Författare Ämne: 360R  (läst 269813 gånger)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #80 skrivet: september 15, 2008, 22:14:39 »
jösses vad fint!! får du tid så måste även den här räsern bänkas :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #81 skrivet: september 15, 2008, 22:21:02 »
Snyggt jobbat Peter, är tjejen glad nu!?

Nu undrar vi bara hur bra den går och hur gott den låter!  :P

Tjejen är lycklig  :D och det är huvudsaken  ;D  Motorn låter riktigt rapp
och vrålar som en raket. Det gick åt 4st ljudämpare för att man skulle kunna sitta i bilen  :o Den går faktist riktigt bra,kanske 200hk.
Och då har jag inte bestyckat klart förgasarna eller mixtrat så mycket med tänningen.Vi får se som sagt om man har tid att bromsa den om en månad eller så när allt är in justerat.

"don't buy it if you can build it!"

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360R
« Svar #82 skrivet: september 15, 2008, 22:48:34 »
ja jag vet inte hur det är med er men jag är lika avundsjuk som vanligt... :P

Bra, bättre, bredast

_343dl_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #83 skrivet: september 16, 2008, 19:47:18 »
200sughästar såhär på hösten är ju alldrig helt fel, det är ett jävla tempo du håller, hela tiden... vad du än gör verkar det som.

jag håller med bekkis!!
Ställverket Racing/Fördärvet Customs

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #84 skrivet: september 16, 2008, 19:59:26 »
kul vinterbil.. =)
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #85 skrivet: september 16, 2008, 20:34:40 »
ja jag vet inte hur det är med er men jag är lika avundsjuk som vanligt... :P

Mer än vanligt... på vad som verkar varit ett par kafferaster har Peter slängt ihop nåt som stämmer bra överens med mina drömmar för min egen bil och som jag funderar och jobbar på och sparar till år efter år  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #86 skrivet: september 17, 2008, 17:44:53 »
Jag har inte jobbat så hårt med bilen då jag började redan i juli månad  :)
då 360 2½ T har fungerat så bra och inte krävt något underhåll  :D
Jag tackar så mycket för att ni tycker bilen är ok   :-*
"don't buy it if you can build it!"

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #87 skrivet: september 17, 2008, 19:25:48 »
Kjempe bra jobbet! :)
Hvordan skal du stille på tenningen? (siden du kjører renix)
Hva gjorde du med reservatet for bremseveske? hos meg kræsjer det med traktene

« Senast ändrad: september 17, 2008, 19:38:43 av NikDev »
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #88 skrivet: september 18, 2008, 22:29:50 »
Kjempe bra jobbet! :)
Hvordan skal du stille på tenningen? (siden du kjører renix)
Hva gjorde du med reservatet for bremseveske? hos meg kræsjer det med traktene



Täningen ställer jag med givaren som sitter bak vid svänghjulet,man filar hålena så kan man flytta givaren ca 1cm.Ger en hel del hk då den verkar vara
väldigt lågtänd org.

Bromsvätske behållaren ligger och snuddar filtret, ska flytta behållaren
i vinter.Jag tror mitt insug är lite högre än ditt så därför finns det lite
mer plats.
"don't buy it if you can build it!"

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #89 skrivet: september 23, 2008, 00:42:53 »
Kjempe bra jobbet! :)
Hvordan skal du stille på tenningen? (siden du kjører renix)
Hva gjorde du med reservatet for bremseveske? hos meg kræsjer det med traktene



Täningen ställer jag med givaren som sitter bak vid svänghjulet,man filar hålena så kan man flytta givaren ca 1cm.Ger en hel del hk då den verkar vara
väldigt lågtänd org.

Bromsvätske behållaren ligger och snuddar filtret, ska flytta behållaren
i vinter.Jag tror mitt insug är lite högre än ditt så därför finns det lite
mer plats.

aha, smart! Men hvorfor ikke bare bruke fordeler og coil fra 240 eller lignende?

Ditt innsug er sikkert høgere jeg har ingen plass alls
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #90 skrivet: oktober 03, 2008, 18:26:41 »
240 har mek styrd tändkurva som jag inte gillar  :P
renixen funkar mycket bättre turbo som sug motor  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #91 skrivet: oktober 04, 2008, 20:12:04 »
Idag har vi haft en liten 300 träff  :D Zyklon med bror + turbo monstret
(bilen allså) var på besök  :D

360r bilen + Zyklons raket efter varann  8) 360 2½T står brevid också
men syns ej på bild.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #92 skrivet: oktober 04, 2008, 20:14:43 »
Här fibblas det med elkablar o åkafort grejor  ;D kommer den gå fortare nu ::)    :D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #93 skrivet: oktober 04, 2008, 20:16:14 »
Zyklons turbo motor  :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360R
« Svar #94 skrivet: oktober 04, 2008, 22:52:48 »
va fint =)

Peter: saaaten va gött den gick när vi åkte hem sen.. hade ju blivit lite kallare.. ;D

hade torkat upp lite så var bara lite fuktigt på backen.. men ändå så släppte bakhjulen fin på 2an ...3an... o sedan 4an ...hej o hå va de gick =)

haha hände dock ett litet missöde innan askersund.. tryckslangen från turbon till intercoolern sköt.. så fick mecka lite ute i den bäckmörka skogen =).. men nu e de fart på grejjerna igen! 


tack för en trevlig dag! =)

Edit: för er som undrar, så monterades ett extrasprut, ala Peter schmidt  ;) o lite "mappning"   ;D
« Senast ändrad: oktober 04, 2008, 23:06:48 av zyklon »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #95 skrivet: oktober 05, 2008, 17:59:05 »
Idag har vi provat bilen på gelleråsen  :D Det regnade tyvärr hela dan så det var halt som bara den.Körde ca 40varv under dan  :)
Bilen gick mycket bra bättre än förväntat,men jag måste fixa bättre bromsar
men det visste jag redan innan.Skickar in lite blöta bilder.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #96 skrivet: oktober 05, 2008, 19:45:26 »
Idag har vi provat bilen på gelleråsen  :D Det regnade tyvärr hela dan så det var halt som bara den.Körde ca 40varv under dan  :)
Bilen gick mycket bra bättre än förväntat,men jag måste fixa bättre bromsar
men det visste jag redan innan.Skickar in lite blöta bilder.

Ser trevligt ut, trots vätan! Att se en 360 på racerbana är upphetsande  :P

Ingen film från körningen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #97 skrivet: oktober 05, 2008, 20:42:40 »
Tyvärr ingen film då det var svårt att både hålla i paraply+videokamran
när det regnar och blåser  :P
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #98 skrivet: oktober 09, 2008, 18:11:09 »
Tjejen tycker att bilen spinner alldeles för mycket  :) Hm vad göra det finns
ju ingen diffbroms att köpa  ???  Började med att rota runt i alla lådor med grejor.I en låda låg tjejens diffbroms till hundkojan som blivit över,kanske man kan stoppa i den  :) Började mäta och den ska nog gå att få dit.
Bara att börja och svarva och tillverka delar.Här har jag svavat om kronhjulet
+ borrat hål och gängat så det sitter fast på diffen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #99 skrivet: oktober 09, 2008, 18:13:45 »
Fick svarva en förlängning till högra difflagret
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #100 skrivet: oktober 09, 2008, 18:15:01 »
Sen var det bara att chimsa in diffen så satt den där  8)
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #101 skrivet: oktober 09, 2008, 18:17:16 »
...Avundsjuk...

Vill också ha riktig diff men har varken kunskap eller verktyg till att göra något liknande..  :-[

Bra jobbat Peter!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #102 skrivet: oktober 09, 2008, 19:22:43 »
Tjejen tycker att bilen spinner alldeles för mycket  :) Hm vad göra det finns
ju ingen diffbroms att köpa  ???  Började med att rota runt i alla lådor med grejor.I en låda låg tjejens diffbroms till hundkojan som blivit över,kanske man kan stoppa i den  :) Började mäta och den ska nog gå att få dit.
Bara att börja och svarva och tillverka delar.Här har jag svavat om kronhjulet
+ borrat hål och gängat så det sitter fast på diffen.

Men fy dig Peter! Att du alltid fixar saker som får oss andra att dregla värre än en hund som strax ska få nåt jättegott!

Gissar på att hundkojediffen är en lamelldiff, finns det gott om dom och hur är det med reservdelar?

Och hur går det med medbringare får du dit original? Eller blir det nya eller omgjorda?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #103 skrivet: oktober 09, 2008, 20:55:57 »
Splinesen i diffen var ju självklart fel  :( men efter lite sök i polarnas garage
så blev det napp  :D  Ingående axel från m-40 vxl passa  rätt i  8)
2st m-40 axlar ska nu paras ihop med 2st 340 medbringare.
Efter lite svarvande och ihop pressande så åkte jag till min kompis Tim
som brukar svetsa ihop såna här grejor åt mej.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #104 skrivet: oktober 09, 2008, 20:57:10 »
Vips så har man medbringare   8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #105 skrivet: oktober 09, 2008, 21:00:13 »
Så där klart för montering  :D Eftersom  jag gjort så att diffen har org bredd  så passar org drivaxlar  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #106 skrivet: oktober 09, 2008, 21:16:32 »
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, dels så har du sånt flyt! Och dels så ser det så j#vla lätt ut när du fixar/löser saker som vi andra bara orkar älta på forumet i 100 år innan det rinner ut i sanden och inte blir nånting av alls!

Vill du göra fler exemplar och vad skulle du ta för arbetet? (nu måste vi bara hitta en massa diffar från hundkoja)  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #107 skrivet: oktober 09, 2008, 23:24:25 »
Hur sitter medbringarna på plats när du inte har borrat i medbringarna för genomgående bultar? är det bara drivaxlarna som håller medbringarna på plats nu?
Jag har funderat att fixa något liknande med t.ex Aussie Locker eller Torsendiff.
Jag har också funderat på att para ihop ett par splinesaxlar med original medbringare men det jag är fundersam över är om det fungerar att svetsa om man tar splinesen från drivaxlarna ur axeln man tar diffen ifrån eller om dessa är härdade så det inte fungerar att svetsa, men antagligen är en drivaxel bara härdad i splinesen eller vad tror du??
Jag har ju äntligen fått in en liten svarv i garaget så jag är ivrig att hitta på projekt som kräver att man har tillgång till svarv nu :)

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360R
« Svar #108 skrivet: oktober 10, 2008, 05:07:20 »
jag bokar första exet när du börjar serie producera dessa, och kom inte och säg att du inte ska det för har du lagt upp bilder när du byggt en åt din andra hälft så slänger du väll ihop ett par 10 stycken till dina bästa 300 kompisar?? :D

men jag har också fundera på det där med fast jag vill ha i en detroit locker  8) mmm manligt, men sen ska man ha kunskap och verktyg till att och det är där du kommer in i bilden :-*
Bra, bättre, bredast

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #109 skrivet: oktober 10, 2008, 21:24:38 »
Som vanligt kostar det pengar att bygga ihop en sån här grej  :P
En ny diff kostar från ca 5000-9000:- beroende på mod och det spelar ingen roll från vilken bilmod man tar den ifrån.Sen är det bara att lägga till 2,5 dagars arbete att svarva och modifiera så det går att få ihop skrotet.
= många $$$$$$  och då brukar det inte bli så många som är intresserade
längre.... nä det billgaste var det förslag jag gav för ett år sen när jag ringde quaife och fick pris på 10st för ca 6000:-st(min order för att starta tillverkning) bara att montera och sedan åka,men då var det tydligen för dyrt....Men men är någon seriöst intresserad
så ska jag bygga ihop en  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #110 skrivet: oktober 11, 2008, 17:29:33 »
Som vanligt kostar det pengar att bygga ihop en sån här grej  :P
En ny diff kostar från ca 5000-9000:- beroende på mod och det spelar ingen roll från vilken bilmod man tar den ifrån.Sen är det bara att lägga till 2,5 dagars arbete att svarva och modifiera så det går att få ihop skrotet.
= många $$$$$$  och då brukar det inte bli så många som är intresserade
längre.... nä det billgaste var det förslag jag gav för ett år sen när jag ringde quaife och fick pris på 10st för ca 6000:-st(min order för att starta tillverkning) bara att montera och sedan åka,men då var det tydligen för dyrt....Men men är någon seriöst intresserad
så ska jag bygga ihop en  :)

Va tyst det blev här  ::)

Du har rätt.. ju dyrare det blir desto fler har inte råd så är det ju.
Nu låter ju 6000 för en quaife-diff bra och billigt men för de flesta är det fortfarande mycket pengar att stoppa i sin bil som man kanske aldrig kostat på en sån klumpsumma tidigare. Inte ens vid inköpet av bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #111 skrivet: oktober 11, 2008, 17:54:03 »
Som vanligt kostar det pengar att bygga ihop en sån här grej  :P
En ny diff kostar från ca 5000-9000:- beroende på mod och det spelar ingen roll från vilken bilmod man tar den ifrån.Sen är det bara att lägga till 2,5 dagars arbete att svarva och modifiera så det går att få ihop skrotet.
= många $$$$$$  och då brukar det inte bli så många som är intresserade
längre.... nä det billgaste var det förslag jag gav för ett år sen när jag ringde quaife och fick pris på 10st för ca 6000:-st(min order för att starta tillverkning) bara att montera och sedan åka,men då var det tydligen för dyrt....Men men är någon seriöst intresserad
så ska jag bygga ihop en  :)

Va tyst det blev här  ::)

Du har rätt.. ju dyrare det blir desto fler har inte råd så är det ju.
Nu låter ju 6000 för en quaife-diff bra och billigt men för de flesta är det fortfarande mycket pengar att stoppa i sin bil som man kanske aldrig kostat på en sån klumpsumma tidigare. Inte ens vid inköpet av bilen.


jo 6000:- låter inte mycket, men då ska man få ihop 10pers och sen var det inte 6000:- den kosta utan 600pund och vid tillfället du skrev det låg väl punden på ungefär 13kronor och det blir 7800:- och då vet jag inte om det var med frakt men det tror jag inte. Priset är ändå egentligen inget att klaga på eftersom 7800:- för en sån diff skulle ändå vara billigt eftersom den måste tillverkas för våran diffklump.

Men helt klart så ångrar man nästan att man inte lägger ner mer pengar på sin bil dåp man vet att sånna här tillfällen kommer väldigt få gånger och då är för snål och har massa andra järn elden för att slå till.

för övrigt. JÄVLIGT snyggt jobb med mini difen :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #112 skrivet: oktober 12, 2008, 19:02:07 »
Hur sitter medbringarna på plats när du inte har borrat i medbringarna för genomgående bultar? är det bara drivaxlarna som håller medbringarna på plats nu?
Jag har funderat att fixa något liknande med t.ex Aussie Locker eller Torsendiff.
Jag har också funderat på att para ihop ett par splinesaxlar med original medbringare men det jag är fundersam över är om det fungerar att svetsa om man tar splinesen från drivaxlarna ur axeln man tar diffen ifrån eller om dessa är härdade så det inte fungerar att svetsa, men antagligen är en drivaxel bara härdad i splinesen eller vad tror du??
Jag har ju äntligen fått in en liten svarv i garaget så jag är ivrig att hitta på projekt som kräver att man har tillgång till svarv nu :)


Medbringarna sitter enbart fast med drivaxlarna.Inte ovanligt bland olika bil mod.

Passa dej för detroit/aussi lockers då dom diffar på ett hårt sätt,gärna så drivaxlarna går av efter ett tag  :P Gå upp ett steg och använd torsen eller
lamell diff.Tyvärr lite dyrare  :'(

Det går utmärkt att ta splinesen från drivaxlarna,kolla på min 360 2½T.


Kul att du fixat en svarv  :D  Då får vi se massa fräna grejor snart  8)
« Senast ändrad: oktober 12, 2008, 19:04:08 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #113 skrivet: oktober 12, 2008, 19:32:01 »
Medbringarna sitter enbart fast med drivaxlarna.Inte ovanligt bland olika bil mod.
Ah, så skönt! Det är ju dessutom försvagande att ha ett stort hål i centrum eller?
Har nämts som en trolig orsak att våra medbringare inte håller.. är väl mest "Performance" som kört sönder några styck.
Men är det inte negativt/försämrande på nåt sätt att medbringarna kan glida ut lite ur diffen eller hur funkar det?

Citera
Passa dej för detroit/aussi lockers då dom diffar på ett hårt sätt,gärna så drivaxlarna går av efter ett tag  :P Gå upp ett steg och använd torsen eller
lamell diff.Tyvärr lite dyrare  :'(
Torsen är väl att föredra då men den blir ju enhjulsdriven i extrema situationer..

Vad tror du om att bygga in en slungdiff från 740 i vår diffklump.. är den diffen för stor för att gå in?

Nu blir det mycket diff-snack här, ska vi byta tråd för det ämnet Peter?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #114 skrivet: oktober 12, 2008, 19:36:19 »
Skapa en diff tråd är nog inte fel då många undrar och funderar  ::)   ;)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #115 skrivet: oktober 12, 2008, 19:36:47 »
Hur sitter medbringarna på plats när du inte har borrat i medbringarna för genomgående bultar? är det bara drivaxlarna som håller medbringarna på plats nu?
Jag har funderat att fixa något liknande med t.ex Aussie Locker eller Torsendiff.
Jag har också funderat på att para ihop ett par splinesaxlar med original medbringare men det jag är fundersam över är om det fungerar att svetsa om man tar splinesen från drivaxlarna ur axeln man tar diffen ifrån eller om dessa är härdade så det inte fungerar att svetsa, men antagligen är en drivaxel bara härdad i splinesen eller vad tror du??
Jag har ju äntligen fått in en liten svarv i garaget så jag är ivrig att hitta på projekt som kräver att man har tillgång till svarv nu :)


Medbringarna sitter enbart fast med drivaxlarna.Inte ovanligt bland olika bil mod.

Passa dej för detroit/aussi lockers då dom diffar på ett hårt sätt,gärna så drivaxlarna går av efter ett tag  :P Gå upp ett steg och använd torsen eller
lamell diff.Tyvärr lite dyrare  :'(

Det går utmärkt att ta splinesen från drivaxlarna,kolla på min 360 2½T.


Kul att du fixat en svarv  :D  Då får vi se massa fräna grejor snart  8)

Ok hoppas det fungerar.
Jag har en 1031 axel jag tänkte ta lite delar från, ska demontera den nu först och se om det ser ut att fungera att ta diffen ur den axeln, finns ju vad jag förstått olika eftermarknadsdiffar som passar 1031, men jag kan ju t.ex försöka bygga med en öppen 1031diff först.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #116 skrivet: oktober 12, 2008, 19:41:30 »
Tänk bara på att en öppen diff är mindre i diameter än en diffspärr.
Så en öppen går kanske att få dit men det kan bli problem med diffspärren.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #117 skrivet: oktober 12, 2008, 19:50:16 »
Skapa en diff tråd är nog inte fel då många undrar och funderar  ::)   ;)

Här kan vi diskutera vidare i diff-frågan: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1667.40
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: 360R
« Svar #118 skrivet: oktober 12, 2008, 20:22:36 »
Jag vet att ämnet är flyttad, men jag tänkte bara fråga om lamelldiff-inköpet som peter hade fixat fortfarande är aktivt? Är väldigt intresserad, har dock antagligen inga pengar för än i slutet på nästa sommar :-\
En gång 300, alltid 300!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #119 skrivet: oktober 12, 2008, 20:26:08 »
Nej det är tyvärr nedlagt av förlitet intresse  :'(
"don't buy it if you can build it!"