SÅ nu var det äntligen dags.
Har länge haft volvo 300 abstinens men inte riktigt hittat det rätta objektet.
Har haft flera stycken av dessa underbara sportbilar(som tyvärr byggdes av nå holländska pundare för 20 årsedan men endå;)
En av dom har varit turbokonverterad av tidigare ägare men väldigt oseriöst gjort så den provstartades inte ens- den blev reservdelsbil!
Även denna bil köptes av en annan kompis som även han turbokonverterat den, fast på lite tveksamt sätt-dock körbart och i bes/skattat skick
fräsch turbo fin kaross 11k mil o ser ut o vara ganska välskött!
Så denna bil vart jag stolt ägare till igårkväll-han skulle handla Bmw o det saknades pengar och därefter blev priset......håll i er...2000kr

Då läckte den visserligen olja precis överallt o drev bara på ett hjul o d small något fruktasvärt i diffen pga ett misslyckat försök till att svetsa den!
Men jag betalde glatt o styrde hemmåt....mycket stor kontrast mot o köra Bmw 7serie som jag gör annars till vardags:P
Endå vart jag riktigt lycklig när jag återigen fick sätta mig i denna totalt oskålade stol o brottas med en ratt som aldrig hört talas om servo och trampa på en bromspedal som.......inte riktigt visste vad den hade för uppgift!
Så denna dag börjades med att ändra på allt tok som var runt turbokonverteringen och svetsa bakaxel ordentligt!
Här är skönheten i egen hög person (bilen-inte kim som oxå fastnade i bild tydligen)

såhär såg motorrummet ut vid köp

kanske ska dra fakta lite snabbt:
Grenrör från 740 turbo
Turbo från Saab 9k
Downpipe ser ut o vara hämtad från någon volvo oxå men passar mycket dåligt så denna kommer att moddas senare!
I övrigt är det bara ihopkopplat med insuget med några tryckrör o slangar från saab.
Ingen ic änsålänge men det kommer...ska dock prova o bes med turbo monterad innan, tror det retar mindre om det inte är intercooler monterad.
Lmm flyttad till höger sida men inte justerad.
Oljetillförsel till turbon tagen från oljetryckskontakten med BROMSRÖR o slang....och oljetryckskontakten hoppade vi över tydligen....behövs ju inte ...d låter ju illa när oljan tar slut......ja dom är rätt udda människor dom som byggt o härjat med den stackars bilen:(
Jag tror dock inte den tagit jsut någon skada- mer än lite missljud från kam/ventiler men kammen tänkte jag iaf byta till K-modell senare!
Oljereturen va dragen i massa konstiga vinklar o hela mittendelen på turbon satt i typ 45 graders vinkel så d va knappast nå självfall genom turbon.
Dessutom så gick oljereturen frammåt på rambenet för att sedan svänga ner o gå bakåt o ner i tråget- i tråget var ett hål borrat och ett rör med gängor iskruvat....och tätat med silicon=läckte massor!!
Så vi började med att ta bort turbo o grenrör!
vrida in turbo rätt så det vart vertikalt flöde genom den
Detta tog dock lång tid för den ville absolut inte vrida sig-men efter mycket värma,banka,bryta(såmycket vi vågade) så släppte den tillslut!
då passade inte oljereturen längre så vi fick ta av lite av motorfästet!

justdet dom hade byggt om motorkudden på nått konstigt sätt så att allt skulle få plats innan! det får vara så tills efter bes som ska ske innom ett par månader!
Sen ska motor /låda/transaxel stummonteras!
Wg fick inte heller plats på sitt tidigare ställe.
Och det gjorde absolut ingenting för den va sne o krokig o satt bara i en skruv o dinglade när vi tog bort allting.
Så en ny wg letades fram o modifierades i fästet så den skulle passa.
Oljetillförseln slopades såklart(jag ska ta bild på både dom grejjerna o den gammla wg:n i föreskrämmande syfte:P)
(edit)

Den nya oljetillförseln ser ut såhär!

T-kors och luftnipplar med 10mm slanganslutning från Biltema!
så nu fick även en oljetryckskontakt plats;)
Här är stålomspunnen slang monterad med två slangklämmor(har funkat fint förrut så kommer säkert funka även denna gång!)

Och här är turbo och grenrör monterat igen med nya grenrörspackningar, men tyvärr trasig packning mellan turbo och grenrör(Björkmans/saab har tydligen ingen bra lagerhållning för den packningen jag köpte till just denna turbo passar inte alls:@)
Så en sådan får dom väl ta fram under nästa vecka!
notera även att slangen är lindad med avgasbandage en bit för att skona den lite från värmeutvecklingen.

även slangen till oljan monterad på turbon, med likadan nippel och gängomvandlare som skruvades i t-korset!
Pga av tidigare erfarenhet av läckage i gängorna mellan dessa nipplar så la jag lite stål-epoxy i gängorna där det inte kommer behövas ta isär igen(inte mellan nippel/block lr nippel/turbo-men där kan man dra lite hårdare)
Det ska funka endå säger vissa men jag har inte fått det tätt vid ett tillfälle o drog tillslut gängpaj på grejjerna så därför garderar vi oss på detta sätt denna gång!

jätte pappfilter lånades från min 240 Turbo! inga dåligt renande konfilter här inte:P
Och vindrutespolningen slopades- ska ersättas med mindre burk på annan plats senare!

Såhär ser oljereturen i tråget ut!
somsagt ett gängat rör som är i gängat i ett borrat hål och numer förstärkt o tätat med stål-epoxy!

För er som tycker det verkar oseriöst så ska jag säga att detta kladd har en väldigt bra livslängd o tålighet mot temperaturförändringar o brytningar o allt möjligt! gör man bara rätt o rent så håller det väldigt bra
Har tidigare lagat spruckna oljetråg/bröstkåpor som sedan gått i år utan problem!
Här är en bild tagen underifrån upp mot turbon så man ser oljereturen ut från turbon!- orginal volvo avkapad innan den börjar svänga o sedan gummislang med slangklämma-även här lindat med avgasbandage för att det ska hålla bättre!
Denna slang vart dock i lite klenare material än vad jag använt förrut så den kan behövas bytas ut senare!

Glömde såklart att ta en bild på hela motorutrymmet när allt va klart men så jättestor skillnad syns egentligen inte!
Nu var det dags att ta itu med den rasade diffen!
Den var väldigt sparsamt svetsad o hade därför spruckit i svetsningen invändigt så allt kunde snurra ett halvvarv ungefär innan d slog i något o började driva:P
Så jag vred dom till ett läge där jag tyckte jag hade mest plats att svetsa o började fylla igen den-innifrån och ut, nerifrån o upp!

Och såhär anser jag att en svetsad diff ska se ut!!
Åter igen så är det folk som påpekat att jag överarbetar- och visst är det jobbigt, tar tid o går åt en del gas/tråd MEN jag har aldrig rasat en diff tidigare och har väl gjort detta 15-20 ggr!!!
Dock aldrig på en 300, och jag kan hålla med om att det är trångt jämfört med andra bilar som jag har hört att andra oxå tyckt!
Kåpan till diffen gjordes även ren o rostskyddades ordentligt innan den monterades tillbaka INNAN den rostar sönder-då den va på god väg!
Funderar dock på att tillverka en ny med lite mer godstjocklek så kanske diffen håller lite längre sedan när det börjar spåra ur därframme vid motorn;)
Ja det var väl ungefär det som gjordes-monterade även hood-pins huvlås eftersom den innan satt med spännband i skärmkanterna:)
Dock passar huven inte alls efter att ha blåst av 98ggr när dom tidigare stjärnorna hållt på med bilen!!
Så i nästa vecka ska ev en ny huv/dörrhandtag till förardörren o lite inredningsdetaljer till instrumentpanelen införskaffas!!
Självklart var vi ut o provade bilen och den fungerade klockrent nu!
inget oljeläckage och tvåhjulsdrift;)
Dock läcker den nå fruktansvärt mellan turbo o grenrör så det gick inte att få upp mer än 0.4bar i laddtryck-men det känns som att det räckte med tanke på att det saknas ic o en del soppa!
Ös på med komentarer o frågor nu så ska jag svara efter bästa förmåga!!
Uppdate kommer säkert imorgon;)