VEMS vet jag inte mycket om... Megasquirt har jag väl lite bättre koll på... Om du ska köpa MS skulle jag rekommendera v.3 PCB med MSII porcessor, då har du alla möjligheter inför framtiden. Kan dessutom varmt rekommendera DIYAutotune, grejerna kom på mindre än en vecka, allt fanns med i lådan, priset var utmärkt och allt var extremt väl packeterat och uppmärkt! De säljer även kompletta, färdiglödda Megasquirt paket, men då kostar det ju lite mer.
Microsquirt är i grund och botten ett MSII v.3 PCB, men med skillnaden att de har byggt den med ytmonterade komponenter istället för hålmonterade för att spara plats. Av den anledningen finns Microsquirt endast som färdiglött paket, de litar inte på att vi hemmapulare klarar att ytmontera alla komponenter (förmodligen med rätta...).
Kort sagt, om du inte upptäcker att du hellre vill ha VEMS av någon anledning så tycker jag du ska välja MSII med v. 3 PCB, om du inte har extremt trångt under huven, då kan Microsquirt vara en god ide.
Angående lödning ska jag nog inte säga så mycket ännu, jag har ju inte börjat löda ihop min, men enligt manualen klarar de flesta att löda ihop ett MS paket på ca. 6 - 8 h om man är försiktig och tar det lugnt...