Författare Ämne: Misständer och konstig lamda  (läst 5615 gånger)

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Misständer och konstig lamda
« skrivet: maj 27, 2007, 12:03:07 »
Hejsan hejsan! dags att börja fråga experterna för jag har då ingen aning längre...

Bilen:

en volvo 360 med 2.3 liters block, vx3 kam i en 531 topp som är planad 3mm med orginal 360 insug och grenrör. tändning från 940 och 360 insprut. stälbart bränsletryck som står på 4 bar
kör på etanol.

Problemet.

vid full gas på 3an 4an 5an alltså när det går lite tungt, börjar bilen blödra, misstända eller gå för snålt vid omkring 3000 rpm.
jag mäter lamdan med voltmeter och den står på minus 0.18 för det mesta men vid fullgas är det fasta värdet 0.68 till 0.72 ända tills 2500 till 3000 rpm då det dalar och blir tilslut minus igen. ibland kan den gå efter lamda, dvs växla mellan olika tal på tomgång men sällan när jag kör

saker jag provat utan resultat:

ryckt olika vakumslangar.
rengjort vevhusventilationen
bytt luftmängds mätare
bytt jettronik
ställt om kammen
höjt/sänkt bränsletryck
skruvat på ställskruven på lmm
kört med och utan lamdan inkopplad

en sak som funkar lite lite är att ställa tändningen. (har satt remhjulet fel så jag kan inte läsa hur tidig den är)men den är strax innan bilen går skit och blir helt orkeslös, skickar avgas smällar mm. då iaf kan jag varva 3500 - 4000 varv innan den misständer.

kan det vara så att det spikar? jag har ingen större erfarenhet av det men det låter som om bränslet tar slut men det är ju vad lamdan visar med. nån som vet hur lamdan blir när det spikar? jag har ett spruket tändstift med om det kan va nåt? ska byta tändgrejer idag så får vi veta det. jag har inte kollat kompet pga tidsbrist men jag ska göra det idag när tändstiften ska i. har som mest haft 16 i alla cylindrar men då "spikade" det inte.
sen undrar jag hur lamda värdet kan vara minus??

hoppas att det finns nån som ögnat igenom mitt bekymer och ger nån ideé
ingen tanke är för dum så vräk på med ideer

mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
SV: Misständer och konstig lamda
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2007, 03:54:40 »
Jag hade 12 i kmp men efter lite pillande fick jaag 14kg i varje cylinder. han inte provköra men startade och då bara mullrade den och lät som om tändningen var för sent ställd.

mvh gustav

Dubbe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2007, 08:34:47 »
Tjabba  :)

Här ska du få en dum idé  8)

Din motor har ju en salig blandning prylar, så varför inte återgå back to basic?

byt toppen och insug till en orginal 530/531 topp med orginalkam och insug, som du vet fungerar som det ska, återgå till renix och bensin igen och sen prova dig fram, del för del tills problemet uppstår igen?

Du kan även montera din topp, kam, insug och tändning på en fungerande motor å testa vad som händer då..

16 kilo i komp låter ju lite för mycket..

Har du testat toppen att den inte har några sprickor i sig?

Live Long and Prosper.

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2007, 03:54:08 »
det är ju ingen dum idee
har tänkt på det men bilen har ju som sagt gått bra innan så jag hoppas att jag slipper det

men tids nog när jag har provat allt så kan det nog bli att bilen är orginal igen :p och går bättre

tack dubbe

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2007, 06:53:50 »
det är inte så att du har förlång kamrem? Har läst nånstans att vid kraftig planing så ska man skaffa kortare rem.

Dubbe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2007, 08:55:46 »
Tror det är en bra idé att testa iaf, för när du får motorn att gå bra med orginalprylar så är det ju bara att återmontera dina prylar, en åt gången å se vad som händer..sen får du säkert veta vad som e fel..

Din galna bror Frej har ju fungerande motor, varför inte skruva av topp/insug å tändning på hans bil nån natt när han snuttar kudde och sen spela oskyldig?  ;D

men säg inte att jag tipsade dig om det, då kanske han blir arg och avslutar mitt medlemskap här  :P
Live Long and Prosper.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2007, 19:56:58 »
Tror det är en bra idé att testa iaf, för när du får motorn att gå bra med orginalprylar så är det ju bara att återmontera dina prylar, en åt gången å se vad som händer..sen får du säkert veta vad som e fel..

Din galna bror Frej har ju fungerande motor, varför inte skruva av topp/insug å tändning på hans bil nån natt när han snuttar kudde och sen spela oskyldig?  ;D

men säg inte att jag tipsade dig om det, då kanske han blir arg och avslutar mitt medlemskap här  :P

Haha, jag blir inte arg Dubbe, då får jag ju anledning till att göra motorbytet i min som jag planerat i flera år..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2007, 18:35:20 »
det är inte så att du har förlång kamrem? Har läst nånstans att vid kraftig planing så ska man skaffa kortare rem.

nix har ju köpt en kortare :(
tyvärr, vill ju hitta felet

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2007, 22:05:35 »

nix har ju köpt en kortare :(
tyvärr, vill ju hitta felet

Ja den remmen är INTE för kort, går ju knappt få på  >:(

Borde funkat med originalremmen med andra ord (3mm planat)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.