Naturligtvis är det som du säger, sugmotoreffekten avgör vilken snurr det blir på turbon... Det handlar ju
om fyllnadsgrad, varvtal och slagvolym - samma parametrar som kan sägas avgöra vidmomentet, och därigenom effekten.
Jag tror däremot att skillnaden i effekt vid ett visst luftflöde p.g.a. de olika bränslenas olika egenskaper normalt
sett är betydligt högre än någon procent. Som jag sa tidigare:
Diesel har BSFC (Brake Specific Fuel Consumption, bränsleåtgång per hk under en viss tid) på ca. 0.38lb/hk*tim,
E85 ligger på ca. 0.77 för en "vanlig" turbobil...
Vidare arbetear dieslar med A/F på ca. 22:1, E85 ligger på ca. 7:1 för bästa effekt...
Lägg ihop detta och du får förhållandet jag beskrev tidigare, dock förutsatt att motorerna är lika i övrigt vilket
ju knappast är fallet. Dock torde skillnaden p.g.a. olikheter hos motorerna inte bli jättestor; en B14 har en
maximal fyllnadsgrad på ca. 80% enligt
http://www.megamanual.com/v22manual/vetable.htm,
vilket är ungefär det man hamnar på om man använder
http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml?FeetASL=0&Tamb=21&Bore=76&Stroke=77&nCyl=4&RPM=5500&VE=67&Boost=10&Ec=70&Eic=70&PdropIC=0.5&TambIC=21&wiPercentMethanol=50&wiRate=100&wiTemp=21&SFC=0.77&AFR=6.975&maxInjectorDutyCycle=90 för att räkna "baklänges" på PSA gruppens 1.4l diesel...
Dock ligger dieseln ca 1000rpm lägre... Det blir många variabler här...
Som du säger kan det säkert vara en bra ide att lägga lite krut på grenröret istället för att lägga alla pengar på en hightec
turbo; det är trots allt egentligen tryckfallet över turbon som ger den fart, och tryck beror ju på flödet samt
genomskärningsarean och temperaturen, lite förenklat, så ett väl avstämt grenrör gör nog stor skillnad. Dock är det
ju så att en för stor turbo kommer inte ge tillräckligt mottryck för att få upp snurren vid låga varv, därav min vånda.
Det är ju knuff i botten jag vill ha! Att sedan en liten turbo skapar för mycket mottryck vid höga varv är ju lätt avhjälp
genom att öppna wastegaten... Det är där VNT turbos kommer in i bilden... Tackvare deras justerbara geometri kan
tryckfallet över turbon hållas uppe vid lägre flöden utan att turbon blir "för liten" vid högre varv, inom vissa gränser...
Har även så smått övervägt TD04-09 eller -13C, men även vid fullvarv hamnar flödena för min motor väldigt långt till
vänster i kompressordiagrammen... Jag vill ha ett aggregat där jag ligger typ mitt i diagrammet vid 3000rpm, vilket
innebär ungefär 91cfm (0.042m3/s) vid ett tryckförhållande på 1.7... Plotta det i diagrammet för en TD04-09B så ser
ni vad jag menar, inte riktigt optimalt...

Just nu lutar jag åt en GT1544V (eller möjligen 144xV, om det går att hitta något). GT1544V är väldigt vanlig, sannolikt
vanligare än TD04-13C t.o.m. i och med att turbodieslar blivt så populära, GT144xV är dock inte direkt lätt att få tag på...
EDIT: På
den här sidan kan man få flödet/tryck plottat i turbomapparna automatiskt för att lätt kunna jämföra olika turbos...