Författare Ämne: 360Turbo Diffbyte!  (läst 61778 gånger)

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
360Turbo Diffbyte!
« skrivet: september 21, 2008, 03:47:02 »
SÅ nu var det äntligen dags.
Har länge haft volvo 300 abstinens men inte riktigt hittat det rätta objektet.

Har haft flera stycken av dessa underbara sportbilar(som tyvärr byggdes av nå holländska pundare för 20 årsedan men endå;)

En av dom har varit turbokonverterad av tidigare ägare men väldigt oseriöst gjort så den provstartades inte ens- den blev reservdelsbil!
Även denna bil köptes av en annan kompis som även han turbokonverterat den, fast på lite tveksamt sätt-dock körbart och i bes/skattat skick
fräsch turbo fin kaross 11k mil o ser ut o vara ganska välskött!

Så denna bil vart jag stolt ägare till igårkväll-han skulle handla Bmw o det saknades pengar och därefter blev priset......håll i er...2000kr :D
Då läckte den visserligen olja precis överallt o drev bara på ett hjul o d small något fruktasvärt i diffen pga ett misslyckat försök till att svetsa den!

Men jag betalde glatt o styrde hemmåt....mycket stor kontrast mot o köra Bmw 7serie som jag gör annars till vardags:P
Endå vart jag riktigt lycklig när jag återigen fick sätta mig i denna totalt oskålade stol  o brottas med en ratt som aldrig hört talas om servo och trampa på en bromspedal som.......inte riktigt visste vad den hade för uppgift!

Så denna dag börjades med att ändra på allt tok som var runt turbokonverteringen och svetsa bakaxel ordentligt!

Här är skönheten i egen hög person (bilen-inte kim som oxå fastnade i bild tydligen)

såhär såg motorrummet ut vid köp

kanske ska dra fakta lite snabbt:

Grenrör från 740 turbo
Turbo från Saab 9k
Downpipe ser ut o vara hämtad från någon volvo oxå men passar mycket dåligt så denna kommer att moddas senare!
I övrigt är det bara ihopkopplat med insuget med några tryckrör o slangar från saab.
Ingen ic änsålänge men det kommer...ska dock prova o bes med turbo monterad innan, tror det retar mindre om det inte är intercooler monterad.
Lmm flyttad till höger sida men inte justerad.
Oljetillförsel till turbon tagen från oljetryckskontakten med BROMSRÖR o slang....och oljetryckskontakten hoppade vi över tydligen....behövs ju inte ...d låter ju illa när oljan tar slut......ja dom är rätt udda människor dom som byggt o härjat med den stackars bilen:(
Jag tror dock inte den tagit jsut någon skada- mer än lite missljud från kam/ventiler men kammen tänkte jag iaf byta till K-modell senare!
Oljereturen va dragen i massa konstiga vinklar o hela mittendelen på turbon satt i typ 45 graders vinkel så d va knappast nå självfall genom turbon.
Dessutom så gick oljereturen frammåt på rambenet för att sedan svänga ner o gå bakåt o ner i tråget- i tråget var ett hål borrat och ett rör med gängor iskruvat....och tätat med silicon=läckte massor!!

Så vi började med att ta bort turbo o grenrör!
vrida in turbo rätt så det vart vertikalt flöde genom den
Detta tog dock lång tid för den ville absolut inte vrida sig-men efter mycket värma,banka,bryta(såmycket vi vågade) så släppte den tillslut!

då passade inte oljereturen längre så vi fick ta av lite av motorfästet!

justdet dom hade byggt om motorkudden på nått konstigt sätt så att allt skulle få plats innan! det får vara så tills efter bes som ska ske innom ett par månader!
Sen ska motor /låda/transaxel stummonteras!

Wg fick inte heller plats på sitt tidigare ställe.
Och det gjorde absolut ingenting för den va sne o krokig o  satt bara i en skruv o dinglade när vi tog bort allting.
Så en ny wg letades fram o modifierades i fästet så den skulle passa.

Oljetillförseln slopades såklart(jag ska ta bild på både dom grejjerna o den gammla wg:n i föreskrämmande syfte:P)
(edit)
Den nya oljetillförseln ser ut såhär!

T-kors och luftnipplar med 10mm slanganslutning från Biltema!
så nu fick även en oljetryckskontakt plats;)

Här är stålomspunnen slang monterad med två slangklämmor(har funkat fint förrut så kommer säkert funka även denna gång!)

Och här är turbo och grenrör monterat igen med nya grenrörspackningar, men tyvärr trasig packning mellan turbo och grenrör(Björkmans/saab har tydligen ingen bra lagerhållning för den packningen jag köpte till just denna turbo passar inte alls:@)
Så en sådan får dom väl ta fram under nästa vecka!
notera även att slangen är lindad med avgasbandage en bit för att skona den lite från värmeutvecklingen.

även slangen till oljan monterad på turbon, med likadan nippel och gängomvandlare som skruvades i t-korset!
Pga av tidigare erfarenhet av läckage i gängorna mellan dessa nipplar så la jag lite stål-epoxy i gängorna där det inte kommer behövas ta isär igen(inte mellan nippel/block lr nippel/turbo-men där kan man dra lite hårdare)
Det ska funka endå säger vissa men jag har inte fått det tätt vid ett tillfälle o drog tillslut gängpaj på grejjerna så därför garderar vi oss på detta sätt denna gång!

jätte pappfilter lånades från min 240 Turbo! inga dåligt renande konfilter här inte:P
Och vindrutespolningen slopades- ska ersättas med mindre burk på annan plats senare!

Såhär ser oljereturen i tråget ut!
somsagt ett gängat rör som är i gängat i ett borrat hål och numer förstärkt o tätat med stål-epoxy!

För er som tycker det verkar oseriöst så ska jag säga att detta kladd har en väldigt bra livslängd o tålighet mot temperaturförändringar o brytningar o allt möjligt! gör man bara rätt o rent så håller det väldigt bra
Har tidigare lagat spruckna oljetråg/bröstkåpor som sedan gått i år utan problem!

Här är en bild tagen underifrån upp mot turbon så man ser oljereturen ut från turbon!- orginal volvo avkapad innan den börjar svänga o sedan gummislang med slangklämma-även här lindat med avgasbandage för att det ska hålla bättre!
Denna slang vart dock i lite klenare material än vad jag använt förrut så den kan behövas bytas ut senare!

Glömde såklart att ta en bild på hela motorutrymmet när allt va klart men så jättestor skillnad syns egentligen inte!

Nu var det dags att ta itu med den rasade diffen!
Den var väldigt sparsamt svetsad o hade därför spruckit i svetsningen invändigt så allt kunde snurra ett halvvarv ungefär innan d slog i något o började driva:P
Så jag vred dom till ett läge där jag tyckte jag hade mest plats att svetsa o började fylla igen den-innifrån och ut, nerifrån o upp!

Och såhär anser jag att en svetsad diff ska se ut!!
Åter igen så är det folk som påpekat att jag överarbetar- och visst är det jobbigt, tar tid o går åt en del gas/tråd MEN jag har aldrig rasat en diff tidigare och har väl gjort detta 15-20 ggr!!!
Dock aldrig på en 300, och jag kan hålla med om att det är trångt jämfört med andra bilar som jag har hört att andra oxå tyckt!

Kåpan till diffen gjordes även ren o rostskyddades ordentligt innan den monterades tillbaka INNAN den rostar sönder-då den va på god väg!
Funderar dock på att tillverka en ny med lite mer godstjocklek så kanske diffen håller lite längre sedan när det börjar spåra ur därframme vid motorn;)

Ja det var väl ungefär det som gjordes-monterade även hood-pins huvlås eftersom den innan satt med spännband i skärmkanterna:)
Dock passar huven inte alls efter att ha blåst av 98ggr när dom tidigare stjärnorna hållt på med bilen!!
Så i nästa vecka ska ev en ny huv/dörrhandtag till förardörren o lite inredningsdetaljer till instrumentpanelen införskaffas!!

Självklart var vi ut o provade bilen och den fungerade klockrent nu!
inget oljeläckage och tvåhjulsdrift;)
Dock läcker den nå fruktansvärt mellan turbo o grenrör så det gick inte att få upp mer än 0.4bar i laddtryck-men det känns som att det räckte med tanke på att det saknas ic o en del soppa!

Ös på med komentarer o frågor nu så ska jag svara efter bästa förmåga!!
Uppdate kommer säkert imorgon;) :D
« Senast ändrad: januari 20, 2009, 23:18:34 av Spruce »
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo mycket bilder.
« Svar #1 skrivet: september 21, 2008, 12:34:13 »
Jag skulle rekomendera 800*600, det är lagomt.

Jag är inte ett dugg kunnig på turboområdet, men bromsrör som oljetillförsel? Det kan väl inte flöda särskilt bra?

Passar SAAB9000 turbo rätt på 740 grenröret?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 21, 2008, 12:36:54 »
Snyggt färdigställande av bygge =) Men ska du skaffa en till diffklump och ha som besiktnings diffrential? Angående bilderna så brukar i alla fall jag lägga upp mina i 800 bredd/höjd (liggande/stående bild).

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: september 21, 2008, 19:57:01 »
Snyggt jobbat! Du har gjort bilen en tjänst! Stackars bil som råkat ut för klåpare i sitt tidigare liv.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #4 skrivet: september 21, 2008, 20:26:36 »
TackarTackar!

Stormen: Nej bromsrör är absolut inte någon höjdare när man ska förflytta olja-jag är rätt förvånad över att turbon fortfarande mår bra faktisk!
SaabTurbosarna passar i skruvhålen, men på volvos grenör så finns det en rund förhöjning (stos) som fungerar som tätning.
likaså har ju då volvos turboagg en rund försjunkning mot grenröret-och när detta expanderar något med värmen så ska det hålla tätt!

Saabs anslutning däremot är helt plan och använder sig istället av en tätningsplåt med ett pressat spår i som kläms ihop när man drar åt skruvarna och ska på det viset täta!

Så på mitt grenrör är stosen nerfräst så det blir plant och sedan är det bara montera saabturbo med tillhörande packning!
Kan ta bild på det sedan eftersom jag måste riva isär det och byta packningen

elleshar: Tacksåmycket:) men den är långtifrån färdig;)
satt just o funderade på vad den ska få för framtida uppgift-men den får nog bli bus o lek bil i vinter och om den gör sitt jobb bra kanske avancera till driftingbil till våren då jag hållt på o tävlat lite med det från och till under detta år!
Vad det gäller diffklump så har jag visserligen en annan ligger men hade inte tänkt byta den för bes skull-det har gått alldeles utmärkt att besiktiga med svetsad diff förrut så jag tar för givet att det ska fungera nu med!!
Har du några andra erfarenheter??

FREJ: Tacktack;) Jo den såg ut att vilja ha min hjälp där den stod ledsen o trasig på sin parkering-- men nu har den fått kärlek så den klarar sig ett tag igen:)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #5 skrivet: september 21, 2008, 20:41:19 »
Sådär ja! nu verkar jag fått till ddär med att lägga in bilder oxå;)

Måste bara visa startinstruktionen som sitter på min ratt:P
har inte sett sådan i någon av mina tidigare 300: or   har ni sådana i era bilar?  låg i instruktionsboken enligt föregående ägare!

INGEN av dessa punkter har jag tillämpat tidigare vid brukande av dessa bilar:P

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 21, 2008, 23:07:26 »
Antar att det sitter (eller satt) katt på din bil. Har sett liknande instruktioner när man bläddrar i i-böcker, men en stor dekal på ratten ???
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #7 skrivet: september 22, 2008, 22:48:14 »
Jo det satt kat på den!
det kan vara sant att det har med d o göra

Att den sitter mitt på ratten är dock tidigare ägarens "fel" :P
han hittade den i handskfacket lr på solskyddet!

Idag har det inte skruvats något men varit ute o lekts lite:D
mycket trevlig bil det blir med lite mer mos under huven;)

Tyvärr har även vår kära ordningsmakt även fått upp ögonen för den :(
menmen det var väl oundvikligt i denhär staden!

Efter detta inlägg ska jag fixa så bilderna i första tråden blir lite större så ni kan vara med från början lite lättare;)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo mycket bilder(NU större bilder i första tråden!).
« Svar #8 skrivet: september 23, 2008, 05:19:46 »
Trevligt med fler 300 som stressas upp lite ;)

en liten fundering ang. grenröret och turbon, har du fräst av grenrörets pyramidtätning eller fräst in i turbon? annars kanske det kan vara därför det läker ut, saab kör ju med packning och volvo med pyramid/labyrint-tätning. kombination blir inte mycket packningsyta.. Såg inte nånting om det i tråden så lika bra å fråga ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 23, 2008, 09:45:29 »
Jag antar att bilprovningen ser annorlunda på det med spärrad diff på olika platser i sverige. Här nere gillar dom i alla fall inte att båda hjulen går framåt samtidigt... Det anses livsfarligt vid blött och halt väglag.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 23, 2008, 13:22:11 »
Trevligt med fler 300 som stressas upp lite ;)

en liten fundering ang. grenröret och turbon, har du fräst av grenrörets pyramidtätning eller fräst in i turbon? annars kanske det kan vara därför det läker ut, saab kör ju med packning och volvo med pyramid/labyrint-tätning. kombination blir inte mycket packningsyta.. Såg inte nånting om det i tråden så lika bra å fråga ;)

SaabTurbosarna passar i skruvhålen, men på volvos grenör så finns det en rund förhöjning (stos) som fungerar som tätning.
likaså har ju då volvos turboagg en rund försjunkning mot grenröret-och när detta expanderar något med värmen så ska det hålla tätt!

Saabs anslutning däremot är helt plan och använder sig istället av en tätningsplåt med ett pressat spår i som kläms ihop när man drar åt skruvarna och ska på det viset täta!

Så på mitt grenrör är stosen nerfräst så det blir plant och sedan är det bara montera saabturbo med tillhörande packning!
Kan ta bild på det sedan eftersom jag måste riva isär det och byta packningen

Bilder är alltid uppskattat :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #11 skrivet: september 23, 2008, 16:40:50 »
Som stormen redan hjälpt till att svara med, så är somsagt grenröret nerfräst o saabpackning använd...dock en dålig sådan så ska åka iväg snart och handla en ny då jag inte hann med d igår!!

Jag antar att bilprovningen ser annorlunda på det med spärrad diff på olika platser i sverige. Här nere gillar dom i alla fall inte att båda hjulen går framåt samtidigt... Det anses livsfarligt vid blött och halt väglag.

Jo så är det ju tyvärr alltid...det är upp till varje enskilld bes man att bedömma vad som är trafikfarligt lr ej tyvärr:(
Men här verkar det inte vara nå problem.....det va det förr i tiden men sedan ett par år tillbaka så verkar dom ha ändrat uppfattning!!

Ett tips är ju att försöka hävda att du kör med hårt uppspänd lamelldiff med klistrig olja i! (det funka för mig fler ggr då när man inte fick ha svetsad diff/spole här heller)
Det kan dom ju inte motbevisa om dom inte skruvar ner kåpan...vilket dom knappast gör på en vanlig bes......men meddela det då såfort dom kommer in i bilen om nu bromsprovet görs först så dom slipper komma på det själva o bli irriterade!!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #12 skrivet: september 25, 2008, 10:59:20 »
Sådär nu har jag varit och införskaffat en ny turbopackning!

Jag har även varit ner i min reservdelskontainer och jämfört styrväxlar o kränghämmare med 360-framvagn!
vad det gäller styrväxlar så ser det ju dock mörkt ut-men det har ju andra redan konstaterat här på forumet-jag testade nu ävenmed en 850 styrväxel som jag hade liggande men den var för bred den oxå även om den va smalast av 240/740/940

bilder kommer snart

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #13 skrivet: september 25, 2008, 16:04:32 »

som ni ser blir det svårt att få till utan "bumpsteer"

här ligger två K-hämmare framför den silverfärgade är till 240 T och den svarta 740 T

något sådant blir säkert testmonterat på bilen senare!

I denna lösa framvagn sitter nya dämpare som ska modifieras "in peter style";)
om någon har förslag på vad det ska i för olja istället så får ni gärna komma med tips!  den ska bli hård!  drifting-hård

allt för nu håll till godo!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 25, 2008, 21:52:15 »
om någon har förslag på vad det ska i för olja istället så får ni gärna komma med tips!  den ska bli hård!  drifting-hård

har för mig att peter rekomenderade 10W40 Mineralolja. ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #15 skrivet: september 26, 2008, 00:05:48 »

har för mig att peter rekomenderade 10W40 Mineralolja. ;)

ok jag får väl testa det då-annars får jag väl fråga "oraklet" själv:P

såg nu att du har ju liknande avatar som jag har:P
(ingen turbo inget bar)
minns inte vart jag fått d ifrån men har haft det i flera år på andra forum
vet du vart du har fått d ifrån??

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 26, 2008, 00:38:08 »
En dum fråga bara...Hade det inte var lättare att lossa bultarna till framaxelbalken och stötdämparna, alternativt kapa skallarna på dom än att skära loss hela tornen  :o
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #17 skrivet: september 26, 2008, 10:37:19 »
hehe tror du ???

det var så att framvagnen var tänkt att monteras på en rörrams buggy!!!
så hela rattstången o den lilla "lådan" med hela pedalstället+ huvudbromscylindern sparades från samma bil!!

då vart jag förvånad allt var så genomtänkt o passade så bra in i mina planer-men sedan dess har jag ju lärt mig att volvo 300 är världens mest genomtänkta bil ju............................... ::)
a nä lr inte på alla plan kanske....men det stämmer ju iaf att det är sveriges mest underskattade;)

Nu ska jag ut o städa garage/skydsrum för det ska bes idag :P

SEN blir det skruva 360 om kroppen orkar för ikväll vill jag ut o busa;)
ska försöka komma ihåg kameran så ni oxå får lite fredagsunderhållning!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo mycket bilder
« Svar #18 skrivet: september 26, 2008, 20:12:37 »
Här kommer lite bilder på vad som hänt efter garagestädning/bes!

Började med att släpa fram en gammal hyllkonsoll!

Kapa o svetsa lite

Lite till...någon som kan gissa vad det ska bli?:P

Hmm konstig den ser ut?

Och en massa punkter på ett vinkeljärn?

Ok ?!   nu sitter dom ihop!

Och så va den färdig:)  fin va?

Nä jag såg knappt själv vad det skulle vara- men när den väl hamnade på bilen så gick det ju att se funktionen;)

Återigen då så kanske jag överarbetat för tittar man på denna konstruktion så kan man tro att huven väger 100kilo lär något liknande ;D

Jag kom på enklare konstruktioner när jag höll på som kanske oxå hade funkat...men så är det ju alltid;)  provar man inte så lär man sig inget!

Här ser man hur skadad huven är(efter riktning så den gick att stänga över huvudtaget!)

Slutligen så monterades ett mindre luftfilter(från någon peugeot) så att orginalspolarburk fick flytta hem igen-då slapp jag konstruera om den funktionen!

Och såhär ser motorutrymmet ut nu!

Saab 9k tryckrör!(båda likadana)

Och slutligen en bild på dumpplacering och den tillfälliga vevhusventilationen som vart tillverkad under provkörningen förra helgen!
Bilens tidigare skötare hade varit bussiga att plugga vevhusventilationen varpå den ju såklart började trycka ur sig olja på alla möjliga o omöjliga konstiga ställen.....! som tur va så hittade vi problemet innan någon packning lr packbox gick sönder!

Nu ska jag ut o byta turbopackningen så det går att ladda lite till;)
sedan ut o busa ifrån japsbilar på stan 8)
« Senast ändrad: september 27, 2008, 02:02:08 av Spruce »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: september 26, 2008, 22:40:06 »
Jag ser ingen dumpbild  ???

Men fin lösning på tryckrören! Alltid trevligt när man kan plocka på grejer från en helt annan bilmodell och det passar  ;D

Lycka till mot japsen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #20 skrivet: september 27, 2008, 01:58:54 »
Nej jag ser inte heller någon dumpbild :-[

ska fixa det!
Japsarna vann ikväll:(....får det inte tätt mellan turbo o grenrör så måste riva allt en fjärde gång:(

men nu ska jag sova för första gången på ett 30-tal timmar :-\

Godnatt!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #21 skrivet: september 30, 2008, 15:17:16 »
Inte hänt någonting med denna bil tyvärr då min bruks-bmw krävt alldeles förmycket av mig dom senaste dagarna, imorrn ska den dock bes så då hoppas jag allt(åtminstonde allt jag hunnit fixa) fungerar som det är tänkt;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 30, 2008, 21:43:42 »
Inte hänt någonting med denna bil tyvärr då min bruks-bmw krävt alldeles förmycket av mig dom senaste dagarna, imorrn ska den dock bes så då hoppas jag allt(åtminstonde allt jag hunnit fixa) fungerar som det är tänkt;)

Haha du är inte den enda som har en BMW "vid sidan av" din 360  ;D
Zyklon har visst en Beemer med, jag har alltså ingen om det kanske kunde uppfattas så på raden ovan. Jag sätter 360:n ensam på tronen  8)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #23 skrivet: oktober 03, 2008, 21:56:59 »
Hehe jo jag o Zyklon har samma uppfattning om hur bilparken ska se ut;)
beemer som bruksbil o 360 sedan som vinter/busbil;)

dock kommer jag snart skiljas från min älskade landsvägskryssare :'(
oljepumpen i automatlådan har gett upp och det orkar inte jag åtgärda.

så snart blir det peugeot 605 istället-men tills dess får jag åka 360 till vardags även jag;)

beställde en ny turbopackning som kom idag men han tyvärr inte hämta den:(
sen så fick jag annat o göra i helgen, Corolla turbon som det är bild på i min avatar har rasat en kolv lr bränt en ventil då den inte har nå komp på en cylinder:( den bilen är egentligen såld men står fortfarande på mig och jag står till stor del för utvecklingen på den/ men nu skulle den ju såklart rasa på ett streetrace när jag körde:(   så då har jag inget annat val än att laga, den motorn åker ur imorgon så får vi se hur den ser ut invändigt- jag kan ju lägga upp lite bilder på det kanske för att uppdatera tråden om någon är intresserad? (är ju volvomotor iaf:P)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 06, 2008, 00:50:51 »
Jag är intresserad i alla fall, alltid kul med felsöknings/haveri bilder. Det är lättare att själv identifiera fel om någon annan visat det först ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #25 skrivet: oktober 08, 2008, 00:48:21 »
 Dåså ;)
då uppdaterar vi lite snabbt!

Pärlan;)

Motorn

ramlager

vevlager

kolv på tredje cylinder

Jag hittar ingen anledning till varför den gick på tre cylindrar och varför det lät som att all komp va bort på en av dom ???

Motorn är relativt nyrenoverad enligt säljaren som motorn köptes av i sommras-och när man öppnar motorn så syns det!

MEN det syns ju även på vevlagrena att någonting varit fel...riktigt fel!
Frågan är vad? oljetryck ska det ha funnits(iat enligt lampan)
Och ramlagrena verkar inte alls ha tagit stryk så som vevlagrena ser ut!

Det är standardlager o rätt lager till motorn o stakarna!
Frågan är om veven är omslipad? den ska till Engson motor i morrn o bli uppmätt!

Toppen testades igår och vi hittade inga somhellst fel på den!
Den är hel utan sprickor-helt rak och ar närmare 0.8bars vaccum i varje port...... ???

cylindrarna ser fina ut, honingen syns tydligt fortfarande!
kolvarna är hela o fina förutom att det spikat någon gång!
men ringlandet o allt är utan sprickor eller skador
även kolvringarna ser bra/nya ut!!
Det enda som jag reagerade på var att den undre kompressionsringen på andra kolven satt fast i ena kanten....kan det ha inverkat på kompet tro???
Det borde inte ha gjort det men man vet ju aldrig!

Självklart gjordes inte något komptest på motorn innan den revs.. >:(
men det lät precis som en rasad kolv eller ventil så det var ingen som tyckte det behövdes!
lätt o vara efterklok men det var sista gången jag river en motor som går på 3 cylindrar innan jag har ett kompressionstest att styrka mina misstankar med!

Så nu återstår det egentligen att kolla veven! titta på stift o mäta upp spridare(k-jet) hittas inget fel så är det väl bara montera nya lager o slå ihop motorn igen o hoppas på att det fungerar :-\

När ja endå stod där med kameran så tog jag kort på två godsaker som ligger bredvid motorn och som kanske någon gång hamnar på en killer360 8)
Bmwlåda med volvosprängkåpa! ska denna sitta på 360 krävs ju dock en rätt stor modifiering ::)

Och en nyren 16v topp ;D denna kan ju dock hamna på en 360.....

men ska all potensial plockas ur den toppen så krävs kanske att drivlinan byggs om helt och hållet iaf! 
Så dom får nog ligga o vänta på något annat projekt!
360:n får jag nog fart på endå med dom medel som mer eller mindre redan är monterade;)  det vore riktigt skoj att ta med en holländsk sportbil till driftingmästerskapet nästa säsong :D
« Senast ändrad: oktober 08, 2008, 00:50:19 av Spruce »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 08, 2008, 10:24:32 »
Självklart gjordes inte något komptest på motorn innan den revs.. >:(
men det lät precis som en rasad kolv eller ventil så det var ingen som tyckte det behövdes!
lätt o vara efterklok men det var sista gången jag river en motor som går på 3 cylindrar innan jag har ett kompressionstest att styrka mina misstankar med!

Känner igen syndromet, man är så säker på sin sak så nå onödiga kontroller behövs inte (även om det kan vara en 5 minuters grej). Allra helst ska det komma någon mindre kunnig människa och fråga om man inte ska dubbelkolla saker ändå, innan man ger sig på och river och donar, men icke då! Vet folk inte bättre än att störa ett proffs i arbete ;)

Berätta gärna om hur du gör när du mäter spridarna.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: oktober 08, 2008, 10:41:06 »
Får man fråga vad du kör med för bakaxel i toyotan?  :)
Diggar gamla toyotor

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: oktober 08, 2008, 18:52:12 »
Kör du med alu. tråg i Toyotan?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #29 skrivet: oktober 08, 2008, 22:47:47 »
Får man fråga vad du kör med för bakaxel i toyotan?  :)
Diggar gamla toyotor
jag tog faktiskt bild på bakvagnen igår-dock så laddades inte alla bilder upp när jag försökte lägga upp dom :/
Jag gör ett nytt försök inatt!
Bakaxeln är iaf volvo 240-monterad i corollans länkarmar med volvos momentstag kvar på översidan som nästan var lika långa som länkarmarna under så det blev nära fyrlänk;)

Kör du med alu. tråg i Toyotan?
japp det var tvunget o bli alutråg med sump i mitten!!
det gick absolut inte att få plats med motorn annars då styrväxeln sitter så långt bak!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #30 skrivet: oktober 09, 2008, 16:30:16 »

så ser bakvagnen ut!

och inredningen orginal-förutom en tillfällig tempmätare!
enda skillnaden mot orginal invändigt är volvoväxelspaken och att ryggstöden till stolarna är förstärkta 8)(förarstolen knäcktes en gång när jag klev av kopplingen :-[)

Här är en annan av alla bilar på gården

242 dl 76:a  ombyggd till nyare kaross-aldrig rostlagad och med nyren b21ET och lh2.4 sprut o tändning!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo update:10/10
« Svar #31 skrivet: oktober 11, 2008, 01:20:32 »
Nu har 360:n kommit in i värmen i garaget iaf:)
dock funderar jag på om jag ska montera på orginalgrenrör när jag endå tar bort turbo/grenrör o byter packning?!
Bilen ska endå bes innom en snart framtid- och det kanske är onödigt att reta dom på bes i onödan, sitter det en turbo där och någon stör sig på det(utan att sätta en tvåa) så kanske dom slår ner på något annat bara för att jävlas
vad tror ni?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: oktober 11, 2008, 20:49:26 »
Nu har 360:n kommit in i värmen i garaget iaf:)
dock funderar jag på om jag ska montera på orginalgrenrör när jag endå tar bort turbo/grenrör o byter packning?!
Bilen ska endå bes innom en snart framtid- och det kanske är onödigt att reta dom på bes i onödan, sitter det en turbo där och någon stör sig på det(utan att sätta en tvåa) så kanske dom slår ner på något annat bara för att jävlas
vad tror ni?

Låter som ett bra tillfälle att ta det säkra före det osäkra!
Jag litar inte på besiktningen.. de är inte konsekventa.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #33 skrivet: oktober 11, 2008, 23:46:44 »
Vart så sugen på o testa så turbon åkte på igen när packningen va bytt ::)

Men nu börjar man få rutin på ddär-tar bara 15 min från att man öppnat huven till att turbo o grenrör ligger på arbetsbänken ;)

Så nu går den igen- å hej vad den går ;D
folk blir inte glada när det kommer en gammal volvo 300 o åker ifrån dom när dom är ute o glider i sina nyimporterade flerahundratusenkronors bilar 8)

Vi får väl se hur jag gör inför bes! men jag plockar nog av grejjerna för säkerhetsskull som du säger Frej!

Berätta gärna om hur du gör när du mäter spridarna.

För att mäta upp spridarna så sätter man dom i varsin petflaska av samma storlek o kör bensinpumpen ett tag! sedan mäter man o ser om alla spridarna flödade lika mycket!
Dock så får vi se hur det blir med den saken!-sprutet har vi konstaterat är felkällan till andra problem oxå så nu kommer det bli utbytt till ett elektroniskt!

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo update:12/10 Nu går den igen!
« Svar #34 skrivet: oktober 15, 2008, 12:41:34 »
Vad är det för material i oljetråget? går det att svetsa dit en nippel till oljereturen på något smidigt sätt? Samt vart ifrån ska man leda oljan till turbon? Du som har gjort det ;)

Bollebus

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: oktober 15, 2008, 20:27:17 »
hejsan

andvänd inte slangklämmor på olja in i turbon 

jag hade det innan på min 360 turbo tills slangklämman gav vika å oljan sprutade ut och en tubom som skar   va inget roligt

men annars  gött jobbat  kul med turbo 

//Bolle

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #36 skrivet: oktober 17, 2008, 13:31:53 »
hejsan

jag hade det innan på min 360 turbo tills slangklämman gav vika å oljan sprutade ut och en tubom som skar   va inget roligt

//Bolle

Därför jag har dubbla överallt och nya slangklämmor dragna lagom hårt!
har en bruksbil där det funkat i ett år utan problem!

vad hade du för slang då? för jag har märkt att det går bättre om man har stålomspunnen slang, annars kan den ändra form o därför glida av!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: oktober 17, 2008, 15:58:31 »
Vad är det för material i oljetråget? går det att svetsa dit en nippel till oljereturen på något smidigt sätt? Samt vart ifrån ska man leda oljan till turbon? Du som har gjort det ;)

Alu-tråg (aluminium) därför krävs rätt grejer för att kunna svetsa det.

hejsan

jag hade det innan på min 360 turbo tills slangklämman gav vika å oljan sprutade ut och en tubom som skar   va inget roligt

//Bolle

vad hade du för slang då? för jag har märkt att det går bättre om man har stålomspunnen slang, annars kan den ändra form o därför glida av!

Biltema har ju rostfria slangklämmor, de håller väl en motors livstid om dom inte spricker  :-\

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #38 skrivet: oktober 17, 2008, 17:04:05 »

Alu-tråg (aluminium) därför krävs rätt grejer för att kunna svetsa det.

hejsan

jag hade det innan på min 360 turbo tills slangklämman gav vika å oljan sprutade ut och en tubom som skar   va inget roligt

//Bolle

Biltema har ju rostfria slangklämmor, de håller väl en motors livstid om dom inte spricker  :-\

Svarade på tråg-frågan på msn så därför tog ja inte det här i tråden,  men det är val kanske bra för andra nyfikna att svara även här   tack frej;)

jo det är ju just rostfria slangklämmor d sitter till oljan- och drar man dom med rätt moment o allt stämmer så ska det vara idiotsäkert!!
har kört med d till bränsleledningar på uppåt 5-6bar under flera år o det håller!!
Dock så finns det många kvaliteter på slangklämmor så det är ide o köpa lite dyrare om det ska vara till sådana här viktiga saker!

För att uppdatera tråden lite så har d inte hänt något med corollan pga strul med nya lager-men nu har jag dom o dom ska monteras i helgen!

360:n har fått en lambdamätare från autostyle - å när den kopplades in så såg ja att jag låg farligt lågt på soppan, men d misstänkte jag redan
så nu ska det väl fixas lite där innan d blir nå mer tokköra med den--den fick bekänna färg i söndags då det blev ett väldigt pådrag här i stan o en viss "liten vit bil av sedanmodell" vart efterlyst av ordningsmakten ::)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #39 skrivet: oktober 23, 2008, 23:08:22 »
:( mycket strul här nu
någon som vill köpa 360 turbo.... :-\

vet inte riktigt vart/ hur jag ska få plats/råd med den annars
bes nov ut men ska inte vara nå problem förrutom turbon.....ska väl se om ja hinner åka in o bes
intresserade kan ju skicka pm