Vart inte så mycket gjort idag som jag hade hoppats på, infarten till garaget var blockerad och regnet hängde i luften, tills det vart så tungt att det trillade ner

Inte så skoj att krypa på backen och kräla i leran

Det skulle finnas en gammal "stubbrytare" (tror det hette så i alla fall) bakom garaget hos farfar, och mycket riktigt, det gjorde det! Tror inte den har varit använd sen sent 80-tal eller tidigt 90-tal, men det gick förvånansvärt lätt att få grejerna att röra sig.

Det blir till att lyfta ur motorn med denna, sedan ta hydraularmen på traktorn för att få upp den i motorvaggan. Står även en hemmabyggd sådan därute, fick faktiskt loss grejerna på den med, ska ta loss sprängkåpan och försöka göra hål i den så en Volvo motor går att hänga upp.

Direktvev, utväxling och broms. Bara AC:n som fattas

Ja, en sån här hittade vägen till skruvstycket minsann.

Såhär vart resultatet, fanns ett 5mm hål i den undre plattan, bara att skruva i en M6 tapp och borra upp hålet ovanför. Fick lov att korta av bulten lite svarva ner huvudet, sen gick det hur fint som helst. Satt nå mankemang under undre plattan, såg ut som nå centrifugal tjohejsan, någon som förstår var jag menar?

Passade även på att svarva bort yttersta remspåret på remskivan.

Sprutade nog tre gånger så mycket spån som jag tog bort material, det var nå rent överjävligt!

Så här vart den sen, enligt godsvågen vi har skulle det ha försvunnit 1,2 kilo! Tycker det låter väldigt mycket. Men det är en våg för pallar, och eftersom remskivan är lite fick jag lägga ett pallock över, inte direkt så exakt mätning. Ska jämnför den skivan med en original på en hushållsvåg när jag kommer ihåg.

Och sist men inte minst vart det en slipspindel tillverkad. Kanske inte något man skulle lägga i utställningsmontern, men förhoppningsvis så fungerar den.
Sitter nu mitt i natten/morgonen och avnjuter french hotdog, cola, pimpim och glass med chockladsås. Det är lite mera macho att ösa i sig socker och koffein för att motverka sömntabletterna, annars blir man ju så trött