Författare Ämne: Knäppande ljud från bakvagn vid motorbroms  (läst 3267 gånger)

Hemihead

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Knäppande ljud från bakvagn vid motorbroms
« skrivet: september 27, 2008, 18:24:02 »
Har köpt mig en 360 GL -88 med 11400 mil på mätaren. Vid motorbroms hörs det ett konstant knäppande ljud från bakvagnen, ljudet stiger och sjunker med farten, men bara vid motorbroms. Värst låter det mellan ca 30-60 km/h oavsett växel. I papperna som medföljde stod det att en drivaxeldamask var bytt vid 8120 mil, kan det vara en drivknut som håller på och ger sig p.g.a den trasiga damasken tidigare eller håller hela transaxeln på att fara i trasor?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Knäppande ljud från bakvagn vid motorbroms
« Svar #1 skrivet: september 27, 2008, 21:23:15 »
Har köpt mig en 360 GL -88 med 11400 mil på mätaren. Vid motorbroms hörs det ett konstant knäppande ljud från bakvagnen, ljudet stiger och sjunker med farten, men bara vid motorbroms. Värst låter det mellan ca 30-60 km/h oavsett växel. I papperna som medföljde stod det att en drivaxeldamask var bytt vid 8120 mil, kan det vara en drivknut som håller på och ger sig p.g.a den trasiga damasken tidigare eller håller hela transaxeln på att fara i trasor?

Välkommen till klubben och grattis till en lågmilad 360!

Det ljudet du beskriver är precis det jag hörde när min högre yttre drivknut blev dålig. Och det ljudet kom plötsligt ena dagen och lät än värre andra dagen. Sen bytte jag knut och då blev det bra igen. Kommer inte ihåg hur men vet att jag kunde känna vilken knut som var dålig när jag hissade upp bilen. Lät väl när man snurrade på hjulet om inte annat.
Och orsaken var på min trasig damask så det är väl samma för dig.

Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Knäppande ljud från bakvagn vid motorbroms
« Svar #2 skrivet: september 27, 2008, 23:59:37 »
Håll still drivaxeln (eller be en kompis hålla i den) och försök snurra hjulet fram och tillbaka. Då känner du om yttre drivknuten glappar eller inte, det ska vara fast och fint, d.v.s. påverka drivaxeln direkt utan att glappa. Likadant med den inre, fast du vrider hela axeln med hjul och allt och känner om den inre glappar.
Om du snurrar på hjulen med lite mera fart kan du höra om det knastrar/låter illa om någon knut.

Sen är tranaxeln förbunden med växellådan via en klämhylsa. Om du tittar nästan längst bak på momentröret (det som går utanpå transaxeln) ser du två gummilock. Med växel i och koppling nedtryckt (återigen, bra med en kompis ;)) snurra på bakhjulen tills du ser skallarna på två insexskruvar (dock inte nödvändigtvis båda samtidigt) och känn på dom, dom ska sitta åtdragna! Börjar det glappa där för mycket så rensar du snart splinsen på axeln och då är det kilopris på den och en ny på skroten som gäller :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Hemihead

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Knäppande ljud från bakvagn vid motorbroms
« Svar #3 skrivet: september 28, 2008, 01:08:25 »
Tackar för svaren, skall hissa upp raketen i morgon och ta en närmare titt på det hela.  :)