Författare Ämne: Installera mätare  (läst 14445 gånger)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Installera mätare
« skrivet: juli 01, 2008, 19:28:25 »
Har köpt en sån här överdriven mätare med varv, oljetemp, vattentemp och bränsletrycksmätare i ett..Finns det någon här som har eller vet hur man installerar dessa mätare på en 360 som har lust att berätta?

tack på förhand

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Installera mätare
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2008, 20:13:19 »
Har köpt en sån här överdriven mätare med varv, oljetemp, vattentemp och bränsletrycksmätare i ett..Finns det någon här som har eller vet hur man installerar dessa mätare på en 360 som har lust att berätta?

tack på förhand

Finns det nån instruktion till den?

Lär ju bli en del meck! Tex vattentempen måste du ju sno från original instrumentbräda, och bara använda signalen till den nya mätaren, annars om du kopplar den till båda så funkar ingen.. det är så jag fått lära mig i allafall, för jag trodde först att man kunde koppla in sitt insprut (Megasquirt) parallellt med original tempmätare. Men så fick sprutet sig en egen givare istället.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2008, 21:21:12 »
Jaa där står vart alla sladdarna ska.
Grön - varvräknaren - Ignition coil som förmodligen är tändspolen
Svart - Jord
Röd - Plus
Orange - Oljetrycksmätaren - Oil pressure sending unit
Blå/vit - vattentempmätaren - water temp. sending unit
Blå/svart - oljetempsmätaren - Oil temp. sending unit
Gul - Lightning - Panel light wire

Har fått givare till de olika mätarna men vet inte riktigt var jag ska sätta dom..

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2008, 22:09:57 »
Vet inte om det är specat på ritningen, men kan fylla på lite i alla fall

Varvräknar signalen ska sitta på minuspolen på tändspolen
Jord finns det väl lite här och var, stereokablaget t.ex.
Vet inte hur mycket ström instrumentet tar, men antingen tar du en ny matning från batteriet genom ett relä som du kopplar på någonting som ligger över tändningen, även där, stereon t.ex. :) Eller så hugger du bara ström från någon annat. Det ska inte vara konstant matning i alla fall, strömmen i batteriet är bra att ha när du ska starta bilen  ;D
Original oljetrycksgivare sitter bredvid oljefiltret, finns y-kors att köpa på biltema.
Vet inte vad du har för gäng på vattentempgivaren, men har för mig att biltema har kors även till det. Är det 1/8" NPT gäng finns det även rörstumpar med hål för givaren som du sätter på en kylarslang.
Har du klocka sitter mellan förar och passagerar stol borde det vara ganska lätt att identifiera vilken tåt det är där, ska du ta från instrumentbrädan får någon annan guida dig, där hittar i alla fall inte jag.

Hoppas att jag inte förvirrade dig för mycket :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2008, 23:17:32 »
Svart - Jord
Röd - Plus

Har fått givare till de olika mätarna men vet inte riktigt var jag ska sätta dom..

Aha, fattade inte att du fått givare.

Givare för vattentemp ska ju sitta i ett ledigt hål i toppen där vattnet passerar. Får lägga upp bild på det en annan dag. Hinner inte nu. Oljan får nån annan redogöra för.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2008, 23:55:06 »
Ett annat tips angående oljan är att sätta på en filteradapter. Är en tunn (ca 2cm) platta du sätter mellan oljefiltret och filterhållaren, då får du inte bara plats med extra tryck och tempgivare utan även kopplingar till en oljekylare :)
Förare TEAM EGON RACING

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2008, 15:38:18 »

Nu har jag fått iordning på varvmätaren iaf, tack för hjälpen :)

Svart - Jord
Röd - Plus

Givare för vattentemp ska ju sitta i ett ledigt hål i toppen där vattnet passerar. Får lägga upp bild på det en annan dag. Hinner inte nu. Oljan får nån annan redogöra för.

Hur går det med bilden?  ;)

Btw såg det väldigt jobbigt att det här med oljetrycket..oljefiltret sitter ju lite jobbigt :/
« Senast ändrad: augusti 19, 2008, 18:32:23 av linkanhej »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2008, 19:50:06 »

Jaa men fattar inte det riktigt..minuspolen?? har du en bild kanske? :)
Beror på om du har Renix-tändspole eller ej..
Såhär ser det ut på Renix:

Här är tråden som handlar om minus på den tändspolen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4082.0

Svart - Jord
Röd - Plus

Hur går det med bilden?  ;)

Här har jag gjort en guide på vilka givare som gör vad. Alla tre givarna på de bilderna sitter ju i kylvattnet. Om det inte går att borra och gänga ett hål utöver dessa så kanske du har ett ledigt ifall du inte har B200F/E för där används alla hål.
Annars är det väl att göra som Stormen sa ovan att sätta givaren i en rörstump i nån kylarslang

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2008, 20:00:36 »
Tack för hjälpen me ndet blir till att köpa en
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135337
För Oljetryck och olje temp mätarna sen en
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135328
För vattentempmätaren..bör ju fungera..

Men en fråga till..Måste jag tappa ur oljan innan jag tar bort oljefiltret?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2008, 23:34:42 »
en fråga till..Måste jag tappa ur oljan innan jag tar bort oljefiltret?

Nej det behöver du inte ;) men det kanske är smart att byta olja + filter när du endå är där och rotar?
filtret lär nog bytas iaf, med tanke på att o-ringen blivit tillplattad så den skulle jag inte sätta tillbaka.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2008, 09:32:55 »
glöm inte att jorda extra anslutningen för vattentemp.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2008, 13:56:28 »
Så nu är varvmätaren och vattentemp mätaren klara..kan någon mer bekräfta att jag inte måste tappa ur oljan innan jag tar bort oljefiltret?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2008, 14:08:03 »
Så nu är varvmätaren och vattentemp mätaren klara..kan någon mer bekräfta att jag inte måste tappa ur oljan innan jag tar bort oljefiltret?

Kolla själv, ta upp oljestickan och se hur lång den är, den går väl ner i tråget så då har du ju nivån där nere nånstans och inte ovanför oljefiltret som sitter högre upp.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 21, 2008, 14:10:16 »
Du måste inte tömma på olja men därmot finns det en del olja i filtret så det kanske kommer drälla lite. Byt filter och olja iaf då du ändå håller på om det inte är alldeles nybytt. Packningen på filtret kan juh sluta täta om man har otur.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 21, 2008, 14:22:57 »
Jaa det är iofs sant..ska ju köpa en sån här "sandwichadapter" för olje tryck/temp givarna, men den ska jordas den också va?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2008, 12:22:38 »
den blir väl förhoppningsvis jordadgenom blocket men om det finns en jordskruv på denna så tycker jag du ska jorda den också. man kan aldrig jorda för mycket.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 27, 2008, 15:57:10 »
Så sant. Har nu även skaffat mig en volt och en ampere mätare, någon som vet något ang. installationen till dessa? Låter som om det borde vara lite lättare att få igång än dom andra?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 27, 2008, 16:02:18 »
volten är inge problem problemet är väl ampermätare som oftast ska sitta i serie med batteriet.

vilket innebär grova kablar och så vidare.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 27, 2008, 20:20:51 »
Så sant. Har nu även skaffat mig en volt och en ampere mätare, någon som vet något ang. installationen till dessa? Låter som om det borde vara lite lättare att få igång än dom andra?

Hur ser anslutningarna till ampere-mätaren ut? Är de grova? Följer det med nån mer grunka eller nån manual för installation?

Volt kopplar du till spänningsförande ledare och jord, var som helst typ. Plättlätt  ;)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 28, 2008, 11:39:58 »
Inte överdrivet grova..

Växelströmsgenerator med inbyggt relä: Plus (+) på instrumentet ska anslutas till stift 30 på startmotorn. Minus (-) på instrumentet ska anslutas, dels till B+ på generatorn, dels till stift 30 på tändningslåset.
OBS! Den befintliga kabeln som finns mellan startmotor och generator måste kapas.
Lämpligtvis görs detta vid reläet på generatorn, varvid kabeln lossas från anslutningen på reläet och därefter isoleras noggrant med hjälp av el-tape eller liknande.

Exakt så står det. Hur hittar man vilka stift som är vilka osv?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 28, 2008, 22:01:32 »
Inte överdrivet grova..

Växelströmsgenerator med inbyggt relä: Plus (+) på instrumentet ska anslutas till stift 30 på startmotorn. Minus (-) på instrumentet ska anslutas, dels till B+ på generatorn, dels till stift 30 på tändningslåset.
OBS! Den befintliga kabeln som finns mellan startmotor och generator måste kapas.
Lämpligtvis görs detta vid reläet på generatorn, varvid kabeln lossas från anslutningen på reläet och därefter isoleras noggrant med hjälp av el-tape eller liknande.

Isolera med elttejp.. jag hade nog föredragit en rejäl krympslang eller två. I allafall om det är en spänningsförande kabel som isoleras. Men den (grov blå) kabel som går mellan generator och startmotor är väl minus..

Jag är för dåligt insatt för att hjälpa dig utan att läsa på i ämnet tyvärr.. kanske nån annan redan gjort en sån här installation på en bil?
Om inte så borde det ju finnas skrivet om det på nåt annat forum, prova att googla.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2008, 05:44:50 »
Inte överdrivet grova..

B+ på generatorn går väl till 30 på startmotorn (laddkabeln) så det borde funka att skruva isär å koppla mätaren i serie där, då slipper du klippa av någon kabel, se till att isolera ordentligt. 30 på tändningslåset borde vara uppmärkt, så den hittar du nog.