Jag upplever det som att min bil dyker in i böjarna, häver sig över framfjädringen och nästan lyfter innerhjulet bak från marken. Detta gör att bilen lätt blir mer överstyrd än den egentligen är; man märker att när fästet är för dåligt för att komprimera ihop framfjädringen så styr viktfördelningen och dylikt bilens uppförande, då är bilen nästan helt neutralstyrd. När man däremot kan åka lite hårdare går bilen igenom 3 olika stadier i en lång kurva:
1. Instyring - här dyker framvagnen in, men fjädrar och krängningshämmare fram tar upp större delen av rörelsen så bilen följer inte riktigt med.
2. Kompression - Nu är framvagnen ihoptryckt, framfjädrarna gör nu mkt. lite för väghållningen. Bakvagnen däremot är fortfarande lätt, det är nu bilen kan bli läskig. Normal understyr det, men minsta lilla gupp eller liknande som avlastar bakvagnen ytterligare kan skicka u bilen i en herrejössessladd.
3. Kurvtagningen - Nu har vi kommit förbi det obehagliga stadiet och börjat få lite kompression även på bakfjädringen. Bilen är nu nästan helt neutralstyrd med en lätt tendens till överstyrning och åker precis dit ratten pekar.
Man märker det dessutom väldigt tydligt när man sladdar på våt asfalt. Först bryter bilen ut i sladd, lugnt och fint. När sedan effekten inte rcker till för att hålla ute baken kommer den flygande tillbaka. Problemet då är att framfjädringen är ordentligt komprimerad. Det leder till att när bilen passerar "rakt fram" läget så skjuter inte bara bilens egen rörelseenergi på åt sidan, även framfjädringen knuffar på betydligt. Om nu bakfjädringen varit lika mjuk som framfjädringen skulle den kunnat ta upp den rörelsen och bilen skulle få en "normal" returlsladd, orsakad enbart av rörelseenergin i sidled. Istället är nu bakfjädringen i hårdaste laget varför bakhjulen inte får samma grepp som framhjulen. Det leder till att alla energi i framfjädringen också går till att späda på retursladden, som blir väldigt hårigt (riktigt kul om man vill skrämma ovana kompisar...
)
Min tolkning av det hela är att om bakfjädringen varit lite mjukare / framfjädringen lite hårdare så skulle bilen få ett jämnare, mer förutsägbart fäste i de olika ändarna.
Hoppas någon hänger med i mitt svammel... Det är inte helt lätt att beskriva känslan i bilen med hjälp av en dator...
Wow! :O Det var nog den bästa beskrivningen av 300-seriens väghållning någonsin! Det där med att fronten häver sig in i kurvorna stämmer ju precis! Har dock (tyvärr) inte haft så mycket överstyrning på torr asfalt, men fronten känns väldigt tung precis när man attackerar kurvorna, men blir som sagt bättre när man gasar sig ut sen.
Jag kan ju lungt påstå att väghållningen blir bättre med nya stötdämpare och sänkning! Om man, som jag gjorde, kapade fjädrarna fram och satte dit distanser bak så får man ju hårdare fjädring fram i jämförelse med bak. Viktmedelpunkten blir ju även lägre så det lutar betydligt minde i kurvorna nu, vilket gör att innerhjulet aldrig lyfter och orsakar överstyrning. De enda nackdelarna måste vara att underredet får lida ordentligt när man kör tungt lastat över gupp eller på dåliga motorvägar... Smäller ordentligt :/
peter schmidt, jag fårstår vad du menar och jag håller med om att man inte behöver så hård fjädring för att få bra väghållning, snarare tvärt om, men jag går mot strömmen och vill få den att överstyra bra

Det ska ju bli en typ street drift/ban driftbil va det tänkt, så jag vill bara få den att va så lätthanterlig på bredden som möjligt, och nu är den utan tvekan för mjuk för det ändamålet och för mjuk för sin höjd, går som sagt i backen rätt lätt. För mjuk fjädring och öppen diff ger ett ganska härligt fast svårtkontrolerat beteende när man sladdar, tycker jag. Eller det är ju väldigt lätt att sladda på våt asfalt när det kränger och öppna diffen gör att gasresponsen inte måste va så finkänslig, går att köra med plattan i mattan nästan hela tiden, men det är ganska svårt att styra sladden.
Med handbromssladdar är det rätt lätt att slå runt med mjuk dämpning också, swisch säger det så står man på tvären

Vill även få bättre respons i bilen, hatar när det kränger, men blir nog bättre med 40 profil på däcken sen

Det där med motorcykeldämpare har jag faktiskt också haft tankar på

Det borde ju definitivt inte va omöjligt! Vissa tunga motorcyklar kan väl utan tvekan ha ca 300 kg koncentrerat på bakdämparen? Blir ju inte mer tyngd i och med att det är ungefär bilens halva vikt delat på två dämpare