Författare Ämne: Dålig stötdämpare?  (läst 12433 gånger)

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Dålig stötdämpare?
« skrivet: februari 03, 2008, 17:09:43 »
Tror jag har stötdämpar problem

När jag kör på hyfsad jämn väg rasslar det lite smått från karossen. När jag kör på rätt stora omjämnheter låter det högt som fan, de liksom smäller och rasslar och har sig från karossen.

När man sedan står och gungar på bilen så smäller det till varje gång vänster framdämpare når botten och de tar då stopp.
På alla andra hjul är det som det skall vara.

Är det dämparen i vänster fram som lär bytas tror ni? eller kan det vara något annat? 

/Mackan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dålig stötdämpare?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2008, 19:45:00 »
Tror jag har stötdämpar problem

När jag kör på hyfsad jämn väg rasslar det lite smått från karossen. När jag kör på rätt stora omjämnheter låter det högt som fan, de liksom smäller och rasslar och har sig från karossen.

När man sedan står och gungar på bilen så smäller det till varje gång vänster framdämpare når botten och de tar då stopp.
På alla andra hjul är det som det skall vara.

Är det dämparen i vänster fram som lär bytas tror ni? eller kan det vara något annat? 

/Mackan

Förmodligen, när rasslar det? Nä det är kallt eller även vid plusgrader? (hade en frusen dämpare en gång, men den rörde sig inte ur fläcken under 0°
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2008, 21:08:03 »
Det rasslar hela tiden!

Blir till att köpa en då :)

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2008, 01:06:07 »
Köp två. Byt på båda sidor. Är den ena slut kommer den andra snart vara det oxå. Om inte annat kommer du få bättre väghållning om du byter båda.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2008, 16:30:55 »
Var till volvo idag å lät dem kolla.

Det visade sig att det var ett fäste till nått stag som går under motorn som hade rostat av på ena sidan, och andra sidan går nog snart också av :(

Jag är ingen mekaniker och känner ingen heller som kan svetsa, så hoppas att nån verkstad kan fixa de, för volvo kunde inte.
Bra sugen på att köpa en ny bil nu kan ja säga  >:(

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2008, 16:41:20 »
Är det krängningshämmarstagen du menar (se bild), de finns att köpa och är lätta att byta! Bifoga en bild, så får vi se! :) /Max

« Senast ändrad: februari 04, 2008, 16:53:02 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2008, 19:08:47 »
Var till volvo idag å lät dem kolla.

Det visade sig att det var ett fäste till nått stag som går under motorn som hade rostat av på ena sidan, och andra sidan går nog snart också av :(

Jag är ingen mekaniker och känner ingen heller som kan svetsa, så hoppas att nån verkstad kan fixa de, för volvo kunde inte.
Bra sugen på att köpa en ny bil nu kan ja säga  >:(

Inte kan du byta bil pga. en sån petitess, är det ett sånt här fäste till reaktionsstaget så har jag fått laga det 3ggr nu, 1 gång på vänster sida och två på höger (2ggr för att jag gjorde ett dåligt rostskydd andra gången).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2008, 19:16:44 »
Såklart tänker jag inte byta bil, blir lite arg bara när det blir krångel på lite högre nivå!

Har vart ute och fotat och lägger upp bilder snart (måste bli medlem först?)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2008, 19:38:31 »
Vi väntar tålmodigt på bilderna. Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. På detta forum har du varit medlem sedan: Juli 25, 2007, 23:49:06  :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 04, 2008, 19:43:25 »
haha fasen, då får någon förklara hur jag lägger upp en bild :D Läste i FAQ att jag skulle maila en person för att kunna lägga upp bilder.

Och jag ska gå på ett it-gymnasium, pinsamt!

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 04, 2008, 20:51:07 »
Kan förklara, det har rostat sönder där krängningshämnaren sitter fast i motorbalken.

En kompis hjälpte mig förklara :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 04, 2008, 21:00:46 »
Vi väntar tålmodigt på bilderna. Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. På detta forum har du varit medlem sedan: Juli 25, 2007, 23:49:06  :) /Max

Man måste vara uppgraderad till medlems-status. Det är för att spammare med flera inte ska kunna bifoga bilder tror jag.

Nu är Volvomackan medlem oxå, syns genom att det står medlem under hans namn när han skriver inlägg.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 04, 2008, 21:01:49 »
Kan förklara, det har rostat sönder där krängningshämnaren sitter fast i motorbalken.

En kompis hjälpte mig förklara :D

Det är ett vanligt fel. Hämta en bra på skroten om du inte har nån som kan svetsa åt dig. Det fixar vilken bysmed som helst.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 04, 2008, 21:12:09 »
Okej, har en snubbe som kan svetsa, lär dock åka 12 mil då med volvon. Vågar jag det? :)

Bifogar även en bild nu så ni kan se själva

/Mackan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 04, 2008, 23:39:44 »
Okej, har en snubbe som kan svetsa, lär dock åka 12 mil då med volvon. Vågar jag det? :)

Bifogar även en bild nu så ni kan se själva

/Mackan

Det enda som kan hända är ju att balken trillar ner lite i den änden om den inte redan är helt lös?
Du kan skruva bort krängningshämmaren om du vill och köra utan så belastar du inte motorbalken! Blir bara större risk för sjösjuka, inget annat  ;)
Och i undantagsfall kan man nog köra utan motorbalken med. Om du vill lämna den för svetsning.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 04, 2008, 23:55:53 »
Okej då vet jag :) Ska fixa med detta i helgen om allt går som planerat!

Tack för allt hjälp!

/Mackan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 05, 2008, 06:55:45 »
haha fasen, då får någon förklara hur jag lägger upp en bild :D Läste i FAQ att jag skulle maila en person för att kunna lägga upp bilder.

Och jag ska gå på ett it-gymnasium, pinsamt!

Mitt fel, hade glömt denna procedur. :( Bra att vi har den annars skulle forumet fyllas med spam och annat skit! Bra att det ordnade sig med bilen, den ser fin ut i övrigt.  :) /Max

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: februari 09, 2008, 21:45:59 »
Nu så är allt fixat :)
Vi satt in ett nytt rör inuti det gamla och svetsade ihop dom, å svetsade ihop nya röret med fästet, så nu sitter det som fan.

« Senast ändrad: februari 09, 2008, 23:33:50 av Volvomackan »