Författare Ämne: Elfel på 340. Flera funktioner lagt av. FIXAT>Dålig jord till tändningsrelä!  (läst 7868 gånger)

Wiklund

• Gäst
Tjena! Har fått tag på en 340 som har några elfel.

1. Kupefläkten funkar bara på högsta läget
2. Motorn får inge tändström (renix)
3. Instrumentbelysningen heldöd
4. Bromljusen funkar int.
5. Blikers funkar inte

Har kollat alla relän och säkringar och dem är hela, säkringsdosan med.
alla kablar under motorhuven och under instrumentpanelen är ok.

Den blå kabeln som går in i tändspolen är heldöd, den ska ju ge ström när man slår på tändningen men den jordar. Sätter man dit ström från bateriet så funkar instrumenbelysningen.  ??? har följdt kabeln ifrån tändspolen ända till tändningslåset och den är hel hela vägen.

Kupefläkten funkar bara på högsta läget, har kollat alla säkringar men det funkar ändå inte.

bromsljusen är också heldöd. det är en brytare vid pedalen som ska ge ström när man trycker på bromsen men ingen av kablarna ger ström! har föjlt dem med och det är inge fel på dem!

Kan någon hjälpa mig?
« Senast ändrad: oktober 29, 2008, 21:38:38 av FREJ »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Elfel på 340
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2008, 18:51:07 »
innuti kupefläkten finns ett fläktmotstånd, om detta är sönder blir det symptom som att fläkten endast funkar på högsta läget.

Vad är det för motor i 340in?

Angående bromsljusen. Kollat brytaren vid pedalen?

Wiklund

• Gäst
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2008, 18:57:49 »
Har kollat motståndet och den är hel, Brytaren vid pedalen funkar har kollat den! det är nått hellt mysko med elsystemet.

vet inte vad det är för motor. fick höra att det var nån renault motor? vet inte har aldrig sett en så motor tidigare

Tack för svar!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2008, 19:02:46 »
Aha, antagligen en B14 i din bil. Låter som om du har allvarliga jordfel.

Rengör ock putsa kontaktytorna till jordflätan. Kolla alla jordpunkter. På baksidan av säkringsboxen (innuti bilen) sitter en jordpunkt med.

Wiklund

• Gäst
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2008, 20:14:44 »
Okej! särkringsdosan har jag haft löst, har rengjort så det får kontakt vid dosan.

Men om det skulle vara dåligt jord till fläkten så skulle väl inte fläkten fungera alls!?

Har kollat alla jordkontakter och dem får kontakt.

det är ju renix. Det går ju tre kablar in i tändspolen. en + (blå), en - (orange/gul) och en grå (varvsignal). Den blå ska ju ge ström när man he på tändningen men det är ju helt död! men sätter man ström på den från bateriet så funkar instrument belysningen. ??? har följt den blå kabeln ifrån tändspolen till tändlåsten och den är hel.

Tack för svar

Wiklund

• Gäst
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2008, 20:51:19 »
Nu har jag hittat felet! ganska simpelt fel men nu funkar allt igen!

Under instrumentpaneln sitter ett relä som styr tändströmen, instrumetbelysningen och annat smått. det fick ingen jord. satt dit en extra jord och nu går bilen se fint.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2008, 21:37:16 »
Nu har jag hittat felet! ganska simpelt fel men nu funkar allt igen!

Under instrumentpaneln sitter ett relä som styr tändströmen, instrumetbelysningen och annat smått. det fick ingen jord. satt dit en extra jord och nu går bilen se fint.

Grattis! Verkligen många fenomen som bara hängde på detta. Skönt att det löste sig!

Du har inte möjlighet att ta ett kort på reläet där det sitter eller på annat sätt beskriva vilket av de relän under instrumentpanelen det är!?

Undrar vad det var för fel med din jord till reläet.. om det var avbrott på kabeln (inte så troligt) eller om det var dålig kontakt på jordpunkten i andra änden av kabeln (mer troligt). Om det är det senare kan det ju innebära att nåt annat lägger av om det tar jord från samma (eventuellt dåliga) jordpunkt.

Bra jobbat! (Döper om titeln på denna tråd lite så det kan hjälpa andra med samma fenomen.)
Tack för att du berättade vad felet var!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wiklundo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Det var ett tag sen men här är bilden på reläet och en
liten beskrivning på vad som var fel.

Reläet sitter under ratten runtom rattstången.
Bruna kabeln är jord, grönvita ska ge ström när man vrider på tändningen och
de två gula är ström till tändningen.

såg en tråd angående relän till 300 bilarna
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3849.0

på min bil hade jag ingen jord till reläet. reläet var helt men jag fick det ändå inte att funka.
det var ren tur att jag hittade vars jorden hade lossnat.

jorden till reläet sitter ihop med jorden till steron. och dem som hade bilen innan mig klippte
av kablarna till steron och då fick reläet ingen jord.

Det var nån Daniel som hade liknande besvär med hans bil.
skickade en bild och beskrev likadant. Kan ju skriva om det var samma fel
skulle var kul att veta.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Kanonbra uppföljning, tack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.