Författare Ämne: Smida ned bladfjädrar själv?  (läst 17454 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Smida ned bladfjädrar själv?
« skrivet: oktober 09, 2007, 01:02:23 »
Har för mig att jag har läst att bladfjädrarna smids ner med våld och utan värme, stämmer det? Om det nu är så, går det att lägga fjädern på backen och lägga någonting tungt uppe på? Smyger in en annan fråga samtidigt, ska man sänka bilen lika mycket fram som bak?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Smida ned bladfjädrar själv?
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2007, 22:21:40 »
vet inte hur de funkar me smidningen men ja tycker att du skall sänka lite mer i fram så du får en nice attack vinkel på bilen ungefär som min kolla på bilderna i projektråden : ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2007, 22:34:20 »
Säkert går det bra att fixa bladisarna utan värme. Med värme kanske dom tappar spänningen eller nåt. Men jag skulle nog hellre 'banka' dom lägra än placera något tungt på dom. Känns så, men jag vet inte heller.

Angående hur mycket man ska sänka är upp till var å en. 1 varv på fjädern fram motsvarar väl ca 1½-2cm?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2007, 22:41:44 »
Vad jag har läst här på forumet så smider "proffsen" ned dem genom att slå på dem (kallsmida) dem.

Sänk lite mer fram än bak så gillar jag stuket!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 06, 2007, 22:15:19 »
aha kallsmider de ner bladisarna? nån som vet om de är härdat stål i dom eller om de bara ar fjäderstål som är ohårdat?

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 10, 2007, 01:21:32 »
Jag vet att ni bara vill minska markfrigången, på bilen. Skall därför inte bli för långrandig. Men ändå det ni berör är i sig en hel vetenskap. Kortfattat är det så:

Järn som legeras (blandas) med kol och, i dag, med små kvantiteter av andra grundämnen kallas stål. Fjäderstål är en legering med hög kolhalt ca: 60-70% samt molybden och kisel i små kvantiteter För att fjädern skall få sina egenskaper seghärdas den (alltid) med efterföljande anlöpning.

Härdning är en process där stålet upphättas till ca: 900-1000 grader (när det börjar övergå, från rött till vitt). Därefter avkyls det hastigt i vatten+salt eller olja, då stålet blir hårt och sprött. För att utjämna spänningar och för att återfå något av sin seghet, värmes stålet åter till 250-500 grader beroende på vad det skall användas till. Detta kallas för att anlöpa stålet.

Ett härdat stål kan, i efterhand, upphättas till sin anlöpningstemperatur utan att det händer något. För seghärdade fjädrar ligger denna temp på ca: 400-500 grader. Trots detta skulle jag inte våga överskrida 250 grader. Detta pga att värmen är svår att få jämt fördelad, lätt att en liten bit blir betydligt varmare än resten.

Bästa metoden är nog den nämnda "kallsmide"! Måste man inte använda en typ av fixtur, för att få båda sidor lika? Kanske en hydraulisk rörbockare skulle vara bra! Det är kanske inte så noga?

Tänk på att fjädern är härdad, mao ej så formbar som en bit "vanligt" plattjärn. Den får lättare sprickor och går av. Det som hänt med den vid härdningen är att dess sträckgräns, då metallen blir plastisk formbar, flyttats närmare dess brottgräns. Mao när man väl lyckats få en formförändring är det inte långt till brottgränsen, då den får sprikor eller går av...

Det allra enklaste måste vara, att av någon balk eller plattjärn tillverka distanser att sätta mellan fjäder och nav. Har sett detta då man vill öka markfrigången, dock ej på 360. ;)

Ursäkta, utan att veta exakt stålkvalitet och ha tillgång till referensliteratur, kan inte temperaturerna bli exaktare än så som skrivits.

Var försiktiga en spänd fjäder är inget att "leka" med.

Mvh /Max :)
« Senast ändrad: november 11, 2007, 07:40:53 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: november 10, 2007, 12:38:44 »

Det allra enklaste måste vara, att av någon balk eller plattjärn tillverka distanser att sätta mellan fjäder och nav. Har sett detta då man vill öka markfrigången, dock er på 360. ;)

Ej på 360?  Det är vanligt på forumet att man sänker med såkallat sänkblock: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1054.0

För egen del så skulle jag gärna få styvare/hårdare fjädring utan att förändra markfrigången för mycket. Sänka ca 20mm kanske.
Detta går ju åstakomma med dubbla bladfjädrar samt ett litet sänkblock.

Tack återigen för en rejäl skopa fakta ur din kunskapsbank Max!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 10, 2007, 17:32:04 »

Det allra enklaste måste vara, att av någon balk eller plattjärn tillverka distanser att sätta mellan fjäder och nav. Har sett detta då man vill öka markfrigången, dock er på 360. ;)

Ej på 360?  Det är vanligt på forumet att man sänker med såkallat sänkblock: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1054.0

För egen del så skulle jag gärna få styvare/hårdare fjädring utan att förändra markfrigången för mycket. Sänka ca 20mm kanske.
Detta går ju åstakomma med dubbla bladfjädrar samt ett litet sänkblock.

Tack återigen för en rejäl skopa fakta ur din kunskapsbank Max!

Bra FREJ, fakta tråden är svaret i denna tråd. Nu har även jag sett det göras på 360! :)

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 10, 2007, 18:49:56 »
Lite fortsättning om bladfjädrar. Vill man ha styvare fjädring bak på sin 300, måste fjädern förstärkas!

En bladfjäder förstärks genom att en annan bladfjäder med lite mindre böj-radie, bultas fast under  "huvudfjädern" [se bilderna]. Belastningen på fjädern är som störst vid axeln, därför behöver inte den "extra" fjädrarna vara lika långa. Är dom lika långa förlorar fjädern sin spänst

Enklast är nog att ta en 300 fjäder och kapa till lämplig längd, stuka den lite, och bulta ihop [bild 2, A]. B är ett metallsvep som endast får sitta fast i den ena fjädern, fjädrarna måste kunna röra sig, i förhållande till varandra. Annars blir det stumt. C är min uppskattning av behövlig längd för den andra fjädern, tag gärna lite mer än vad som behövs. Blir fjäderpaketet för styvt, kan man enkelt kapa lite till.

Går säkert att skriva mycket mer, detta var teorin. Hoppas vi får se lite bilder på hur det ser ut i praktiken. Tips; kika på en gammal lastbil, de har kraftiga segmenterade bladfjädrar.

Mvh /Max :)

Ps. här är lite bilder: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1953.msg24969#msg24969
« Senast ändrad: november 10, 2007, 19:02:36 av Max »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 13, 2008, 18:19:34 »
Smyger in en till fråga här, ang härdningen på fjädrarna. Hur är det med härddjup? Kan man utan att tänka sig för gå på med t.ex. roterande stålborste, bläster, lamellslipskiva e.d. När man ändå har grejerna vid sidan om skadar det ju inte att fräscha upp dom lite :)
Frågan gäller inte bara bladfjädrar, utan även också spiral.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 13, 2008, 20:43:37 »
hmm.. Om man skulle ta ett par bladfjädrar till och montera under de nuvaranda och kapa ändarna av de extra. Detta måste undersökas/testas  :)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 16, 2008, 01:53:55 »
Bifogar en bild här med, har kört mina lösa fjädrar i pressen nu :)

-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 21, 2009, 14:11:04 »
Bifogar en bild här med, har kört mina lösa fjädrar i pressen nu :)

http://img206.imageshack.us/img206/6338/pb160003sk5.jpg

Hur styv blev den då?
Jag överväger att testa..
« Senast ändrad: september 21, 2009, 20:49:50 av FREJ »
För lite effekt, för dålig väghållning..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 22, 2009, 00:41:36 »
Dom är fortfarande oanvända :(
Men dom borde vara opåverkade.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Svegglan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: september 22, 2009, 06:24:05 »
den "kalla" fjädern knäcktes inte helr på nått ställe,? då menar jag inte gick av helt utan typ mindre en nån spricka, om de e nån som uppfattar mig? :P haha, nyss vaknat, därfwhy min goa svenska ;)