Författare Ämne: turbokoventering i 360 med B200F billigast o lättast :)  (läst 13385 gånger)

Woxter

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
turbokoventering i 360 med B200F billigast o lättast :)
« skrivet: november 17, 2008, 18:51:25 »
tjenna.. e precis ny på de här forumet o jag ha läst o fått planer själv att turbokoventerar en 360in som ja ska ha som vinterbil i väntad på att 740in ska blir klar :)

740in håller ja på att bygga en redig rejäl turbospis i med en fullportad topp, stor lastbilssnurra, lastbils ic, 1680cc spriidare, hemmabyggt grenrör o vems v3.3 osv och mycket mycket mer :) så en amatör e man väll inte deräkt :) hehe men nog om det..

o nu ska man köra 360 i vinter men vill ju åka turbo :) tänkte bygga i en turbomaskin så billigt o lättast de bara går så mycket hjälp vill man ha då jag inte vet ett skit hur mycket dom här klarar av :P hehe

¤ tänkte jag skulle bygga en addapter på orginalgrenröret till turbon
¤ 740 eller 940 turbo (alltså inbyggd wg)
¤ 740 eller 940 IC hoppas den får plants framför orginal kylare :)
¤ egna laddtrycksrör
¤ öppen HKS dump :)
¤ egen downpipe
¤ kompsäkningen blir antingen fräsa ur toppen eller dubbla orginal topplockspakningar :)
¤ oljetrycket till turbon tar jag ett T-korningen från oljetrycksgivaren och returen i sumpen
¤ o oljekylare blir det oxå så klart :)

men lite mer info om va man behöver göra?? hur mycket klara sprutet?? hur gör jag med bränslet?? kanske räcker o bara koppla in 4 st 740 GL spridare o Fuelrailen på insuget över den andra?? nån annan BTR??
tänkte jag skulle åka vanlig 95 o runt 0,6-0,8 ialla fall om inte mer :)

mycket hjälp här tack :) tänkt på att snön e snart här o jag vill ut o leka lite :) haha
tack i förhand
//Woxter

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokoventering i 360 med B200F billigast o lättast :)
« Svar #1 skrivet: november 17, 2008, 22:43:48 »
tjenna.. e precis ny på de här forumet o jag ha läst o fått planer själv att turbokoventerar en 360in som ja ska ha som vinterbil i väntad på att 740in ska blir klar :)

740in håller ja på att bygga en redig rejäl turbospis i med en fullportad topp, stor lastbilssnurra, lastbils ic, 1680cc spriidare, hemmabyggt grenrör o vems v3.3 osv och mycket mycket mer :) så en amatör e man väll inte deräkt :) hehe men nog om det..

o nu ska man köra 360 i vinter men vill ju åka turbo :) tänkte bygga i en turbomaskin så billigt o lättast de bara går så mycket hjälp vill man ha då jag inte vet ett skit hur mycket dom här klarar av :P hehe

¤ egna laddtrycksrör
¤ egen downpipe
¤ kompsäkningen blir antingen fräsa ur toppen eller dubbla orginal topplockspakningar :)
¤ oljetrycket till turbon tar jag ett T-korningen från oljetrycksgivaren och returen i sumpen

men lite mer info om va man behöver göra?? hur mycket klara sprutet?? hur gör jag med bränslet?? kanske räcker o bara koppla in 4 st 740 GL spridare o Fuelrailen på insuget över den andra?? nån annan BTR??

mycket hjälp här tack :) tänkt på att snön e snart här o jag vill ut o leka lite :) haha
tack i förhand
//Woxter

Välkommen hit Woxter! Kul att du kör redigt sprut och trimmar hårt, synd att motorn ska sitta i en så stor bil  ;)

Jag tycker att du ska göra detta så enkelt som möjligt om du inte har planer på att vinterbilen ska hålla många vintrar eller avancera till bruksbil eller så..

Alltså:
- Skit i kompsänkningen. Drivlinan klarar ändå inte effekten det medger (särskillt länge). Kör på etanol så klarar motorn säkert mycket mer ladd än du behöver ändå.
- IC kanske oxå är overkill.. på vintern finns det ju kyla ändå! Eller kör på Etanol, den kyler bättre än tråkig bensin.
- Angående bränslet så räcker det nog med originalspridare (som ska vara lika stora som på 740) men med höjt bränsletryck eller bytt regulator. (360 har 2.5bars bränsletrycksregulator. 2/7/940 har 3 bar) Annars kan du göra som jag, pressa ihop originalet en dryg millimeter i skruvstädet, se länk

Alltså trimmar man för mycket så slirar förhoppningsvis först kopplingen, sen kan det knäckas lite saker här och var i drivlinan tex drivknutar, medbringare in i diffen som inre knutarna bultas på, de små diffdreven i diffen (om du inte fixar svetsdiff).

(Jag är ingen turbokille men har snappat upp lite ändå, ta tipsen som du vill, hoppas jag inte var för negativ men drivlinan gillar inte turbosmisk så bra som på större Volvos).

Välkommen till 300 POWER  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Woxter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 17, 2008, 23:00:19 »

¤ egna laddtrycksrör
¤ egen downpipe

tack i förhand
//Woxter

Välkommen hit Woxter! Kul att du kör redigt sprut och trimmar hårt, synd att motorn ska sitta i en så stor bil  ;)

Jag tycker att du ska göra detta så enkelt som möjligt om du inte har planer på att vinterbilen ska hålla många vintrar eller avancera till bruksbil eller så..

Alltså:
- Skit i kompsänkningen. Drivlinan klarar ändå inte effekten det medger (särskillt länge). Kör på etanol så klarar motorn säkert mycket mer ladd än du behöver ändå.
- IC kanske oxå är overkill.. på vintern finns det ju kyla ändå! Eller kör på Etanol, den kyler bättre än tråkig bensin.
- Angående bränslet så räcker det nog med originalspridare (som ska vara lika stora som på 740) men med höjt bränsletryck eller bytt regulator. (360 har 2.5bars bränsletrycksregulator. 2/7/940 har 3 bar) Annars kan du göra som jag, pressa ihop originalet en dryg millimeter i skruvstädet, se länk

Alltså trimmar man för mycket så slirar förhoppningsvis först kopplingen, sen kan det knäckas lite saker här och var i drivlinan tex drivknutar, medbringare in i diffen som inre knutarna bultas på, de små diffdreven i diffen (om du inte fixar svetsdiff).

(Jag är ingen turbokille men har snappat upp lite ändå, ta tipsen som du vill, hoppas jag inte var för negativ men drivlinan gillar inte turbosmisk så bra som på större Volvos).

Välkommen till 300 POWER  ;)

hehe man tackar för tipsen :) men jag hade faktikst tänkte lite att det skulle hålla då jag tänkte åka med den lite som brukis tills 740 e 100 klar :) så kompsäkning blir det.. o ic blir det nog oxå :) men de där med BTRen.. kan man inte bara tar en från en 740 GL o sätta dit?? eller va ha en sån i tryck?? ha nämligen inte tillgång till nån monometer eller bränsletrycksmätare än :( blir en i 740 sen :) men mer tips o info hade inte varit fel :)

//Woxter
« Senast ändrad: november 17, 2008, 23:06:52 av Woxter »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 17, 2008, 23:59:13 »
hehe man tackar för tipsen :) men jag hade faktikst tänkte lite att det skulle hålla då jag tänkte åka med den lite som brukis tills 740 e 100 klar :) så kompsäkning blir det.. o ic blir det nog oxå :) men de där med BTRen.. kan man inte bara tar en från en 740 GL o sätta dit?? eller va ha en sån i tryck?? ha nämligen inte tillgång till nån monometer eller bränsletrycksmätare än :( blir en i 740 sen :) men mer tips o info hade inte varit fel :)

//Woxter

Vassego,

Jo BTR ser likadan ut på 740 men har 3 bar istället för 2.5 på 360 så ta du en från 740 och sätt i 360:n så blir det 0.5 bar mer tryck till spridarna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #4 skrivet: november 18, 2008, 04:17:54 »
Titta lite på projekttrådarna-vi e ju några stycken nu som byggt överladdat nu!:)

Frej fick med d mesta- ic kan du väl köra med det hjälper ju endel
etanol kan även jag rekomendera, funkade mycket bättre utan några övriga ändringar jämfört med 98 bensin som ja körde med innan(men det funkade ennu bättre med höjt bränsletryck)

Ddär med kompsänkning är väl en onödig grej att lägga jobb o pengar på?
det håller sålänge det inte spikar trotts hög komp!
Blir inge mer driftsäkert fast du kompsänker-spikar d inte så håller det/spikar det så hjälper inte kompsänkningen!

Sammanfattat alltså: byt btr, kör på etanol, montera turbo/ic =klart
somsagt kopplingen slirar tyvärr innan d blir några andra problem så skippa kompsänkningen om du inte planerat att byta till värre koppling(vilket är rätt stort jobb på dessa bilar)
Lycka till och somsagt välkommen hit 8)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Woxter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 18, 2008, 07:51:20 »
Titta lite på projekttrådarna-vi e ju några stycken nu som byggt överladdat nu!:)

Frej fick med d mesta- ic kan du väl köra med det hjälper ju endel
etanol kan även jag rekomendera, funkade mycket bättre utan några övriga ändringar jämfört med 98 bensin som ja körde med innan(men det funkade ennu bättre med höjt bränsletryck)

Ddär med kompsänkning är väl en onödig grej att lägga jobb o pengar på?
det håller sålänge det inte spikar trotts hög komp!
Blir inge mer driftsäkert fast du kompsänker-spikar d inte så håller det/spikar det så hjälper inte kompsänkningen!

Sammanfattat alltså: byt btr, kör på etanol, montera turbo/ic =klart
somsagt kopplingen slirar tyvärr innan d blir några andra problem så skippa kompsänkningen om du inte planerat att byta till värre koppling(vilket är rätt stort jobb på dessa bilar)
Lycka till och somsagt välkommen hit 8)

tackar :) okej okej.. vilket e det lättaste o göra med oljekylningen?? o tänningen hänger med redigt eller?? kan man ta 740 GL btren o spridarna eller??

//Woxter

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 18, 2008, 15:08:42 »
tackar :) okej okej.. vilket e det lättaste o göra med oljekylningen?? o tänningen hänger med redigt eller?? kan man ta 740 GL btren o spridarna eller??

//Woxter

Hur menar du med oljekylningen?

Tändningen hänger med hyffsat bra. Om man vill kan man ju fila hålen i sprängkåpan för att flytta svänghjulsgivaren, och på så vis ändra tändläge.

Du kan ta btr från 740 och spridarna också om du vill, men har inte 740 och 360 lika mycket flödande spridare?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 18, 2008, 17:42:44 »
TROR 740 har större spridare.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Woxter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 18, 2008, 21:36:27 »
okej okej :) alltså kan jag bara tar btren från 740 GLn ja ha.. ha nämligen 3 st B230F motorer som ja kan ta delar ifrån :) men nån som vet nåttt om de e lika stora spridare på dessa som på B200F ?? :)

jo det jag menar med oljekylningen är ju självklart en oljekylare.. tänkte om man behöver ha nån när man ha sån liten snurra o inte så jätte mycket ladd?? :) hehe

//Woxter

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 18, 2008, 22:19:05 »
okej okej :) alltså kan jag bara tar btren från 740 GLn ja ha.. ha nämligen 3 st B230F motorer som ja kan ta delar ifrån :) men nån som vet nåttt om de e lika stora spridare på dessa som på B200F ?? :)

jo det jag menar med oljekylningen är ju självklart en oljekylare.. tänkte om man behöver ha nån när man ha sån liten snurra o inte så jätte mycket ladd?? :) hehe

//Woxter

Kolla boschnummern på spridarna. Finns listor på flera ställen på internet som listar hur mycket dom flödar.

Folk här brukar väl inte ha nån oljekylare.

Woxter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 18, 2008, 22:53:59 »
hehe okej okej :)

så alltså det ända som behövs göras är då att:
¤ Bygga En addapter från orginalgrenröret till turbon o downpipe
¤ 2/7/9 turbo ska ju dit
¤ Oljetryck från oljetrycksgivaren med T-korsning o returen ner i sumpen
¤ nån ic som får plats o laddtrycksrör då
¤ 740 GL spridare och BTRen
¤ Öppen HKS dumpp
¤ tanka E85
o sist men inte sist ut o gasa på ca 0.6-0,8bar??

skulle detta hålla eller skulle den börja spika på en gång??

funkar det så blir det så här vill jag lova :) helgmek :P hehe

//Woxter
« Senast ändrad: november 18, 2008, 23:03:50 av Woxter »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 18, 2008, 23:09:10 »

¤ 2/7/9 turbo ska ju dit
¤ Öppen HKS dumpp
¤ tanka E85

//Woxter

En sak du har missat tycker jag är att ha en multimeter eller riktig lambdamätare och läsa av lambdasonden under fullgaskörning. Då ser man ju direkt när/om det går snålt!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 18, 2008, 23:30:46 »
En annan sak är ju att ifall du har ett 940 turbogrenrör liggandes så kan det hända att det passar.

Woxter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 18, 2008, 23:39:54 »

¤ 2/7/9 turbo ska ju dit
¤ Öppen HKS dumpp
¤ tanka E85

//Woxter

En sak du har missat tycker jag är att ha en multimeter eller riktig lambdamätare och läsa av lambdasonden under fullgaskörning. Då ser man ju direkt när/om det går snålt!

hehe jodå de kommer.. låna från 740 turbon ha ståendes även laddtrycksmätaren o troligvis bränsletrycksmätaren oxå :) men tror ni att de kommer funka??

//Woxter

Woxter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 18, 2008, 23:40:31 »
En annan sak är ju att ifall du har ett 940 turbogrenrör liggandes så kan det hända att det passar.

ha tyvärr inget liggande :/ därför blir det addapter :D hehe

//Woxter

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 19, 2008, 06:31:21 »
Såhär ser min adapter ut å den funkar skitbra.

Den lilla "kroken" skruvas fast i en av värmesköldens skruvar på grenröret å stagar förhoppningsvis upp det hela litegrann.
Är det bara en vinterbil så tycker jag att du kan skita i intercooler. Varken 740 eller 940 intercooler ryms utan att kapa sönder bilen å om du tänkt hålla dig på ett laddtryck som originalkopplingen orkar med (och vanliga vinterdäck har fäste för) så går det nog bra utan.
Kompsänkning tror jag att du klarar dig utan  :), Jag kör själv drygt 0,6 bar i min B19E på 95-oktan å det funkar fint. Nu har jag ju förvisso både intercooler å megasquirt å jag har rätt bra koll på prylarna, men med en B200F har man lite lägre komp å det borde inte vara nån fara att testa samma ladd. Eller lite högre om kopplingen orkar.

Som dumpventil har jag en original "plastanka" från audi TT. Kostar billigt (250:-?) å sitter original på en massa bilar å den funkar ju uppenbarligen till över 200 hästar. 25mm anslutningar så den passar "överallt". Går att använda som öppen (som jag gör) eller återcirkulerande, bäst om man har luftmassemätare.

Downpipe - grövre avgasrör är bättre, åtminstone första biten där avgaserna är varmast. Om man redan "förstört" avgasröret med en turbo så är det lika bra att försöka få så stor tryckskillnad som möjligt över turbinen.
Oljekylare tror jag du kan skita i. 360-tråget är av lyxig aluminium å har nån typ av kylflänsar så om du inte tänker stå på samma fläck å göra slut på däcken så klarar du dig utan.

Du bör ta till rejält när det gäller oljereturdimension. Motorn lutar ganska mycket i 360 å resultatet blir att oljenivån når i princip upp till trågpackningen på avgassidan av motorn. Så om man har oljereturen på den sidan av tråget hamnar den alltså under oljenivån. Ingen katastrof direkt, men det kan ju va bra att veta. Men B200 har väl samma gjutning som B230 för oljeretur på turbomodellerna så om du kan borra där är det ju bättre.

Bränslet - större spridare, högre tryck å spänn upp luftmassemätaren tills det funkar å hoppas på att lambdan kompenserar resten. Jag vet att original spridare inte räcker långt, så om du kan skaffa lite större innan du börjar justera något så besparar du dig mycket tid å mycket huvudbry.
Här kanske dina spridare finns med...
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#ITABLE
Antar att du redan kollat zyklons tråd?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.0
Han mixtrade en del med bränsletryck, spridare å LMM å tog sig även tid att plita ned det på datorn.

Sedan är det bara att göra som Frej säger; Full gas å håll ett öga på lambdan!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 19, 2008, 10:49:00 »
Men B200 har väl samma gjutning som B230 för oljeretur på turbomodellerna så om du kan borra där är det ju bättre.

Har du någon bild på vart det är?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 19, 2008, 22:06:37 »
Var hemma i farsans garage idag, kikade lite på blocket som jag har står där, så nu vet jag nog vart returen brukar vara. Det gav sig självt när man hade blocket framför sig.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #18 skrivet: november 27, 2008, 05:14:30 »
Var hemma i farsans garage idag, kikade lite på blocket som jag har står där, så nu vet jag nog vart returen brukar vara. Det gav sig självt när man hade blocket framför sig.

jo- lite i bakkant, en avfasad rund platta!

jag tycker det låter som att det ska funka med dina ideer woxter-
själv laddar jag nu 0.5 med standard spridare o lmm men med höjt bränsletryck(vet inte hurmycket) och med bra lambdavärde- och min koppling som gått 11k mil börjar tycka det är jobbigt nu när man lägger i trean!
så börja där någonstans ,,,,,men koppla in dig på sonden så du har koll på förbränningen som frej sa!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

ahberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 22, 2008, 22:36:21 »
Hej.

jag har precis turbokonverterat min 360 med b200f motorn

gjort följande:
grenrör ifrån en 940.
byggde ett nytt motorfäste för att grenröret med turbo skulle passa.
b21et turbo..nån garret historia
2,5'' dp ner till org avgasystem
spridarna tog jag ifrån en saab 9000 turbo sen en ställbar btr.
även en saab 9000 IC.

jag kompsänkte också skiten med dubbla topp packningar samt fräste ur förbränningsrummen lite o tankar 95oktan

bytte även till en 740 turbo koppling o laddar på med 0,5bar i ladd...

fungerar klockrent..du kan ju kolla i min projekt tråd för lite tips

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 21, 2009, 20:13:11 »
940 grenrör, avgasrör från biltema till tryckrör en strombergförgasare (trycksatt) sen lite slangar och skit!
funkar bra och är gjort på en helg eller två!

hålla på att krångla med insprut och skit när det ändå bara är vinterbil?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!