Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 769305 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1200 skrivet: mars 22, 2011, 07:49:09 »
Helt klart... Jag upptäckte dock något trevligt när jag kollade fordonsuppgifterna på bilen på Transportstyrelsens hemsida:

Citera
Drivmedel 1: ETANOL
Tankvolym, liter: 45
Motoreffekt, kw: 72,0
Effektnorm: DIN

T31B MOTORN ÄNDRAD
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE.

Det blev visst lite fel när han matade in effektuppgiften - min bil gick från 69hk till 72kw! Nu kan de ju inte säga så mycket om jag trimmar som en idiot, jag har ju typ 30hk på mig innan jag ens är uppe i effekten som står på pappret!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1201 skrivet: mars 22, 2011, 10:14:15 »
Ha ha nu kan du ju montera turbo lagligt  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1202 skrivet: mars 22, 2011, 19:47:15 »
Vilken trevlig överraskning  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1203 skrivet: mars 22, 2011, 20:30:37 »
Jo, det satte ju med ens lite press på mig - nu måste jag ju faktiskt få dit turbon så att bilen får sina 97hk... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1204 skrivet: mars 22, 2011, 21:04:04 »
Det är ju perfekt! :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1205 skrivet: mars 23, 2011, 16:41:46 »
Grattis till miljöbilsregistreringen. Det ser ut att ha gått över förväntan. Betyder T31B att du kan göra i princip vad du vill med motorn så länge du kan uppvisa bromspapper på 97hk?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1206 skrivet: mars 24, 2011, 07:34:13 »
Precis, T31B betyder att jag är ganska fria att trimma (rent tekniskt sett får jag ju inte ändra något från nuvarande utförande, men bilprovningen vet ju inte riktigt hur det ser ut...)... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1207 skrivet: mars 24, 2011, 21:50:37 »
Idag gjorde jag lite E85 experiment! Planen är att mappa iordning sugmotordelen av bränslemappen de närmaste veckorna innan turbon hittar dit igen; för att få det så bra som möjligt ville jag veta precis hur mycket etanol jag hade i tanken... Sagt och gjort, fram med en halvmeter 4mm genomskinlig slang och sno några milliliter soppa ur tanken. In i köket, notera bränslenivån i slangen och i med en skvätt vatten. Cirka 5 minuter senare hade vattnet fått bensinen och etanolen att separera och jag kunde lätt mäta hur mycket bensin det fanns i slangen - några minuter framför datorn senare visade det sig att bränslet i tanken bestod till ganska precis 85% etanol, ingen vinteretanol här inte!

Nu är det bara att mata in rätt stökiometriskt AFR i MS och ge sig ut och mappa!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1208 skrivet: mars 30, 2011, 20:56:18 »
Idag blev det lite bilmekande gjort igen... Bilen har alltid laddat lite halvdåligt (typ 12,9-13,3V vid normal körning) så idag tänkte jag att jag skulle börja göra något åt det. Fram med de två begagnade generatorer jag hade hemma, en B14 och en R5. Samma tillverkare och samma effekt, lite olika infästning mot motorn bara - jag har ju dessutom fästen till båda så jag kan använda vilken som. Hur som helst, upp med dem på köksbordet och skruva isär dem för inspektion. Båda verkar vara OK elektriskt, alla dioder och lindningar mäter bra, däremot är det lite olika mekaniska skavanker. B14 generatorn hade ett lager som lät riktigt illa, R5 generatorn lät bättre i lagren men hade sämre släpbanor. Totalt sett var ingen av dem någon höjdare så planen är att införskaffa nya lager och få dit nya släpbanor, blästra alltihop och montera ihop igen - det är ingen jättepanik så det får ta den tid det tar... Jag ska se över kablarna mellan batteri och generator också så småningom, sedan borde den ladda som aldrig förr!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1209 skrivet: mars 30, 2011, 22:48:01 »
kul pyssel där ja!   :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1210 skrivet: april 10, 2011, 19:07:50 »
Då har man blivit 25; vaknade i morse och kände mig fruktansvärt gammal och sliten... ;D Ett av resultaten av att fylla 25 blev att mina verktyg fick flytta ut från kartongen de bott i de senaste 5 åren och in i ett snyggt, blått verktygsskåp! Fruktansvärt skönt att slippa bråka med kartongen för att gräva fram hylsnyckelsatsen varje gång man ska ut och meka...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1211 skrivet: april 11, 2011, 19:04:39 »
Då har man blivit 25; vaknade i morse och kände mig fruktansvärt gammal och sliten... ;D Ett av resultaten av att fylla 25 blev att mina verktyg fick flytta ut från kartongen de bott i de senaste 5 åren och in i ett snyggt, blått verktygsskåp! Fruktansvärt skönt att slippa bråka med kartongen för att gräva fram hylsnyckelsatsen varje gång man ska ut och meka...

Haha grattis!

Hipp hipp hurra för verktygsskåpet med. Men står det också på balkongen?   ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1212 skrivet: april 11, 2011, 20:07:51 »
Nej, verktygen har aldrig behövt bo på balkongen, de har bott i köket hela tiden... Nu i Södertälje bor de i sovrummet istället. ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1213 skrivet: april 11, 2011, 20:26:40 »
Nej, verktygen har aldrig behövt bo på balkongen, de har bott i köket hela tiden... Nu i Södertälje bor de i sovrummet istället. ;D

Så mysigt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1214 skrivet: april 11, 2011, 22:19:24 »
Haha kurre då.. du skulle verkligen behöva en liten verkstad  :D
Men visst.. ganska mysigt o ha prylarna i Sovrummet ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1215 skrivet: april 15, 2011, 08:45:03 »
Nu är bilen äntligen besiktigad! Elfte (!) gången gillt blev det; efter att jag spänt handbromsvajern för nästan tre veckor sedan har jag varit inne på besiktningen vid 10 olika tillfällen, ingen av gångerna hade de tida att göra en obokad efterkontroll på min handbroms. Elfte försöket vid 07:10 i morse fick jag till slut napp, efter ca. 40minuters väntan släppte de in mig i hallen, provade handbromsen, fick tjuvstopp ett antal gånger, tog mina pengar och gav mig ett blankt papper! Äntligen...
På måndag bär det av till Norrköping för att hämta upp 264an, sedan ska den säljas av och därefter blir det TURBO!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1216 skrivet: april 15, 2011, 12:31:23 »
Äntligen  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1217 skrivet: april 15, 2011, 20:32:22 »
Grattis, vilken följetong!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1218 skrivet: april 19, 2011, 07:28:44 »
264an uppkörd till Stockhlom och ska annonseras ut imorgon när jag hunnit tvätta den en smula, hoppas någon köper den snabbt!

På 340-fronten är senaste nytt att jag bokat och betalat för Scanias Motorklubbs banträff på Gelleråsen 21/5, så nu är det en riktig deadline...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1219 skrivet: april 27, 2011, 19:02:02 »
Tyvärr har ingen köpt min 264a ännu så jag tröstköpte lite presenter till 340an... Vad det blev får ni se nästa vecka (när jag fått hem grejerna), men det lär göra viss skillnad i hur bilen uppför sig!

En lite ledtråd kan ni få, det rör sig om två stoora paket - det ena för 800kr på blocket och det andra för 2380.80kr från någon annanstans på nätet...
« Senast ändrad: april 27, 2011, 19:05:54 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1220 skrivet: april 27, 2011, 21:49:15 »
Hm jag gissar på bromsar eller väghållning. Fast väghållningen har du ju redan vässat lite.. Sittastillstol kanske?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1221 skrivet: april 27, 2011, 22:10:37 »
En stol gör kanske inte så stor skillnad på hur bilen uppför sig, även om det kanske känns så när man sitter i den... Fler gissningar?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1222 skrivet: april 28, 2011, 09:58:11 »
Jag hoppas på dääääck.. men lät aningens billigt för de?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

sensan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1223 skrivet: april 28, 2011, 11:18:22 »
Gissar också på nya däck när det gäller det högre beloppet. :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1224 skrivet: april 28, 2011, 16:44:12 »
Däck tycker jag låter bra, 4st Toyo Proxes T1-R i den maffiga dimensionen 185/55-R15 blev det... Riktigt billiga däck, men med tanke på hur fort Peter åkte med sina förra sommaren kan de inte vara fullständigt usla! Lär bli viss skillnad mot mina gamla Michelin Energy från förra årtusendet... Någon som vågar gissa vad det andra paketet innehåller nu?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

sensan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1225 skrivet: april 28, 2011, 19:16:13 »
Yeehaa! Jag gissar på att det andra paketet innehåller ett litet turboaggregat, även om det känns som du kom undan riktigt billigt om du hittade ett för 800 :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1226 skrivet: april 28, 2011, 22:11:44 »
Jag gissar att du köpt en ic för 800.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1227 skrivet: april 28, 2011, 23:00:59 »
Rosa rattmuff och en svarvad växelspaksknopp som ser ut som en kolv? ;D
Fort ska de gå!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1228 skrivet: april 28, 2011, 23:12:01 »
Ha ha ha  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1229 skrivet: april 29, 2011, 12:30:00 »
IC och turboaggregat ligger i garaget och väntar sedan tidigare, rosa rattmuff och svarvad växelspaksknopp står fortfarande på önskelistan... ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1230 skrivet: april 29, 2011, 14:16:39 »
Inte för att vara sån men sakerna gör ingen nytta i garaget :) KÄMPA nu kurre så du kan förbättre bänkningsresultatet från förra året :D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1231 skrivet: april 29, 2011, 16:52:33 »
Grejerna ska ramla på bilen, måste hämta upp allt från Norrköping först bara... Dessutom vore det inte helt fel att bli av med 264an så att man har någonstans att parkera 340an här i Södertälje. Deadline är ju fortfarande 21 maj, då ska det ju åkas bana så då måste allt sitta där det ska samt funka...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1232 skrivet: maj 07, 2011, 22:28:36 »
Idag har det hänt! Igår började jag skruva loss downpipe och luftburk och alla andra sugmotordelar, idag hamnade alla turbodelar där de ska sitta... Några små bakslag, den nya turbon var inte riktigt likadan som den gamla även om det var GT18 aggregat båda två... Aktuatorarmen till VNT-spjällen satt på olika ställen så det blev till att skruva isär den nya fina turbon och flytta över allt till den gamla lagerdelen - det gick dock relativt smärtfritt då allt redan varit demonterat en gång för rengöring...

Efter det flöt arbetet på ganska smärtfritt (förutom ett antal rivmärken och underarmar som kliar av avgasbandage...) och runt lunch var det dags för uppstart... Bilen startade ungefär som vanligt och efter lite justerande började den gå på tomgång också. Dags för en provtur! Laddtrycksspärren i MS inställd på 0.2 bar för bara för att vara säker, ut och ta en sväng... 0.2 bars laddtryck vid 2000rpm var inga större problem på de högre växlarna, so far so good... Dags att öka insatserna en smula! Upp med spärren till 0.35 bar och en ny provtur...
Förra vändan med turbo för två år sedan hade jag fullt laddtryck (0.6-07 bar) strax efter 2500rpm, nu fick jag 0.35 bars ladd vid strax innan 4000rpm... Något är knas! Jag började med att leta läckage, hittade ett mellan grenrör och turboadapter som fixades - ny provtur, ingen skillnad... Nu hittar jag inga fler läckage på avgassidan, imorgon blir det att lossa på luftburken och känna lite på turbon för att försäkra mig om att den mår bra samt försöka hitta några fler läckage. Det är ju inte särskilt många delar mellan motorn och turbon, så det finns inte så många ställen det kan läcka på! Om jag inte hittar något då får jag nog ta och demontera turbon igen och göra en lite grundliggare undersökning - spricksökning i adapterröret och kontrollera att turbin och kompressor faktiskt matchar kompressor- och avgashusen... Det blev tyvärr inte särskilt många bilder idag, hade för mycket att skruva med för att hinna med det... Det kommer dock! Då ska ni även få se vad jag köpte för något utöver mina nya däck...


Ett stycken B14 turbokit!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:38:38 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1233 skrivet: maj 07, 2011, 22:33:59 »
Äntligen en B15 turbo  8)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1234 skrivet: maj 07, 2011, 22:42:00 »
Gäller bara att få den att fungera som den ska också! Nog för att 0.35 bars laddtryck ger en liten knuff, men den riktiga kicken börjar ju komma först efter halvkilot... Dessutom behöver man laddtryck lite tidigare än vid 4000 rpm med en B15!

Nåväl, skulle det visa sig att allt är skit imorgon får jag väl bygga ett nytt turbopaket, jag vet att Peter har något gammalt GT20 VNT aggregat eller liknande liggande i boden som väntar på en trevlig motor!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1235 skrivet: maj 07, 2011, 22:46:52 »
Gt 20 bara att hämta  :-*
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1236 skrivet: maj 07, 2011, 23:50:56 »
Underbart kurre att du äntligen fått på turbon! Lycka till med o hitta felet nu bara :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1237 skrivet: maj 08, 2011, 08:51:43 »
Aktuatorarmen? Nu är det dags för fler insatser i 300 Power Lexikon ;)

Hoppas du får ner laddtrycket snart! Alltså ned i registret!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1238 skrivet: maj 09, 2011, 07:19:50 »
Igår blev det lite skruvande på förmiddagen; turbon demonterades och inspekterades, allt såg kanon ut. Tittade dessutom igenom alla rör och såg till att täta alla skarvar ordentligt - nu ska det inte vara något sådant som strular! Därefter skulle jag hämta Carina på stationen, så det blev inte mycket mer gjort igår...

Nu på morgonen tog jag bilen till jobbet och provkörde och mappade en smula - nu vet jag att den kan bygga de laddtryck jag vill ha, det är bara lite svårt... Mappen i det överladdade området verkar stundtals vara så fet att den nästan släcker gnistan, tar man "rätt" väg upp genom mappen verkar den bygga laddtryck som den ska, fel väg så bluddrar den och fastnar runt 0.3 bar... Nåväl, tuning nästa! Verkar ju som om det ska gå att få den att fungera i vart fall! Riktigt gött med lite extravrid också, jag har sett 0.2 bar laddtryck vid 1800 rpm ett par gånger - det gör gott för en liten B15... Tyvärr tycks bränsleförbrukningen ha mått bra av lite turbo också, tack vare att jag inte kan öppna VNT-spjällen förrän jag har laddtryck så ligger turbon och spolar och bygger mottryck hela tiden vilket gör att verkningsgraden sjunker en smula - det är mycket svårt att få bränsleförbrukningsmätaren att hoppa ner under litern och med laddtryck ska vi inte tala om...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1239 skrivet: maj 09, 2011, 19:57:28 »
Igår blev det lite skruvande på förmiddagen; turbon demonterades och inspekterades, allt såg kanon ut. Tittade dessutom igenom alla rör och såg till att täta alla skarvar ordentligt - nu ska det inte vara något sådant som strular! Därefter skulle jag hämta Carina på stationen, så det blev inte mycket mer gjort igår...

Nu på morgonen tog jag bilen till jobbet och provkörde och mappade en smula - nu vet jag att den kan bygga de laddtryck jag vill ha, det är bara lite svårt... Mappen i det överladdade området verkar stundtals vara så fet att den nästan släcker gnistan, tar man "rätt" väg upp genom mappen verkar den bygga laddtryck som den ska, fel väg så bluddrar den och fastnar runt 0.3 bar... Nåväl, tuning nästa! Verkar ju som om det ska gå att få den att fungera i vart fall! Riktigt gött med lite extravrid också, jag har sett 0.2 bar laddtryck vid 1800 rpm ett par gånger - det gör gott för en liten B15... Tyvärr tycks bränsleförbrukningen ha mått bra av lite turbo också, tack vare att jag inte kan öppna VNT-spjällen förrän jag har laddtryck så ligger turbon och spolar och bygger mottryck hela tiden vilket gör att verkningsgraden sjunker en smula - det är mycket svårt att få bränsleförbrukningsmätaren att hoppa ner under litern och med laddtryck ska vi inte tala om...

Wow! Så avancerat! Din mappning låter som en balansgång på en knivsegg ungefär  :o

Men de där VNT-spjällen får du förklara hur de funkar och varför du inte kan öppna dom när du vill? Och i vilken plaskdamm är det som turbon ligger och spolar  :D
Förlåt dom dumma frågorna men nån gång måste man ju lära sig lite om turbo med  :P

Tycker i allafall att det är "gött" att du fått en normal bränsleförbrukning  :-X

Supergött för dig att du nu vet att det inte var fel på turbon, eller nåt annat strul!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.