Författare Ämne: drivaxelras?  (läst 11238 gånger)

kungkjell

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
drivaxelras?
« skrivet: oktober 17, 2008, 19:44:39 »
hej mitt första inlägg här på 300 cluben :) jag har nyss blivit lycklig ägare av en 360 glt -84.
jag fick tag i ett par 6 år gammla dubbfria vinterdäck så jag tänkte att dom duger att sladda på ett tag, det var bra mönster på dom, men tanten som hade dom ville ha nya däck för att dem var aldelens för dåligt grepp, senare på kvällen for jag ut och burna och så rasade (något) så så dåligt grepp kan det inte vart i dom :P  ;D

och nu är det det där (något) jag vill ha hjälp att klura ut, bilen är inte  agadiffad men den diffar ibland då man burnar, bilen är upp pallad och hjulen är borta, vänster drivaxel är mycket mer "glapp" än den högra. trycker du den in mot klumpen så kommer den ut en bra bit damasken har losnat och man ser fettet, men håller du fast drivaxel så kan man inte snurra på trumman, den är inte ens glapp, lägger jag i tex, 5ans växel och bilen upp pallad båda sidor så snurrar trumorna sakta och lägger jag handen på dom så stannar dom, ska det gå att göra så ? är det någon som vet vad felet är?!  tacksam för snabba svar, fråga om det är något som är oklart eller nån som har nått tips jag kan göra för att se vad som är fel :D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: drivaxelras?
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2008, 21:36:17 »
Man får väl inte direkt någon kraft om man snurrar direkt på trumman. Sätt på hjulen igen, be någon hålla i ena drivaxeln med något och försök snurra på hjulet på samma sida. Det ska glappa så lite som möjligt.

När du ska kolla glappet i dom inre knutarna får du snurra på drivaxeln och känna om axeln rör sig, men inte knuten :) Hoppas du förstår vad jag menar.

Nu kan det hända att jag tänker fel, men om du lägger i växel, ber någon hålla fast ena hjulet och försöker snurra på det andra ska det inte gå.
Om du tittar längst bak på momentröret (det som omger transaxeln, "kardan") sitter det två gummilock, under där sitter det en klämhylsa som förbinder transaxel och växellåda, den ska helst vara hel och utan glapp :)

Skulle du behöva byta någon drivknut så är dom likadana, sitter lite starkare knutar på B200E/F, vet inte hur det är på B19E som jag antar att du har. Axlarna sitter låsta i knuten med en låsring, låter som den har gått sönder om du kan flytta axeln extremt mycket. Bör kontrolleras. Följer med en ny om du köper en ny damask, vilket det också låter som att du behöver.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2008, 23:47:55 »
ok jag ska ta och kika upp det du har tipsat om nu :D någon annan som har någgon ide :D  ? den vänstra drivaxeln är mycket glapp motför den högra den går bara att rubba någon cm.  är det såhär drivaxeln går till en medbringare? som går ut till trumman ? och den kan ha gått av ? eller är det innemot klumpen som den har havererat

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2008, 06:53:32 »
Det sitter en medbringare i klumpen - drivaxel - hjulnav - trumma. Det är nog nästan omöjligt att navet ska ha havererat, jag tror mer på en knut eller något i diffen.

Hur lät det och vad hände när (något) rasade?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2008, 21:47:14 »
hej jag har nu tagit bort drivaxlarna från klumpen oc tog även bort locket och där låg det drevbitar :P så en ny klump ska skaffas sen blir det nog bra,  hur är det mellan klumpen och lådan? är det tätt därimellan? det är väll atf olja i lådan och annan i klumpen? altså nar jag delar rinner det ut olja då?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2008, 21:56:49 »
Japp, när du delar på dom rinner oljan ut.

Vanlig motorolja går bra i lådan. Men diffen vill ha olja för bakaxlar.

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2008, 19:38:49 »
nu har jag en ny klump som är lös, hur får jag enklast bort den gammla? bakvangs"balken" röret är ju ivägen så klumpen går ju inte att dra ut så mycket att den faller av, ska man lossa dämparna ?räcker det? eller måste man ner med bladfjädrarna i bakkant? vars hittar jag packningar? till locket på klumpen och mellan låda/klump ? mvh

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 20, 2008, 21:55:32 »
nu har jag en ny klump som är lös, hur får jag enklast bort den gammla? bakvangs"balken" röret är ju ivägen så klumpen går ju inte att dra ut så mycket att den faller av, ska man lossa dämparna ?räcker det? eller måste man ner med bladfjädrarna i bakkant?

Sett et spett over girkassa og under røret, så spenner du girkasse/diff ned til du får diffen ut under røret :)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 20, 2008, 22:38:10 »
Ett par trä klossar går bra med  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2008, 00:26:00 »
Packning hittar du här ;)
Biltema
Den har utgått ur sortimentet, så det är hemmamek som gäller.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2008, 17:52:19 »
nu  funkar den igen tack för alla svar, jag knackde egna packningar och det funkar fint :D den fick även en annan utväxling (högre)? den varvar ca 2600 v/min i 110 km/h motför titigare 3000v/min

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2008, 19:40:42 »
Bra att bilen fungerar igen. Kollade du upp på diffen vad det var för utväxling? Ska sitta en lapp på högra sidan där det står. Antar att du har 3,27 nu, tror det är (lägsta?) utväxlingen.  :)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2008, 21:18:09 »
(lägsta?)
Nä högsta 8) 3,82 borde vara lägsta som passar till 5-växlad låda

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 24, 2008, 15:15:23 »
återkommer om ett tag ska fylla i 1 liter olja till  snart ska kika då

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 26, 2008, 16:38:47 »
klumpen heter 3:64:1,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #15 skrivet: oktober 26, 2008, 19:34:34 »
klumpen heter 3:64:1,

Den har jag original på min 360 GL med B200F från 1987
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 29, 2008, 17:28:05 »
ok tack för hjälpen alla som skrivit, ska nu bes den imorgon :P hoppas hoppas :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 29, 2008, 21:41:18 »
ok tack för hjälpen alla som skrivit, ska nu bes den imorgon :P hoppas hoppas :D

Håller tummarna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kungkjell

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 30, 2008, 21:21:10 »
ok nu har jag fått dommen, vänster spindelled glapp, så en ny ska skaffas och bytas :D

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 30, 2008, 21:26:43 »
Grattis, inget farligt  :) Bara byta, tuta, kör då  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 30, 2008, 23:57:31 »
ok nu har jag fått dommen, vänster spindelled glapp, så en ny ska skaffas och bytas :D

Ok grattis, ganska smidigt.. men skaffa en sån där gaffel för att få bort den. Kan sitta ganska hårt tror jag.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: oktober 31, 2008, 11:04:43 »
Ok grattis, ganska smidigt.. men skaffa en sån där gaffel för att få bort den. Kan sitta ganska hårt tror jag.

Kan också rekommendera en såndär "gaffel". Sen hjälper det med värme och hammare/slägga också.