Författare Ämne: Ny täckplåt på diff-hus?  (läst 9036 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Ny täckplåt på diff-hus?
« skrivet: oktober 12, 2007, 21:36:15 »
Hej, är det någon på forumet som vet var jag kan köpa ny täck-plåt till slutväxeln (diffen)? Bilen är en 360 B200F 87.

Det hela började med att jag märkte att det läckte. Jag bytade packningen till en hemmagjord av kork-gummi, pga. att varesig original eller "pirat", ej längre går att köpa.
Med ny packning trodde jag att problemet var löst, men det läckte fortfarande. Trycktestade med 0.2 bar t-luft [se bild] och diskmedel. Jag fann att ett område på kåpan är helt perforerat (mikroskopiska hål) av rost [se bild, röd ring]. Har de senaste dagarna övervägt flera angreps vinklar: belägga hela kåpan med lod. Laga med Plastic Padding. Leta på skrotar (men då måste jag nog köpa hela klumpen. Om det över huvudtaget går att hitta någon som är bra). Fabricera en egen "bastard".

Helst köper jag en ny, någon som vet var?

Provisoriskt lagar jag nog den med Plastic Padding, räcker det att avfetta rosten innan applicering. Vore det bra att behandla den med syra innan. någon som vet?

Jag meddelar hur det går!  /Max
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 15:21:30 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Ny täckplåt på diff-hus?
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2007, 21:20:45 »
verkar lirte mysko att den inte går att få tag på hoss volvo tycker jag

det är ju en del som ofta går sönder!!!

men annars är det nog skroten men om du behöver köpa hela klumpen så kan det vara bra att ha en reserv!!!
Bra, bättre, bredast

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2007, 20:15:58 »
Jag har nu: Avfettat, syrat och täckt med Plastic Padding.

Till avfettning användes aceton, både före syrabadet och innan plastningen.

En blandning av 2/3 Fosforsyra och 1/3 saltsyra. Oljepåfyllningspluggen täcktes med en klick vatten fast smörjfett, för att skydda aluminiumpackningen. Kåpan låg i syrebadet ca: 18 timmar (ganska kalt).

För att neutralisera syran använde jag sodalösning (avloppsrensare), borde även funka med ett bad innehållande aska från vedeldning. Därefter fick plåten ligga i regnvattentunnan en stund! ;D

Plasten som användes var Plastic Padding "kemisk mettal". La på ett tjockt lager som förstärkning av flänsen. Var ej så noggran med slipningen....

Se även mitt inlägg, där jag beskriver hur det hela började: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3371.0

/Max
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 00:32:12 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2007, 20:32:03 »
Nu är min "nya" kåpa monterad. Jag fick borra monterings hål genom plasten, använda nya längre skruvar. Monterade med egen tillverkad packning, inkletad i packnings silicon. Kompletterade även med brickor och fjäderbrickor.

Väntar över natten, med att hälla på oljan, medan siliconen torkar. Där efter rostskyddsbehandling.

Jag hoppas att diffen inte läcker olja efter detta. Skall leta, på skrotar, efter en schysst kåpa med tillhörande diff. Kan vara bra att ha. ;)

Fortsättning följer, tror jag...

/Max
« Senast ändrad: oktober 15, 2007, 17:47:45 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2007, 23:34:19 »
Tack Max för den detaljerade rapporten med finfina närbilder! Sånt uppskattas!

Jag hoppas och tror att det håller tätt nu..!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2007, 23:38:54 »
åhfan det där med syra måste tetast nån gång. ser mycket bra ut, hoppas det håller tätt :)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2007, 17:36:43 »
ja det ska bli kul att se resultatet för det kan ju börja läcka mellan plasten och kåpn för det gjorde det för mig när jag testade en gång :P
Bra, bättre, bredast

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2007, 03:25:47 »
Har använt bilen några dagar nu, den verkar slutat läcka från "diffen".

Om någon vill "experimentera" med syra. Använd skyddsglasögon och hanskar.

Utan ögon, är det svårt att meka och köra 360.  ;)

/Max
« Senast ändrad: oktober 19, 2007, 15:29:36 av Max »

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 09, 2008, 20:20:24 »
har haft samma problem jag med.. nu sist så hade delar från diffen slagit hål på kåpan  :(
men jag köpte en 2mm plåt som jag borrade hål i, sen la jag en distans på kronhjulet på ca 3mm sen massa värme med gassvetsen och slog med kulhammaren samtidigt som jag drog åt alla bultar korsvis hela tiden! tätt som tusan och lite hemma smide är ju inte helt fel!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2008, 00:27:03 »
har haft samma problem jag med.. nu sist så hade delar från diffen slagit hål på kåpan  :(
men jag köpte en 2mm plåt som jag borrade hål i, sen la jag en distans på kronhjulet på ca 3mm sen massa värme med gassvetsen och slog med kulhammaren samtidigt som jag drog åt alla bultar korsvis hela tiden! tätt som tusan och lite hemma smide är ju inte helt fel!

Låter jättebra! :) Har du någon bild att visa, vore intressant? :) /M

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2008, 21:44:37 »
här kommer bild! något sent men här är den för dom som är intresserade! ingen mästerverk men ack så funktionell!  :D

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2008, 22:04:37 »
här kommer bild! något sent men här är den för dom som är intresserade! ingen mästerverk men ack så funktionell!  :D

// Fredrik

Ser bra ut, håller nog "för evigt"! ;D :) Om min börjar läcka, får jag försöka kopiera din. Tack för bilden! :) /Max