Författare Ämne: Volvo 360 maxeffekt?  (läst 32124 gånger)

Honza

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Volvo 360 maxeffekt?
« skrivet: maj 29, 2008, 13:44:59 »
Har volvo bestämt någon max effekt till volvo 360, som dom har
med volvo 240?

Håller nämligen på bygger om min 360 till 16v och tänkte
försöka få igenom den som ombyggt fordon.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 360 maxeffekt?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2008, 15:53:49 »
max 130hk tror ja det är. så du får inte igenom 16v då den är på 159hk.
Men jag vet inte va 2 liters 16v ligger på i hästkrafter. men den är sällsynt då den inte såldes i sverige men fanns i italien vet jag. även finland tror jag fick några.
B204 är dess beteckning
360 Hybrid MKII

Honza

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2008, 16:17:08 »
Jag kanske skulle skriva att jag tänkte byta bakvagn mm tänkte:

240 bakaxel torsendiff
m3 växellåda
4link+wattlink
240 grova kardan
större bromskivor runtom

hittade denna text på garaget.org

Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Honza

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2008, 15:56:23 »
Har nu fått svar från SFRO

min fråga:

Hej

Har lite frågor angående modifiering av en Volvo 360.
Här är mitt recept:

Byta motor till volvo 16v B234f 160hk (orginal 110hk)
Byta växellåda till Bmw M3
Byta bakaxel till volvo 240 1030 med torsendiff
240 grova kardan 50.8mm
4-link+wattlink till bakaxeln
Större bromsskivor runt hela bilen
Byta till servo

Kan du bistå med några tips om hur jag kan underlätta
sfro besiktningen med dessa modifieringar. Eller om det
ens är möjligt?

SVAR

Hej,

Det här tycker jag verkar vara en förnuftig ombyggnad. En fundering är hur det går med bakaxelns spårvidd så inte hjulen hamnar utanför skärmarna. Eventuellt ett annat problem kan vara det här med avgasreningen beroende på årsmodellen på nya motorn. Du måste ha samma avgasrening i 360-bilen som den nya motorn hade i den bil som den kommer ifrån. Om den hade elektronisk insprutning med lambda-sond och katalysator så får du inte byta till förgasare i 360-bilen.

Sedan måste naturligtvis utförandet av ombyggnaden vara sunt. Det här blir ju då klassat som ombyggt fordon och då gör SFRO bara en slutbesiktning med provkörning.

MvH
Lars Torngren

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2008, 07:31:40 »

min fråga:

Hej

Har lite frågor angående modifiering av en Volvo 360.
Här är mitt recept:

Byta motor till volvo 16v B234f 160hk (orginal 110hk)
Byta växellåda till Bmw M3
Byta bakaxel till volvo 240 1030 med torsendiff
240 grova kardan 50.8mm
4-link+wattlink till bakaxeln
Större bromsskivor runt hela bilen
Byta till servo

Kan du bistå med några tips om hur jag kan underlätta
sfro besiktningen med dessa modifieringar. Eller om det
ens är möjligt?

SVAR

Hej,

Det här tycker jag verkar vara en förnuftig ombyggnad. En fundering är hur det går med bakaxelns spårvidd så inte hjulen hamnar utanför skärmarna. Eventuellt ett annat problem kan vara det här med avgasreningen beroende på årsmodellen på nya motorn. Du måste ha samma avgasrening i 360-bilen som den nya motorn hade i den bil som den kommer ifrån. Om den hade elektronisk insprutning med lambda-sond och katalysator så får du inte byta till förgasare i 360-bilen.

Sedan måste naturligtvis utförandet av ombyggnaden vara sunt. Det här blir ju då klassat som ombyggt fordon och då gör SFRO bara en slutbesiktning med provkörning.

MvH
Lars Torngren

Lät ju positivt! Med 240:ns smala bakaxel ska det funka bra med hjulen i hjulhusen tror jag, se vad Performance kom fram till i hans projekttråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=789.msg21541#msg21541
En 740-axel däremot borde vara bra mycket bredare.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2008, 16:10:44 »
Max effekt i en 340-360 med b19-200 är 140hk-170nm står det i min sfro handbok  :'(
"don't buy it if you can build it!"

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2008, 16:25:35 »
Max effekt i en 340-360 med b19-200 är 140hk-170nm står det i min sfro handbok  :'(

är det om man reggar som om motor byte, ombyggt eller amatörbyggt?

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2008, 16:34:00 »
Som motor byte och ombyggt fordon  :-\  som amatörbyggt så gäller

som sagt ca 20hk per 100kg om det inte finns andra uppgifter om fordonet.
Och det finns det ju om 300an........sen om man förstärker bilen så är det en annan femma.
"don't buy it if you can build it!"

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2008, 17:30:36 »
om du ska bygga om mer så kommer det knappast bli billigt.
men som sagt om du får tag på 2liters motorn eller skriver om siffrorna på blocket till 2 liters så kan du nog komma igenom men 16v. då även motorn måste vara komplett med sprut och allt om du ska köra med ombyggt. inklusive katalysator.
360 Hybrid MKII

Nilssons

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • In skaffat min i en ny 360 ;)
    • Visa profil
maxeffekt det går att får mer!
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2008, 19:23:30 »
hur går det? får du någon ordning på bilen?? kommar mig när du har tid :o

http://www.garaget.org/?car=41639
Vita Faran

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2008, 19:51:58 »

SVAR

Hej,

MvH
Lars Torngren

är det om man reggar som om motor byte, ombyggt eller amatörbyggt?

Som motor byte och ombyggt fordon  :-\  som amatörbyggt så gäller

som sagt ca 20hk per 100kg om det inte finns andra uppgifter om fordonet.
Och det finns det ju om 300an........sen om man förstärker bilen så är det en annan femma.

Eftersom SFRO svarat att det är ok så fattar jag ingenting?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Honza

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 08, 2008, 21:53:14 »
Letade lite mer och hittade detta:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #12 skrivet: september 04, 2008, 12:18:01 »
Är det lättare att få igenom bilar i våra kära grannland?
tänkte mest på kullke som ju nyligen fått sin bil godkänd med b230FT

på något sätt måste d gå o få i en rödblocksturbo bara genom att göra motorbyte i papprena

940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 04, 2008, 12:24:37 »
"För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!"

Detta tolkar jag som så att du kan slänga på turbo på originalmotorn, bänka och mappa för original +20% effekt / 10% vrid och sen besikta och slänga bänkpappret i ansiktet på dom. Lite som i finland.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #14 skrivet: september 04, 2008, 12:39:48 »
Detta tolkar jag som så att du kan slänga på turbo på originalmotorn, bänka och mappa för original +20% effekt / 10% vrid och sen besikta och slänga bänkpappret i ansiktet på dom. Lite som i finland.

Dock uppstår problem med avgascertifieringen vid en dylikt operation...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #15 skrivet: september 04, 2008, 20:07:43 »

tyvärr ja:(
måste vara avgascertifierad motor i bilar from -76

dvs inga turbokonverterade motorer blir godkända!!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 04, 2008, 20:42:19 »

tyvärr ja:(
måste vara avgascertifierad motor i bilar from -76

dvs inga turbokonverterade motorer blir godkända!!

Ja fan, då får ni stryka den möjligheten.   :-X

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 04, 2008, 23:57:37 »

på något sätt måste d gå o få i en rödblocksturbo bara genom att göra motorbyte i papprena
Kan ju inte vara möjligt att det skulle vara lättare i Finland :o
Jag har nog alltid varit av den uppfattningen att det är mycket lättare att få byggen godkända i Sverige, t.ex i bilsport ser man ju många byggen som aldrig skulle gå att få godkända i Finland.
Enligt han som godkände min bil får jag ju inte ens göra plats för en växellåda fram i en 360 :(  så Peters monster skulle nog vara omöjligt att få godkänt här.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: september 05, 2008, 15:21:25 »

Jag har nog alltid varit av den uppfattningen att det är mycket lättare att få byggen godkända i Sverige, t.ex i bilsport ser man ju många byggen som aldrig skulle gå att få godkända i Finland.
Enligt han som godkände min bil får jag ju inte ens göra plats för en växellåda fram i en 360 :(  så Peters monster skulle nog vara omöjligt att få godkänt här.

Har ni i Finland möjligheten att besikta som ombyggt/amatörbyggt?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: september 05, 2008, 16:05:59 »

Har ni i Finland möjligheten att besikta som ombyggt/amatörbyggt?
Inte vad jag vet i allafall :(

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #20 skrivet: september 06, 2008, 21:07:49 »

Nej ddär med att ändra på torpedvägg o kardantunnel d gillar dom inte här heller om du inte bygger om hela bilen o reggar den som ombyggt/amatörbyggt. men även då är det känsliga bitar tydligen.

jag har oxå förstått d som så att det är lättare i sverige än finland-men ja har vridit o vänt på ddär med turbo i 300 serien i flera år o pratat med sfro o bilprovning o vägverket- och jag får inte ihop det:(
d faller på vridmomentet 170nm är förlångt ifrån klenaste rödblocksturbo(B230FK 135hk) som har 225-230nm (minns inte exakt)
och jag har försökt fått fram om någon på nått sätt lyckats här o sverige men har inte hittat någon!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 06, 2008, 23:21:36 »

Nej ddär med att ändra på torpedvägg o kardantunnel d gillar dom inte här heller om du inte bygger om hela bilen o reggar den som ombyggt/amatörbyggt. men även då är det känsliga bitar tydligen.

jag har oxå förstått d som så att det är lättare i sverige än finland-men ja har vridit o vänt på ddär med turbo i 300 serien i flera år o pratat med sfro o bilprovning o vägverket- och jag får inte ihop det:(
d faller på vridmomentet 170nm är förlångt ifrån klenaste rödblocksturbo(B230FK 135hk) som har 225-230nm (minns inte exakt)
och jag har försökt fått fram om någon på nått sätt lyckats här o sverige men har inte hittat någon!

Som tur är vet finsk bilbesiktning inte vad vridmoment är ;) det var 138hk ca190nm i bromspappret jag visade upp så den skulle ju nästan bli godkänd i Sverige då också, eller duger inte bromspapper i Sverige.
I finland går det att få igenom bilen utan bromspapper t.ex med B230FK 135hk om det är original turbo på den.
Hoppas ni kommer på något så ni börjar få 360in godkända med turbo så vi får fler turboprojekt att följa här på forumet  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 07, 2008, 10:42:56 »

Som tur är vet finsk bilbesiktning inte vad vridmoment är ;) det var 138hk ca190nm i bromspappret jag visade upp så den skulle ju nästan bli godkänd i Sverige då också, eller duger inte bromspapper i Sverige.
I finland går det att få igenom bilen utan bromspapper t.ex med B230FK 135hk om det är original turbo på den.
Hoppas ni kommer på något så ni börjar få 360in godkända med turbo så vi får fler turboprojekt att följa här på forumet  :)

Tror inte bromspapper duger i Sverige tyvär..

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #23 skrivet: september 08, 2008, 22:59:59 »
Nej d gör ju inte det:(

grejjen är ju att man får inte ändra någonting på en motor för att få den godkänd i en bil nyare än -75!

så att "strypa ner"  en motor å på det sättet få den godkänd det är inget allternativ- är den inte helt oändrad så är det tvärstopp!

och här vet dom vad vridmoment är-tyvärr

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: september 08, 2008, 23:54:51 »
hur mycket effekt är det i en b200FT? (940 italien)
Kanske går att lura till nått? :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #25 skrivet: september 09, 2008, 22:44:41 »

155hk i B200FT...så det lär ju vara mer vrid än 170nm tyvärr:(

straffskatten i italien låg/ligger tydligen på över två liter och/eller 200hk!
så sålänge dom byggde på B200 så behövde dom inte "strypa" den just något mer!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #26 skrivet: september 10, 2008, 13:02:39 »
Så som jag tolkar diskussionen i den här tråden, http://forum.lazzat.se/printthread.php?t=11889, så ska det inte vara omöjligt att få t.ex. Peters 2.5T reggad med rödblocksturbo. Naturligtvis inte motorn Peter har i, men väl en originalsnurra.

Citat ur tråden:

Angående vilka ändringar som krävs för att man ska få regga som ombyggt fordon:
-------
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
-------

Med tanke på att Peter bytt motor och drivlina samt byggt om bromssystemet så ligger nog hans bil precis på gränsen till att kunna gå som "Ombyggt fordon". Om den går som ombyggt fordon och SFRO bedömer att konstruktionen håller så gäller 15kW/100kg, annars är det ju 140hk/170nm som gäller.

Hästkraftskravet klarar ju t.ex. en 135hk lätttrycksturbo, men vridkravet finns det inte en chans med. Inte ens 440 turbo motorn på 120hk/175nm klarar sig ju. Och strypta motorer godtas inte i Sverige; det skulle kanske bli lite väl lätt att stoppa i en 600hk V8 i en gammal 240, besiktiga den strypt och ta bort strypningen när man kommer hem...

Vidare gäller följande avgasreningsregler (citat från SFROs hemsida) vid motorbyten:

----------------

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

----------------
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #27 skrivet: september 10, 2008, 16:14:07 »
Jaja regga som ombyggt fordon går!

Det är inte d diskutionen rör-det är att få igenom en 300 endast genom att göra ett "motorbyte" dvs en enkel regbes där det bara läggs till att motorn är utbytt!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #28 skrivet: september 10, 2008, 17:28:06 »
Att kunna regga som ombyggt fordon är redan det en framgång tycker jag; fram till 2003 tror jag det var så gick inte ens det, då gällde tillverkarens angivna maxeffekt även för ombyggda fordon...

Men visst, om man kunde hitta en lösning så att man slapp besiktiga som ombyggt fordon vore ju det det bästa... Tyvärr är det ju väldigt ont om så vridsvaga turbomotorer. R5 Turbo klarar sig precis med 115hk och 165nm, tyvärr tror jag den faller på att den inte tycks finnas med katalysator...
Hoppet står då till att man lyckas få dispens för 175nm från 440 Turbo motorn, annars får man nog bygga om en hel del, tyvärr... Att hitta en rödblocksmotor med turbo som passar i en 360 och kunna besiktiga med den i Sverige är i vart fall enligt ovanstående regler omöjligt om man inte bygger om mer (ombyggt fordon).
Allt vad B230 heter går bort, B230FK har 230nm, och det är den ända som klarar sig under 140hk. B200FT klarar varken effekt eller vridkraven med 155hk/234nm... Finns det ingen B200FK eller nåt?
« Senast ändrad: september 10, 2008, 17:29:55 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #29 skrivet: september 10, 2008, 23:04:42 »
440-turbo motorn kan gå....d ligger innom "felmarginalen"
dock ingen rödblockare:(

nej någon b200fk har mig veterligen aldrig funnits. 

om vi tänker såhär då-vi måste ju få ta in en bil som är godkänd i ett annat eu-land o även få den godkänd här?? rätt eller fel någon som har koll?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #30 skrivet: september 11, 2008, 12:46:46 »
Sist jag kollade var det mycket svårt att ta in modifierade bilar från utlandet, det var dock bra länge sedan; helt klart värt att kolla upp! I sådana fall får vi väl sätta våra finska klubbmedlemmar på att regga 360or med turbo på löpande band och exportera till oss stackare här i sverige. I gengäld kan vi regga de lite större ombyggnaderna här och exportera till finland... Vem vet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: september 11, 2008, 14:25:42 »
jag tror B200FK finns men endast som importerad. t.ex finns B204. alltså 16v på 2 liters motorn.

men dessa är import från italien oftast och hyfsat svåra att få tag på.
men det finns säkert 2 liters turbo där oxå då även de har 940.

italien har straffskatt på allt över 2 liter.
360 Hybrid MKII

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #32 skrivet: september 11, 2008, 16:43:37 »
Ja, B200FT finns ju i t.ex. Italien, likaså B204... En lättrycksvariant av B200 har jag dock inte hört talas om ens utomlands, därav att jag tvivlar på att den existerar....
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #33 skrivet: september 12, 2008, 01:48:36 »

155hk i B200FT...så det lär ju vara mer vrid än 170nm tyvärr:(

straffskatten i italien låg/ligger tydligen på över två liter och/eller 200hk!
så sålänge dom byggde på B200 så behövde dom inte "strypa" den just något mer!

Somsagt B200FT finns ja och det var dom som satt i 940 på italienska marknaden!
ELLER B204FT men den va på runt 200hk så den är inte intressant i detta sammanhang.

någon B200FK har inte jag heller någonsin hört talas om. kan inte tänka mig att en sådan finns.   

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: september 26, 2008, 20:17:22 »
Bygger man om bilen så mycket att den klassas som ombyggtfordon så är praxis från SFRO att om man ligger inom 15kW/100kg så är det ok. Anledningen till att Volvo har satt en max effekt för modellen är ju för att original grejerna inte klarar av större påfrestningar.

Jag va i kotakt med SFRO i flera omgångar när jag höll på. Fick då tipsen att montera en B230FK då man är på rätt sida för hk som Volvo tycker är ok och vridet är endast 5nm för högt så det skulle inte vara något problem.

Att bygga om som ombyggtfordon kräver inte så mycket som man kan tro. Köp en 340 med B200 och 4 växlad låda. Så byter du till 5 växlad låda och diff. Då har du byggt om drivlinan. Har du en 340 (vet inte exakt årsmod.) så kan du hitta en med dom mindre bromstrummorna bak (kanske inte fanns till B200 men det vet inte bes om) då flyttar du över hela axeln från donator 360in. Då har du förbättrat bromsarna bak. Sen så bygger du om bromsarna fram med till ventilerade (det vill man ha om man ska kunna få stopp). Sen i med B230FK motorn och åk och besiktiga.
Den idén diskuterade jag fram med Therealpint som är SFRO besiktningsman för drygt 3 år sedan. Den sa han skulle godkännas utan problem. Jag sa även att jag skulle montera ett extra reaktionsstag och det skulle jag göra ändå, med mer effekt så vill man ju få ner den i backen också.

Så det man behöver göra är att veta hur man bygger om bromsarna fram.
Jag kom inte så långt med det. Själv så kollade jag på Corrado G60 bromsar som är 4x100 i bultdelning och 280x22mm. Kollade så mycket att jag nu köpt en Golf1 som jag bygger om...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: september 26, 2008, 22:14:53 »
Bygger man om bilen så mycket att den klassas som ombyggtfordon så är praxis från SFRO att om man ligger inom 15kW/100kg så är det ok. Anledningen till att Volvo har satt en max effekt för modellen är ju för att original grejerna inte klarar av större påfrestningar.

Jag va i kotakt med SFRO i flera omgångar när jag höll på. Fick då tipsen att montera en B230FK då man är på rätt sida för hk som Volvo tycker är ok och vridet är endast 5nm för högt så det skulle inte vara något problem.

Att bygga om som ombyggtfordon kräver inte så mycket som man kan tro. Köp en 340 med B200 och 4 växlad låda. Så byter du till 5 växlad låda och diff. Då har du byggt om drivlinan. Har du en 340 (vet inte exakt årsmod.) så kan du hitta en med dom mindre bromstrummorna bak (kanske inte fanns till B200 men det vet inte bes om) då flyttar du över hela axeln från donator 360in. Då har du förbättrat bromsarna bak. Sen så bygger du om bromsarna fram med till ventilerade (det vill man ha om man ska kunna få stopp). Sen i med B230FK motorn och åk och besiktiga.
Den idén diskuterade jag fram med Therealpint som är SFRO besiktningsman för drygt 3 år sedan. Den sa han skulle godkännas utan problem. Jag sa även att jag skulle montera ett extra reaktionsstag och det skulle jag göra ändå, med mer effekt så vill man ju få ner den i backen också.

Jag kom inte så långt med det. Själv så kollade jag på Corrado G60 bromsar som är 4x100 i bultdelning och 280x22mm. Kollade så mycket att jag nu köpt en Golf1 som jag bygger om...

Tack för dom orden Emil! Kul att du fortfarande bidrar med din erfarenhet här på forumet trots att du inte har nån bil som passar här längre! Verkar ju hoppfullt för dem som vill besikta som ombyggt fordon. Smart plan, slippa stel 240 axel mm..

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: september 26, 2008, 22:22:28 »
Sist jag kollade var det mycket svårt att ta in modifierade bilar från utlandet, det var dock bra länge sedan; helt klart värt att kolla upp!

Intressant tanke! :) Får väl först exportera sin bil och sedan ångra sig och köpa tillbaka den trimmad! ;) Skulle nog satsa på Polen eller baltstaterna!? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #37 skrivet: oktober 05, 2008, 00:43:47 »

Nej såvärst avancerat behöver det ju inte vara att bygga så-men vad kostar det att regga som ombyggt fordon då? det är väl mest det jag hängt upp mig på!
förbättringarna vill man ju göra i vilket fall somhellst!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: oktober 14, 2008, 18:08:50 »

Nej såvärst avancerat behöver det ju inte vara att bygga så-men vad kostar det att regga som ombyggt fordon då? det är väl mest det jag hängt upp mig på!
förbättringarna vill man ju göra i vilket fall somhellst!

Det kostar 4000:-
Källa: http://www.sfro.com >Bilar > Kostnader SFRO

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: oktober 14, 2008, 20:56:57 »
Det är för deras besiktning om jag minns rätt. Sen så tillkommer vägning, bullerprov och regbes kostnader.

Så ränkna med ca 7000kr.