Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 303486 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #280 skrivet: februari 07, 2009, 04:19:16 »
Har börjat putsa lite på 531 toppen, slipduksstiften fungerar helt ok!

Gjorde även lite kopplingsgöra. Svarvade ett fint dorn och mothåll för att pressa ut centrumet på lamellen. När jag var uppe i drygt 20 ton och det inte visade minsta tecken på att röra sig vart jag lite fundersam. Inget annat att göra än att kapa upp plåten och ser hur fan det såg ut.

Det här var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Jag trodde att hylsan var ipressad i något splinesliknande, inte att den skulle se ut så här. Att försöka pressa ut den är alltså meningslöst, såvida man inte tänker pressa kuggkransen genom plåten ;)
Hur som haver, var lite hårt att svarva i, men gick bra ändå. Tills jag mätte kastet, vet inte vad som är acceptabelt, men över 0,2mm verkar lite i överkant. Gjorde mig en drivdubb istället, efter att svarvat mellan dubbar var kaster knappt 0,02mm :)

Provade även att svarva ur en gammal 740 lamell, om folkraceshops lamell är någorlunda lik volvos original ska det nog gå bra. 360 splinsen var lite längre än 740, bra när man ska svetsa.
Men projektet hemmagjort skelettsvänghjul är nog lagt på is, får bli original B23 (alltså det smala) ett tag framöver. Ska dock försöka balansera det och veven.

Vart ett bakslag på nya kamdrevet idag, hade gjort all utvändig svarvning och skulle svarva upp centrumhålet. Hittade bara mastodont hållare och en pissliten. I och med att skaftet är lite klent vibrerar det och är stabilt som jag vet inte vad, chockladpudding ??? Hålet ska vara 18.0, nu är det 18.4 :( Har inte provat mot en kamaxel än, men skulle tro att det är gör om gör rätt som gäller...
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #281 skrivet: februari 07, 2009, 04:23:31 »

Hittade dom här på jobbet, ytterst macho-manliga lyftöglor :)
Tog en stund innan vi kom på vad det är som sitter på den. Öglan ska kunna svivla, och när man vill ha loss den, sätter man bara i insexnyckeln i fattningen och vrider öglan! Smart som fan, slipper man hålla på och slinta med omslipade nycklar och annat jävelstyg.

Nej usch, nu får det räcka, sängen nästa, g'natt!
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #282 skrivet: februari 07, 2009, 10:43:08 »
Svarvade ett fint dorn och mothåll för att pressa ut centrumet på lamellen. När jag var uppe i drygt 20 ton och det inte visade minsta tecken på att röra sig vart jag lite fundersam. Inget annat att göra än att kapa upp plåten och ser hur fan det såg ut.

Det här var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Jag trodde att hylsan var ipressad i något splinesliknande, inte att den skulle se ut så här. Att försöka pressa ut den är alltså meningslöst, såvida man inte tänker pressa kuggkransen genom plåten ;)
Hur som haver, var lite hårt att svarva i, men gick bra ändå. Tills jag mätte kastet, vet inte vad som är acceptabelt, men över 0,2mm verkar lite i överkant. Gjorde mig en drivdubb istället, efter att svarvat mellan dubbar var kaster knappt 0,02mm :)

Provade även att svarva ur en gammal 740 lamell, om folkraceshops lamell är någorlunda lik volvos original ska det nog gå bra. 360 splinsen var lite längre än 740, bra när man ska svetsa.

Intressant förstudie  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #283 skrivet: februari 23, 2009, 01:40:52 »
Nu är kopplingen inhandlad. 850:- för lamell, tryckplatta och urtr.lager. Ska ta gaffeln från donatorbilen och se om man kan modifiera den för att kunna använda lagret. Det vore ju rent förträffligt bra, då lagren till 240/740 kostar hälften av vad dom till 300 kostar >:(
Fast det är nog lite risk att tryckplattan blir liggandes en stund. Pengar ser ut att bli en bristvara, finns dessutom kanske lite planer på att studera, och då är det verkligen bristvara! Så det får nog bli tjockishjulet och renix en stund till. Hoppas bara att tryckplattan som sitter i bilen nu är någorlunda fräsch.

Lamellen är 7.8mm tjock och längden där lagret sitter i gaffeln är 39.5mm

På tisdag smäller det! Då får vi se om resultatet blir en lamell som passar 300, eller om jag fixar så att mina 850:- går rätt ner i skrotbingen ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #284 skrivet: februari 23, 2009, 22:34:23 »
Härligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #285 skrivet: februari 23, 2009, 22:47:55 »
Hoppas du får den å passa.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #286 skrivet: februari 24, 2009, 19:58:15 »
Hann inte fråga ut dig igår:

Var köpte du kopplingssatsen, vilken bilmodell härstammar den ifrån?

Om du i framtiden lyckas anpassa original kopplingsarm att passa billigt urtrampningslager kräver jag en utförlig och instruktiv guide  ;)
(men känner inte att jag behöver hota dig, ville bara få det på print)  :-*

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #287 skrivet: februari 25, 2009, 11:53:03 »
Vart tyvärr inget kopplingsarbete igår, gjorde ett tappert försök att kopiera volvos specialverktyg 5022, alltså pressfoten för att kunna ställa ventilspelet utan att lätta på kammen. Själva foten gick vart ok, men om jag ska göra en till kommer den att se lite annorlunda ut. Däremot klorna som håller i kammen...Usch usch usch, fult och jävligt (Även om man tittar på hur mina hempul grejer brukar se ut så såg det förjävligt ut, och det säger inte lite det ;)) sen vart dom för klena, så dom vek sig när jag skulle provtrycka :( Det hamnar i bra att ha lådan så får vi se när inspirationen kommer nästa gång. Ska försöka få till kopplingen imorgon eller på fredag. Ska även bege mig ut och se om jag har nå plåt till lagerarmen, den bit som i mitt huvud var lagom visade sig vara 4mm!! Har inte mätit armen än, men inte fan är det några 4mm i alla fall :) Ska ha 2mm ligga någonstans, det låter lite mera rimligt tycker jag ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #288 skrivet: februari 27, 2009, 11:10:24 »
Var och besiktigade min 740 nu på morgonen. Ena inre styrleden är dålig, och frambromsarna är lite skumma dom också, men det visste jag om. Var ute igår och provbromsade för att luska ut vilken sida som är dålig, först drog det snett åt höger, sen åt vänster och lite senare låg ena sidan (kommer inte ihåg vilken) på lite lite. Jag skakade på huvudet och drog slutsatsen att det får gå som det går ::)
Bilen är utlånad, och i all hast glömde jag bort lampkollen, men glödtrådsvakten lyste inte i alla fall.
Fick följande nedslag

Positionslykta, FH ur funk. Förbannat jävla klantigt!!
Länkarmslagring FH glapp.
Bromsbelägg bak slut.
Handbroms rörelsereserv kort. Usch usch, det är ju så jävla tråkigt att justera, sitter en nylonmutter inuti mittkonsolen, ett fingängat helvete som går tungt som fan, och inte kommer man åt med något vettigt heller >:(

Bra att veta
Kränghämmare gladd båda sidor
Stomme sidobalk rostigt

När han var uppe i bromsbänken gick det hur bra som helst, 2,2 - 2,1  ;D Man ska ju ha tur ibland :)
Det var två som rotade i bilen, en som stod nere i smörjgropen och en som var på markplan.
-"Vad är det som glappar? Inre?"
-"Ja"
men det vart inte uppskrivet på pappret :)

Vet inte riktigt vad jag ska göra med bilen nu. Det är i och för sig drygt 200:- på biltema för bromsbelägg och länkarmsbussning, men den är ju lite halvskabbig, så jag vet inte om jag får just nå pengar för den om jag säljer den. Hade jag plats för den skulle det vara kul att bygga folkrace av den, men jag har knappt plats för dom bilar jag har nu :( Vore skoj att plocka ur A/Cn och pula in den i GLTn :) Men vi får väl se, den går ju en månad utan handpåläggning i alla fall :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #289 skrivet: februari 27, 2009, 12:55:22 »
*röstar för ac i 360in!*

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #290 skrivet: februari 27, 2009, 13:36:08 »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #291 skrivet: februari 28, 2009, 01:44:51 »
Nu har jag slaktat och lappat min koppling, resultatet blev som vanligt inte riktigt överenstämmande med min bild i huvudet :)
Jag ville inte sätta upp den färdiga lamellen i dubbstället, jag lever hellre på hoppet och svär/gråter blod när jag upptäcker att det inte fungerar ::)

Vad tror ni, kommer det att hålla eller rasslar det bara till och så snurrar ett löst splinescentrum? Jag är glad om det håller, men kan väl inte säga att jag skulle bli överdrivet förvånad om svetsen är för klen.
Gjorde en lite förvånande upptäckt, den nya lamellen är bara 215 i diameter! Var det standard för B19/B21/B23, och Volvo gick upp ett storlekshack till B2xx?

Sen gjorde jag en lite pinsam upptäckt också. Den nyinköpta lamellen är som sagt 7.8mm tjock, lamellen som jag tog centrumet ifrån är 8.5mm tjock :-[ >:( Så går det när man inte ser helheten och snöar in sig på detaljer. Har tänkt flera gånger att jag ska ta ner kopplingen som sitter uppe på GLTn, då den garanterat är mer sliten, men nu vart det ju lite knapert med tid, så det blev som det blev...

Vad gäller urtrampslagret skiter det nog sig. Skulle vilja göra en form efter 240 gaffeln jag har, och sedan använda pressen för att forma en ny plåtbit till rätt form. Fräsa upp hålet (behövs nog inte så jättemycket, då fattningen för 360 lager av någon anledning är större än 240/740) i 360 gaffeln, svetsa på plåten och fräsa upp hålet så lagret passar.
Tycker det låter görbart (börjar ni se ett mönster? ::)) men tidskrävande, jag har bara 1.5 vecka kvar på jobbet och hela följande vecka är jag utlånad till Ludvika.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #292 skrivet: mars 03, 2009, 18:37:10 »
Finns det någon vänlig själ som kan göra en höftad mätning på locket till bakaxeln? Skulle vilja ha höjden och bredden på flänsen(?), alltså där packningen sitter.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #293 skrivet: mars 03, 2009, 20:03:07 »
Finns det någon vänlig själ som kan göra en höftad mätning på locket till bakaxeln? Skulle vilja ha höjden och bredden på flänsen(?), alltså där packningen sitter.

mätte lite på klumpen,
Måtten är ca. 24x20cm på diffkåpan
och mot växellådan är packningsytan 22x18cm ca.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #294 skrivet: mars 03, 2009, 20:39:03 »
Tack för den snabba mätningen!
Men tyvärr, fel svar :(

Plockade hem en bit aluminium från jobbet idag, men då räcker det inte till ett lock. Är ett stort j**la hål i mitten. Man tycker att ABB ska tänka lite på 300-åkarna när dom ritar sina grejer, men icke :P
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #295 skrivet: mars 04, 2009, 12:50:23 »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #296 skrivet: mars 04, 2009, 21:48:11 »
Helt underbart! Precis vad jag har letat efter! Tack tack!
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #297 skrivet: mars 08, 2009, 20:56:13 »
Jaha, igår var sista gången det hempulades på jobbet för den här gången. Anmäla sig hos arbetsförmedlingen på torsdag :(
Gick väl inte så vidare bra heller, veven fick inte plats i balanseringsstället, var för smalt vid lagerläget på svänghjulssidan. Tänkte jag skulle göra mig ett mätverktyg för att mäta in tryckplattan, men det vart inge bra så jag gav upp. Har ju inte tillgång till press heller, så det var väl egentligen ganska onödigt. Får köpa en biltema med klocka istället :) Och i all hast förra gången så tog jag med mig kamdrevet hem, så jag kunde inte svarva ur det för att sätta i den justerbara insatsen. Ska se om det hinns med lite innan onsdag, men det kan bli tight.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #298 skrivet: mars 08, 2009, 21:04:12 »
Jaha, igår var sista gången det hempulades på jobbet för den här gången. Anmäla sig hos arbetsförmedlingen på torsdag :(
Gick väl inte så vidare bra heller, veven fick inte plats i balanseringsstället, var för smalt vid lagerläget på svänghjulssidan. Tänkte jag skulle göra mig ett mätverktyg för att mäta in tryckplattan, men det vart inge bra så jag gav upp. Har ju inte tillgång till press heller, så det var väl egentligen ganska onödigt. Får köpa en biltema med klocka istället :) Och i all hast förra gången så tog jag med mig kamdrevet hem, så jag kunde inte svarva ur det för att sätta i den justerbara insatsen. Ska se om det hinns med lite innan onsdag, men det kan bli tight.

Lider med dig, förlora jobbet och halva hobbyn!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #299 skrivet: mars 08, 2009, 22:02:58 »
Men jag har Heidenhain iTNC Programming station och Discriminator på burken, så jag kan trixa lite :)
Får bli ett ordentligt ryck med B230 motorn nu, när tid finnes, har gått alldeles för långsamt med den! Ska montera isär kolvar/stakar och vikta dom. Sen är det nog frågan om det inte är dags att börja sätta ihop saker och ting igen.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #300 skrivet: mars 08, 2009, 22:03:34 »

Lider med dig, förlora jobbet och halva hobbyn!
Ja hoppas du hittar nytt jobb snart :-\

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #301 skrivet: mars 10, 2009, 17:21:18 »

Det vart något vettigt gjort idag i alla fall :)
Justermånen är ungefär 2.5 kugg, och det ska väl räcka ::)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #302 skrivet: mars 10, 2009, 20:02:36 »
Justermånen är ungefär 2.5 kugg, och det ska väl räcka ::)
Ser bra ut :)
Justermån +/-0,5 kugg bör ju räcka för ska du justera mer är det ju bara att byta kugg ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #303 skrivet: mars 10, 2009, 21:13:15 »
Snyggt jobbat med drevet! Måste kännas bra att ha gjort det själv!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #304 skrivet: mars 11, 2009, 15:45:12 »
Ser bra ut :)
Justermån +/-0,5 kugg bör ju räcka för ska du justera mer är det ju bara att byta kugg ;)

Jo, jag vet. Men när man anger spårvidden i maskin så gör man det i grader, och jag tog hellre ett för långt spår än att försöka mickla dit det igen. Tror jag tog runt 20°.

Snyggt jobbat med drevet! Måste kännas bra att ha gjort det själv!
Tackar. Känns som att det vart ett litet lyft från förra drevet :)
Men när jag tittade lite närmare på ditt drev så såg jag hur man ska göra om det blir ett till, vända på drevet! Blir lite enklare att bara hålla rätt på en diameter och en längd :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #305 skrivet: mars 28, 2009, 00:30:45 »
Nu är min 740 plockad på det mesta av värde, ombesiktigad och redo att säljas :)
Skulle verkligen vilja veta hur signalen för hastighetsmätaren ser ut, men jag har inte tillgång till handhållet oscilloscop :(
Sparade bara en del av A/C systemet. Kondensorn, torkfiltret, kompressorn och några rör. Tog bort handskfacket för att ta loss evapuratorn, men ångrade mig. Skulle det bli så att jag ska försöka mig på A/C i 360 så får jag skaffa mig en evap. på skroten, där man kan ta spättet och gå loss på inredningen ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #306 skrivet: april 07, 2009, 22:38:06 »
Tog mig i kragen och gjorde ett litet ryck idag. Viktade kolvar och stakar. Finns en anledning till att det har dragit ut på tiden, fyfan vad träligt det är :)

Såhär var det och så blev det i alla fall.

Kolvar

1           2             3           4
Före      530,8      530,6      536,2      532,8
Efter       -             -         530,8      530,6

Stakar, storände

Före      845,7      848,5      844,6      846,9
Efter     844,2      844,5         -          844,3

Man undrar hur det kan komma sig att en kolv väger hela 530g, för det kändes som att 6g var mer än hälften ;)
Nu är det gjort i alla fall, och jag hoppas att det är värt det. Nu saknar jag bara kolvringar, så kan jag börja sätta ihop bottendelen, ska ta mig till folkraceshop någon dag och köpa ett gäng. Sen ska jag fortsätta putsa bort det fulaste i kanalerna på 531-toppen och få den planad. Sen ska det fasen bara vara att plocka ihop alltihopa. Trots mattepluggande så kanske det blir en bil av det här :)

Stakar, totalvikt

Före      739,1      739,1      738,5      737,3
Efter     737,2      737,1      737,2         -

-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #307 skrivet: april 07, 2009, 22:44:22 »
Snyggt jobbat!
Och visst är det tråkigt! Händer ju nästan INGENTING på vikten när man står där och putsar kanter  >:(

Matteplugg har jag missat?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #308 skrivet: april 09, 2009, 09:44:07 »
Håller på och läser Matte B på distans, måste ha det om jag ska komma in på tekniskt basår i linköping. Sannolikhetsläran är avklarad, så nu kan jag med gott samvete kasta dom förbannade jävla tärningarna åt helvete!! :)

Lite bilder från viktningen

En kolv före rengöring

Samma kolv, efter rengöring. Tänk att skiten inte väger mer...

Mitt fina arangemang för att väga storände 8)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #309 skrivet: april 09, 2009, 10:58:47 »
det där va ingen dum idé men varför väger man inte hela staken och viktar efter det? ???
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #310 skrivet: april 09, 2009, 11:32:30 »
Först viktar man storändarna, så att dom väger lika mycket. Sen väger man totalvikten och tar då på lilländen. Antar att du viktar ädarna separat för att man inte ska tillföra olika vikt på veven. Om man bara går efter totalvikten så kan du få alla stakar att väga lika, men storändarna väger olika = obalans på veven. Någon får gärna bekräfta eller slå mig på fingrarna, men det är vad jag tror i alla fall. Sen att det inte direkt är ett seriöst bygge i övrigt, så det kanske var overkill, det tar jag inget extra för ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #311 skrivet: april 14, 2009, 21:33:52 »
Usch, usch, usch...Nu är det mesta inhandlat för att få snurr på bilen. 10l olja, glykol, bakaxelolja, momentnyckel, kolvringar etc. Så snart kan hopmontering börja. I brist på pengar blir det dock vattenpump från donatorbilen, och höfläkt. Och väldigt tyvärr, originalavgassystem om det bara var litet läckage. Har köpt bandage att täta med. Får bli att kosta på elfläkt och 2.5" system senare när pengar finns. Blir begagnade lager också. Känns som att det var onödigt att plocka isär motorn så mycket som jag gjort, men när det beslutet togs fanns inte arbetslös med i planeringen, så vad ska man väl göra? Kan hända att jag tummar på 531-toppen också, och tar 530-toppen från donatorbilen, men med K eller H kam. Men jag börjar bli lite orolig, undra vart alla skruvar ligger, och om jag kommer ihåg vad som ska sitta vart :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #312 skrivet: april 14, 2009, 21:48:31 »
Usch, usch, usch...Nu är det mesta inhandlat för att få snurr på bilen. 10l olja, glykol, bakaxelolja, momentnyckel, kolvringar etc. Så snart kan hopmontering börja. I brist på pengar blir det dock vattenpump från donatorbilen, och höfläkt. Och väldigt tyvärr, originalavgassystem om det bara var litet läckage. Har köpt bandage att täta med. Får bli att kosta på elfläkt och 2.5" system senare när pengar finns. Blir begagnade lager också. Känns som att det var onödigt att plocka isär motorn så mycket som jag gjort, men när det beslutet togs fanns inte arbetslös med i planeringen, så vad ska man väl göra? Kan hända att jag tummar på 531-toppen också, och tar 530-toppen från donatorbilen, men med K eller H kam. Men jag börjar bli lite orolig, undra vart alla skruvar ligger, och om jag kommer ihåg vad som ska sitta vart :)

Härligt att du inte gräver ner dig i din arbetslöshet, men original avgas kan man väl leva länge på?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #313 skrivet: april 14, 2009, 22:05:53 »
Härligt att du inte gräver ner dig i din arbetslöshet, men original avgas kan man väl leva länge på?

Det kan man säkert, men jag har ju extraktor liggandes, känns lite surt :'(
Muttrar lite för mig själv nu och undra vart fan jag har lagt honingsverktyget ??? I värsta fall får farsan låna hem från jobbet någon kväll. Men det är ju roligare med egna grejer :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #314 skrivet: april 17, 2009, 14:12:15 »
Honingsverktyget funnet! Ska börja montera ihop motorn i helgen eller nästa vecka. Får vi se om man har kvar alla skruvar och kommer ihåg vart allt ska sitta :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #315 skrivet: april 17, 2009, 15:19:40 »
Annars brukar de ju va så att man har lite skruvar över som inte verkar passa någonstans, du kan få några sånna av mig om du saknar skruv ;D

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #316 skrivet: april 17, 2009, 17:31:15 »
Som tur är har jag plockat isär två motorer, så jag är lyckligt ovetande om överblivna skruvar, för det blir det ändå ;D
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #317 skrivet: april 18, 2009, 23:58:15 »
Honingsverktyget funnet!
Hona inte för mycket då bara = försök inte få det att se ut som nyborrat, du vet nog vad du gör men jag skriver iallafall så andra ska veta att man ska vara försiktig med honingsverktyget och inte stå och hona bara för att det är kul, ibland kan det vara lika bra eller bättre att bara putsa till cylinderloppen lite med ett sandpapper.
Vattenpump, elfläkt och 2.5" system går ju att byta och kosta på senare men jag hoppas du har nya eller annars riktigt ok lager att montera i motor nu när du ändå har den i delar, så du inte behöver öppna bottnen igen bara för att byta lager :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #318 skrivet: april 19, 2009, 10:27:36 »
Extraktor och original avgas lirar ju bra ihop, med hjälp av en liten stegmuff  :P
Fast katten måste flyttas bakåt då förstås om du tänker ha den på.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #319 skrivet: april 19, 2009, 13:14:41 »
Honingsverktyget funnet!
Hona inte för mycket då bara = försök inte få det att se ut som nyborrat, du vet nog vad du gör men jag skriver iallafall så andra ska veta att man ska vara försiktig med honingsverktyget och inte stå och hona bara för att det är kul, ibland kan det vara lika bra eller bättre att bara putsa till cylinderloppen lite med ett sandpapper.
Vattenpump, elfläkt och 2.5" system går ju att byta och kosta på senare men jag hoppas du har nya eller annars riktigt ok lager att montera i motor nu när du ändå har den i delar, så du inte behöver öppna bottnen igen bara för att byta lager :-\

Jag vet garanterat inte vad jag gör, men jag ska inte gå upp till ÖD i alla fall 8)
Ramlagren är fräscha, vevlagren är inte lika fräscha, men helt ok.

Extraktor och original avgas lirar ju bra ihop, med hjälp av en liten stegmuff  :P
Fast katten måste flyttas bakåt då förstås om du tänker ha den på.

Man tar ju inte vilken bil som helst, -86 GLT = B200E :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.