Författare Ämne: misständer  (läst 12468 gånger)

bop_cat

• Gäst
misständer
« skrivet: november 17, 2007, 16:21:46 »
Har en volvo 360 gls b19a
skulle byta rotor och fördelar samt stift och kablar. fick int lös rotorn så jag struntade i att byta den och satta tebaka de gamla stiften och kablarna samt fördelare. då så gick den inte på alla cylindrar, misstände och lät allm'nt jävlig. jag hittade en tidigare tråd på forumet att man kan slå sönder rotorn om man ska ha dit en ny för de måste väll blit nå skit me den när ja försökte få låss han? innan så gick ju bilen på alla cylindrar. men rotorn bör bytas för den såg sleten ut.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: misständer
« Svar #1 skrivet: november 17, 2007, 16:40:23 »
Varför bytter du inte; fördelarlock, kablar och stift, så länge! Min uppfattning är att rotorn är det minst nödvändiga att byta i hela tändsystemet, så vida den inte är sprucken! :)

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

bop_cat

• Gäst
« Svar #2 skrivet: november 17, 2007, 16:52:12 »
de gjorde jag också men den misständer och går för jävligt helt plöstligt. tänkte om man kommit åt någe som gjort att den inte vill gå på alla cylindrar den vill inte varva ur och går allmänt dåligt. har misstänt innan så därför jag tänkte byta fördelare,stift och kablar. men innan så gick den ju att köra. efter bytet så går den skit. måste man sätta tändkablarna i viss ordning? har ja aldrig tänkt på förut men de kanske kan va så? hur löser man de?
« Senast ändrad: november 17, 2007, 17:11:12 av bop_cat »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 17, 2007, 22:12:35 »
måste man sätta tändkablarna i viss ordning? har ja aldrig tänkt på förut men de kanske kan va så? hur löser man de?

Tänkte just säga det att jag misstänker starkt att du satt kablarna fel! Och sen läste jag det jag citerade här ovan!

Ja de måste sitta exakt i rätt ordning annars blir det väldigt fel. Motorn försöker både gå bakåt och framåt samtidigt enkelt uttryckt.

Tändföljden skall vara 1342.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bop_cat

• Gäst
« Svar #4 skrivet: november 18, 2007, 10:38:37 »
hur kopplas de? första cylinder ligger n
ärmast cylinder men de finns ingen märkning på fördelaren, en 3 på insidan inget mer. fördelarlocket kan man bara vrida i två lägen etersom de sitter på två fästpunkter med clipps
« Senast ändrad: november 18, 2007, 11:42:24 av bop_cat »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 18, 2007, 12:11:24 »
hur kopplas de? första cylinder ligger närmast cylinder
Förstår inte riktigt, vad du menar, titta på bilen den kanske hjälper. Som FREJ redan nämnt är tändföljden 1342, cylindrarna namnges 1234 räknat från kylaren...

men de finns ingen märkning på fördelaren, en 3 på insidan inget mer.
Har för mig att det finns ett litet stansat streck vid 1-an, i fördelarhusets kant. Annars får du använda märket på vevaxelns remskiva, för att hitta 1-an...

fördelarlocket kan man bara vrida i två lägen etersom de sitter på två fästpunkter med clipps
Det passar bara i ett läge! Fördelarlocket har en klack som passar i motsvarande "skåra" på huset...

Mvh /Max :)
« Senast ändrad: juli 26, 2017, 17:18:06 av FREJ »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

bop_cat

• Gäst
« Svar #6 skrivet: november 18, 2007, 12:52:02 »
tackar, ursäkta om jag verkade vresig i svaren blev besviken på mig själv hur dum jag var som inte märkte upp alltfrån början >:(
men rotorns smala del skall peka mot kylaren va? jag fick till de nu, nu ska bara avgassystemet gås över också innan jul. Tack för snabba och bra svar!/Linus
« Senast ändrad: november 18, 2007, 15:59:20 av bop_cat »

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2008, 00:29:36 »
Förstår inte riktigt, vad du menar, titta på bilen den kanske hjälper. Som FREJ redan nämnt är tändföljden 1342, cylindrarna namnges 1234 räknat från kylaren...

Har för mig att det finns ett litet stansat streck vid 1-an, i fördelarhusets kant. Annars får du använda märket på vevaxelns remskiva, för att hitta 1-an...

fördelarlocket kan man bara vrida i två lägen etersom de sitter på två fästpunkter med clipps
Det passar bara i ett läge! Fördelarlocket har en klack som passar i motsvarande "skåra" på huset...

Numreringen av tändkablarna på bilden stämmer inte med 360!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2008, 20:15:45 »

Nej faktiskt inte.. vi får göra en 360 moddad bild  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2011, 01:24:11 »

Nej faktiskt inte.. vi får göra en 360 moddad bild  ;)

ÄNTLIGEN en korrekt bild!
Om någon vill göra den ännu bättre så varsågod!
Gärna om man kan förtydliga/visa hur man hittar Anslutning för nummer 1 på fördelarlocket. Typ rita in klack eller märkning.