Författare Ämne: Uppstart & tomgång vs Generatorbelastning  (läst 5008 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Uppstart & tomgång vs Generatorbelastning
« skrivet: februari 14, 2008, 20:20:44 »
Denna tråd skapades ur denna pga. att det började diskuteras det som följer nedan:

Har faktiskt upptäkt en till liten konstig sak med bilen :/ tomgången blir lägre ju mer el man använder, alltså om man drar på fläkten på max och har på helljuset och sånt går tomgången ner markant. misstänker att bränslepumpen inte är riktigt som den ska, låter lite konstigt från den också. så ska det väl ändå inte va?

Min är likadan, eller är värst vid startögonblicket och absolut värst vid kallstart. Stänger jag inte av all belysning genom att sätta lyset i mellanläge mellan läge 1 och 2 så startar inte bilen! Och när jag sen har motorn igång och slår på ljuset då sjunker tomgången ett snäpp..
« Senast ändrad: februari 14, 2008, 21:53:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2008, 20:49:02 »
Generatorn Laddar max =tar mer effekt =tomgången sjunker.
"don't buy it if you can build it!"

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2008, 21:07:46 »
Min är likadan, eller är värst vid startögonblicket och absolut värst vid kallstart. Stänger jag inte av all belysning genom att sätta lyset i mellanläge mellan läge 1 och 2 så startar inte bilen! Och när jag sen har motorn igång och slår på ljuset då sjunker tomgången ett snäpp..

Dåligt batteri? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2008, 21:22:28 »

Dåligt batteri? /Max

Tror inte det, är inga problem att mala på med det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2008, 21:24:14 »
Åkte med en riktigt skön 940 igår.
hade man helljuset igång så tjöt generator remen!

Lycklig igen i min 360gl sedan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2008, 21:45:54 »
Tror inte det, är inga problem att mala på med det.

Om jag mins rätt, så har du FREJ, en vanlig tändspole med motstånd. Har du kollat + anslutningarna på denna? Är det spänningsfall på primärsidan, är det även det på den sekundära. Mao tändspänningen måste ha ett visst värde annars blir det för lite energi i gnistan! Det hjälper inte att testa stiften, utanför motorn! Gnistan har svårare att hoppa i komp. bränsleblandning... :-\ /Max

Ps. om jag inte missminner mig har org.insp.el reglering av tomgångsvarvtalet inbyggt. /ds

Åkte med en riktigt skön 940 igår.
hade man helljuset igång så tjöt generator remen!

Tycker jag mig, känna igen! ;) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Uppstart & tomgång vs Generatorbelastning
« Svar #6 skrivet: februari 14, 2008, 21:58:58 »
Om jag mins rätt, så har du FREJ, en vanlig tändspole med motstånd. Har du kollat + anslutningarna på denna? Är det spänningsfall på primärsidan, är det även det på den sekundära. Mao tändspänningen måste ha ett visst värde annars blir det för lite energi i gnistan! Det hjälper inte att testa stiften, utanför motorn! Gnistan har svårare att hoppa i komp. bränsleblandning... :-\ /Max

Ps. om jag inte missminner mig har org.insp.el reglering av tomgångsvarvtalet inbyggt. /ds

Jag har en tändspole liknande biltemas svarta rejs-spole, ej en Renix-spole som sitter original. Men problemet finns både med Renix tändspole och den andra. Har inte kollat några anslutningar, däremot har jag gjort dem själv. De var alltså nya när tändspolen monterades men påverkade inte fenomenet.

Jag har inte original insprut. Har ej någon reglering i Megasquirt heller. Ställer tomgång på ratten på spjällhuset och sen blir det som det blir.

Angående batteriet jag kör med så skiftade jag det till 360:n från min dåtida V70-98 som laddade ur batteriet i tid och o-tid. Dock blev det inte bättre med 360-batteriet i V70:n. Men jag tror inte att det var då det uppkom i 360:n heller så jag kan inte skylla på batteriet tror jag.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
SV: Uppstart & tomgång vs Generatorbelastning
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2008, 22:08:04 »
Bra att du flyttade diskussionen, började själv få lite dåligt samvete. Gled mer o mer OT!

Rättelse: Fel av mig. Våra bilar har inte tomgångsregulator! Men vissa 240 har, borde vara lätt att implementera! Skall fortsätta fundera på problemet! :) /Max