Författare Ämne: 240 Bakaxel  (läst 33066 gånger)

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
240 Bakaxel
« skrivet: juni 09, 2008, 23:28:50 »
Ska sätta en 240 bakaxel i min 360, har hört att
det finns en smal och en bredare. Hur vet man skillnaden
på dom? är det 1030 eller 1031??
« Senast ändrad: juni 11, 2008, 15:19:02 av FREJ »

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Bakaxel
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2008, 14:47:58 »
BUMP

Jag vet att performance vet! ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bakaxel
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2008, 15:05:57 »
Ska sätta en 240 bakaxel i min 360, har hört att
det finns en smal och en bredare. Hur vet man skillnaden
på dom? är det 1030 eller 1031??

Det står säkert här på forumet nånstans men de flesta 240 har 1030.. tror det var turbon som hade 1031. På dem skiljer nog bara diffhusets utformning. Bredden ska vara densamma, däremot har 240 SMAL och 740 BRED bakaxel så 1041 eller vad den heter på 740 är ju såklart bredare

Jag gissar på att alla 240-axlar har samma bredd!!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Bakaxel
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2008, 15:10:45 »
Kolla på 240klubbens forum, där finns det garanterat folk som vet. Sen om du hittar något där så rapporterar du givetvis här så finns svaret här nästa gång du funderar ;)

Angående axlar på 740 så tror jag att det är så att 1031 sitter på dom flesta och 1041 är den med slungdiffbroms. Försökte hitta något bra sätt att identifiera en 740 axel i vintras, köpte en som säljaren trodde det satt diffbroms på. Utan klisterlapp finns tydligen inget sett att se vad det är för något, och den hade så klart trillat bort, så det vart att öppna locket. Som tur var satt det broms på den :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Honza

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2008, 15:18:24 »
ok tack för hjälpen

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2011, 12:16:34 »
Väldigt gammal tråd men den har ju ingen fakta så jag måste ju fylla på :)

1030 och 1031 från 240 är lika bred. Det som skiljer dom åt är pinjongen och kronhjulet som är större på 1031. I början av 80 talet så satt 1031 bestämt på Turbon, Glt, Glt6 och vissa 260.
Men senare på 80talet så började dom slumpa ut axlarna bara av någon konstig anledning.

Det är lätt att se skillnaden på 1030 och 1031. Ovanpå diffhuset så är 1030 helt slät medans 1031 har en liten bula. Just för att det större kronhjulet ska få plats.

Diffarna passar mellan axlarna måste jag lägga till :)

jsonracing

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2014, 20:36:05 »
Står dock inget här pm hur man gör för att konvertera till 240 bakaxel

Diesel

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
    • Dieselmaffian
SV: 240 Bakaxel
« Svar #7 skrivet: december 11, 2016, 22:02:15 »
 Lite tillägg

 1030 axeln från 200 serien har längsgående "kylflänsar" på undersidan.
 1031 har inte detta pga oljekanalen som säkerställer smörjningen till pinionglagret vilket saknades på 1030.
Gud finns en gud, och han heter RUDOLF DIESEL.

Diesel

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
    • Dieselmaffian
SV: 240 Bakaxel
« Svar #8 skrivet: december 11, 2016, 22:07:55 »
har bilder jag skulle kunna bifoga för att visa hur detta ser ut, men jag vet tyvärr inte hur.
Gud finns en gud, och han heter RUDOLF DIESEL.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #9 skrivet: december 12, 2016, 11:52:03 »
har bilder jag skulle kunna bifoga för att visa hur detta ser ut, men jag vet tyvärr inte hur.

http://tinypic.com/ är perfekt se till att välja storlek för forumbilder bara där det står "standard" väljer du 640x480
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2131
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #10 skrivet: december 12, 2016, 15:36:38 »
Ni kan skicka pm  till Frej så han gör er till medlemmar med rättighet att lägga upp bilder direkt på forumet.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 240 Bakaxel
« Svar #11 skrivet: januari 02, 2017, 12:24:14 »
Nu kan skaunejohan och Diesel lägga in bilder  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2017, 15:55:21 »
kul  ;D 8)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

jsonracing

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240 Bakaxel
« Svar #13 skrivet: mars 28, 2018, 16:18:11 »
Fortfarande inget om HUR man byter till 240 axel. Är jag i fel tråd kanske?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 240 Bakaxel
« Svar #14 skrivet: mars 28, 2018, 18:00:17 »
Köp en uppsättning 2,5" U-bultar och ett par "spring perch" till 2,5" axel och 2" bred bladfjäder och svetsa fast på axeln i rätt bredd och med rätt pinjongvinkel så är det klart :)
Slipa upp hålen för att bulta i original 300 undre platta för att skruva fast axeln på bladfjädrarna.
Fästöra för reaktionsstaget på höger sida är tillval.

Så kommer jag göra när jag montera 740-axel i framtiden iaf. På så sätt slipper man även förstöra en 300-serie bakaxel som tyvärr många gjort.
« Senast ändrad: mars 28, 2018, 18:02:06 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 240 Bakaxel
« Svar #15 skrivet: mars 28, 2018, 18:04:03 »
Hur man gör med bakbromsar är frivilligt. Själv så har jag byggt om till VW-bromsok med inbyggd handbromsmekanism.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75