Författare Ämne: Hastighetsmätaren död..  (läst 4177 gånger)

vibe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hastighetsmätaren död..
« skrivet: oktober 18, 2007, 18:48:30 »
Hej!
Ny här på forumet med nyköpt 360GL -88.
Det är så att hastighetsmätaren är död, hur felsöker jag lättast om jag nu vill få den att fungera?

MVH,

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Hastighetsmätaren död..
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2007, 22:13:11 »
Hej, troligtvis har hastighetsmätarkabeln hoppat av. Har själv råkat ut för detta några gånger.

Hastighetsmätarkabeln går intakt, från vänster framhjul till centrum av hastighetmätarens baksida.

Fastsättningen av kabeln i hastighetsmätaren, är en rund ring med hake på sidan. Tryck på haken samtidigt som du lirkande drar den mot motorn till. Du känner med fingrarna hur det fungerar!

Enligt mig, första steget i felsökningen:

Lossa kabeln från instrumenthuset. Kör sakta och känn med fingret om wireändan roterar. sätt fast kabeln i huset, kan vara lite pilligt, det liksom klickar när du lyckas...

Om svaret på första testet var ja:

Testa igen genom att köra bilen. Fungerar den fortfarande inte, förvissa dig om att verkligen kabeln sitter fast. Kvarstår felet har du fel i själva mätaren. En "ny" från skroten är nog enklast.

Om svaret på första testet var nej:

Kabelns andra ända sitter fast med en gummibussning i vänster framhjulsaxel, som är genomborrad för detta. Wiren går rakt igenom hjulaxeln och sitter fastsatt i "lagerkoppen". Bussningen går att lossa från kabeln. Denna gummisak sprutas med ex teflon som glidmedel och pressas in i axelhålet. Därefter följer kabeln, som även fungerar som låsning av hela härligheten. Om du tidigare tagit av "lagerkoppen" kan du nu se wireändan, sätt fast koppen försiktigt.

När du har kabeln utdragen ur axeln, kan du testa allt genom att försiktigt ansluta Wiren till en borrmaskin.  Kör bormaskinen motsols "backa", kolla på mätaren i bilen, detta för att utesluta brott på Wiern.

Allt borde nu fungera, om svaren på ovanstående är positiva...

Det går säkert att lägga ut texten mycket mer. Berätta, för oss, hur det går. Eller återkom med frågor...

Mvh /Max
« Senast ändrad: oktober 19, 2007, 03:43:04 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

vibe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2007, 18:49:58 »
Jepp, kollade nu. Frågan är bara hur jag fäster den i mätarhuset..?

Är inte så haj som sagt...

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2007, 19:47:54 »
Hej igen, gav dig svar ang fastsättningen i mätaren som stämmer på min 340. Var och fottade lite, såg att 360 har "bajonett". Har du detta? Se min bild. Bajonettfattningen, fungerar som en bajonett, eller som glödlampan i ditt bromljus. Mao tryck, som om du skulle stänga ett burklock och vrid ca 30 grader, klart... Fastsättningen med en liten arms som skall tryckas på finns på min 340 och är riktigt besvärlig. Min är dessutom sönder se bild... ;)

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2007, 13:26:42 »
Hur går det? har hittat en bra tråd, till dig!  ;D

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0

/Max