Författare Ämne: Plana o porta toppen, etanol och större spridare?  (läst 9697 gånger)

batterix

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Plana o porta toppen, etanol och större spridare?
« skrivet: januari 07, 2007, 18:54:18 »
Fått bra svar på förra frågan, så byter ämne ;D

Då vi struntar i o sätta turbon i 360in så tänkte vi göra nått annat roligt ist.
Så billigt som möjligt!
-Plana 1,5mm
-Porta lite
-V-kam eller orginal (Har båda)
-Större spridare, gröna turbospridare (Har hemma)
-Etanol i tanken
-BTR?

Tips är välkommna..
Hur många % etanol ska ja köra på? Tänkte om man kör 50/50 så kanske de räcker med större spridare, o inte BTR.. eller ännu mera etanol? Kanske ska plana ännu mera o inhandla en kortare rem.. vilket märke va de ifrån man skulle köpa då?

« Senast ändrad: januari 09, 2007, 21:26:05 av batterix »

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Plana toppen, b200f
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2007, 19:47:00 »
3 mm har jag planat men då vill vatten pumpen läcka... plana 2mm så slipper du köpa kortare rem. bara slipa lite på kamdrevet.

lycka till med planadet
Lycklig igen i min 360gl sedan

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2007, 20:14:53 »
Hur mycket skulle man våga plana toppen på en b200f?

Jag har planat 5mm och det har inte varit några problem, men då har jag bräddat och gjort om förbränningsrummen så jag blivit tvungen att plana mycke för att få rätt komp.
Men om du bara planar toppen 5mm utan att göra något annat blir kompförhållandet nog på tok för högt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2007, 20:55:32 »

Jag har planat 5mm och det har inte varit några problem, men då har jag bräddat och gjort om förbränningsrummen så jag blivit tvungen att plana mycke för att få rätt komp.
Men om du bara planar toppen 5mm utan att göra något annat blir kompförhållandet nog på tok för högt.

Beroende på kam så blir det väl på gränsen till ventilkrock? Har aldrig tidigare ens hört om nån som planat mer än 4mm.
Sen skall man tänka på att man kan glömma att köra på bensin pga. spikningar om man inte backar tändningen tillräckligt, och gör man det tappar man effekt så vinsten försvinner.
Med 3mm planing var det knappt GustavT kunde köra på V-power 99-oktanigt med sin B230E+K-kam förra året.
(ju vassare kam desto mer kan man plana pga. kompet blir lägre ju längre ventilerna är öppna).

Jag skall nog satsa på att plana 2-2.5mm på min utbytesmotor när jag fixar den till våren. Då kan jag köra med original kamrem samt tanka bensin (hemska tanke) om jag skulle bli tvungen nån gång.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2007, 23:13:24 »

Beroende på kam så blir det väl på gränsen till ventilkrock? Har aldrig tidigare ens hört om nån som planat mer än 4mm.
Sen skall man tänka på att man kan glömma att köra på bensin pga. spikningar om man inte backar tändningen tillräckligt, och gör man det tappar man effekt så vinsten försvinner.
Med 3mm planing var det knappt GustavT kunde köra på V-power 99-oktanigt med sin B230E+K-kam förra året.
(ju vassare kam desto mer kan man plana pga. kompet blir lägre ju längre ventilerna är öppna).

Jag skall nog satsa på att plana 2-2.5mm på min utbytesmotor när jag fixar den till våren. Då kan jag köra med original kamrem samt tanka bensin (hemska tanke) om jag skulle bli tvungen nån gång.

Nej ventilkrock har i allafall inte jag haft problem med, kolven är ju inte helt uppe i öd samtidigt som det är max lyft på ventilen.
Om man fräser upp och modifierar förbränningsrummen mycket är man ju tvungen att plana mycket för att få rätt komp.
Men mycket mer än 5mm tror jag inte man ska plana locket för då blir det så lite gods kvar i toppen.
Jag har kört med original kamrem på en motor som hade locket planat 4mm men då hade jag bytt till större spännrulle istället pga att jag på den tiden inte viste var jag skulle få tag på en kortare rem.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2007, 23:32:03 »
Nej ventilkrock har i allafall inte jag haft problem med, kolven är ju inte helt uppe i öd samtidigt som det är max lyft på ventilen.
Om man fräser upp och modifierar förbränningsrummen mycket är man ju tvungen att plana mycket för att få rätt komp.
Men mycket mer än 5mm tror jag inte man ska plana locket för då blir det så lite gods kvar i toppen.
Jag har kört med original kamrem på en motor som hade locket planat 4mm men då hade jag bytt till större spännrulle istället pga att jag på den tiden inte viste var jag skulle få tag på en kortare rem.

Tack för att du delar med dig av din vishet och erfarenhet, du är guld värd för detta forum! Du får gärna berätta mer om toppen/förbränningsrummen. Vilket komp blev det tillslut och räknade du ut kompförhållandet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

batterix

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Re:Plana o porta toppen, etanol och större spridare?
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2007, 21:19:08 »
Bytt lite frågor i tråden..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2007, 23:17:32 »
Hur många % etanol ska ja köra på? Tänkte om man kör 50/50 så kanske de räcker med större spridare, o inte BTR.. eller ännu mera etanol? Kanske ska plana ännu mera o inhandla en kortare rem.. vilket märke va de ifrån man skulle köpa då?

Hoppas att du stoppar i V-kammen!?

Min B200F (original invändigt) matas med ren E85 via violetta 740-turbospridare (337cc) och med original BTR räcker det ändå inte till från 5950rpm och uppåt.. eller något lägre varv samt stamp på gasen.
Tilläggas bör att jag kör Megasquirt insprutningssystem så jag har krämat ut 100% ur spridarna.. Vet inte hur Bosch Jetronic gör men borde inte ge mer än 85% av vad spridarna kan ge. Man brukar ju ha det som säkerhetsmarginal när man bygger ett system. Biltillverkare eller ej.

Det innebär om jag tänker rätt att oavsett spridarstorlek så kommer du aldrig få ut 100% av vad dom flödar maximalt så länge du kör med original insprut. Någon får väldigt gärna rätta mig om jag tänker fel här.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2007, 23:18:36 »
angående remmen så är det 8-ventils Ford sierra och nån Lada bland annat. Finns rem på Biltema men hittar inte art.nr. nu. Trodde jag skulle ha det uppskrivet någonstans.

batterix

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2007, 18:17:59 »

Hoppas att du stoppar i V-kammen!?

Min B200F (original invändigt) matas med ren E85 via violetta 740-turbospridare (337cc) och med original BTR räcker det ändå inte till från 5950rpm och uppåt.. eller något lägre varv samt stamp på gasen.
Tilläggas bör att jag kör Megasquirt insprutningssystem så jag har krämat ut 100% ur spridarna.. Vet inte hur Bosch Jetronic gör men borde inte ge mer än 85% av vad spridarna kan ge. Man brukar ju ha det som säkerhetsmarginal när man bygger ett system. Biltillverkare eller ej.

Det innebär om jag tänker rätt att oavsett spridarstorlek så kommer du aldrig få ut 100% av vad dom flödar maximalt så länge du kör med original insprut. Någon får väldigt gärna rätta mig om jag tänker fel här.

Varför hoppas du på att ja ska använda v-kammen?  ::) Tror du de skulle funka bra?
Skulle de funka att köra orginalspridare o 50/50 etanol,bensin och övrig setup på motorn?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 11, 2007, 19:22:24 »
Varför hoppas du på att ja ska använda v-kammen?  ::) Tror du de skulle funka bra?
Skulle de funka att köra orginalspridare o 50/50 etanol,bensin och övrig setup på motorn?

För att den är bättre än original. Verkade som du valde mellan original och V.
Citera

Svårt att säga, men det går väl att räkna på om man är händig. Finns ju program/exeldokument osv för sånt.

batterix

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 11, 2007, 19:39:44 »
Aha, jo men ska använda V-kammen, sen me spridare o bränsle får vi testa oss fram.. imorn ska vi kanske börja porta toppen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 11, 2007, 19:54:27 »
Aha, jo men ska använda V-kammen, sen me spridare o bränsle får vi testa oss fram.. imorn ska vi kanske börja porta toppen.
Porta låter kul. Jag har studerat ämnet lite lätt bara men det verkar inte vara nåt man gör i en handvändning. Beroende på vad som skall göras såklart. Ska du göra mer än att jämna till och runda av lite lätt? Har du gjort det förr? Du får gärna berätta för oss hur det går under arbetets gång och fota om du har möjlighet! De flesta vill ju dock ej dela med sig av sina svarta kunskaper. Ju bättre portare desto hemlighetsfullare är han  :-[

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 11, 2007, 23:26:37 »

Tack för att du delar med dig av din vishet och erfarenhet, du är guld värd för detta forum! Du får gärna berätta mer om toppen/förbränningsrummen. Vilket komp blev det tillslut och räknade du ut kompförhållandet?
Tack men nu överdriver du nog lite :-[
Svårt att berätta utan bilder. Kompet ska man nog alltid räkna ut.
Jag ska snart plocka ihop en B230A till bruksbilen så då gör jag en fullständug projekttråd om det, med portning och mycket bilder, men jag har mycket på gång nu så det tar nog till sommaren innan jag börjar.

batterix

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 12, 2007, 15:12:11 »
Ska endast runda av o slipa lite, ja o far som ska testa lite..Har inte gjort det förr, men läst lite om det.. kan ta kort med mobilen, så blir det nått iaf. Ska eventulet slipa ventilerna också, men inte idag.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 12, 2007, 17:58:43 »
Tack men nu överdriver du nog lite :-[
Svårt att berätta utan bilder. Kompet ska man nog alltid räkna ut.
Jag ska snart plocka ihop en B230A till bruksbilen så då gör jag en fullständug projekttråd om det, med portning och mycket bilder, men jag har mycket på gång nu så det tar nog till sommaren innan jag börjar.

Nejdå, det är min personliga åsikt och den står jag för!
Kul med ett till projekt! Jag ska oxå ha B230A i bruksbilen men inte portad utan bara planad i första hand. Ditt projekt ser vi fram emot!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 12, 2007, 17:59:35 »
Ska endast runda av o slipa lite, ja o far som ska testa lite..Har inte gjort det förr, men läst lite om det.. kan ta kort med mobilen, så blir det nått iaf. Ska eventulet slipa ventilerna också, men inte idag.

Okej! Slipa du in ventilerna, skadar väl inte på en begagnad topp/ventiler antar jag.

batterix

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 12, 2007, 21:10:21 »
Så, har varit i verksaden ett tag nu.. gick bra tycker jag. Men om de blev nått bra kanske vi får reda på söndag, kanske är klar då. Bilder kommer upp imorgon kanske..

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 21, 2007, 21:05:22 »
hehe mycket kankse i det inlägget :) hoppas allt blev bra och ser fram emot bilderna :)