Författare Ämne: Diskutera: "Underlätta, luftning av bromssystemet"  (läst 14683 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Diskutera: "Underlätta, luftning av bromssystemet"
« skrivet: november 26, 2007, 21:13:18 »
I denna tråd kan vi diskutera "luftningsslangen" som beskrivs i fakta, se länk: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3394.0
Här kan vi komma med förslag på varianter av slangen. "Prisa" eller "såga" den.

Kommer vi fram till något bra, publicerar jag det i faktatråden.

Kurre86, skrev följande i en tråd:

"Istället för en bult som man borrar hål i skulle man kunna köpa en ventilstock (ventilen till bil/mc däck) på en däckverkstad. Då kan man få tryck med en vanlig fotpump, och eftersom det sitter en ventil där kommer den hållar trycket när man krälar under bilen och skruvar utan att man behöver tryckluft. Och vill man använda tryckluft går ju det lika bra, bara använda samma munstycke som när man fyller på luft i däcken..."

Jag tycker att detta är en ide, väl värd att testa. "Verktyget" måste vara testat, med gott resultat, för att hamna under fakta (annser jag). Inte för att slangen under fakta fungerar dåligt, tvärt om, den är "underbar" och kan tillverkas med enkla medel! Men det vore bra om det finns en variant som kan användas, av de som inte har kompressor!

Den sk "ventilstocken" [se bild] kräver ett hål på13 mm i bromsvätskelocket, då den monterats är den nästan omöjlig att få ut igen! Var noga så du vänder den rätt. ;)

Att tänka på: Var ytterst sparsam, när du fyller på luft. Mao lufttrycket får inte bli för stort, på en kompressor finns en regulator som håller konstant tryck! Lyftutrymmet i bromsvätskebehållaren är inte stort, så den är dålig på att ackumulera tryck. Mao du får, då och då pumpa. Om behållaren läcker i locket kommer det inte att fungera, du hinner inte lufta!

Den som känner sig hågad att testa, publicerar resultatet här (hoppas jag) :)

En annan variant som jag tänkt på; är att i stället för den genomborrade skruven använda en liten bordgenomföring. För de som har problem, att borra hål i skruven. Är ej testat!

Fins att köpa i båtaffärer och skeppshandlar. Ex art# 14020-6 på: www.watski.se

/Max

« Senast ändrad: december 05, 2007, 17:55:25 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diskutera: "Underlätta, luftning av bromssystemet"
« Svar #1 skrivet: november 26, 2007, 21:17:24 »
Det finns även ventilstockar som skruvas fast, alltså precis som bult + mutter, men utan att man behöver borra genom hela bulten själv! Som du säger är det nog en bra ide att bara lägga ut testade ideer under fakta, det blir ju lite svårt med "support" om någon får problem och ingen annan har prövat...

Jag lär dock behöva se över bakbromsarna inför besiktningen, då blir det definitivt bromsvätskebyte... Om jag hunnit förbi skroten till dess ska jag bygga mig ett lock och pröva!
« Senast ändrad: november 26, 2007, 21:25:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 27, 2007, 11:50:41 »
Det finns även ventilstockar som skruvas fast, alltså precis som bult + mutter

Vore trevligt med en bild på nämnda ventilstock... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: november 27, 2007, 12:53:19 »
Har letat lite på nätet men inte hittat någon bild... Ska försöka ta en bild när jag är i Stockholm nästa gång, helgen runt andra advent... Håll ut!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2008, 01:13:05 »
klockrent! ska ta och bygga ihop en sådan imorn på jobbet ! :) tack för tipset!
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2008, 21:27:52 »
Nu har jag äntligen kommit mig för att ta den utlovade bilden!

Här syns ventilstocken monterad på locket till en bromsvätskeflaska för att enkelt kunna fylla på
bromsvätska utan att spilla; kanske inte så jättesvårt på en bil, men på en MC med typ 3 cl
bromsvätskevolym kan det vara lite knivigt... Med den här är det dock lätt som en plätt!

Den borde kunna monteras på locket till en bromsvätskebehållare på precis samma sätt; den har en
o-ring som tätar mot locket, så tätt blir det (det är ju trots allt tänkt att hålla inne luften i däck...).

Artikelnummer: 001-2731 på Hela Hojen på Söder i Stockholm, pris ca. 35kr

Fler bilder finns, som vanligt, på min hemsida!
http://kurre86.com/bilder/album/2008-01-30/index.html
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:53:01 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2008, 21:49:52 »
Tack för bilden, har faktiskt väntat på den! :) Sitter dessa ventilstockar på mc eller mopeder, original? Sen gäller det bara att komma på en smart övergång mellan, ventilstocken och t-luftssnabbkopplingen! Har du tänkt dig en slang med slangklämma? Den gängan, är det väl, omöjligt att hitta någon övergång som passar på. När man är klar med luftningen, är tanken då att man sätter på hatten, eller? :) /Max

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: januari 30, 2008, 22:01:01 »
Tack för bilden, har faktiskt väntat på den! :) Sitter dessa ventilstockar på mc eller mopeder, original? Sen gäller det bara att komma på en smart övergång mellan, ventilstocken och t-luftssnabbkopplingen! Har du tänkt dig en slang med slangklämma? Den gängan, är det väl, omöjligt att hitta någon övergång som passar på. När man är klar med luftningen, är tanken då att man sätter på hatten, eller? :) /Max

Nja, jag vet inte om det är någon bra ide att använda det modifierade locket permanent; i vart fall inte med plasthatten
på... Bromsvätska är trots allt ganska aggresivt, men om man kör med metallhatt borde det ju funka....
Övergången till tryckluft/vanlig handpump gör man väl lättast med en vanlig nippel för att pumpa däck.
Jag har faktiskt ingen aning om vad de här ventilstockarna är tänkta att sitta på för något; jag har aldrig sett
dem monterade på något fordon, bara på bromsvätskeflaskor!
« Senast ändrad: januari 30, 2008, 23:13:14 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mr B

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2009, 11:01:53 »
Finns ju färdigt på Mekonomen annars... Ett färdigt lock med en bit slang som man kopplar på ett däck för att få tryck.

Bromsverktyg / Specialverktyg
Artikelnr: 42-71340
Artikel: Bromsluftningsverktyg
Anm.:
Text:
Info: Luftman Sätt på locket på bromsvätskebehållaren. Anslut slangen till locket och till ett däck. När luften är avlägsnad lossar du först nippeln i däcket och därefter skruvar du av locket. Komplettera med bromsvätska och bilen är körklar igen.
Pris: 175.00 kr

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2009, 14:21:38 »
Finns ju färdigt på Mekonomen annars... Ett färdigt lock med en bit slang som man kopplar på ett däck för att få tryck.

Där ser man hur det går, min fina uppfinning säljs på Mekonomen! :( ;) ;D

Hur som, det blir mycket billigare att bygga själv! 2-3 bar (däcket) blir nog lite väl kraftigt tryck...

:) /M

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2009, 20:36:30 »

Inte bästa bilden, men men.
Tog locket från en Golf 2, samma gäng som 360 och redan hål i det, lite väl stort, men det gick. Tror det var ca 16mm (sitter flottör i locket på golfen) och nu sitter där en 1/4" bordsgenomföring från biltema. Skulle kosta på mig riktigt och köpa en riktig slanganslutning också, men dom var slut. Fick slipa lite på gängorna för att få på en 10mm slang, men det gick det med till slut :) Satte även i en o-ring, så jag hoppas att det ska vara någorlunda tätt, vilket det inte är någonstans vid regulatorn...
Förmodligen blir det testkörning i helgen, med någonstans mellan 0,5-0,8 bar. Inte så sugen på att sätta behållaren i taket och torka bromsvätska ur ansiktet ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2009, 21:55:20 »
Snyggt o påkostat! :) Tom regulator... Fungerar säkert jätte bra! :) /M

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2009, 11:50:32 »
Regulatorn är inte min, den har legat i garaget i 100 år. Tror farsan eller farbror hade den för att smyga på lite luft och kolla läckage i kylarsystem på amazon tiden :)

Hur som haver, fungerade hur bra som helst! Smidigt som bara den. Sen vart jag mer än lite förvånad när jag särade på en bromscylinder i gjutjärn och stålbromsrör, utan att vara våldsam och behöva göra nytt rör :o
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juli 01, 2009, 13:49:28 »
nu kommer jag ta er till 2000talet med den konstruktion jag fått lära mej att använda. används för övrigt på volvos verkstad i torsby oxå.

först fixar du en spolarpump. t.ex en saab eller liknande. sen fixar du slangar som passar på denna.
montera sedan ett par kablar med en strömbrytare på som du sedan kan montera på ett batteri.
ta ena slangen som du monterat på pumpen och för ner den i flaskan med bromsvätska. (ta ej fel nu, ta sugslangen) sen monterar du den andra på luftnippeln. sen e det bara att pumpa runt vätskan. enkelt plus att det är lättare att byta all vätska i den kretsen.

Endel tror att bromsvätskan som är såpass aggresiv sabbar pumpen men ikke. en av de verkstäder som ja snackat med som använder detta har använt samma pump i 3 år när de fixar med timmerbilarna. så de boooorde duga åt oss.

frågor?
360 Hybrid MKII

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juli 03, 2009, 17:13:27 »
en av de verkstäder som ja snackat med som använder detta har använt samma pump i 3 år när de fixar med timmerbilarna. så de boooorde duga åt oss.
frågor?
Jo ''timmerbilarna'' vad är det för bilar? knappast lastbilar som kör timmer för de har vad jag erfar ej bromsvätska :-\

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juli 05, 2009, 21:13:50 »
fel.. de har juh tryckluft. menade de mindre lastbilarna som de kör med däruppe.. *suck* börjar bli gammal.. =(
360 Hybrid MKII

Shaggy

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 20, 2010, 14:43:01 »
först fixar du en spolarpump. t.ex en saab eller liknande. sen fixar du slangar som passar på denna.
montera sedan ett par kablar med en strömbrytare på som du sedan kan montera på ett batteri.
ta ena slangen som du monterat på pumpen och för ner den i flaskan med bromsvätska. (ta ej fel nu, ta sugslangen) sen monterar du den andra på luftnippeln. sen e det bara att pumpa runt vätskan. enkelt plus att det är lättare att byta all vätska i den kretsen.

Detta verkar vara en fiffig lösning, men jag har en fråga. Menar du att den nya bromsvätskan ska pressas in bakvägen i systemet genom luftningsnippeln?

mvh / Jesper

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 14, 2010, 22:39:57 »
Använda spolarpump har jag använt i garaget nu i 4 månader funkar fin fint ...
Risig Men Betald,