Så skall försöka o förklara lite..

Jag har ingen aning om vad det är för avgasrör på bilen. Gissar på att det är orginal eller liknande. Satt nytt på när jag köpte bilen. Det enda jag har gjort är rensat katten.
Nu kommer ni inte riktigt tro på mig.
Jag bygger i glasfiber. Kommer bygga om där bak i glasfiber med. Det mesta på fri hand och mycke slipande. Annars för sidokjolarna som sitter på gjöt jag av en "stupränna" från huset..
Dom vi hade här hemma var gjorda av alu, en väldigt fet metall som passar perfekt när man gjuter glasfiber. Släpper lätt när man väl gjort klart efter formen. Skall ha den formen på hela kjolpaketet så o säga. Så det skall gå i den runda "temat" runt hela bilen.
Skall fixa bilder på högtalare o sånt med.
Det som skall göras idag är..
Fixa bultarna som gick av i toppen när jag tog av det gamla grenröret..
Svetsa klart mellan turbogrenröret och turbon.
Svetsa mellan turbon och "orginal" avgassystem.
Byta kylare till en från en 440. (Lite mindre med elfläkt)
Montera intercooler från 480 turbo.
Får inte plats med intercoolern utan att göra för stora ingrepp i bilen om jag har orignal kylare kvar, men jag vill ha det diskret. Så orginal kylare får bytas mot en lite mindre. Bara det kyler så e det nog lugnt. Måste byta min termostat med gissar jag på.
Skall även dra lite slangar till dump o sånt och även flytta på luftmängdsmätaren.
Spolarvätskebehållaren skall flyttas ner i det "hålet" som finns under luftmängdsmätaren orginal. Skall svetsa ett stag där. Och eftersom behållaren till kylarvattnet måste sitta högt för att det skall rinna in i kylaren har jag bestämt att den skall sitta någonstans där den sitter orginal, dock med en värmesköld från turbon.
Angående däcken kommer det komma nytt gummi på fälgarna snart.
205/40/16 fram.
225/40/16 bak.
Jag är inte ute efter att drifta eller liknande direkt. Då har jag sämre däck jag kan sätta på. Utan jag vill ha ner kraften i backen så o säga.

Lambda sonden kommer bytas till en som sitter i downpipen orignal på saab 9000. (Samma sort)
Vidare har jag kört med turbon inkopplad på oljetryck nu under 2 dagar för o se om det förekommer något oljeläckage.. Dock inte märkt något mer än att det kommer yttest lite olja ur turbon..
Detta är inte konstigt då turbon gått ganska långt och legat i över ett år på hyllan efter detta.. Skall fixa en i bättre skick när jag blivit klar med allt o testat..
Sen det som är lite tråkigt är att golvet skall rostlagas med.. Och bilen måste spacklas o slipas o målas.. Fast det kommer lite senare..
Just nu skall det lekas lite!
Mvh.