Författare Ämne: 360Turbo Diffbyte!  (läst 61805 gånger)

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo INTE till salau:P Driftingprojekt säsong -09!
« Svar #40 skrivet: oktober 26, 2008, 11:42:44 »
hihihi
Denhär bilen ska nog inte alls det säljas:P
Igår va vi på driftingträning i fagersta:D

Å men stabil hjulupphägning-bur och servo så ska nog detta kunna bli en kul drifting bil!!

Filmer kommer;)

Det som hänt med bilen sedan tråden uppdaterades är väl att en lambdamätare blivigt inkopplad o bränsletrycket blivigt ökat så nu går den på ren E85 men fortfarande men 0,5 bars ladd!  ingen justerad lmm änsålänge verkar funka bra endå!

Dock så fick jag kylproblem när jag höll på o driftade så elfläktar är nog ett måste om bilen ska ha ett sådant liv
likaså intercooler måste det komma dit....ska väl försöka modda dit en 9000 ic såfort bes är avklarad!

Förhoppningsvis så blir min bmw såld idag så då kan jag lägga lite pengar på denhär o få den bes och bygga om lite;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #41 skrivet: oktober 26, 2008, 11:54:09 »
Gött! :) Driftingbanorna kommer ju va fulla med volvo 300 nästa år :P
En gång 300, alltid 300!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #42 skrivet: oktober 26, 2008, 11:59:54 »

http://www.youtube.com/watch?v=QgMVAOkde1g

http://www.youtube.com/watch?v=bJmHbDHZxuU

på första klippet så hade jag lärt mig bilen ganska bra efter att ha kört 3-4 varv på banan

på andra klippet satsades det mest på att göra rök o spränga däck framför kameran 8)  då va d inte så noga med att hålla snygg linje på banan längre :P
« Senast ändrad: oktober 26, 2008, 12:12:33 av Spruce »

NikDev

• Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
Tøft! Ser gøy ut ;D

360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
Najs!  ;D
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Trevlig övning  :)

Du och bilen gjorde bra ifrån er!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
Trevlig övning  :)

Du och bilen gjorde bra ifrån er!

Tacktack 
Var ju tvungen o inspirera lite till domandra driftfantasterna här på forumet!

Tanken va väl egentligen inte att ha 360:n just till det- men eftersom den klarade sig såpass bra så ska jag nog satsa på den till nästa säsong
servostyrväxel är påväg i paket från Elleshar;)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
Nu har min servostyrväxel kommigt:)

Tyvärr kan jag inte göra såmycket mer än att titta på den då jag av någon underlig och enligt läkar´na oförklarlig anledning har så svåra muskelsmärtor att jag knappt kan gå eller lyfta armarna:(
så det får vänta ett tag med alla inplanerade saker:/

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil

Tyvärr kan jag inte göra såmycket mer än att titta på den då jag av någon underlig och enligt läkar´na oförklarlig anledning har så svåra muskelsmärtor att jag knappt kan gå eller lyfta armarna:(

Hahaha.. Jag vet vad det beror på (tror jag)

Du har driftat med 360in.. Och nu först skaffar du servo..  Drifting utan servo = utmattade armar .. I början i alla fall om man är ovan  ;D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil

Det låter som en näve citodon att spola ner med lite Jägermeister, och hoppas att det är bättre när man vaknar igen  ::)
Hoppas du piggar på dig, bara ligga i sängen och glo i taket är ingen höjdare.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
Hahaha.. Jag vet vad det beror på (tror jag)

Du har driftat med 360in.. Och nu först skaffar du servo..  Drifting utan servo = utmattade armar .. I början i alla fall om man är ovan  ;D

Haha ja faktum är nog att du har delvis rätt :-[
Jag var ju somsagt i fagersta o körde drifting träning med 360:n i söndags-och dålig kropp d vet ja ju att jag har...men att den blivigt så klen d trodde ja faktiskt inte (vart mycket skit på sistonde men det tog nog knäcken på mig)
Nu är det på bättringsvägen iaf, fick hjälp igårkväll o strecha hela kroppen ordentligt-när vi brytit o tvingat ut alla muskler i TRE timmar så började d funka igen så idag kan ja iaf gå hjälpligt o klarar av att laga mat o klä mig ;D
Så nu jävlar ska d byggas drift60 när kroppen tillåter det 8)

Det låter som en näve citodon att spola ner med lite Jägermeister, och hoppas att det är bättre när man vaknar igen  ::)
Hoppas du piggar på dig, bara ligga i sängen och glo i taket är ingen höjdare.

Tyvärr så funkade ju fan inte ens sånna grejjer konstigt nog!
4gram alvedon 600mg tradolan o 3 starköl= lika jävla skitont ???

Mensomsagt nu är d bara strecha som en idiot tills d funkar igen-men d gör sjukt ont d oxå............sen jävlar ska d åkas 360
LOVAR att uppdatera allt ja gjort hittils med bilder o grejer så fort ja kommer ur lägenheten

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Krya på dig.. vet hur jobbigt det är att ha ont i EN kroppsdel så man knappt kan manövrera mellan tv-soffan och datorn men du verkar ju ha ont lite här och där  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
mmm
ska väl inte gå såvärst mycket OT i tråden-men faktum är att detta är av stor vikt även för mitt bilintresse så det blir ju aktuellt endå!

Lider sedan några år tillbaka av en obotlig muskel/ledsjukdom som inte kan förklaras. på det så har jag defekta handleder pga att dom heltenkelt är förklent byggda o saknar stopp vid böjning! så dom klarde ju såklart inte att jobba som bilmek vilket va d jag utbildade mig till o började jobba med eftersom jag skruvat bil sedan 13års åldern
Vid 19-20år så gav dock kroppen upp helt och jag har sedan dess mer eller mindre varit sjukskriven/arbetslös o numer sjukbidragstagare(sjukpensionär) vid 24 års ålder;/
Så min vardag handlar i vanliga fall om smärtstillande o låg aktivitet så därför går det inte så fort som jag önskar i denhär tråden bla, men jag ger inte upp sålätt så ni ska få se en Drifting360 stå klar till våren när SDS drar igång igen;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
mmm
ska väl inte gå såvärst mycket OT i tråden-men faktum är att detta är av stor vikt även för mitt bilintresse så det blir ju aktuellt endå!

Lider sedan några år tillbaka av en obotlig muskel/ledsjukdom som inte kan förklaras. på det så har jag defekta handleder pga att dom heltenkelt är förklent byggda o saknar stopp vid böjning! så dom klarde ju såklart inte att jobba som bilmek vilket va d jag utbildade mig till o började jobba med eftersom jag skruvat bil sedan 13års åldern
Vid 19-20år så gav dock kroppen upp helt och jag har sedan dess mer eller mindre varit sjukskriven/arbetslös o numer sjukbidragstagare(sjukpensionär) vid 24 års ålder;/
Så min vardag handlar i vanliga fall om smärtstillande o låg aktivitet så därför går det inte så fort som jag önskar i denhär tråden bla, men jag ger inte upp sålätt så ni ska få se en Drifting360 stå klar till våren när SDS drar igång igen;)

Tufft för en 24-åring..
Men strongt av dig att vilja köra drifting ändå! Stå på dig och grattis till servon!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
mmm

Sjukpensionär vid 24 års ålder...finns det något att säga? Jag tycker synd om dig!
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
Tack för stödet grabbar:)   sådant hjälper vid sådanahär tillfällen faktiskt
Men tyck inte "synd" om mig-allt ont har något gott med sig! hade det inte varit för alla dessa motgångar så hade jag inte varit så envis o bra problemlösare idag som jag blivigt;)  mycket starka tillgångar som är till stor hjälp när jag väl jobbar o är i garaget!

Kan ju berätta att angående Corollan så sitter maskinen i bilen igen och har numer nya lager (igen) o allt är kontrollerat!
Nu är dessutom ett sväghjul för LH Jetronic 2.4 monterat så det ska väl monteras sådan sprut o tändning senare! men nu har bilen iaf kommit hem till sin ägare igen, vet inte om ja skrev det tidigare men jag är byggare och ursprunglig ägare till den men sedan en tid tillbaka så är bilen såld till en kompis-dock så är jag som ni såg fortfarande med när det ska göras saker med den! Det var ett krav för att han skulle få köpa den;)
Så ni kommer nog få se brutala driftfilmer på en ful liten corolla i vår/sommar oxå;)

Eftersom ni uppmuntrar så ska ni få belöning iform av bilduppdate;)
Släpade ut migsjälv på gården/garaget o fotade lite :)

Detta är alltså vad som hände för två helger sedan o veckan innan det då jag höll på o grejjade härute sist!

Till Driftingen så visste jag att jag skulle behöva bättre vevhusventilation o mera bränsle!

kallt kallt:(

Lite svårt o ta sig in när man är klen i armarna....men d gick o lösa med lite värme på burk:P

Den här eminenta alupanelen satt monterad redan när ja köpte bilen-och lämpligt nog hade den två 52 mm hål uppsågade!
Så där sitter nu en smalbandslambda o en laddtrycksmätare:)

Under huven så monterades det först en kulventil på bränslereturen för att kunna justera bränsletrycket (kommer från biltemas båtavdelning)
Denna modell har kula av mässing istället för plast som är vanligast!

Så tillsammans med slanganslutning o lite slangklämmor så har man en ställbar BTR för under 100:ingen;)

Till vevhusventilationen så plockade jag bort täckplattan där bränslepumpen sitter på förgasarbilarna-borrade hål i den o svetsade på ett rör!

åsså på med en slang o leda ner det i en dunk tillfälligt innan någon catchtank ordnats!

Efter dessa grejjer så driftades det hejvilt som ni kunde se på filmerna som ja länkade till tidigare!  med denna kulventil så går det att köra på ren E85 o ett ladd på 0.5-0.6 bar o d skjutsar på riktigt bra! på ena filmen så läggs tom 3:an i och det spann även där- dock gillade inte kopplingen det alls så resten av tiden kördes på 2:an endast!
Vill hellst slippa byta koppling innan vintern!

Dethär är vad som står inne i värmen förtillfället!

Opel Ascona Voyage Turbo-71

Och här ska det som avataren berättar ligga en B21ET- karossen köptes dock helt tom men bilen är reggad med utbytt motor/ändrad motor och bur!
1000kg och 150hk i papprena;)

invändigt är bilen helt rensad o lackad! någon som känner igen pedalstället som ligger därbak?:P

Buren ska byggas om o få mera rör då den egentligen är avsedd för en sedan som har baksätet kvar!  men i dagens läge är ju huvudsaken att den har koden T71E med i regbeviset.

Justnu är den väldigt hög i baken pga att vi snabbmonterade en rekord-axel på den så att den ska gå o rulla!
Rekorden har dock tydligen kortare länkarmar så det va inte förrens i dendär vinkeln som hjulen gick fritt från skärmkantena!

Det får byggas om helt o hållet sedan- nu är d viktigaste att den går o rulla så den kan ställas undan i vinter så tar jag fram den till våren o börjar bygga på den.

Här står motor o låda som ska läggas i sedan

B21ET o M46 från 245 turbo -85
helt standard för bes skull! dock så ska det monteras även LH 2.4 i denna bil!
Men när den väl är bes i vår så ska det nog modifieras lite moderat- frågan är dock hur mycket effekt denna kaross klarar o behöver för att vara rolig?
behövs nog inga herrejösses effekter tror jag, målet o recept som d talas om nu är 350hk, och det räcker nog en bit iaf!

Nu ska jag gå o strecha o vila så jag blir bra någon gång!
Happy Halloween på er o skål till er som kan dricka ;)
« Senast ändrad: november 01, 2008, 16:55:43 av Spruce »

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: ÄNTLIGEN! 360Turbo Driftingprojekt säsong -09 bildupdate: 01/11
« Svar #56 skrivet: november 01, 2008, 16:38:26 »
haha btr´n gillar jag skarpt ;D man borda fixa så man kan se hur mycket soppa tryck man har med :P haha Gillar dina lösningar! ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #57 skrivet: november 01, 2008, 17:14:24 »
haha btr´n gillar jag skarpt ;D man borda fixa så man kan se hur mycket soppa tryck man har med :P haha Gillar dina lösningar! ;)

Kul att dom uppskattas;)
Bränsletrycket är egentligen inga problem om man nu har intresse för att se det!
tidigare har jag kopplat in oljetrycksmätare direkt på fuelrailen-vissa av volvos fuelrailar har mätutag redan från början så där gick det utmärkt att modda dit en oljetrycksnippel sedan var det bara att ha en strömbrytare så att man kunde slå om t signal från den istället för oljetrycksgivaren när man ville kontrollera bränsletrycket;)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: november 01, 2008, 17:14:50 »
Går det inte sätta dit en manometer så man kan se trycket? =) Snygg lösning :D Jag måste nog fixa en ny vevhusvent sen.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: november 01, 2008, 17:29:57 »
Hur gör du med tryck kompensationen på din lösning  ::)
"don't buy it if you can build it!"

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #60 skrivet: november 01, 2008, 18:12:16 »
Hur gör du med tryck kompensationen på din lösning  ::)

Välkommen till tråden o store mästare "bugabocka":P
kulkul

Menar du tryckkompensationen vid laddtryck eller vadå?
Den finns ju naturligtvis inte så man får ställa på den lite fetare från början så det lirar även då!
men tidigare så har jag använt denna lösning tillsammans med extraspridare styrda av gasspjäll o tryckgivare!

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: november 01, 2008, 18:32:12 »
Kolla bara så du hadde läget under kontrol så du inte bränner
motorn   ;)  Det går att göra så där men det är inte rätt  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #62 skrivet: november 01, 2008, 19:00:09 »
hehe
jodå jag har koll på vad jag gör ;)

Optimalt är det ju inte- men bondtrim funkar till vissa gränser:P

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #63 skrivet: november 15, 2008, 14:51:07 »
Det går trögt nu:(
och besiktiningen går snart ut så jag måste göra ett ryck oavsett vad snart!

så förhoppningsvis kommer det snart en uppdate!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360Turbo Driftingprojekt LH2.4? bildupdate: 18/11
« Svar #64 skrivet: november 18, 2008, 04:08:13 »
Eftersom kroppen strejkar o har gjort det ett tag nu så måste jag ju skaffa mig andra saker att pilla med än att vara i garaget!!

Så i fredags åkte jag till våran huvudstad och hämtade ett halvt elsystem från en 940Ltt-96 med allt i motorutrymmet kvar och dom flesta kablarna in till boxarna för sprut/tändning!

Så det har jag setat o trasslat med i min soffa sedan dess :D
Eftersom det va dom flesta kablar från motorutrymmet o d va klippt lite här o där så va det en del jobb- men nu så är alla kablar lokaliserade och dom som saknades/avklippta har blivigt ersatta med nya så nu ska det gå att montera o fungera i kompisens 740 GLE -87 tillsammans med en nyren B23ET från hans väldigt rostiga 760 Tic-84!

Här är alla kablar som jag kunnat rensa bort!- vet inte hurmycket det väger men det är några kilo...helt sjukt

Och såhär ser den fardiga härvan ut som ska monteras i bilen sedan

Tidigare har jag monterat LH2.4 system från 240 i några bilar(dom är enklare o har färre funktioner)
Men nu när jag satt mig in i hur det fungerar ennu mer så tycker jag att det borde gå att bygga en helt egen härva som är mycket mindre o smidigare än tom 240 härvorna!
Så jag har varit till skroten o klippt bort lite kontaktstycken o ska nu testa o löda ihop en egen variant o testa på min 240 Tic som ska in i garaget för styrväxelbyte såsnart jag klarar av ett sådant projekt!

Och om jag nu bygger en sådan härva så har jag en över som jag kan stoppa i 360:n i sådant fall 8)
Dock är ju frågan om det verkligen behövs....det blir ju sprut/tändning som förstår turbo då-men jag tycker det funkar ganska bra som det är!
Och med tillskottssprut som vissa här kör med verkar det ju funka ennu bättre så det kanske är onödigt jobb?
Hursom så tänkte jag i samband med kontrollbes av 360:n nu även beställa tid för regbes o då typa den för etanol!
Är även väldigt sugen på att testa o regga med B230FK ....kan kanske gå om dom blir tillräckligt distraherade av reglerna om etanol som är ganska nya!
Vi får se ;)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: november 18, 2008, 06:10:42 »
bilsport hade en fin guide i de numret som är i affärerna nu. vilka regler som gäller m,m för etanol konvertering
360 Hybrid MKII

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #66 skrivet: november 20, 2008, 16:35:05 »
bilsport hade en fin guide i de numret som är i affärerna nu. vilka regler som gäller m,m för etanol konvertering

Ja det var ju just den artikeln som fick mig sugen eftersom det verkade så enkelt, MEN vad dom inte skrev där va att om man inte hade ett cert-konverterings kit så va man tvungen att ha med sig bromspapper på att motor nu inte gav mer än 5% effektökning:(
och jag har knappast råd till att köra den på rullande landsväg bara för en sån grej :-\

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
NU är bilen bes o godkänd:D
Dock utan turbo o med bensin som drivmedel- men d e skitsamma, nu går den ju ett helt år till!!

Nu har jag alltså plockat av turbon o byggt ett tillfälligt avgassystem-ser ut som skit men va tätt med hjälp av mycket glasfiberspackel(svetstråd/gas tog slut igårkväll >:()
Fick även på nya bromsbelägg på den o ställde ner soppatryck, slöt vevhusventilationen igen osv!
bilder kommer!

Så snart ska bilen byggas om PÅ RIKTIGT med andra spridare, ic , turbo och grenrör som inte läcker någonstanns. bättre väghållning, polera upp lacken o verkligen få till ett snyggt "farmor stuk"  ;D
sedan ska det driftas genom vintern- och ev uppdateras vidare, men dessa punkter är prio ett!!!

håll utkik efter uppdateringar;)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Grattis till besiktningen!

Hur har du tänkt göra med drivlinan? Köra original så länge det håller?

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
700 tror ja priset häromkring e på bänkning. med rullande landsväg
360 Hybrid MKII

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
Grattis till besiktningen!

Hur har du tänkt göra med drivlinan? Köra original så länge det håller?

Jo peter har ju delat med sig lite av sina erfarenheter hit så det borde räcka med orginal en bit iaf!
kopplingen måste bytas den börjar ju ge upp nu såklart!
sedan så är väl planerna i stort att bara montera allting stumt så inget kan flexa- och modifiera växellänkaget så att det blir mindre risker med att missa växlarna!!
700 tror ja priset häromkring e på bänkning. med rullande landsväg

ok- vart är häromkring då?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
ok- vart är häromkring då?

Mitt ute i djupaste värmland :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
uppe i torsby. halvarssons racing tror ja de heter.
360 Hybrid MKII

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
Ok
ja jag har ju iofs inte undersökt så noga häromkring-har ev en kontakt på en skola här som har rullande landsväg!

Men nu är det väl skitsamma, nu är ju bilen bes så nu får den gå hela sommaren om den håller.

började prata ombyggt fordon med en kompis till pappa som är sfrogubbe
men vettefan om min bil är värd det? vi pratade om växellåda fram o stelaxel bak! bla
men om ja vill behålla dedionaxeln o bara byta diffhuset o ha växellåda fram- måste jag byta bromsarna bak endå? lr räcker det med att man ändrar bromsar fram,drivning, motor o monterar bur för att klassa in som ombyggt fordon?
någon som har koll?

imorrn får jag tillgång till mitt garage igen-så då ska det nog börjas bygga tillbaka till turbo.  va o köpte lite 2.5" rör idag så jag kan börja bygga ett seriöst avgassystem oxå! någon som kan tipsa om vilken sorts dämpare som lämpar sig bäst på en turbomatad b200f?
tänkte ha en längst bak d borde väl räcka!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
Är ganska säker på att du måste byta bromsarna bak, tyvärr :(
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: NU börjar det på allvar!!360Turbo Driftingprojekt bildupdate: 25/11
« Svar #75 skrivet: november 25, 2008, 19:11:00 »
hmm
det är så alltså?

Jaja det är ju planer som ligger långtfram i tiden-NU så händer det andra saker ;D
Såhär såg det ut utanför huset kl 3 på em här i västerås:)

Så då tänkte jag att om ja ska ut o åka överladdad 360 bör jag sätta på vinterdäck!, så ja letade fram dessa klenoder 8)

nån dubb borde få grepp någonstans även med ett sådanthär effektmonster ;D

Denna "R-sport" klädsel (sheepedition) monterades innan avfärd till sala i torsdags när bes skulle göras!

Och såhär såg bilen ut när den rullade in i bes hallen

det syns ju klart o tydligt vad som nyss setat monterat o jag förklarade även det för besgubben som tyckte det verkade kul med en 360:turbo!
avgassystemet som ja va tvungen att spackla ihop natten innan eftersom både gas o tråd tog slut i svetsen va han väl inte så jätteimponerad av kanske...men det va tätt iaf;) dock fick jag en villkorlig tvåa på upphängningen som bestod av blå jordkabel till motorn längst bak ::)

Men huvudsaken är ju att allt väsentligt fungerade o att jag inte behöver komma tillbaka förrens om ett år ;D

Nu har jag varit ute o skruvat ett par timmar-fixat så att svetsen fungerar igen, försökt få till en bättre packningsyta mellan grenrör o turbo där det läckte lite innan o spänt wg något!
Så nu ska det väl gå att få upp lite mer ladd hoppas jag!

Har sett att många funderar över ddär med motorfäste o adapterplatta mellan grenrör o turbo när dom ska konvertera sin 360.
såhär ser mitt motorfäste ut och jag har ingen adapter alls mellan grenrör o turbo. mycket smidigt

Och såhär ser turbo med ombyggd wg-klocka ut!
det är trångt men det fungerar o går fritt överallt!

Så svårare än så behöver det inte vara!
Nu ska jag äta innan jag går ut o fortsätter! kanske hinner komma en till uppdatering ikväll om jag orkar!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: 360Turbo Driftingprojekt Återmontering bildupdate: 25/11
« Svar #76 skrivet: november 25, 2008, 19:31:07 »
Blir det inte mycket vibrationer i karossen med stumt morotsfäste?

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #77 skrivet: november 25, 2008, 19:44:33 »
Blir det inte mycket vibrationer i karossen med stumt morotsfäste?

Nej inte alls!
Visserligen så har en 4cyl radmotor inte så välbalanserad gång
en rak 6:a går jämnare en v6 ennu bättre o v8 väldigt mjukt(lite beroende på fabrikat)
Men jag har monterat motorer o växellådor stumt i flera bilar nu och vid färd så är det inga fler vibrationer än vanligt-möjligen att det är lite mer när den står på tomgång jämfört med en som sitter i kuddar men vid färd så märks det inte!

Eftersom det sitter helt stumt så kan ju inget börja vibrera o slå emot någonstans - börjar det däremot glappa i ett motorfäste så blir det ju en väldig resonans i bilen!

Spruce

• Medlem
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #78 skrivet: november 25, 2008, 23:43:21 »
Nu får det vara nog för ikväll-grannarna uppskattar nog inte avgassystemsbygge hela natten ::)

Nu sitter turbon påplats igen och nya NGKBP6ES stift och volvoorginalkablar monterade:)

Sedan så har jag kopplat kallstartspridaren till en knapp inne i bilen så jag kan bestämma själv hurmycket etanol jag vill spruta in vid kallstart-hoppas det räcker så om inte så får jag montera en till!

gammalt vs nytt avgas........förstår inte vad dom skrattade åt på bes :-[

och nu på slutet av kvällen så fick jag även till en downpipe som kom ner under bilen utan att ta i någonstans och sedan hamna mitt under bilen där det ska börja gå bakåt, krångligt o få till för o vara såmycket plats tycker jag

Slutligen lite bandage- biltemas värsta;) fans lite över från en bil jag byggt i sommras till en kompis!

Någon som vet om man ska vända det "blanka" innåt när man lindar?
jag testade utåt förrut för ja tyckte d verkade vettigt-nu har ja ju inte sett hur 740:n ser ut efter ett tag som jag lindade på förrut
men efter att ha haft bandage på 360:n nu innan bes så började det blanka folien att flagna av? så den kanske ska vara innåt? någon som vet
nu fick d bli innåt iaf så att den nya o den gamla biten skulle vara sålika varandra som möjligt!

Forts följer nog imorrn;)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: november 26, 2008, 11:44:32 »
Det borde väl vara det blanka på insidan, eftersom det refleterar värme.

Är det original kallstartspridare du har kopplat om, eller har du satt dit en extra?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.