanlerna har tagit bort allt gjut skägg och våt slipt...så att det är slätt och fint, skall bara få tag på ett grenrör så jag kan slipa till avgas kanalerna så att dem matchar grenröret...

Härligt! Är det första gången du är och pillar i en topp? Våtslip, låter helseriöst!!

Där sa du nåt.. portmatchning får jag nog med göra på nästa topp!

Keep up och gärna en bild på nån våt kanal  ;D

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #712 skrivet: november 15, 2008, 23:34:24 »
det är första gången jag pillar i en topp men jag får fina tipps från en jobbar kompis som har trimmat lite bilar...port matchning ger nog lite tror jag man vill ju inte att det skall bildas virvlar och grejer när avgaserna skall ut dem skall ju glida ut fint och med så lite motstånd som möjligt... ;)

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #713 skrivet: november 16, 2008, 12:03:57 »
om ni undrar varför det har varit så lite updejts nu och bilder på bilen i garet i några månader un så har jag fixat en bild på det andra projektet som pågår i garaget

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #714 skrivet: november 16, 2008, 19:30:15 »
härligt jobb :) känner igen det där med att ha fullt upp brevid sitt projekt.. mina föräldrar brukar va förbannat duktiga på att ge mig jobb

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #715 skrivet: november 23, 2008, 20:00:41 »
Äntligen har jag fått i min älskling i garaet... plockar ner henne lite monterat ur vind rutan för att fixa rosten där och jävlar va rostigt det var där under då :o sen har jag byggt om avgasystemet lite för att få på en ny ljusämpare längst bak..med dubbla utblås. sen fick jag även ett batteri på jobbet som jag funderar på att montera i reservhjuls baljan...vad tror ni om att ha batteriet där bra eller anus...oj jag höll på att glöma jag har svetsat ett litet rost hål i en balk oxså ;) här kommer lite bilder..sen när jag låg under och kolla de lite på hur allt såg ut så såg ja nåt som var mindre roligt ett av växellåds fästena hadde sprukigt..men men få la göra som frej köra på nån universal grej eller nåt de lösersig :D

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #716 skrivet: november 23, 2008, 20:17:13 »
rost är ett helvete rent ut sagt och har man väl fått det är det jävligt svårt å jobbigt att få bort..
ungeffär som canser ;)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #717 skrivet: november 23, 2008, 20:54:39 »
hoppsan! Lite rost där vid rutan. Hur är det under listen som går vid rutan inanför motorhuven?

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #718 skrivet: november 23, 2008, 23:55:55 »
rost är inget kul precis som canser :-\

grider där der det ingen rost fast hioförsig har jag varit där och bekämpat lite av den ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #719 skrivet: november 24, 2008, 22:42:45 »
Äntligen har jag fått i min älskling i garaet... plockar ner henne lite monterat ur vind rutan för att fixa rosten där och jävlar va rostigt det var där under då :o sen har jag byggt om avgasystemet lite för att få på en ny ljusämpare längst bak..med dubbla utblås. sen fick jag även ett batteri på jobbet som jag funderar på att montera i reservhjuls baljan...vad tror ni om att ha batteriet där bra eller anus...oj jag höll på att glöma jag har svetsat ett litet rost hål i en balk oxså ;) här kommer lite bilder..sen när jag låg under och kolla de lite på hur allt såg ut så såg ja nåt som var mindre roligt ett av växellåds fästena hadde sprukigt..men men få la göra som frej köra på nån universal grej eller nåt de lösersig :D

Härligt att du fått garagetid med din baby, men FY vad det såg ut runt rutan.. tänkte gjort det arbetet förra året på min bil men har inte tagit mig tiden än. Och nu blev jag ju mörkrädd.. det mesta av rosten syns förstås inte innan man tar bort rutan? Min är nog ungefär lika rostig som din är jag rädd... och hade inte räknat med att det skulle vara rostigt UNDER rutan med  ???
Hur har du tänkt att laga det där? Göra som jag och sitta och pilla med passning av små plåtbitar eller? Fast det är ju hyfsat raka former så jag antar att långa plåtremsor går att bygga dit så det går lite fortare än att lappa en inre bakskärm eller tröskel tex..

Bygg du dig ett roligt smart och hållbart custom-fäste till bakaxeln  ;)
Tror Zyclon gjorde en bra lösning. Själv utgick jag ju från originalbalken och fick därmed låda+axel att hänga i biltemas custom motorkuddar. Inte helt lyckat den dagen gummit väljer att separera  :-\

Min bil har oxå rost där huven tätar mot plåten mellan vindruta och huv. Detsamma för bakluckans gummilists plåt ovan nummerplåten bak.

Keep up Paq, tappa inte sugen utan fixa det här nu!! Och visa gärna med updates ibland hur det ska gå till. Så jag kan få lite spark i ändan att ta itu med min egen vindruta.....!