Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 260227 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #320 skrivet: april 19, 2009, 14:55:27 »
Extraktor och original avgas lirar ju bra ihop, med hjälp av en liten stegmuff  :P
Fast katten måste flyttas bakåt då förstås om du tänker ha den på.

Man tar ju inte vilken bil som helst, -86 GLT = B200E :)

Skönt för dig, jag tog första bästa 300 jag hitta när jag fick 300-feber, och den är jag fast vid nu  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #321 skrivet: april 19, 2009, 22:41:29 »
Skönt för dig, jag tog första bästa 300 jag hitta när jag fick 300-feber, och den är jag fast vid nu  ;D

Jag hade lite krav, men tyvärr tydligen inte så höga, med tanke på rosten :(
Var säker på att det skulle bli ett par 300:or till, men sålänge jag hade en bakhjulsdriven vinterbil ville jag inte köpa något på flum.


Gjorde en mojäng idag :)



Har aldrig monterat kolvar i ett block förut, men tyckte det här såg så jäkla smidigt ut http://www.youtube.com/watch?v=2A84aDPeQLE
Vet inte riktigt vad det är för material (skiftgaffel till en Volvo-lastbil. Men träligt som fan var det att borra i, dödade mer eller mindre tre borrar på två hål :)
Tvättat och lackat lite småprylar idag. Provade hammarlack på spray för första gången, gick inte nå vidare... Ska väl inte påstå att jag är proffs på att lacka, men skapligt brukar det bli i alla fall, men det här var nåt alldeles speciellt. Tunnt som tusan, rinner direkt! Får se imorgon hur det ser ut, men jag har inte nå högre förhoppningar :(

Imorgon smäller det! Då ska jag plocka ihop motorn! Bara att blunda och hoppas på det bästa ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #322 skrivet: april 19, 2009, 23:08:45 »
Ett tips är att värma sprayburken lite så den blir "kroppsvarm" innan du lackar, brukar ge bra mycket bättre resultat.

Ser bra ut. Detta är nog en av forumets innehållsrikaste trådar.  :) Nästan alltid riktigt intressanta updates.  :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #323 skrivet: april 20, 2009, 23:47:31 »
Ett tips är att värma sprayburken lite så den blir "kroppsvarm" innan du lackar, brukar ge bra mycket bättre resultat.

Fortsätter viktökningen går det nog snart att värma den mellan skinkorna, där brukar det vara varmt ;)

Ser bra ut. Detta är nog en av forumets innehållsrikaste trådar.  :) Nästan alltid riktigt intressanta updates.  :)

Oj, tack! Själv tycker jag att det är en av dom segaste, händer ju ingenting ;)


Kom igång lite sent, så det är synd att säga att det vart en heldag i garaget, men senare än väntat vart det i alla fall :)
Det gick väl skapligt, hittills verkar det som att rätt skruvar sitter på rätt ställe. Men några fina bakslag vart det också. Vette fasen vart min H-kam är!! Ska ta en ordentligare raid av förrådet imorgon, vilket förhoppningsvis ger resultat. Trodde jag hade ordnat upp alla kammar i en kartong, och mycket riktigt ligger i stor sett alla jag har, utom H där :( Fast det är inte direkt någon ordning därute, man kan inte sätta fötterna överallt, och vill man längst in får man möbla om så man blockerar utgången. Inte läge för rennsketa då inte ;)
Är det någon här som kör med biltemas kolvringstång? Står att den ska ta ringar från 50 till 100mm, men jag tycker den känns i minsta laget, bryter inte ringarna som jag skulle vilja. Och osmidig som är så lyckades jag givetvis knäcka en ring >:( Så på en cylinder sitter det en begagnad ring á 35000 mil och ett gap över 0.5mm (såg ingen vits i att vrida om kniven, så jag nöjde mig att det var över 0.5) :( Det var andra (mitten) ringen, så jag hoppas att det inte påverkar kompet nämnvärt. Motorn gick ju bra innan jag rev isär den, och det är väl första ringen som tar största smällen?
Mojängen ("EZPiston" Stormen ed.) fungerade rätt så bra, lite tung och otymplig, och felgjord. Räckte inte riktigt till att köra ner kolven ända i botten, men absolut tillräckligt. Fick även prova lite LBB (Learning By Burning) Varför ska man trycka ner kolven hastigt första biten? Givetvis för att man inte ska få en liten glipa mellan block och ringkompressor så att ringen fjädrar ut och det är tvärstopp. Får skylla på att det är första gången, nu vet jag det :)
Har lyckats fördärva vinkelslipen två gånger (en skruv till en kabelanslutningen hoppade loss, och drar man inte åt övriga när man är där och rotar så vibrerar givetvis nästa loss en stund senare) när jag kört med stålborste på den (obalans nå så fruktansvärt) och luftslipen är nog också död. Den är väldigt klen och har ett axiellt glapp på ca 10mm :)


Mätskiva för vinkeldragning :)


Ska lägga ner lite mer energi på nästa, göra centrumhålet lite mera i mitten och aningens mindre ::)


Och så här lämnades projektet, när jag hämtade hem det som låg i ladan hos farfar lyckades jag givetvis lämna kvar det förbannade tråget...

Hittade en tätningen som jag är lite nyfiken på vart den sitter. Ser ut som tätningen mellan vattenpumpen och toppen, fast mindre. Tror det var kompl. satsen den låg i, 8st. Det är ju samma sats till så gott som alla rödblockare, så det kanske inte är så konstigt om man inte hittar någonstans att sätta den, men skulle vara kul att veta vart den ska, oavsett motor :)

Är jävligt sugen på att prova och se om motorn går och om det är tätt överallt!! Fast det är ju en bit kvar. Får göra en fullösning med extern tank sen, orkar inte vänta på att hänga upp den riktigt tanken och ordna med pump och allt :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #324 skrivet: april 21, 2009, 00:21:08 »
Om jag uppfattade rätt så har du 8st tätningar som ser ut som den mellan vattenpumpen och toppen, fast med mindre hål ???
Om det är så, så ska dessa sitta i ändarna på kolvtapparna.

I övrigt tycker jag också att detta är en innehållsrik tråd när du gör så mycket själv och inte köper allt färdigt som t.ex mätskiva för vinkeldragning.
Kolvtappsdornen du svarvade har jag tagit mej friheten att kopiera.
90 grader har jag nångång dragit utan mätskiva förut, men nu har jag lärt sambon hålla mätskivan och ropa stopp vi rätt gradtal :)
« Senast ändrad: april 21, 2009, 00:24:10 av kullke »

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #325 skrivet: april 21, 2009, 10:54:14 »
Om jag uppfattade rätt så har du 8st tätningar som ser ut som den mellan vattenpumpen och toppen, fast med mindre hål ???
Om det är så, så ska dessa sitta i ändarna på kolvtapparna.

I övrigt tycker jag också att detta är en innehållsrik tråd när du gör så mycket själv och inte köper allt färdigt som t.ex mätskiva för vinkeldragning.
Kolvtappsdornen du svarvade har jag tagit mej friheten att kopiera.
90 grader har jag nångång dragit utan mätskiva förut, men nu har jag lärt sambon hålla mätskivan och ropa stopp vi rätt gradtal :)

Vid kolvtapparna? Ska det göra någon nytta där? Ska försöka komma ihåg att ta kort på dom idag.

Har man ingen sambo får man lov att ta till magnetfoten ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #326 skrivet: april 21, 2009, 11:34:19 »
Om tätningarna du menar är väldigt tjocka för sin storlek så kan det hända att de hör till k-jet insprut eller vad det heter som satt på.. öh någon bil... Tror någon kom fram till detta här eller på nåt annat volvo forum. Mitt minne visar sin starka sida igen.. eller så inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #327 skrivet: april 21, 2009, 16:15:08 »
Om jag uppfattade rätt så har du 8st tätningar som ser ut som den mellan vattenpumpen och toppen, fast med mindre hål ???
Om det är så, så ska dessa sitta i ändarna på kolvtapparna.

I övrigt tycker jag också att detta är en innehållsrik tråd när du gör så mycket själv och inte köper allt färdigt som t.ex mätskiva för vinkeldragning.
Kolvtappsdornen du svarvade har jag tagit mej friheten att kopiera.
90 grader har jag nångång dragit utan mätskiva förut, men nu har jag lärt sambon hålla mätskivan och ropa stopp vi rätt gradtal :)

Vid kolvtapparna? Ska det göra någon nytta där? Ska försöka komma ihåg att ta kort på dom idag.

Har man ingen sambo får man lov att ta till magnetfoten ;)
Jo i någon packningssatts har det funnits tätningar som jag tror passar i ändan på kolvtapparna, men jag har aldrig monterat dessa för man har ju kolvarna monterade i blocket innan man öppnar packningssatserna. Men jag vet inte om de skulle göra någon nytta annat än att det inte skulle vara så farligt ifall att en kolvbultsslåsning skulle lossna om du har dessa gummipluggar :-\ för de är ju hål i dessa så de hindrar ju inte olja från att komma in i kolvtappen och bli onödig vikt.
Jag minns ju inte om jag kollat att de passar i kolvbultarna eller om jag bara inbillat mej att de ska sitta där när de är 8st och de påminner lite om pluggarna man kan använda ifall att man kör med kolvar utan låsringsspår, så det är kanske nog som Girder sa att de hör till k-jet :-\
Jag vet att jag har sådanna gummipluggar i garaget så jag ska kolla ikväll ifall att de skulle passa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #328 skrivet: april 21, 2009, 20:12:58 »
Kul och intressant stormen!

Gillar din gradskiva och kolvpressarhandtaget även om jag inte minns att det var några som helst problem att montera kolvarna med hjälp av ett träskaft eller liknande att hjälpa in dem första biten..

Trist med kolvringsbrott  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #329 skrivet: april 21, 2009, 22:02:34 »
Det gick faktiskt lättare än jag trodde, men hade jag ställt mig med klubba hade jag garanterat tappat alla lagerskålar. Även fast dom inte brukar trilla av hur som helst hade dom garanterat gjort det då. Hittade H-kammen idag, det var tydligen helt logiskt att lägga den på den nedersta hyllan, längst in mot väggen, där det absolut inte ligger några andra bildelar...
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #330 skrivet: april 21, 2009, 22:19:49 »
Jag hade nog helt fel om dom där gummitätningarn :-[ och det har jag nog kommit på tidigare också men glömt.
Men detta var det ända jag kunde komma på att det kunde vara en gång när jag hittade dessa gummin och de var 8st hade det varit fyra hade jag kanske kunnat ana att det var till något sprut, men var på k-jet sprutet ska dessa sitta då?
Jag testmonterade dessa på en kolvbult och en kolv ikväll men kom fram till att det nog skulle sett annorlunda ut om de vore gjorda för detta endamål, bla skulle det med tiden börja stå olja i kolvbulten.
Jag tog ett par bilder också, men jag hoppas att ingen i framtiden kommer att använda dessa bilder för att lura någon att de är där de ska sitta :-\


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #331 skrivet: april 21, 2009, 22:37:21 »
Nu pratar vi om olika tätningar kullke.

Kan se om jag hittar de jag menar och ta bild på dem i helgen.
Var på k-jet de ska sitta vet jag inte. Har bara läst det nånstans.

Stormen: Kul att du hittade kammen  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #332 skrivet: april 21, 2009, 23:15:41 »
Kul med lyckad H-kamsjakt, den är ju lovlig så här års  ;D  ;D  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #333 skrivet: april 21, 2009, 23:24:20 »
Nu pratar vi om olika tätningar kullke.
Oj då men då börjar man nog undra var tätningarn jag trodde det var ska sitta :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #334 skrivet: april 21, 2009, 23:27:59 »
Nu pratar vi om olika tätningar kullke.
Oj då men då börjar man nog undra var tätningarn jag trodde det var ska sitta :-\

Med risk för att gå väldigt mycket off-topic i stormens tråd:

Vi kanske borde skapa en ny tråd där vi listar alla tätningar, packningar och oringar som följer med en komplett serie.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #335 skrivet: april 23, 2009, 23:03:26 »
Monterade fördelaren idag, men hittade ingen märkning på vad som ska vara cyl 1? Är helt säker på att det satt någon form av märkning när jag hjälpte en kompis med sin 740. Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom att rotationen är densamma vart man än börjar, men ändå. Tog tuschpenna och gjorde mig en egen märkning :)

EDIT: Kanske ska tillägga att jag givetvis kör med Biltema original ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #336 skrivet: april 24, 2009, 20:02:24 »
Monterade fördelaren idag, men hittade ingen märkning på vad som ska vara cyl 1? Är helt säker på att det satt någon form av märkning när jag hjälpte en kompis med sin 740. Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom att rotationen är densamma vart man än börjar, men ändå. Tog tuschpenna och gjorde mig en egen märkning :)

EDIT: Kanske ska tillägga att jag givetvis kör med Biltema original ::)

Biltema original fördelarlock, och Volvo/Bosch fördelare I suppose

Jag har med en egen märkning men gäller att få rotorn/fördelaraxeln rätt om man lyft fördelaren nån gång  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #337 skrivet: april 24, 2009, 22:08:46 »
Biltema original fördelarlock, och Volvo/Bosch fördelare I suppose

Jag har med en egen märkning men gäller att få rotorn/fördelaraxeln rätt om man lyft fördelaren nån gång  :P

Jo, biltema lock och rotor, bosch fördelare. Gillar inte att fippla med fördelaren, bättre när den sitter på toppen, då passar det bara på ett sätt (om inte våld brukas ;)) Man (eller i alla fall jag) kan stå och hoppa mellan två hack i evigheter, men vill in i den mittre kuggen, men hoppar mellan dom två vid sidan om, om och om igen :(

Monterade på konsollerna till motorfästena idag, och lite annat fippel. Är nog i stort sett bara generatorn kvar, sen ska det bara vara att åka! Fast jag måste köpa nya kupolmuttrar. Går inte att ha gamla fula när mycket annat är så "fint" ::) Man ska ge fan i att börja putsa, lacka och göra rent. Snacka om att det blir en höna av en fjäder. Vore mycket enklare att bara ta bort skiten som är ivägen för funktionen, och inte bry sig om nåt annat :)

Har stött på ett nytt problem. Vart fan är bakre gaveln till generatorn ???
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #338 skrivet: april 25, 2009, 01:08:52 »
En till stilla undran. Sot sats + kompl. sats ska vara alla packningar/tätningar till motorn, men jag hittar ingen kopparring som passar på oljetrycksgivaren >:( Däremot så fick jag med två packningar till vattenpumpen :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #339 skrivet: april 25, 2009, 13:31:14 »
En till stilla undran. Sot sats + kompl. sats ska vara alla packningar/tätningar till motorn, men jag hittar ingen kopparring som passar på oljetrycksgivaren >:( Däremot så fick jag med två packningar till vattenpumpen :)
Det är det vanliga med packningssatser, finns en massa onödigt men fattas en del av det man behöver >:(
T.ex  gummipackningar till oljefilterflyttaren var inte med i Elrings packningssats fast den skulle passa motorer som har oljefilterflyttare.
Och gummitätning till oljesticksröret för 360 oljetråg finns ju inte i satserna fast man har en sats som ska passa 360 >:(
Hm men hur är det med oljetrycksgivaren är den monterad med kopparring original eller är det konisk gänga???

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #340 skrivet: april 25, 2009, 13:33:10 »
Sitter kopparring original. Gängan är väl vanlig rak M12x1.5 tror jag.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #341 skrivet: april 25, 2009, 13:42:47 »
Citat från: Stormen linktopic=3910.msg66888#msg66888 date=1240659190
Sitter kopparring original. Gängan är väl vanlig rak M12x1.5 tror jag.
Ok men det fungerar med gänglim på rak gänga också eller så glödgar du den gamla kopparringen

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #342 skrivet: april 26, 2009, 22:16:07 »
Var en snabbis in på biltema och köpte lite mer eller mindre onödiga saker :)


Nedre kamremskåpan tvättad och påförd vinylglans med pigment (36-9302), ser väldigt tråkigt ut på bilden, men det vart helt ok.


Nya blankförzinkade kupolmuttrar vs gamla skitiga :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #343 skrivet: april 26, 2009, 22:31:20 »
Trevligt  :D

Små detaljer som gör mycket!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #344 skrivet: april 28, 2009, 21:59:13 »
Sprang genom biltema idag, plockade med mig en luftslipmaskin (då jag nött ut farsans). Med spindel och sprängskydd och hela kittet, perfekt! Tills jag öppnade och började titta lite närmare. Det är inte 6mm kon-hylsa, det är en fast skiv-spindel >:( Hoppas att dom tar tillbaka den fast plastbanden är klippta. Är det en någorlunda vettig människa som står där kan man se att den inte är använd. Kan dock ge mig fan på att det är samma som står där som när jag skulle byta laddningsregulator (vilket gick, men bara knappt!) och när jag råkade ta 24V lampor. Börjar se ett mönster vad som händer när jag stressar och inte har lapp med mig hemifrån med art nr :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #345 skrivet: maj 03, 2009, 01:03:23 »
Bytet gick bra, värre är det med minnet. Ska köpa på mig "montageband"/spikband nästa gång, och försöka göra nå hemmapul till tankband. Tanken är att i lite kraftigare plåt göra en vinkel som passar i det ena fästet (kommer inte ihåg vilket som är fram och bak) där jag kan skruva fast spikbandet, sen ta original t-bult och hitta ett lämpligt hål i bandet för att spänna upp det. Har nå vagt minne av att plåten som bränslepumpen sitter på delvis är skruvad i pinnbultar som sticker ut från original tankband, kan det stämma?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #346 skrivet: maj 03, 2009, 19:55:02 »
Bytet gick bra, värre är det med minnet. Ska köpa på mig "montageband"/spikband nästa gång, och försöka göra nå hemmapul till tankband. Tanken är att i lite kraftigare plåt göra en vinkel som passar i det ena fästet (kommer inte ihåg vilket som är fram och bak) där jag kan skruva fast spikbandet, sen ta original t-bult och hitta ett lämpligt hål i bandet för att spänna upp det. Har nå vagt minne av att plåten som bränslepumpen sitter på delvis är skruvad i pinnbultar som sticker ut från original tankband, kan det stämma?

Jepp, pinnbult i bandet. En i varje band. Bakre fäste till pumpplåten. Främre fäste är i golvet.

Bak under bagagegolvet är det uttag till de vikta plåtändarna och fram är det T-bult.

Har man plåtremsor att tillgå och ett originalband som är någorlunda intakt är det en baggis att svetsa ihop ett nytt "original". Fast skulle gjort det i rostfritt då buntbanden till handbromswiren som löper runt bromsbandet gnager lite och banar väg för rosten.. (original är det plastfäste till handbromswiren men den sitter nog inte heller still).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #347 skrivet: maj 03, 2009, 22:11:37 »
Visst fasen, det var det jävla handbromsvajerfästet också...
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #348 skrivet: maj 12, 2009, 23:38:41 »
Jag tror jag håller på att bli galen, blir en ny generator att renovera ny. Gaveln är puts veck borta. Wanted, Dead or Alive! :)
Sen när jag tittade lite i motorutrymmet noterade jag att jag plockat bort bränslepumpsreläet. Vette fan vart det är, inte i handskfacket i alla fall (där jag brukar lägga saker som plockas bort). Tittade i lådan med lysen och lite annat elektriskt från donatorbilen. Inte fasen låg reläet från donatorn där. Helt jävla otroligt!!
Den som hackar på att jag har dålig ordning på mina grejer åker på en näs-värmare. Inte för att jag tycker att det är elakt, utan för att det stämmer ;)

Funderar lite på bränslet. Kommer inte att bli någon rening alls på mina avgaser. Sitter EGR på nu, men det kommer att plockas bort (har skruvat på en topp utan EGR-hål). Hur mycket utslag ger det på SBP's mätningar? Och hur blir det om jag byter BTR från 2.5bar (sitter på nu) till 3.0?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #349 skrivet: maj 13, 2009, 09:50:58 »
Jag tror jag håller på att bli galen, blir en ny generator att renovera ny. Gaveln är puts veck borta. Wanted, Dead or Alive! :)
Sen när jag tittade lite i motorutrymmet noterade jag att jag plockat bort bränslepumpsreläet. Vette fan vart det är, inte i handskfacket i alla fall (där jag brukar lägga saker som plockas bort). Tittade i lådan med lysen och lite annat elektriskt från donatorbilen. Inte fasen låg reläet från donatorn där. Helt jävla otroligt!!
Den som hackar på att jag har dålig ordning på mina grejer åker på en näs-värmare. Inte för att jag tycker att det är elakt, utan för att det stämmer ;)
Haha, du är en riktig entertainer på detta forum  ;D
Men vet själv hur FÖRBANNAD man blir när man inte hittar skiten ibland all annan skit och sen springer runt och letar


Funderar lite på bränslet. Kommer inte att bli någon rening alls på mina avgaser. Sitter EGR på nu, men det kommer att plockas bort (har skruvat på en topp utan EGR-hål). Hur mycket utslag ger det på SBP's mätningar? Och hur blir det om jag byter BTR från 2.5bar (sitter på nu) till 3.0?
Hmmm luktar det inte lite etanol i den här tråden  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #350 skrivet: maj 13, 2009, 11:06:08 »
Hmmm luktar det inte lite etanol i den här tråden  ::)

Hehe, jo, det blir väl någon fin blandning :) Med lite tur kanske man kan övertala farsan att mäta avgaserna någon lunch.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #351 skrivet: maj 15, 2009, 20:24:48 »
Finns det plats att lyfta ur motorn med sprängkåpan kvar? Kylaren ska givetvis plockas bort först (inte värt att peta hål i den)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #352 skrivet: maj 15, 2009, 23:54:17 »
Finns det plats att lyfta ur motorn med sprängkåpan kvar? Kylaren ska givetvis plockas bort först (inte värt att peta hål i den)

Vete 17.. är ju trångt utan kåpan tycker jag.. går nog inte om du inte kapar upp fronten där kylaren satt så att motorn kommer rakt ut i det fria direkt ovan balken som kylaren står på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #353 skrivet: maj 16, 2009, 01:26:56 »
Nja, jag åmar mig tillräckligt för det svetsjobb som finns ändå :)
Tänkte att det skulle vara lite smidigt att skruva bort kåpan med motorn på backen, men det får la bli att kravla under ändå.

Var på barkaby maskinexpo idag, mässpris 600:-/par(+moms) för Nikes steglösa 3t pallbockar. Det blir det tveklöst när jag skaffar riktigt garage. Jag är inte direkt kompis med vanliga pallbockar, tycker det är fel höjd på dom jämnt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #354 skrivet: maj 16, 2009, 09:42:09 »
Jag är inte direkt kompis med vanliga pallbockar, tycker det är fel höjd på dom jämnt.

word  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #355 skrivet: maj 16, 2009, 12:56:09 »
Finns det plats att lyfta ur motorn med sprängkåpan kvar? Kylaren ska givetvis plockas bort först (inte värt att peta hål i den)

jag plockade ur motorn med sprängkåpan kvar.. dock hade jag tagit ner kardan röret och så.. men de ska gå. ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #356 skrivet: maj 16, 2009, 17:32:37 »
Man kan välja att fumla i mörkret, eller gör det enkelt och försöka med lite ljus. Finns inget lyse där 360 står, men fanns massvis med ljus utomhus som ville in när jag öppnade dörren. Kollade lite fort att nyckeln var där jag ville minnas (hade varit fint om den också försvunnit) och ta me fasen! Vid instrumentpanelen låg ett bränslepumpsrelä. Det är inte en så dum placering, för den ser man ganska fort när man ska rulla ut bilen. Lite värre när den står still och man letar ;)

Har förmodligen hittat utrymme hos en kompis att dumpa lite grejer på, så jag slipper göra mig av med lite 300-delar och min B23 :)

jag plockade ur motorn med sprängkåpan kvar.. dock hade jag tagit ner kardan röret och så.. men de ska gå. ;)

Jag gör ett försök, kan ju inte gå värre än fel ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #357 skrivet: maj 17, 2009, 22:18:31 »
Någon vänlig själ som kan mäta ungefär hur lång nedre kylarslangen är? Tänkte köpa en universal på biltema, då jag antar att den sitter som berget och inte är så sugen på att medarbeta.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #358 skrivet: maj 18, 2009, 09:24:12 »
Om det är sån där flexibel universalslang så är det inte säkert den passar, min var lite för stor för att jag skulle kunna få det tätt mot kylaranslutningen...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #359 skrivet: maj 18, 2009, 20:15:55 »
Någon vänlig själ som kan mäta ungefär hur lång nedre kylarslangen är? Tänkte köpa en universal på biltema, då jag antar att den sitter som berget och inte är så sugen på att medarbeta.
Om det är sån där flexibel universalslang så är det inte säkert den passar, min var lite för stor för att jag skulle kunna få det tätt mot kylaranslutningen...

Jag kör flexibel biltema universal på övre kylarslangen och det blev tätt där. Dock verkade den lite slapp först men höll tätt i allafall.

Kan se om jag hinner mäta ikväll!
Annars tror jag nog du är stark nog att få bort original så du kan återanvända den. Men aldrig fel med nya grejer  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.