Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 302751 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #80 skrivet: juni 27, 2008, 14:59:50 »
Nu fick jag med mig kameran hem, så här kommer det lite bilder.

Lyftkedja från Jula påhäktad

Motorlyft på G

Tog tydligen ingen bild på motorn i lyften, men här är den i alla fall i stativet och kompisen bredvid

Är grenröret något brukbart om man ska ha turbo? Det är inget som blir på den här bilen, men tänkte för framtida bruk :)
Finns även ett främre rör med katalysator i nära inpå nyskick ;)

Fick loss lambdan, satt som berget, men fast nyckel och lite hammare gjorde susen! Det är tre trådar på den, en sitter för sig själv i en muff och dom andra två i ett kontaktstycke av samma sort som det är till bl.a. LMM, fast två-poligt.
Vad är vad? Den två-poliga kontakten förvärmning och den ensama signal som jordas i grenröret?

Edit: Om man stavar width med th istället för ht så fungerar det mycket bättre, kinkigt värre  ::)
« Senast ändrad: juni 27, 2008, 17:03:34 av Stormen »
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #81 skrivet: juni 27, 2008, 15:25:10 »
Fick loss lambdan, satt som berget, men fast nyckel och lite hammare gjorde susen! Det är tre trådar på den, en sitter för sig själv i en muff och dom andra två i ett kontaktstycke av samma sort som det är till bl.a. LMM, fast två-poligt.
Vad är vad? Den två-poliga kontakten förvärmning och den ensama signal som jordas i grenröret?

Jag kunde bara se första bilden...

Japp tvåpoligt är värme, ensam signal som jordas i grenröret.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: juni 27, 2008, 16:16:22 »
Nu fick jag med mig kameran hem, så här kommer det lite bilder.

Lyftkedja från Jula påhäktad

Motorlyft på G

Tog tydligen ingen bild på motorn i lyften, men här är den i alla fall i stativet och kompisen bredvid

Är grenröret något brukbart om man ska ha turbo? Det är inget som blir på den här bilen, men tänkte för framtida bruk :)
Finns även ett främre rör med katalysator i nära inpå nyskick ;)

hur funka lyftkejdan från jula vart det bra balsna i motorn eller hade funkat lika bra med en lyftstropp?
« Senast ändrad: juni 27, 2008, 16:18:33 av loffe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: juni 27, 2008, 16:29:41 »
Nu funka alla bilderna för mig i loffes quote..

GRYMT LÄSKIGT va mycket plats det är framför motorn i en 200, hade glömt bort hur det såg ut. Sitta och fika med familjen runt motorn och meka samtidigt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: juni 27, 2008, 16:37:20 »

GRYMT LÄSKIGT va mycket plats det är framför motorn i en 200, hade glömt bort hur det såg ut. Sitta och fika med familjen runt motorn och meka samtidigt  ;D

jo var tvungen skriva om dom lite ändrade dock inget.  :P

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: juni 27, 2008, 17:07:06 »

Farsan föreslog att vi skulle plocka bort frontbalken, den som kylaren sitter i, för att slippa lyfta så högt. Var nog ett tag sedan han plockade bort en sådan, för han hade förträngt att dom inte bara är skruvade utan också pressvetsade. Men det löste sig med lite kofot och lite plåtsax  ;D

Provsatt i motorutrymmet och skruvade bara för att  ;D Vart inge bra med benen ivägen när man skulle lossa motorfästena, men om man t.ex. skulle gå på med vinylglans på kamremskåpan är det nog en ypperlig placering av sig själv  8)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: juni 27, 2008, 17:12:14 »
hur funka lyftkejdan från jula vart det bra balsna i motorn eller hade funkat lika bra med en lyftstropp?

Det är första motorn jag lyfter ur så jag har inget att jämnföra med, men jag tycker det fungerade bra. I min värld känns det mycket bättre med en kedja än en stropp. Om du tittar ovanför gasrullen ser du ett handtag, där flyttar du fästöglan till lyften. Enligt mig helt klart värt 200:-, men då har jag inte heller några stroppar att ta av. Att börja länka ihop spännband känns lite sisådär, det är ju ändå några kilon som landar på foten om man slarvar, och man kan ge sig fan på att man missar stålhättan när det händer.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: juli 03, 2008, 01:46:23 »
Någon som har en uppfattning om hur mycket kräm det går åt för att smida ned bladfjädrar? Vi har fått en riktpress på 60 till jobbet nu, man kanske skulle försöka smila in sig lite hos operatören så man kan lära sig hur den fungerar för att smyga in lite hempul :)
Måste dock kolla om det går att skruva bort huvudet som sitter nu, kör man sönder acceleratorhuvudet (eller vad det nu heter, känner at sprickor i alla fall) kan man nog nästan gå hem...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: juli 03, 2008, 05:02:23 »
Någon som har en uppfattning om hur mycket kräm det går åt för att smida ned bladfjädrar? Vi har fått en riktpress på 60 till jobbet nu, man kanske skulle försöka smila in sig lite hos operatören så man kan lära sig hur den fungerar för att smyga in lite hempul :)
Måste dock kolla om det går att skruva bort huvudet som sitter nu, kör man sönder acceleratorhuvudet (eller vad det nu heter, känner at sprickor i alla fall) kan man nog nästan gå hem...

Borde väl inte vara några problemas med en 60 tons press? trots allt 60ton/cm2 ;) Men det är vad jag tror. Har inte provat själv, så någon annan får svara för att vara säker, om inte annat det är väl bara att prova så vet vi andra ;)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: juli 03, 2008, 09:16:21 »

Borde väl inte vara några problemas med en 60 tons press? trots allt 60ton/cm2 ;) Men det är vad jag tror. Har inte provat själv, så någon annan får svara för att vara säker, om inte annat det är väl bara att prova så vet vi andra ;)
//Johan

Tror Peter körde med 100 ton men sa att det borde gå med 60 med.. minns inte, kolla i Peters projektråd för 360 2½T..
Personligen gissar jag på att 60 ton borde räcka mer än väl men det är bara en känsla jag har.. Sen beror det ju på vilken sträcka man väljer att pressa.. alltså avstånden från presshuvudet till mothållen.. Men ju längre avstånd desto farligare blir det ju ifall fjädern får för sig att glida ur pressen och "hoppa iväg"..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: juli 03, 2008, 23:45:59 »
Kollade lite fort i tråden igår, hittade inget om tryck förutom att den som sagt var på 100 ton men inte hade någon klocka så han visste inget om hur mycket som användes.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: juli 04, 2008, 00:09:22 »
Hmm...ändrade planer igen tror jag...
Toppen som jag har börjat porta är utan ventilstyrningar. Kan sluta med att jag är för lat för att pressa i nya och slipa in ventilerna. Sitter ju en "prima" 530 topp på B230 motorn nu :)
Vred dock av en pinnbult på avgassidan när jag tog bort grenröret. Ska försöka få ur den, men dom har ju en tendes till att vara lite hårda.

Ni som har pillat med lambdasonder, hur fungerar förvärmningen? Är det bara kräma på 12V när man vrider på nyckeln och så är allt frid och fröjd, eller ska det vara en viss tid?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: juli 04, 2008, 07:55:05 »
Hmm...ändrade planer igen tror jag...
Toppen som jag har börjat porta är utan ventilstyrningar. Kan sluta med att jag är för lat för att pressa i nya och slipa in ventilerna. Sitter ju en "prima" 530 topp på B230 motorn nu :)
Vred dock av en pinnbult på avgassidan när jag tog bort grenröret. Ska försöka få ur den, men dom har ju en tendes till att vara lite hårda.

Ni som har pillat med lambdasonder, hur fungerar förvärmningen? Är det bara kräma på 12V när man vrider på nyckeln och så är allt frid och fröjd, eller ska det vara en viss tid?

För lat för 531? Nej nej kom igen nu  ;)

Ja lambdasondens förvärmning tror då jag är på hela tiden.. kan inte tänka mig att det sitter nåt tidrelä som slår ifrån efter ett tag.. men det är bara en potent gissning.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: juli 04, 2008, 18:58:02 »
Var på skroten idag och investerade i en elfläkt från en SAAB 900. Tog även en spridare från en bil med CI-sprut så jag har en mall för pluggar (lättare att mäta utv. diameter än inv.)

Toppen som jag börjat "porta" är en 530, är för feg för att göra något i en 531. Börjar bli så mycket pengar i dom topparna, så det är lika bra att ta en 530, då gör det inget om man gör fel (vilket jag garanterat gör eftersom jag inte har någon läromästare som smäller mig på fingrarna)

Dom på skroten hade kontakter med någon som portade toppar, 1500:- och skulle då vara i stort sett det mesta man kan göra utan att gå upp i ventilstorlek. Blir nog och skicka iväg en topp dit, om ork finns blir 531-toppen pluggad och stoppad i min 740. Dom hade även nummret till en i närheten som kan balansera för rimliga pengar. Ska köpa ett svänghjul på skroten och byta ut det på folkraceshopen till ett lättat och sedan balansera vev+svänghjul, om rimligt pris för honom är det för mig också :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: juli 04, 2008, 20:55:29 »
Var på skroten idag och investerade i en elfläkt från en SAAB 900. Tog även en spridare från en bil med CI-sprut så jag har en mall för pluggar (lättare att mäta utv. diameter än inv.)

Toppen som jag börjat "porta" är en 530, är för feg för att göra något i en 531. Börjar bli så mycket pengar i dom topparna, så det är lika bra att ta en 530, då gör det inget om man gör fel (vilket jag garanterat gör eftersom jag inte har någon läromästare som smäller mig på fingrarna)

Dom på skroten hade kontakter med någon som portade toppar, 1500:- och skulle då vara i stort sett det mesta man kan göra utan att gå upp i ventilstorlek. Blir nog och skicka iväg en topp dit, om ork finns blir 531-toppen pluggad och stoppad i min 740. Dom hade även nummret till en i närheten som kan balansera för rimliga pengar. Ska köpa ett svänghjul på skroten och byta ut det på folkraceshopen till ett lättat och sedan balansera vev+svänghjul, om rimligt pris för honom är det för mig också :)

BAARA GODIS! 1500 för så mycket toppjobb är ju nästan gratis.. hoppas det blir bra/rätt gjort med!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: juli 05, 2008, 01:32:36 »
Det är det jag är lite rädd för, tycker det verkar vara lite väl mycket prestanda för dom pengarna. Men det kan inte vara sämre än original i alla fall eftersom folk anlitar honom :)
Ska göra före och efter bilder så får någon med bättre ögon än mina se hur det har blivit.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: juli 07, 2008, 23:51:52 »
Ska med största sannolikhet inhandla en ny pärla imorgon, så får vi se om det blir dubbla bladisar på GLTn vad det lider :)
Pratade med en som har en verkstad i stan som pysslar med lite mera småjobb. 250:- för en topplaning, sen har dom en 120tons press också  8) Lät dessvärre som att det var ganska tight med tid i pressen, men vi ska ta tillbaka lite riktjobb, så det borde bli lite fler luckor då.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: juli 07, 2008, 23:52:58 »
Ska med största sannolikhet inhandla en ny pärla imorgon, så får vi se om det blir dubbla bladisar på GLTn vad det lider :)
Pratade med en som har en verkstad i stan som pysslar med lite mera småjobb. 250:- för en topplaning, sen har dom en 120tons press också  8) Lät dessvärre som att det var ganska tight med tid i pressen, men vi ska ta tillbaka lite riktjobb, så det borde bli lite fler luckor då.

Goda nyheter!
250kr för en planing är ju som hittat!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: juli 08, 2008, 21:47:14 »
Nu är ytterligare en bil inhandlad. En 4-dörrars tyvärr, men med B200F motor och en extra växellåda inkl. spakställ, ska prova på en short-shift jag med. Den startar inte, finns inte gnista från spolen, ska prova med svänghjulsgivaren från GLTn imorgon och se om den startar. 1500:- gick kalaset på, och det var det väl värt hoppas jag. Ska plocka ur motorn och ta delar från den, så jag kan bygga ihop en så komplett B230 som möjligt innan jag byter. Lättare att komma ihåg hur saker och ting satt om man gör det på samma dag :)
Är det samma bälten på sedan och halvkombi? Hoppas på det i alla fall.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #99 skrivet: juli 08, 2008, 21:53:28 »
Nu är ytterligare en bil inhandlad. En 4-dörrars tyvärr, men med B200F motor och en extra växellåda inkl. spakställ, ska prova på en short-shift jag med. Den startar inte, finns inte gnista från spolen, ska prova med svänghjulsgivaren från GLTn imorgon och se om den startar. 1500:- gick kalaset på, och det var det väl värt hoppas jag. Ska plocka ur motorn och ta delar från den, så jag kan bygga ihop en så komplett B230 som möjligt innan jag byter. Lättare att komma ihåg hur saker och ting satt om man gör det på samma dag :)
Är det samma bälten på sedan och halvkombi? Hoppas på det i alla fall.

Good 4öör dig  ;D

1500 är det ju lätt värt med alla delar till B230:n samt reserv drivlina!
Bältena bak eller? Borde funka tycker jag

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: juli 08, 2008, 22:00:26 »
Har halvkombin 5dörrar är det samma bälten som i sedanen, men är halvkombin 3d som jag tror din är passar inte bältena där frame :( men bak borde alla ha samma bälte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: juli 08, 2008, 22:51:19 »
Det är givetvis fram från 4-d -> 3-d jag ska ha  >:(
Får montera bort och titta. Den är fin inuti, så om det är någon som vill ha interiördetaljer säg till.

Planen (som vanligt finns det en plan, och som vanligt går det säkert inte efter den :) ) är nu att lossa sånt som inte gör bilen okörbar först. Sedan lossa på resten så det inte är några problem att få bort det. Efter det hoppas jag på att få vara på kompisens morfars garagegård som ligger 100m från skroten, ställa upp den på bockar och ta bl.a. fjäderben och bladfjädrar. Lassa upp den på trucken och över till skrotnisse. Skroten har stängt 29-30, så det blir första på "To-do list:en" på måndag v31. Som tur är hinns det med innan helgen v31, är kusinträff ute hos farfar då, och det är jobb nog att göma bilar som det är redan ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: juli 09, 2008, 13:08:51 »
Håller på och river i en gammal 240 fördelare med hallgivare, hur ovarsam törs man vara med skärmplattan eller vad det heter, det som skärmar av mellan givaren och magneten. Har tagit bort låsringen, men plattan sitter som berget! Vill ogärna misshandla sönder den. Antar att man ska ta bort den om man ska steloperera vakumstyrningen, verkar vara lite grejer i vägen annars :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: juli 09, 2008, 22:03:13 »
Håller på och river i en gammal 240 fördelare med hallgivare, hur ovarsam törs man vara med skärmplattan eller vad det heter, det som skärmar av mellan givaren och magneten. Har tagit bort låsringen, men plattan sitter som berget! Vill ogärna misshandla sönder den. Antar att man ska ta bort den om man ska steloperera vakumstyrningen, verkar vara lite grejer i vägen annars :)

Kommer inte ihåg... men om skrämplattan ska bort så går det kanske ta den med en liten avdragare.. eller är det för trångt?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: juli 10, 2008, 02:13:00 »
Är nog för trångt. Ska riva lite mer i det någon annan dag, det ska ju jobbas var eviga dag också :)
Läste på 240klubbens forum.
"Från kabelhärvan sticker det ut 2 kablar. Blå på + på spolen, den andra på -."
Det ska alltså vara såhär.
+ på spolen: Matning (ligger över nyckeln) och blå kabel från tändmodulen
- på spolen: Den andra ur härvan. Varvräknare
Har för mig att det sticker ut en tredje någonstans på mitten av härvan, med en ringkabelsko, förmodar att det är jord.

Gasa tills det rasar?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: juli 10, 2008, 22:45:38 »
Är nog för trångt. Ska riva lite mer i det någon annan dag, det ska ju jobbas var eviga dag också :)
Läste på 240klubbens forum.
"Från kabelhärvan sticker det ut 2 kablar. Blå på + på spolen, den andra på -."
Det ska alltså vara såhär.
+ på spolen: Matning (ligger över nyckeln) och blå kabel från tändmodulen
- på spolen: Den andra ur härvan. Varvräknare
Har för mig att det sticker ut en tredje någonstans på mitten av härvan, med en ringkabelsko, förmodar att det är jord.

Gasa tills det rasar?

Snackar du 240 kabelhärva nu  ???

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: juli 10, 2008, 22:55:50 »
Det är väl helt uppenbart  ::)

Det är taget från en 245 GLT -86 med B230E. Skulle ha plockat motorn på den när man hade chansen, men nu är den pressad för länge sen...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: juli 10, 2008, 23:02:46 »
Det är väl helt uppenbart  ::)

Det är taget från en 245 GLT -86 med B230E. Skulle ha plockat motorn på den när man hade chansen, men nu är den pressad för länge sen...

Jo men ska du ha den härvan i 360:n? Inte hela väl?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: juli 10, 2008, 23:30:53 »
Det är en egen härva till tändningen. Om man nu kan kalla det härva, är bara några få kablar, det är inte hela motorhärvan.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: juli 10, 2008, 23:51:14 »
Det är en egen härva till tändningen. Om man nu kan kalla det härva, är bara några få kablar, det är inte hela motorhärvan.

Okej, smidigare än att göra om härvan då ja?

Kan inget om 240 kabelhärvor tyvärr.
Vet inte om de här bilderna hjälper dig något?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: juli 11, 2008, 20:07:10 »
Är en 139 modul jag har, ska mäta kablarna för säkerhetsskull, men borde vara som på den övre bilden.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: juli 13, 2008, 02:28:22 »
Hur passar olika hallgivare tillsammans med tändmoduler? Fördelaren från 245:an med LH hade någon skum tändning med databox. Det sitter hallgivare i fördelaren, men vakumet går in i databoxen. Går det att ta den fördelaren (har inte kollat nummer på hallgivaren) och koppla ihop med tändmodulen från 245:an med K-jet (modul 139)?

Såhär ser det senaste tillskottet i 360 familjen ut.

Har haft telefonen för mycket på jobbet, tror det börjar bli dags för lite mätsprit för att få bort oljan från linsen :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: juli 13, 2008, 12:32:30 »
Hur passar olika hallgivare tillsammans med tändmoduler? Fördelaren från 245:an med LH hade någon skum tändning med databox. Det sitter hallgivare i fördelaren, men vakumet går in i databoxen. Går det att ta den fördelaren (har inte kollat nummer på hallgivaren) och koppla ihop med tändmodulen från 245:an med K-jet (modul 139)?

Om du menar att du ska ha det kopplat till MS så spelar det ju ingen roll så länge hallgivaren funkar mot MS.. och även modulen då. Men annars kvittar det ju om det är olika fabrikat eller dylikt eftersom de inte har med varandra att göra när MS sitter som spindeln i nätet dem i mellan..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: juli 13, 2008, 18:37:30 »
Nja, nu var det utan MS. Finns det datablad på givarna? Om det är samma pinconf borde det fungera tycker jag, men jag har ju haft fel förut  ;)

Sitter EGR eller pulsair på bilen nu, vad säger SBP om man byter till en topp utan hål för det? Står det någonstans hos dom vad bilen är utrustad med för reningssystem från fabrik? Vet att folk här har pluggat det och fått det genom besiktningen, men tänkte om det är som tidiga årsmod med kat, har Volvo satt dit det så ska det fan sitta där också! Men funktionen är oväsentlig ;)

Har lättat på toppen på B230 motorn nu, tänkte jag skulle ha packningen som mall och göra en täckplåt så det inte kommer ner massa skit där det inte ska vara. Ska försöka ta mig till jobbet imorgon och pula lite, i så fall blir det
-Täckplåt
-Spridarpluggar
-6mm slipspindel

Finns flera 6mm luftmaskinen i familjen, men bara en spindel!! Givetvis är den alltid på fel ställe när man ska ha den, så en till skulle inte skada.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: juli 13, 2008, 21:32:04 »
Nja, nu var det utan MS. Finns det datablad på givarna? Om det är samma pinconf borde det fungera tycker jag, men jag har ju haft fel förut  ;)

Sitter EGR eller pulsair på bilen nu, vad säger SBP om man byter till en topp utan hål för det? Står det någonstans hos dom vad bilen är utrustad med för reningssystem från fabrik? Vet att folk här har pluggat det och fått det genom besiktningen, men tänkte om det är som tidiga årsmod med kat, har Volvo satt dit det så ska det fan sitta där också! Men funktionen är oväsentlig ;)

Har lättat på toppen på B230 motorn nu, tänkte jag skulle ha packningen som mall och göra en täckplåt så det inte kommer ner massa skit där det inte ska vara. Ska försöka ta mig till jobbet imorgon och pula lite, i så fall blir det
-Täckplåt
-Spridarpluggar
-6mm slipspindel

Finns flera 6mm luftmaskinen i familjen, men bara en spindel!! Givetvis är den alltid på fel ställe när man ska ha den, så en till skulle inte skada.

Okej, det jag vet om hallgivaren till 139-modulen är att den fungerar med 5 volt. Och om jag inte är helt ute och cyklar så matas den från tändmodulen, som alltså gör om 12v till 5v för sensorns skull (och kanske den interna elektroniken i modulen vad vet jag).

Prova vet jag, är spänningarna samma så kan det väl inte hända så mycket tråkigheter..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: juli 15, 2008, 03:58:01 »
Vart inte så mycket gjort idag som jag hade hoppats på, infarten till garaget var blockerad och regnet hängde i luften, tills det vart så tungt att det trillade ner  ;) Inte så skoj att krypa på backen och kräla i leran  :(

Det skulle finnas en gammal "stubbrytare" (tror det hette så i alla fall) bakom garaget hos farfar, och mycket riktigt, det gjorde det! Tror inte den har varit använd sen sent 80-tal eller tidigt 90-tal, men det gick förvånansvärt lätt att få grejerna att röra sig.

Det blir till att lyfta ur motorn med denna, sedan ta hydraularmen på traktorn för att få upp den i motorvaggan. Står även en hemmabyggd sådan därute, fick faktiskt loss grejerna på den med, ska ta loss sprängkåpan och försöka göra hål i den så en Volvo motor går att hänga upp.

Direktvev, utväxling och broms. Bara AC:n som fattas ;)

Ja, en sån här hittade vägen till skruvstycket minsann.

Såhär vart resultatet, fanns ett 5mm hål i den undre plattan, bara att skruva i en M6 tapp och borra upp hålet ovanför. Fick lov att korta av bulten lite svarva ner huvudet, sen gick det hur fint som helst. Satt  nå mankemang under undre plattan, såg ut som nå centrifugal tjohejsan, någon som förstår var jag menar? :)

Passade även på att svarva bort yttersta remspåret på remskivan.

Sprutade nog tre gånger så mycket spån som jag tog bort material, det var nå rent överjävligt!

Så här vart den sen, enligt godsvågen vi har skulle det ha försvunnit 1,2 kilo! Tycker det låter väldigt mycket. Men det är en våg för pallar, och eftersom remskivan är lite fick jag lägga ett pallock över, inte direkt så exakt mätning. Ska jämnför den skivan med en original på en hushållsvåg när jag kommer ihåg.

Och sist men inte minst vart det en slipspindel tillverkad. Kanske inte något man skulle lägga i utställningsmontern, men förhoppningsvis så fungerar den.

Sitter nu mitt i natten/morgonen och avnjuter french hotdog, cola, pimpim och glass med chockladsås. Det är lite mera macho att ösa i sig socker och koffein för att motverka sömntabletterna, annars blir man ju så trött ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: juli 15, 2008, 14:52:49 »
Ni som är lite mera kunniga än vad jag är. Är på B230F motorn nu (LH 2.2) i toppen sitter det två givare, den 1-poliga är väl till vattentempmätaren och den 2-poliga till sprutet. Bredvid oljefiltret sitter den en givare, den är till oljetryckslampan förmodar jag. Sen sitter det en ganska högt upp på motorblocket, på insugssidan, vad är den till?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: juli 15, 2008, 19:18:49 »
Ni som är lite mera kunniga än vad jag är. Är på B230F motorn nu (LH 2.2) i toppen sitter det två givare, den 1-poliga är väl till vattentempmätaren och den 2-poliga till sprutet. Bredvid oljefiltret sitter den en givare, den är till oljetryckslampan förmodar jag. Sen sitter det en ganska högt upp på motorblocket, på insugssidan, vad är den till?

Kan det vara knacksensorn? Den sitter väl med en sexkantsbult om jag inte minns fel, och med 90° anslutning?

Tack för bilderna på stubbrytaren! Coolt sätt att lyfta ur en motor.
Och alla sätt är bra utom de dåliga!  :)
« Senast ändrad: juli 15, 2008, 19:25:55 av FREJ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #118 skrivet: juli 15, 2008, 19:25:02 »
Det var värstans, trodde det bara satt på turbobilar. Är den ansluten till tändboxen och justerar tändningen vid behov då?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #119 skrivet: juli 15, 2008, 19:27:35 »
Har inte blivit jättemycket gjort idag, sov bort halva dagen och var segstartad nästan hela andra halvan ;)

Har modifierat kåpan till elfläkten, den var överraskande hård! Gick segt som tusan trots tryckluftsdriven sticksåg.

Före

Efter
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.