Författare Ämne: Svårstartad 360  (läst 3639 gånger)

Nilzzon

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Svårstartad 360
« skrivet: april 06, 2007, 10:19:03 »
Har köpt en 360 -86 B200k och har problem att starta efter den stått ett par dagar. Ibörjan när jag köpte den var den extremt svårstartad men jag gjorde den vanliga servicen (olja,oljefiter,tändstift,kablar,fördelarlock,rotor och besinfilter). Märkte då att det gick avsevärt mycket lättare att starta. Använder man bilen dagligen så startar den på ett kick men låter man den stå ett par dagar så får startmotorn gå 10-15 sekunder innan den tänder. Är detta ovanligt? En kompis sa att det kan vara bensinen som "rinner tillbaka" när den står stilla för länge. Ni som vet, vad är det?
Detta är för övrigt min andra 360 (hade en -84 innan,startade lätt och alltid) och är mycket nöjd annars.

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Svårstartad 360
« Svar #1 skrivet: april 06, 2007, 10:28:49 »
Är inte så vass på förgasare men 15 sek låter lång tid! så länge dröjer det ju när man har soppa torsk och ska starta... rinner det tilbaka måste det vara ett hål eller läkage nånstans. nålen kanske är sliten??? drar den mycket soppa i övrigt?

mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Svårstartad 360
« Svar #2 skrivet: april 07, 2007, 11:57:41 »
Är inte så vass på förgasare men 15 sek låter lång tid! så länge dröjer det ju när man har soppa torsk och ska starta... rinner det tilbaka måste det vara ett hål eller läkage nånstans. nålen kanske är sliten??? drar den mycket soppa i övrigt?

mvh gustav

Vet att nån på forumet pratat om att det kan finnas/kan monteras en backventil så inte bensinen rinner tillbaka.. sök på backventil och se vad du hittar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Svårstartad 360
« Svar #3 skrivet: april 19, 2007, 11:59:37 »
Sitter väl en backventil i pumpen.
Har du testat att choka när du startar, för att testa om felet beror på förgasaren eller soppatillförseln.?
Jag kan!