Författare Ämne: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.  (läst 10079 gånger)

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 05, 2008, 23:06:34 »
Hej alla glada!  ;D

Detta blir härmed mitt första inlägg.
Har med detta forum och Haynes rep.bok klarat ut en del frågetecken innan man börjat mecka. Men nu är det dags att börja fråga lite!  ;)

Till (den långa och obegripliga) frågan: Börjar bli dags för fjäderbyte och börjde därmed att kolla upp ett byte av stödämparna. Har snokat igenom forumet men inte riktigt hittat i klartext vad som gäller. Haynes beskriver bytet i två rubriker + en "Allmänt" rubrik.

1. Tidigare modeller utan insatsdämpare
2. Senare modeller med insatsdämpare
Under "Allmänt" säger "Bilbeln": "13; Insatsdämpare kan även monteras med tidigare typer av fjäderben."  ::)  ???

Efter att med min kära fars "expertis" kollat lite snabbt på fjäderbenet så tycker vi att det ser ut som den tidigare modellen utan insats.
Ok *trumvirrvell* Kan man se detta utan att skruva isär paketet och om det är så att det är en tidig modell, kan jag då slänga ut det gamla innehållet och slänga in en insatsdämpare eller kommer det att skita sig!?  ??? *puh*

 :D Dags o varva ner skrivandet om jag nu vill ha någe svar! hehe

Tackar i förhand för alla som ställer upp med svar, synpunkter, tips o ideér.

MVH/ 84´s Volvo 360 GLS B19A "Still running strong"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2008, 23:49:10 »
Hej och välkommen hit :)

Ja du kan slänga ut det gamla innehållet och slänga in en insatsdämpare, så gjorde jag på min 83a med B19 motor som inte hade insatsdämpare original.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2008, 09:02:22 »
Kan någon vara vänlig och förklara skillnaden för en novis :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2008, 15:23:34 »
Kan någon vara vänlig och förklara skillnaden för en novis :)

Insatsdämparen är en komplett enhet (blå tub). Medan den andre, är en kolv med kolvstång, som använder själva fjäderbensröret som cylinder! Vet ej om dessa går att renovera... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2008, 22:05:41 »
Hej och välkommen hit :)

Ja du kan slänga ut det gamla innehållet och slänga in en insatsdämpare, så gjorde jag på min 83a med B19 motor som inte hade insatsdämpare original.

Tackar tack!  :)

Nu var det frågetecknet ur vägen, bara att samla krafterna o klura på om man nu skall göra detta ingrepp.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2008, 00:14:04 »
Nu var det frågetecknet ur vägen, bara att samla krafterna o klura på om man nu skall göra detta ingrepp.

Välkommen till 300 Power!

Jag tycker absolut att du ska byta dämpare när du ändå är där och river. De är väl inte så dyra hos tex. Biltema och de lär vara ganska slut ifall de inte blivit bytta sen 1984!

"Jag har hört" att Biltemas stötdämpare inte är jättebra men de lär ju nya i allafall. Vet inte vad som skulle vara bättre, förutom Volvo original förstås. Eller kanske nåt från Mekonomoen, Autoexperten, Bildelsgrossisten eller dylikt.

Har du sportiga ambitioner kan du göra såhär med dina nya dämpare: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

Samt köpa fjädrar från listan i länken samt kapa dem till rätt längd/rätt höjd på bilen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4136.msg53016#msg53016

Lycka till med meckandet! Skriv så fort du stöter på patrull, vi är alla här för varandra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2008, 01:26:15 »
Tack Frej för ditt pepptalk!!!  ;)
Har väll knappt blivit berörd i framvagn sedan 84 så några lätta smekningar har o var skulle nog inte skada.  :o  ;)

Har kollat lite på fjäderlistan, men är lite osäker på att kapa fjädrar. Anledningen först o främst till bytet är att min camber fram har blivit lite för negativ, till snedslitna däck som följd. Har väll kollat över det mesta och konstaterat att just fjädrarna är ganska slut. Spindelleder, styrleder, hjullager och bärarmsbussningar verkar okey + en godkänd kontroll besiktning från igår.  :)

Undrar dock hur det blir för dom som sänker  på våra modeller, blir inte deras camber mer negativ.  ???

Läste lite i Biltema och hittade servicesatser till stötdämpare innehållande 2 genomslagsgummin och dammskydd. Självklart inte till våran sköna modell men är det någon som vet nånn annan bil modell som skulle passa.

Tackar förr all support. Over and out! /Ericko

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2008, 21:41:26 »
Tack Frej för ditt pepptalk!!!  ;)
Har väll knappt blivit berörd i framvagn sedan 84 så några lätta smekningar har o var skulle nog inte skada.  :o  ;)

Har kollat lite på fjäderlistan, men är lite osäker på att kapa fjädrar. Anledningen först o främst till bytet är att min camber fram har blivit lite för negativ, till snedslitna däck som följd. Har väll kollat över det mesta och konstaterat att just fjädrarna är ganska slut. Spindelleder, styrleder, hjullager och bärarmsbussningar verkar okey + en godkänd kontroll besiktning från igår.  :)

Undrar dock hur det blir för dom som sänker  på våra modeller, blir inte deras camber mer negativ.  ???

Läste lite i Biltema och hittade servicesatser till stötdämpare innehållande 2 genomslagsgummin och dammskydd. Självklart inte till våran sköna modell men är det någon som vet nånn annan bil modell som skulle passa.

Tackar förr all support. Over and out! /Ericko

Varsågod :)

Camber blir väl snarare mindre negativ när fjäderbenet trycks upp.. vartefter länkarmen "ställer sig upp".
Tror främst på felaktig toe-in. Det gav mig snedslitna däck.

Tror genomslagsgummin och dammskydd sitter på dämparna om du köper nya.. men jag är inte säker.
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 10:00:04 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2008, 01:43:06 »

Varsågod :)

Camber blir väl snarare mindre (negativ) när fjäderbenet trycks upp.. vartefter länkarmen "ställer sig upp".
Tror främst på felaktig toe-in. Det gav mig snedslitna däck.

Tror genomslagsgummin och dammskydd sitter på dämparna om du köper nya.. men jag är inte säker.

Tackar för svaret Frej  :)

Det här med Camber är en vetenskap som jag leker dektektiv med.
Jag är med på att Cambern borde bli + när länkarmen ställer sig upp. Men vad ska länkarmen ha för lutning egentligen. Tycker min har varit i lod när jag legat under o kollat med synvinkeln.  ;) 
Spindelbultlutning skall vara 9 grader enligt Haynes, vet dock inte vad detta är och hur jag skall mäta vinkeln.  ???

Lustig att du nämner Toe-in, var under idag (igår) o skruva på styrlederna så ratten ställde sig rakt, tycker även att högerdraget försvann efter det. Har inte mätt upp värdet på toen, utan körde på magkänslan.  8)  ::)

Får kolla upp vad som följer med dämparna, biltema nöjer sig med dämpare (tror jag). Får höra med Mekonomen vad dom erbjuder.

Hur allvarligt är det sedan att byta fjädrar, har hört om olyckor där fjädrar nockat mekanikern. Man vill ju inte bli ovänn med sin älskling  :D
Handlar kanske bara om försiktighet och många fika pauser!  ;D

Dags o slagga o drömma om alla metmaskar våra pärlor gjort ikväll!!!  ;) eller .... :P  ;D


Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2008, 19:20:17 »
Det här med Camber är en vetenskap som jag leker dektektiv med.
Jag är med på att Cambern borde bli + när länkarmen ställer sig upp. Men vad ska länkarmen ha för lutning egentligen. Tycker min har varit i lod när jag legat under o kollat med synvinkeln.  ;)

Cambern minskar med kortare fjäderben! Det är överkanten på däcket i förhållande till vertikalplanet som mäts...

300-B14=>0°30' +- 30'  300-B19, B200=>-0°30' +-30' (Källa, Volvos verkstadshandbok).

Spindelbultlutning skall vara 9 grader enligt Haynes, vet dock inte vad detta är och hur jag skall mäta vinkeln.  ???

Mot vertikalplanet i färdriktningen! 9°30' +- 30' (Källa, Volvos verkstadshandbok).

Lustig att du nämner Toe-in, var under idag (igår) o skruva på styrlederna så ratten ställde sig rakt, tycker även att högerdraget försvann efter det. Har inte mätt upp värdet på toen, utan körde på magkänslan.  8)  ::)

Lycka till! ;) :)

Får kolla upp vad som följer med dämparna, biltema nöjer sig med dämpare (tror jag). Får höra med Mekonomen vad dom erbjuder.

Har köpt detta som tillbehör, några gånger! Det är inte alltid de behöver bytas!

Hur allvarligt är det sedan att byta fjädrar, har hört om olyckor där fjädrar nockat mekanikern. Man vill ju inte bli ovänn med sin älskling  :D
Handlar kanske bara om försiktighet och många fika pauser!  ;D

Du måste använda ett fjäderverktyg! Annars kan det nog bli farligt!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82497



Ps. Välkommen till forumet! :) /Max
« Senast ändrad: augusti 10, 2008, 20:43:24 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #10 skrivet: augusti 10, 2008, 21:26:19 »
Tack Max för att du tar dig tid att läsa o svara!  :)

Så när det gäller Cambern så skall jag inte stirra mig blind på fjädrarna. Känns skönt just nu eftersom det finns annat att bekämpa med pinglan!


Spindelbultlutning skall vara 9 grader enligt Haynes, vet dock inte vad detta är och hur jag skall mäta vinkeln.  ???

Mot vertikalplanet i färdriktningen! 9°30' +- 30' (Källa, Volvos verkstadshandbok).

Men vad menas med detta, är det spindelleden eller axel där hjulager och allt annat sitter.  ???

 /Ericko

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #11 skrivet: augusti 10, 2008, 21:34:48 »
Men vad menas med detta, är det spindelleden eller axel där hjulager och allt annat sitter.  ???
 /Ericko

Det är lutningen på fjäderbenet, tvärs bilen! :) /Max
« Senast ändrad: augusti 10, 2008, 21:37:55 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2008, 00:07:54 »
Men vad menas med detta, är det spindelleden eller axel där hjulager och allt annat sitter.  ???
 /Ericko

Det är lutningen på fjäderbenet, tvärs bilen! :) /Max

Det är svårt när man inte vet vad sakerna heter. Fjäderben och styraxel är tydligen samma lika.  ::)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2008, 02:18:50 »
Det är svårt när man inte vet vad sakerna heter. Fjäderben och styraxel är tydligen samma lika.  ::)

Vad vet jag! ;D Kollade på Google, där används ordet "styraxel" iaf för tre saker: Fjäderbenet, rattstången samt den främre axeln på lastbilar! Om det heter fjäderben eller inte, vet inte jag. Tror iaf att det är den allmänna benämningen på denna rörliga enhet! Någon får gärna rätta mig, om det är fel! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2008, 09:16:44 »
Om jag skulle gissa så skulle jag säga att styraxeln kan vara mer komplex ändå; jag tänker mig att styraxeln mycket väl skulle kuna vara den axel däcket vrids runt då man svänger... Detta skulle ju inte nödvändigtvis behöva vara fjäderbenet, även om det på våra bilar sannolikt är det...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2008, 10:08:07 »
Lustig att du nämner Toe-in, var under idag (igår) o skruva på styrlederna så ratten ställde sig rakt, tycker även att högerdraget försvann efter det. Har inte mätt upp värdet på toen, utan körde på magkänslan.  8)  ::)
Det enda rätta är ju att ha ratten rak (rattlås i) och sen justera tills båda hjulen har samma vinkel (toe). Då ska ju bilen gå rakt när ratten är rak. Sen om man ska ställa toe in/out så justerar man ju lika mycket på varje sida så att inte ratten blir sned sen.

Jag har oxå justerat på magkänsla, eller rättare sagt med måttband för invändig mätning (såkallad talmeter). Mäter mellan fälgarnas kant i fram och bakkant på hjulet. Är avstånden lika då har man 0 i toe.


Hur allvarligt är det sedan att byta fjädrar, har hört om olyckor där fjädrar nockat mekanikern. Man vill ju inte bli ovänn med sin älskling  :D
Handlar kanske bara om försiktighet och många fika pauser!  ;D

Det är inga problem om man är försiktig när man drar åt så inte fjäderkomprimatorn vrids ur läge och släpper från fjädern. Men med de nutida från biltema är nog risken väldigt liten då deras krokar ser bättre ut än på det gamla verktyget jag använde för flera år sedan.
Var försiktig och uppmärksam och dra jämt på båda sidor så ska det gå bra! Och fika ofta  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ericko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #16 skrivet: augusti 11, 2008, 11:21:50 »
Tackar alla för era svar!  :)

Nu börjar frågan bli lite mera hur många inlägg jag kommer skriva in här innan det händer något med bettan!  ::)  :P

Om däck slitningen blir bra efter toe inställningen så kommer jag nog frysa fjäder och dämpar bytet lite. Jag tog ett helt år på mig från att köpa en kamremsats till att byta den.  :D Man får suga på karramellen lite.  :P

Under tiden får man väll fundera vidare här på forumet!  :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« Svar #17 skrivet: augusti 11, 2008, 11:32:54 »
Tackar alla för era svar!  :)

Nu börjar frågan bli lite mera hur många inlägg jag kommer skriva in här innan det händer något med bettan!  ::)  :P

Om däck slitningen blir bra efter toe inställningen så kommer jag nog frysa fjäder och dämpar bytet lite. Jag tog ett helt år på mig från att köpa en kamremsats till att byta den.  :D Man får suga på karramellen lite.  :P

Under tiden får man väll fundera vidare här på forumet!  :)

ja finns mycket man kan snoka runt här på forumet och fundera på :) mycket inspiration :P det jävliga är ju att med mycket inspiration vet man inte vart man ska börja  ::)

Du får väl fundera ut undertiden vad du ska ha för fika vid fjäderbytet, för om du ska fika fler gånger så måste du ha mycket att välja på ;D
Garagekakor (ballerina) och kaffe är ett hett tips ;)
Nu slut med Off toppic ;)
----
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga