Min B19 från -83 har det, & så har jag ett par 230 motorer som ligger å skräpar (en av dom har kastat lystna blickar på 360in ett tag nu) å det sitter samma på dom. Tror dom är från -85 & -86.
Kanske alla från början av 80 talet har samma? 398 toppar med A-kam på alla 3 oxå, om det kan ha med det att göra.
Jag måste nog dementera mitt eget påstående lite grann. Jag rev faktiskt isär den ena 230-motorn för ett tag sedan & tänkte inte på det då, men nu vart jag ju tvungen att gå ut å kolla & bägge dreven är exakt lika. Alltså måste det ju vara två mellanaxeldrev? Rotade fram ett vanligt kamdrev & ögonmåttet & det verkar skilja typ en millimeter i offset. Knappast något som spelar nån roll så länge man inte byter till en bredare rem. Annars går det ju att fixa till en bricka som passar på kamaxeln innanför drevet å schimsa ut det till rätt läge.
Nu när jag kollade lite noggrannare på drevet såg jag oxå att det inte är riktigt lika som på min B19, det drevet har en slätare yta & ser mycket "dyrare" ut. Jag vill minnas att det kändes lättare än ett mellanaxeldrev oxå.
Men vill man verkligen ha ett tyngre drev på kamaxeln? För å nackdelar? Självklart är det starkare, men dom flesta motortillverkare tycks ju ansträngt sig för att få så lätta drev som möjligt. Slits remmen fortare? Töjs remmen mer vid varvtalsvariationer pga större massa att rotera/dra så man får lite varierande inställning på kammen?