Författare Ämne: kablar till tändspole  (läst 43935 gånger)

linus_

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
kablar till tändspole
« skrivet: december 27, 2007, 14:23:21 »
vilka kablar skall till pluss respektive minus på tändspolen? har två svarta en röd, samt en grön och en grå.
motor b19a

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: kablar till tändspole
« Svar #1 skrivet: december 27, 2007, 16:43:19 »
Tändspolen matas med "plus", medan "minus" är "pulsen" från "brytaren". Det är vanskligt att uttala sig om färger, mät på kablarna! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 27, 2007, 16:50:17 »
Har inte möjlighet till mätning tyvär. den röda torde ju vara + och den gröna jord, en av de svarta minus, men vad är den andra svarta till samt den gråa?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 27, 2007, 17:10:17 »
Har inte möjlighet till mätning tyvär. den röda torde ju vara + och den gröna jord, en av de svarta minus, men vad är den andra svarta till samt den gråa?

Vilket tändsystem har du? Antar att det är brytarlöst, årsmodell? Beskriv det eller lägg upp foto! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 27, 2007, 17:17:32 »
360 gls årsm 1983, bendix? spolen sitter under luftfiltret vid batteriet.
tändspolen är av den gamla runda typen med två kontakter vid pluss och tre vid minus
« Senast ändrad: december 27, 2007, 17:22:19 av linus_ »

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 27, 2007, 18:12:44 »
har du varvräknare?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 27, 2007, 18:50:52 »
Hittade schemat, dock verkar inte färgerna stämma med din bil. :(  Hoppas du får nytta av det ändå.

Röd => plus. /Max :)

« Senast ändrad: december 29, 2007, 00:26:44 av Max »

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 27, 2007, 20:06:36 »
har varvräknare. får pröva mig fram

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 27, 2007, 20:11:59 »
vart ser jag + resp - på schemat?
tack för all hjälp hitils också och god fortsättning

kan tillägga att jag har ett förkopplingsmotstånd är därifrån en av de gråa kablarna sitter.
« Senast ändrad: december 27, 2007, 20:16:03 av linus_ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: december 27, 2007, 20:17:45 »
vart ser jag + resp - på schemat?
tack för all hjälp hitils också och god fortsättning

kan tillägga att jag har ett förkopplingsmotstånd är därifrån en av de gråa kablarna sitter.

På schemat:
15=+
31=-

Förkopplingsmotståndet skall väl till plus?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 27, 2007, 20:27:15 »
Förkopplingsmotståndet skall väl till plus?

Just det "plus" till motståndet. Spolen matas från startmotorreläets "plus", så den får högre spänning vid start. Det var tre kablar. Har du varvräknare så brukar, dess signalledning, vara ansluten till "minus" på spolen. :) /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 27, 2007, 20:39:08 »
förkopplingsmotståndet har i ena änden två flatstiftsanslutningar och i andra en. är de i den änden med en anslutning som "plussen" från startmotorn  skall?

jag tycker att den röda och svarta sladden kommer ifrån fördelardosans håll,
den andra svarta och gröna kommer i samma "lindning" under vid luftburkens håll om de kan hjälpa någon?

den gråa satt på en av motståndets anslutningar.

borde väll bli svart och röd från fördelarhållet +
svart och grön under luftburk -
samt den gråa från motståndet +

jobbigt när jag inte har tillgång te digitalkamera
« Senast ändrad: december 27, 2007, 21:08:05 av linus_ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 27, 2007, 21:52:33 »
Hur många kablar har du på spolen? Min ide, om hur det ser ut, är enligt nedan

Spolen (minus): två kablar, till brytarkontakt (#1) samt varvräknare (#2).

Spolen (plus): en kabel till motståndet.

Motståndet (ena sidan): två kablar, till spolen (plus) samt till startmotorns relä (#3).

Motståndet (andra sidan): en kabel till plus (#4) (via säkring och tändningslås)

Du kan tillverka en enkel testlampa av två kablar och en glödlampa!

Testa följande, vart har jag spänning (plus) om jag; slår på tändningen (#4), kirrar startmotorn (#3).

Vart har jag (minus) om jag; kortsluter brytarkontakten (#1).

De kablar som "blir över", är till varvräknaren (#2) och kabeln mellan motståndet och spolen, vilka det borde vara lätt att se skillnad på...

Gör du detta, har du svaret på dina frågor. Undrar du över något mera skriv! Glöm inte att meddela hur det går. Lägg gärna upp vilka färger som gick vart (kanske någon annan har samma problem)

Mvh /Max :)

Ps. kolla schemat, + och - är "färgade"...
« Senast ändrad: december 27, 2007, 21:58:45 av Max »

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 28, 2007, 10:56:58 »
nu har ja testat alla tänkbara kopplingar, vet att de bara gick 2 sladdar på minus och två på pluss finns bara 2 anslutningar på pluss. den bara maler runt när ja vrider på nyckeln men vill int hoppa i gång, den funka innan jag tog loss spolen, någon säkring som kan gått?
« Senast ändrad: december 28, 2007, 20:54:01 av linus_ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 28, 2007, 22:15:41 »
nu har ja testat alla tänkbara kopplingar, vet att de bara gick 2 sladdar på minus och två på pluss finns bara 2 anslutningar på pluss. den bara maler runt när ja vrider på nyckeln men vill int hoppa i gång, den funka innan jag tog loss spolen, någon säkring som kan gått?

Varför tog du bort spolen? Jag trodde att du monterade en ny! Visst kan du bränna en säkring, om du kopplar plus till brytarkontakten! Har du tillverkat en "testlampa"? Mät spolen så den inte är sönder! Du behöver en ohm-meter, mao ett universalinstrument kan köpas för ca: 100 kr. :)

/Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: december 28, 2007, 23:15:39 »
skulle sätta dit en ny spole men då ville de sig inte så jag satte tebaks den gamla.
skaffat en multimeter,hur testar jag om spolen funkar med den?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: december 29, 2007, 00:21:07 »
skulle sätta dit en ny spole men då ville de sig inte så jag satte tebaks den gamla.
skaffat en multimeter,hur testar jag om spolen funkar med den?

Resistanserna skall ha följande värde (kan vara svårt att mäta så låga värden, vi får se vad du får!): Förkopplingsmotståndet 0,8-1,3 Ohm , primärlindningen (mellan plus och minus) 1,8-2 Ohm, sekundärlindningen (mellan [plus eller minus] och tändkabelanslutningen) 8k-11k Ohm. :)

Varför använder du inte den nya spolen?  /Max
« Senast ändrad: december 29, 2007, 04:15:15 av Max »

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 29, 2007, 13:19:39 »
biltemaspole och ja har biltemakabel men den passar int i spolen, eller när den ska på så känns de som den int passar lika bra som på orginalspolen.

kändes som bilen skulle hoppa igång men då va batteriet på väg å bli tomt. satt de på laddning nu. kan de va kondensatorn som gett upp? för innan tändspolebytet så har bilen vart svårtstartat när den vart varm. 

nu va jag ute och fick bort kondensatorn, sladden innefrån fördelarna va "röten" den lossna utan att jag behöve ta bort fördelarhuset sitter bara kabelstiftet kvar på kondensatorn.. så sladden innifrån brytarna är "brunnen"måste jag byta både kondensator och brytarspetarna då eller kan jag sätta dit en ny sladd och kondensator?
« Senast ändrad: december 29, 2007, 18:54:50 av linus_ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 29, 2007, 20:43:45 »
Kondensatorn finns där för att skydda brytarspetsarna. Du måste "fila" brytarspetsarna, ställa avståndet samt ställa in tändningen! Skall du ändå byta kondensatorn kan du lika bra byta brytaren (du slipper fila). För 10 år sedan, då jag sist mekade med brytare, var Biltemas inget vidare! :) Det finns en liten bit filt som i bland skall ha sig en droppe olja, den smörjer kammen. /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 29, 2007, 21:24:22 »
när jag sätter dit nya brytarspetsar, skall rotorn peka i ettans tändläge när avståndet ställs in?

http://bilweb2.passagen.se/bilweb_articles/artiklargds/bytebryt.htm
funkar de att göra enligt ovanstående länk? isåfall vart ser jag kammen på fördelaraxeln som skall öppna brytarkontakten?
« Senast ändrad: december 29, 2007, 21:27:36 av linus_ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: december 29, 2007, 21:50:24 »
När du till sist ställer tändningen, skall du arbeta med ettans kam, annars kvittar vilken kam du använder. Beskrivningen fungerar bra, med tillägget att kontaktens "släpstift" skall befinna sig på kammens topp (maximalt öppen), då du ställer brytaravståndet. Detta framgår dåligt av beskrivningen. Obs bilderna är inte Volvo :) /Max

Ps det är fyra kammar du skall leta efter!

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: december 29, 2007, 22:29:50 »
vilka är dessa "kammar"

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: december 29, 2007, 23:41:23 »
vilka är dessa "kammar"

På fördelaraxeln, där brytarkontakten släpar. :) /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: december 30, 2007, 13:17:19 »
ok har satt dit ny kondensator och brytarkontakt, hur gör jag för att få brytarna att stå öppna max och sen, hur justerar jag avståndet? är de 0,4 de skall vara?

vilken hylsa passar för att dra runt motorn?
« Senast ändrad: december 30, 2007, 15:22:29 av linus_ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: december 30, 2007, 21:02:48 »
Som jag redan nämnt; "släpstiftet" skall befinna sig på kammens topp. Du vrider vevaxeln, så att fördelarens axel intar detta läge. Sedan använder du ett bladmått. Det är lite trixande för att fixa inställningen (0,4 mm). Mao brytarkontakten skall aldrig öppna mer än så. Oftast vill den ändra sig då man spänner skruven! Men med lite tålamod... :) /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: december 31, 2007, 12:50:02 »
ok,tack, vilket verktyg är mest passande att vrida vevaxeln med?

« Senast ändrad: december 31, 2007, 13:06:21 av linus_ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: december 31, 2007, 13:09:08 »
ok,tack, vilket verktyg är mest passande att vrida vevaxeln med?

Spärrnyckel med hylsa i rätt storlek, minns inte vilken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 01, 2008, 12:04:37 »
jag måste alltså plocka bort plastkåpan?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: januari 01, 2008, 12:38:13 »
jag måste alltså plocka bort plastkåpan?

Hmmm... just det. Eller är det en gummiplutt i den som man kan ta ut och komma åt ändå?

Då är det smidigare att bara ta bort överdelen på kåpan och snurra på kamdrevet med en 17-hylsa och spärrskaftet

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: januari 01, 2008, 13:44:05 »
ja de finns en gummiplugg i vid överdelen av kopan, räcker de att pilla ut den eller kan man enbart ta bort överdelen av kåpan?

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: januari 01, 2008, 13:51:22 »
Prova... men det tror jag inte har för mig att den är förliten och sen vill du ju se märkningen på kamrem/drev också! det är ju bara 1 skruv och 3 bult som håller fast kåpan men gör som du vill. lycka till
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: januari 01, 2008, 13:56:10 »
ja de finns en gummiplugg i vid överdelen av kopan, räcker de att pilla ut den eller kan man enbart ta bort överdelen av kåpan?

Det är nog smidigast att ta bort överdelen på kåpan, den är delad under skarven som är halvägs ned på kåpan.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: januari 01, 2008, 14:06:50 »
ok då är jag med, sen när brytarspetsarna är inställda på 0,4 och fastskruvade, skall man skruva så att rotorn pekar på ettan, sen ska man dra motorn så att märking på rem och drev ligger för varandra ?

men vilken är armen som skall vara i sitt yttersta läge när man mäter brytaravstånd, inte rätt bil på bilden men någon som kan säga vilken som är armen? vill få allt rätt innan ja börjar skruva, ursäkta min frågvishet.

« Senast ändrad: januari 01, 2008, 14:18:31 av linus_ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: januari 01, 2008, 14:59:55 »
Bildadressen du skrev finns inte.. skumt med två punkter i slutet av filnamnet?

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: januari 01, 2008, 15:55:51 »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: januari 02, 2008, 06:42:05 »
Här har det hänt saker, medan jag tillfrisknade efter nyåret. :)

Du behöver inte lossna några kåpor för att vrida motorn. Det finns en bultskalle i centrum av remskivan på vevaxeln. Den dubbla, som driver generatorn. Dimensionen får du lista ut själv, gissar på 17 mm.

När du justerat brytarkontakten skall du ställa tändningen. Nederst på kamremskåpan finns en skala och på, den dubbla remskivan, finns en skåra (rits). Ställ ritsen på 12 grader föd (före övre dödpunkt). Koppla voltmetern mellan, kabeln från fördelare till spole och plus på batteriet. Vrid fördelarhuset tills mätaren visar 12-13 Volt. Vrid sedan fördelaren, så att du precis förlorar utslaget. Där har du tändläget. Kolla om 12 grader stämmer med "boken", har inte den tillgänglig just här (12-15 grader). Fördelarhuset går att vrida efter att en skruv vid dess säte lossats. Du behöver alltså ingen strob-lampa!

Tror att "gummipluggen" ni diskuterar är den som frilägger kamremmens spännrulles fixeringsskruv. ;)

/Max

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 02, 2008, 06:59:18 »
http://hem.passagen.se/johan.svanborg/Tandningen.htm
andra bilden på sidan.

Är det din "folkabuss", eller har du bara lånat bilden där? :) Hur som helst, här är den igen, med lite fler pilar!

Vit pil är rotorn, den kan avlägsnas, för att komma åt bättre. Slit den bara rakt upp!

Blå pil är brytaravståndet, justeras med bladmått.

Röd pil är de 4 kammarna på fördelaraxeln.

Grön pil är släpstiftet, som skall befinna sig högst uppe på en kam då brytaravståndet justeras! Det går bra att vrida fördelarhuset istället för vevaxeln.

/Max :)
« Senast ändrad: januari 02, 2008, 07:34:25 av Max »

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: januari 02, 2008, 17:54:41 »
 om tändspolen är bränd brinner brytarna då?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: januari 02, 2008, 19:00:38 »
om tändspolen är bränd brinner brytarna då?

Nej, de brinner då kondensatorn är trasig... :) /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: januari 03, 2008, 13:40:04 »
ok, och kondensatorn kopplas till minus på tändspolen
startmotorn och tändningslåset ska till pluss på spolen via motståndet borde kvitta vicken av motståndetsanslutningar då bägge går ju till plus. sen är de då varvräknaren kvar till minus. varvräknaren är det den runda saken snett bakom förgasaren(lite guldmetalicfärgad) sitter typ ovanför motorn.

« Senast ändrad: januari 06, 2008, 22:35:34 av linus_ »