Författare Ämne: Hur ska jag få 360 drivlinan att hålla? Div. frågor om 240linan.  (läst 2865 gånger)

lewke

• Gäst
Har hört lite olika knep man kan göra för att få drivlinan att hålla bättre.
Att man sänker bilden ca 45mm så att drivaxlarna blir raka.
Att man monterar växellåda och bakaxel mkt stumt i karossen

Vad är sedan snällast, att köra med svetsad diff eller vanligt?

Bilen ska gå som busbil i sommar med turbomaskin, så vibrationer och oljud i kupén är inga problem. Är egentligen inte så förtjust i 360 drivlinan då jag tycker det verkar meckigt o hitta en koppling som håller, men om jag testar så blir det 360lamell + 740turbo tryckplatta.

Alternativet är att hänga på en 240axel direkt då jag har kompletta drivlinor till 240 som ligger. Frågan är: får jag in en vanlig M45 i kardantunneln framme vid motorn på 360?

Hur har ni andra gjort som bytt till 240drivlina? Bilen kommer som sagt att gå som busbil, och inredning osv kommer att rivas ur.

Alla tips och förslag är välkomna

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Hur ska jag få 360 drivlinan att hålla? Div. frågor om 240linan.
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2008, 16:44:01 »
ja har inte så mycket erfarenheter av att bygga om 360is men ja tror inte du får in en m45 i orginal tunneln du måste noog kapa lite..men du kan la svetsa diffen sänka bilen och montera de stumt och se hur länge de håller de håller olika länge för alla men så länge du inte kör me sliks på klistrad asvalt tror ja de kommer att hålla de är så ja har förståttde i allfall rätta mig om ja har fel.. ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2008, 21:46:47 »
Vad är sedan snällast, att köra med svetsad diff eller vanligt?

Att köra vanlig öppen diff är ju såklart snällast mot allt utom just själva diffens små diffdrev som brukar ryka sönder!

Är egentligen inte så förtjust i 360 drivlinan då jag tycker det verkar meckigt o hitta en koppling som håller, men om jag testar så blir det 360lamell + 740turbo tryckplatta.
"Problemet" är ju att hitta en lamell om man inte kan bygga dit 360ns lamellcentrum i en annan lamell som vissa på forumet gjort, "Performance" tex.
Men lamellen hänger nog med länge om man öser på med värre tryckplatta som du redan tänkt ut. Och tryckplattan passar ju från diverse andra volvobilar/motorer.

Alternativet är att hänga på en 240axel direkt då jag har kompletta drivlinor till 240 som ligger. Frågan är: får jag in en vanlig M45 i kardantunneln framme vid motorn på 360?
Nej du får bygga om kardantunneln fram mot motorn. Kolla in "Performance" projekttråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=789.0

Hur har ni andra gjort som bytt till 240drivlina?

Stanges bil
http://web.telia.com/~u58618685/360.html
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lewke

• Gäst
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2008, 01:14:48 »
Tackar så mkt för svaren. Finns det möjligen någon som dokumenterat sitt drivlinebyte så man kanske kunde bli inspirerad till olika lösningar?