Författare Ämne: Slö B200F!  (läst 31236 gånger)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
Slö B200F!
« skrivet: januari 04, 2008, 18:02:06 »
hejsan! är ny här men har kollat runt en hel del innan jag blev medlem och det här är nog ett av de bästa forumen på nätet!  ;D jag har tyvärr ett problem dock med min 360 gl -88 med b200f motor, den går igång fin fint och går jämnt och bra men den är jätte slö (kommer inte upp för backar i 90 på femman), särskilt under 3000 varv, men effektknölen efter typ 4000 varv är också väldigt blyg. jag har bytt tändstift, luftfilter och bränslefilter (bara det stora i motorutrymmet) och avgasystemet, förutom katen, är i princip nytt. jag misstänker att kompressionen är lite låg, känns liksom ovass, men jag är inte säker. några funderingar?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Slö B200F!
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2008, 19:34:47 »
hejsan! är ny här men har kollat runt en hel del innan jag blev medlem och det här är nog ett av de bästa forumen på nätet!  ;D jag har tyvärr ett problem dock med min 360 gl -88 med b200f motor, den går igång fin fint och går jämnt och bra men den är jätte slö (kommer inte upp för backar i 90 på femman), särskilt under 3000 varv, men effektknölen efter typ 4000 varv är också väldigt blyg. jag har bytt tändstift, luftfilter och bränslefilter (bara det stora i motorutrymmet) och avgasystemet, förutom katen, är i princip nytt. jag misstänker att kompressionen är lite låg, känns liksom ovass, men jag är inte säker. några funderingar?

Välkommen Kasi! Du är tredje medlemmen från Alingsås nu tror jag!

Har du möjlighet att kompressionstesta vore det ju ett bra insteg i felsökningen.. lambdavärdet kan vara bra att mäta upp också. Under full belastning då.

Ett fel kan vara att katalysatorn har satt igen sig. Men tror inte det är så vanligt fel.

Ryker bilen konstigt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2008, 14:13:02 »
hehe, oj. jo man ser en del 300or här i trakten trots allt :) vad behöver man för att mäta kompressionen? är det inte ganska krångligt att mäta lambdavärdet? den ryker inte ovanligt mycket, bara typ vitt när det är kallt, men det är ju inte så specielt... den har gått snart 10000mil, så den är ju inte slutkörd.
En gång 300, alltid 300!

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2008, 14:25:37 »
drar den vatten? kan ha knäckt blockpackningen. då va min 240 meeeegaslö iallafall.
Kollat att tändningen är ordentligt ställd? räcker med ett kugg fel så kan den bli slö. eller ovanligt pigg. =)
360 Hybrid MKII

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2008, 14:31:53 »
ahh gött en alingsåsare ;) till ja skulle kolla kompresionen först och främst sedan mäta bränsle tryck och kolla tändningen...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2008, 16:50:47 »
drar den vatten? kan ha knäckt blockpackningen. då va min 240 meeeegaslö iallafall.
Kollat att tändningen är ordentligt ställd? räcker med ett kugg fel så kan den bli slö. eller ovanligt pigg. =)
jag har inte märkt att den drar ovanligt mycket vatten, men jag kan ju kolla hur mycket det är kvar, fyllde på nyss (för första gången efter köpet). det verkar inte vara tändningsfel för den startar mycket bra, men det kanske inte behöver betyda att den är bra annars? brytarspetsen och det verkar i alla fall hyfsat nybytt. ovanligt pigg är den i alla fall inte :P
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2008, 16:54:47 »
ahh gött en alingsåsare ;) till ja skulle kolla kompresionen först och främst sedan mäta bränsle tryck och kolla tändningen...
haha, det kanske är du som mina kompisar sett sladda runt i stan det senaste? :P men det kan ju va någon annan.
det lutar mycket åt kompressionstest!
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2008, 00:56:21 »
hehe, oj. jo man ser en del 300or här i trakten trots allt :) vad behöver man för att mäta kompressionen? är det inte ganska krångligt att mäta lambdavärdet? den ryker inte ovanligt mycket, bara typ vitt när det är kallt, men det är ju inte så specielt... den har gått snart 10000mil, så den är ju inte slutkörd.

Komressionen mäts med en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82427

Och tändningen kan man kolla med en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=508&iItemId=134400

Men tror inte du behöver oroa dig för tändningen, den går nämligen inte ställa på B200F (Renix tändenhet) utan är helt automatisk och brukar aldrig fela. Det Redhead menade med en kugg fel är om kamremmen hoppat över, kollas genom att lyfta på kåpan till kamremmen och jämföra markeringar på remmen med markering på kamdrevet. Inte heller troligt fel.

Bränsletrycket behöver du inte kolla som Paq nämde, mäter du lambdavärdet, som är mycket enklare att mäta än bränsletrycket så har du koll på bränsletrycket ändå. Ifall lambdavärdet är ok så är bränsletrycket och spridare osv oxå ok. Om nu inte sonden är trasig eller grenröret läcker så att sonden levererar felaktiga värden men det känns långsökt.

Det bästa vore om du kunde mäta på signalen från lambdasonden samtidigt som du gör en fullgasacceleration för att se om bränslet tar slut/blir för lite.. går ganska enkelt att dra in en lös tråd(tunn kabel) från sondens kontakt i kabelhärvan strax ovan motorn och in genom dörr/fönster för att ansluta den till en multimeters röda kabel samt multimeterns svarta kabel mot jord, i ciggutaget tex. Spänningen skall ligga på ca 0.6 till 0.8 volt under hela accelerationen tills varvstoppet (som verkar genom att bränslet stryps,) går i!
Sjunker spänningen under ca 0,5 volt innan du nått varvstopp så får motorn för lite bränsle/för snål blandning!

Lycka till

PS
dina kompisar eller deras pappor kanske har kompressionsprovare, tändlampa & multimeter om du inte har allt hemma!
DS
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2008, 11:29:16 »

Komressionen mäts med en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82427

Och tändningen kan man kolla med en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=508&iItemId=134400

Men tror inte du behöver oroa dig för tändningen, den går nämligen inte ställa på B200F (Renix tändenhet) utan är helt automatisk och brukar aldrig fela. Det Redhead menade med en kugg fel är om kamremmen hoppat över, kollas genom att lyfta på kåpan till kamremmen och jämföra markeringar på remmen med markering på kamdrevet. Inte heller troligt fel.

Bränsletrycket behöver du inte kolla som Paq nämde, mäter du lambdavärdet, som är mycket enklare att mäta än bränsletrycket så har du koll på bränsletrycket ändå. Ifall lambdavärdet är ok så är bränsletrycket och spridare osv oxå ok. Om nu inte sonden är trasig eller grenröret läcker så att sonden levererar felaktiga värden men det känns långsökt.

Det bästa vore om du kunde mäta på signalen från lambdasonden samtidigt som du gör en fullgasacceleration för att se om bränslet tar slut/blir för lite.. går ganska enkelt att dra in en lös tråd(tunn kabel) från sondens kontakt i kabelhärvan strax ovan motorn och in genom dörr/fönster för att ansluta den till en multimeters röda kabel samt multimeterns svarta kabel mot jord, i ciggutaget tex. Spänningen skall ligga på ca 0.6 till 0.8 volt under hela accelerationen tills varvstoppet (som verkar genom att bränslet stryps,) går i!
Sjunker spänningen under ca 0,5 volt innan du nått varvstopp så får motorn för lite bränsle/för snål blandning!

Lycka till

PS
dina kompisar eller deras pappor kanske har kompressionsprovare, tändlampa & multimeter om du inte har allt hemma!
DS
ok, tack så mycket :) får testa det någon gång, men tyvärr har jag inte så mycket möjlighet att köra bilen som jag vill, eftersom jag fortfarande övningskör, men jag kan nog tjata på han som jag kör med att dra ut till industriområdet någon gång och testa ;) vad ska jag göra om lambdavärdet är felaktigt? är det bränsletrycksregulatorn som behövs bytas då?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2008, 12:25:12 »

Lycka till

PS
DS
ok, tack så mycket :) får testa det någon gång, men tyvärr har jag inte så mycket möjlighet att köra bilen som jag vill, eftersom jag fortfarande övningskör, men jag kan nog tjata på han som jag kör med att dra ut till industriområdet någon gång och testa ;) vad ska jag göra om lambdavärdet är felaktigt? är det bränsletrycksregulatorn som behövs bytas då?

Okej!
Bra fråga, bränsletrycket kan man ju då mäta upp. Det är inte heller svårt.
Det kan ju även vara en eller flera spridare som satt sig pga. smuts i bränslet och är det tex. bara en spridare kanske detta inte syns på lambdavärdet, vet inte riktigt om det kan bli så.
Men ett steg i taget  ;)

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2008, 12:44:12 »
jag kanske är den enda som skiter i att använda de där markeringarna på remen men ifall de inte är det så räcker det med tändlampan så ser man om det är okej.
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2008, 16:18:15 »
jag kanske är den enda som skiter i att använda de där markeringarna på remen men ifall de inte är det så räcker det med tändlampan så ser man om det är okej.

Du ser ju inte om kammen hoppat ett kugg med hjälp av tändlampan?
Men det kanske är på veven det "brukar" hoppa isåfall eller?

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 06, 2008, 17:46:46 »
de är noog mej dom har sett en röd 360  me tonade rutor och lite sånt låter lite mer än orginal...men gör ett komp test de skulle ja ha gjort först av allt och kanske hällt i en flaska spridar rengöring kan ju funka man vet aldrig

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 06, 2008, 21:57:49 »
jag börjar nog med att mäta lambdan och sen får jag se vad som händer. det kan nog ta ett tag innan det blir av, måste hitta någon som vill låna ut sin voltmätare och gasa 360, kan ju inte göra det själv som sagt. jag glömde säga att den tickar lite från motorn, om det kan spela in?
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 09, 2008, 16:35:10 »
Jag testade att hälla i lite spridar-rengöring, eller ganska mycket faktiskt, och den fick ruskigt mycket bättre gasrespons :) ska test-övningsköra på fredag. kan fallet ha blivit löst så lätt?
En gång 300, alltid 300!

Paq

• 300power orakel
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 09, 2008, 17:08:04 »
de kan ju ha varit skit i spridarna min va lite sån när den hade stått i 3 år när ja köpte den i men en hel flaska spridar rengöring och nån liter bensin i tanken och den blev bra igen...

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 09, 2008, 17:49:38 »
de kan ju ha varit skit i spridarna min va lite sån när den hade stått i 3 år när ja köpte den i men en hel flaska spridar rengöring och nån liter bensin i tanken och den blev bra igen...
det blev en flaska i lite mindre än en halv tank, men det är ju fortfarande starkare lösning än vad som rekomenderas på flaskan så skiten ska nog försvinna endå ;) rykte ganska mycket dock, kan det ha och göra med att det blev mer bränsle att förbränna då den blev en aning sur? eller är det spridar-rengöringen?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 09, 2008, 18:33:30 »
Vet inte om spridarrengöringen gör att det ryker, men det är nog ett rimligt antagande.

Tickandet från motorn tyder på fel ventilspel skulle jag tro, är det inget extremt så påverkar det nog lite eller inget.
Hur många bilar kör det inte runt på våra vägar med tickande motorer!?

Vi hoppas på det bästa att det var skit i spridarna (eller nån annanstans som löste sig med rengöringen).

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 10, 2008, 09:09:47 »
Vet inte om spridarrengöringen gör att det ryker, men det är nog ett rimligt antagande.

Tickandet från motorn tyder på fel ventilspel skulle jag tro, är det inget extremt så påverkar det nog lite eller inget.
Hur många bilar kör det inte runt på våra vägar med tickande motorer!?

Vi hoppas på det bästa att det var skit i spridarna (eller nån annanstans som löste sig med rengöringen).
hehe, jag tror jag såg den första sierran utan ventilknack i går :P jo, vi får hoppas på att det har löst sig. det tickar inte så värst mycket, men om det visar sig ha påverkan är det väl egentligen bara att byta distansbrickor? eller är det kamremmen?
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 12, 2008, 14:36:39 »
Goda nyheter! det va antagligen bara skit i insprutet någonstans och det har försvunnit nu! :D fick äntligen känna på 360:ns riktiga effekt och den var inte dålig må jag säga, efter typ 3500rpm fick man sig nästan en liten mjuk spark i ryggen :P tickar givetvis fortfarande men det får nog åtgärdas vid ett annat tillfälle. tack för hjälpen! :)
En gång 300, alltid 300!

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 12, 2008, 14:42:30 »
tickandet kan bero på dålig olja också. så ett oljebyte samt filterbyte är att rekommendera.

eller så har du dåligt med olja i motorn.
360 Hybrid MKII

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 12, 2008, 15:19:05 »
tickandet kan bero på dålig olja också. så ett oljebyte samt filterbyte är att rekommendera.

eller så har du dåligt med olja i motorn.
jag fyllde på med olja så fort jag köpte den och den gamla verkade inte så dålig, hyfsat brun och luktade inte konstigt. har bytt bränsle- och luftfilter nyss. jag gissar på att det är ventilspelet som inte riktigt stämmer, men om jag får tillfälle att byta olja så ska jag försöka få det gjort.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 13, 2008, 00:26:46 »
Goda nyheter! det va antagligen bara skit i insprutet någonstans och det har försvunnit nu! :D fick äntligen känna på 360:ns riktiga effekt och den var inte dålig må jag säga, efter typ 3500rpm fick man sig nästan en liten mjuk spark i ryggen :P tickar givetvis fortfarande men det får nog åtgärdas vid ett annat tillfälle. tack för hjälpen! :)

Härligt att den går för fullt igen!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 13, 2008, 13:01:40 »

Härligt att den går för fullt igen!
jag körde bilen för första gången i går utan att bli grovt frustrerad över att det inte gick framåt, och det känns bra :) en kompis och jag försökte dock få den på ställ i ösregnet i går, men bilen var oerhört trotsig. fick faneme inte till ett enda ställ och det bevisar hur bra vinterdäck jag har och att den har väldigt mycket bättre väghållning än en 740! gick på fullt sop med kompisens fullpackade 740 i förrgår och han har typ lika bra däck :S
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 15, 2008, 22:25:22 »
jag och några till har konstaterat att den tyvärr inte går riktigt bra :/ fortfarande väldigt slö på låga varv, särskilt den första trekvarten när man kör, känns precis som förut då (utan effektknöl)... kan det vara kompressionsfel ändå, eller låter det som att det har med ventilerna att göra? ursäkta alla frågor men jag har svårt att få information på annat håll om det här :/
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: februari 14, 2008, 14:49:59 »
Har faktiskt upptäkt en till liten konstig sak med bilen :/ tomgången blir lägre ju mer el man använder, alltså om man drar på fläkten på max och har på helljuset och sånt går tomgången ner markant. misstänker att bränslepumpen inte är riktigt som den ska, låter lite konstigt från den också. så ska det väl ändå inte va?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: februari 14, 2008, 21:52:20 »
Har faktiskt upptäkt en till liten konstig sak med bilen :/ tomgången blir lägre ju mer el man använder, alltså om man drar på fläkten på max och har på helljuset och sånt går tomgången ner markant. misstänker att bränslepumpen inte är riktigt som den ska, låter lite konstigt från den också. så ska det väl ändå inte va?
Det blev en ny vändning i tråden..
Detta fenomen med generatorn kan vi diskutera vidare här:

Fortsatt i denna tråden diskuterar vi din slöa B200F Kasi.
« Senast ändrad: februari 14, 2008, 21:54:47 av FREJ »

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: februari 15, 2008, 13:07:41 »
Det blev en ny vändning i tråden..
Detta fenomen med generatorn kan vi diskutera vidare här:

Fortsatt i denna tråden diskuterar vi din slöa B200F Kasi.
oj då, jo ::) har iaf köpt en komptestare nu, men behöver nog ett bättre batteri om jag ska kunna testa  :-\
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: februari 15, 2008, 13:19:05 »
Du kan testa bränsletrycket, med en mätare, typ denna! :) /Max

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82425

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: februari 16, 2008, 14:29:06 »
Du kan testa bränsletrycket, med en mätare, typ denna! :) /Max

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82425

najs :) får tänka på det nästa gång jag åker till biltema. jag köpte ett nyrenoverat batteri och tomgången blev bättre, så jag tror att bränslepumpen funkar bra ändå, men tack för tipset :)
En gång 300, alltid 300!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: februari 16, 2008, 15:12:14 »
''nyrenoverat batteri'' ???

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: februari 16, 2008, 16:04:03 »
köpte det på skroten för 400kr, de byter vätska och sånt på gamla batterier, tre års garanti :) lite billigare än att köpa ett nytt.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: februari 16, 2008, 16:13:36 »
En kompis tror att det kan va styrboxen som spökar och gör att bilen går slött. kan det va så? han tyckte att jag skulle hälla i en till flaska injector cleaner också, eftersom den har ägds av en gammal gubbe från -89 till typ -06 som antagligen inte har kört den vintertid så mycket och det kan då ha bildats rost i tanken som sätter sig i insprutet.
En gång 300, alltid 300!

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: februari 16, 2008, 17:10:33 »
En kompis tror att det kan va styrboxen som spökar och gör att bilen går slött. kan det va så? han tyckte att jag skulle hälla i en till flaska injector cleaner också, eftersom den har ägds av en gammal gubbe från -89 till typ -06 som antagligen inte har kört den vintertid så mycket och det kan då ha bildats rost i tanken som sätter sig i insprutet.

Häll i 25 % etanol ist men då år du nog byta filter igen...
nä doxen är det nog inte men jag känner igen det här med slö på låga varv!!! dödligt slö! kanske bara är för att det är 2 liters motor men det kan kanske vara så att tändningen har en väldigt tråkig kuva...
du kanske skulle prova att köpa en begangnad tändbox från en glt och trycka dit

lycka till
Lycklig igen i min 360gl sedan

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: februari 16, 2008, 18:16:12 »
köpte det på skroten för 400kr, de byter vätska och sånt på gamla batterier, tre års garanti :) lite billigare än att köpa ett nytt.

Ett nytt batteri kostar inte så mycket mera heller  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: februari 16, 2008, 22:13:35 »

Klart det kan, kan vara vad som helst. Men om det är det så är du det första fallet jag hör talas om med defekt styrbox, förutom en defekt box jag köpte på blocket för att ta kontakten ifrån till mitt MS-bygge.

Injector cleaner är en bra idee!

Vad som är mest intressant när vi pratar styrbox är att kolla lambdavärdet. Där har du svart på vitt. Vet du hur du mäter det?

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: februari 17, 2008, 13:31:27 »

Klart det kan, kan vara vad som helst. Men om det är det så är du det första fallet jag hör talas om med defekt styrbox, förutom en defekt box jag köpte på blocket för att ta kontakten ifrån till mitt MS-bygge.

Injector cleaner är en bra idee!

Vad som är mest intressant när vi pratar styrbox är att kolla lambdavärdet. Där har du svart på vitt. Vet du hur du mäter det?
hehe, tyckte att det lät lite underligt det där med styrboxen jag med, men jag får väl testa och se ;)

jag tror att jag vet hur jag mäter lambdavärdet. man kopplar väl en voltmeter till pluspolen på lambdan (eller en sladd som går i motorrummet) och minus till jord. sedan accelererar man kraftigt (pressar motorn) och då ska väl värdet skifta hastigt mellan 5v och 9v, eller hur det nu är. står ju någonstans här på forumet så det är nog inga problem, men jag har inte kunnat testa pga inget körkort men jag får det antagligen nu i veckan så det ska nog snart bli av :)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: februari 17, 2008, 13:36:42 »

Häll i 25 % etanol ist men då år du nog byta filter igen...
nä doxen är det nog inte men jag känner igen det här med slö på låga varv!!! dödligt slö! kanske bara är för att det är 2 liters motor men det kan kanske vara så att tändningen har en väldigt tråkig kuva...
du kanske skulle prova att köpa en begangnad tändbox från en glt och trycka dit

lycka till
tack :) känns lite surt om jag behöver byta filter igen  :-\ tändningen kan ju iofs mycket väl vara, hur mycket tror du att en tändbox kostar? och vad är det för skillnad på gl- och glt-tändbox?
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: februari 17, 2008, 13:39:19 »

Ett nytt batteri kostar inte så mycket mera heller  :)
asså, fast på biltema kostar dom väl över 1000kr? men det går väl att hitta billigare någon annan stans iofs :)
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: februari 17, 2008, 13:45:27 »
jag tror att jag vet hur jag mäter lambdavärdet. man kopplar väl en voltmeter till pluspolen på lambdan (eller en sladd som går i motorrummet) och minus till jord. sedan accelererar man kraftigt (pressar motorn) och då ska väl värdet skifta hastigt mellan 5v och 9v, eller hur det nu är. står ju någonstans här på forumet så det är nog inga problem, men jag har inte kunnat testa pga inget körkort men jag får det antagligen nu i veckan så det ska nog snart bli av :)

FREJ har skrivit om det, i denna tråd!!! :) /Max

Citera
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.