Författare Ämne: Gaspedalen sitter inte fast men motorn vrÅÅÅLar [felet löst]  (läst 18099 gånger)

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Gaspedalen sitter inte fast men motorn vrÅÅÅLar [felet löst]
« skrivet: november 28, 2008, 08:40:29 »
Hej!

Skulle starta bilen imorse (står ute tyvärr, stårr still en vecka, lider när det regnar) och motorn går på samma varv som på motorväg. Och ändå ökar ljudet ytterligare vid användande av gaspedal.

Har nu dragit och ruckat på de sladdar/kablar/etc jag kommer åt från förarsidan av bilen (framför allt de som verkar rikta sig mot förgasaren) men ingen framgång. Eftersom jag egentligen inte vet vad jag gör men tycker orsaken skulle kunna vara att en vajer kärvar kändes det som en bra plan... dock inte alls framgångsrik. Dessutom svarar motorn på gaspedalen och går upp och ner i sitt motorvägsläge så varför inte släppa ner helt när den ändå inte sitter fast?

Även om det nu är en bil med gashållare - det räcker med att släppa kopplingen så kör hon glatt vråålandes utan användande av gaspedal, så vill jag inte direkt puttra tre mil till jobbet i en sådan bil. Jag gav upp och blev passagerare i en nyare bil till jobbet. Men, Betsy behöver fortfarande hjälp. Är det nån som vet vad som är fel pch vad jag ska göra?? Eller ska jag bara vråla ner till verkstan med henne och be dem kolla?

Alla tips, ideer, råd, inlägg uppskattas!!

Betsy = Vit volvo 345, B14 motor, manuell växel, 1983, drygt 13000 mil, bor tyvärr utomhus, mycket stort affektionsvärde men det sjunker snabbt och kraftigt när hon inte fungerar..

mvh
Maria
« Senast ändrad: januari 01, 2009, 16:49:58 av FREJ »

Ejan

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Gaspedalen sitter inte fast men motorn vrÅÅÅLar
« Svar #1 skrivet: november 28, 2008, 10:55:13 »
låter som Choken ligger ute hela tiden, för jag antar att du drar ut choken manuellt även på 340 med B14

gjorde en sökning lite snabbt också..spana in denna tråd   kanske kan hjälpa dig lite ?  http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1342.0
« Senast ändrad: november 28, 2008, 10:58:37 av Ejan »
Lexus IS200´00

Volvo 360 GLS´85

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 28, 2008, 11:06:46 »
Det är manuell choke på B14.

Det går två vajrar till förgasaren, gasvajern och chokevajern. Gasvajern är den som är ledad på ventilkåpan, det är en massa fjädrar och grejer. Chokevajern är den andra, prova att rucka lite i den.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 28, 2008, 12:58:22 »
Japp, manuell chok.
Bra länk. Trodde jag sökt hela forumet men missade den.

Stort tack för tipsen, jag ska testa när jag kommer hem.
Trevlig helg

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 29, 2008, 03:48:10 »
Tog en bild lite snabbt på min pärla när jag sprang förbi, tyvärr bara mob. kamera. Det är en -78, så det kanske inte är identiskt med din, men borde vara ganska likt.

Röd pil: Tomgångssolenoid
Grön pil: Gaslänkage
Blå pil: Chokevajer
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 01, 2008, 08:19:21 »
Har inte internet hemma just nu så har inte kunnat svara.

Vajrarna identifierade. Gasvajern fungerar jättefint, vad jag kan se och känna även chok-vajern. (När choken helt utdragen blir moton nästan blöt, med choken helt stängd går motorn som ett reaplan (dvs motorvägsläge). Samtidigt så står hon ju ute i fukten nu så det kanske kärvar inuti vajerns plastkapsling, men borde ju inte vara så till den milda grad att det låter som en dragster. Dessutom rör sig vajern vid chokande så nån rörelse sker ju däri.

Tomgångssolenoiden - är den justerbar eller bara att byta?
Kan det finnas nåt membran eller likande inuti förgasaren som gett upp kanske? Fast då borde den i och för sig inte påverkas av chokande.

mvh
Maria

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 01, 2008, 09:13:48 »
Tomgångssolenoiden stänger bränsletillförseln till tomgångssystemet då tändningen bryts (nyckeln). Detta för att motorn skall stanna direkt, mao ej glödtända! Detta är väl inte ditt problem...

Motorns effektbegränsning sker med gasspjället, utan luft ingen effekt! Måste vara dina gasspjäll som hänger sig! Plocka av locket på luftfiltret så kan du se de båda spjällen! Du har två portar, kolla i båda! De skall kunna stängas helt!

Det enda membran du har är i acclerationspumpen.

Hör av dig, med hur det går... :) /Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 01, 2008, 10:34:41 »
Nä då är solenoiden inte problemet..
Jag tar och tittar på gasspjäll efter jobbet.
Återkommer..   :)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 01, 2008, 10:45:33 »
Hehe, minns när jag övningskörde med mina föräldrars R5. Det var ganska tidigt i min karriär, jag och farsan var ute på en landsväg och snurrade. Det vart lite kurvigt en bit fram, så jag skulle motorbromsa, men tyckte det gick så jääävla långsamt. Fotbromsade ner mig lite i fart, men när jag släppte bromsen så ökade farten igen, utan att jag gasade?! Far min tyckte jag skulle lugna ner mig lite, det var ju faktiskt en hel del kurvor. När det vart rakare igen provade jag samma sak igen, ingen skillnad.
-"Du pappa...jag tror bilen gasar av sig självt, det ska den väl inte göra..."
-"Eh, du sitter ju och smågasar lite"

Provade att koppla utan gas, stadigt 3500rpm :)

Det slutade med att farsan bytte förgasaren, men alla gånger andra spjället hängde sig var när jag körde. Ibland gick det att stampa till på gasen för att få det och släppa, ibland fick man plocka bort luftfiltret och hjälpa till.

Vet inte om R5 1.4L har samma förgasare som Volvo, men läste på renaultklubben för någon dag sedan att spjällaxlarna kan bli skeva, vilket gör att spjällen tar i väggen och stannar kvar.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 02, 2008, 08:25:44 »
Byta förgasare låter som att det kostar pengar... inte rätt tid för det just nu...

Nu har jag kollat på gasspjäll. Spjället kan röra sig men är helt kopplat till choken, verkar inte alls vara kopplat till gasen (eller så är kopplingen till gasen trasig).  Vid inte använd choke är spjället hel öppet, vid choken i helt utdraget läge är spjället helt stängt.

Har bilder men får inte in dem.

Iallafall. Vid chokande manövreras spjället. Vid användande av gasen rör sig en mekanism på sidan av förgasaren jättefint men det tycks inte finnsn nån koppling till spjället, kan det inte skötas på annan håll? Eller är det en koppling mellan de två som har gett sig kanske?

//Maria

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 02, 2008, 11:49:04 »
I en fallförgasare har man två spjäll, ett chokespjäll och ett gasspjäll.
Det fungerar ungefär så här. När bilen är kall behöver den en fetare blandning, lite mer bensin. Motorn suger i sig bränsle (bensin och luft blandat) genom förgasaren, gasspjället avgör hur mycket bränsle som sugs in. När du stänger till chokespjället har du fortfarande undertryck i motorn, men luften blockeras (till viss del), alltså får du mer bensin till mindre luft.
När choken är intryckt, alltså inte används ska således spjället vara helt öppet, och när den är utdragen ska spjället vara stängt. Det här verkar ju fungera. Gasspjället sitter under chokespjället, det låter som att du är inne på rätt spår, att det är nå knas i förbindelsen mellan vajern och spjället.
Vet du vad du har för förgasare? Har en gammal weber liggandes, kan hända att det finns delar att ta ifrån den.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #11 skrivet: december 02, 2008, 12:54:05 »
B14 bör ha tvåportsweber; då finns ju som Max sa dessutom två gasspjäll... Om jag inte är helt ute och cyklar manövreras ena spjället av gaspedalen och det andra av en vakumklocka eller liknande så att det bara ska öppna när det behövs... Försök kolla om det är något sådant som kärvar; du kanske t.o.m. kan plocka loss förgasaren så att du kan titta på spjällen underifrån, det torde vara lättare att se från det hållet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 02, 2008, 15:19:53 »
Om det är vakuumstyrt är det nå moderniteter, i boken jag har om 340 står det inget om nå sånt, bara att andra spjället öppnar efter en viss vinkel på första.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 02, 2008, 16:59:58 »
Får se om jag törs mig på att montera av själva förgasaren imorgon, igår kom jag till att plocka bort filtertrumman innan modet tog slut. Idag regnar det, är så trist att stå ute med pannlampa då.. Om regnfritt imorgon ger jag mig på den. Återkommer.  :)

Förresten: Kan ju passa på att tacka för er support! Toppenbra att få hjälp från er.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 02, 2008, 20:55:20 »
Vars i landet bor Betsy?

Tänk på att om du lyfter på förgasaren går det nog åt en ny packning.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #15 skrivet: december 02, 2008, 21:42:17 »
Har bilder men får inte in dem.

Nu har jag ändrat status på ditt medlemsskap. Se PM (Privat meddelande) för mer instruktioner om hur du nu kan bifoga bilder direkt i dina meddelanden.

Det kanske kan hjälpa dig (oss) med din felsökning!

Meka på! Kul att det finns kvinnor som ger sig på såna här mekjobb! Önskar det fanns fler som du.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: december 03, 2008, 00:29:18 »
Om det är vakuumstyrt är det nå moderniteter, i boken jag har om 340 står det inget om nå sånt, bara att andra spjället öppnar efter en viss vinkel på första.

Stämmer, 2a steget är ej vakuumstyrt! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 03, 2008, 17:39:01 »
Hej,

Tack för uppmuntran!  :) Men...  packning ... nu börjar det låta jobbigt.. Plockar jag av förgasaren och jag inte får tillbaks den så... Fast man kan ju alltid kasta en lasso runt en annan bil och rulla till lokala mecken så får han städa upp efter mig.  :)  Vore ju kul att ha åtgärdat ett jobbigt fel "själv" (eller snarare ni stjärnor på forumet)

Betsy bor i Norrköping, längs stadsgata, ingen egen fast parkeringsruta utan måste röra sig en gång i veckan. Inte en bra plats att hålla till att mecka på direkt.

Har en weber. När jag i våras hade problem med att få tag på flottörhuspackning fick jag hjälp av detta forum att hitta en hos Misab. Köpte sats för 32DIR och det passade bra enl mecken. Antar att det får bli en ny sådan sats om det skulle behövas ny packning.

För att testa bifoga foto-funktionen får ni här njuta av mobil-bilder av förgasaren. Vätskan är smutsig oljig och flammar bra när man startar bilen  ;)

Over and out
//Maria

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 03, 2008, 20:13:52 »
Ser ut som om spjällen står öppna på vid gavel? Ska det vara så? (Jag är verkligen inte hemma på förgasare!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Fnurga

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 03, 2008, 20:38:01 »
Ser ut som om spjällen står öppna på vid gavel? Ska det vara så? (Jag är verkligen inte hemma på förgasare!)

Ja, vid full gas ska det vara så.
Och vem behöver något annat än fullgas? ;)
If everything seems under control, you’re just not going fast enough!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: december 03, 2008, 21:01:55 »

Det beror på hur bra syn du har ;)
Dom översta spjällen som syns är chokespjällen, dom ska stå öppna när man inte chokar. Gasspjällen sitter nästan i botten av förgasaren. Lys med en ficklampa ner i portarna (alltså under chokespjällen) och be någon gasa. Det ska vara stängt när ingen gas ges, sen ska den ena börja öppna och sen den andra börja följa med. Men tappa inte ner något! Då får du plocka bort förgasaren vare sig du vill eller inte :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #21 skrivet: december 03, 2008, 22:27:11 »

My bad... Jag har egentligen aldrig pulat med min förgasare; bara sett att det ser ut att sitta något som ser ut som en vakumklocka på den...

Vars i Norrköping håller du hus; jag bor i Norra Hageby så om det krisar kan jag eventuellt cykla förbi och kasta ett öga på pärlan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: december 04, 2008, 07:05:50 »
Rengör och smörj upp din förgasares rörliga delar (ser ut att behövas)! Kontrollera så att allt kan röra sig fritt, utan att kärva! Kontrollera så att alla fjädrar är hela och sitter på rätt ställen. Det finns en tomgångsskruv samt en tvångsöppning av gasspjället vid choke. Dessa går att justera! Felet är nog inte värre än att något kärvar...

Kan rekommendera: Haynes (3041), finns många fina bilder och tips ang förgasaren! :) /M

http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iItemId=120983

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: december 04, 2008, 07:10:06 »
det ser ut att sitta något som ser ut som en vakumklocka på den...

Klockan lättar på choken när motorn startat! Helt onödig funktion, kan man göra manuellt! :) /M

kan jag eventuellt cykla förbi och kasta ett öga på pärlan!

Generöst erbjudande! ;D /M
« Senast ändrad: december 04, 2008, 07:15:36 av Max »

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: december 04, 2008, 08:05:15 »
 :P Mycket generöst! Men kan inte begära att nån ska stå ute i det här kalla eländesvädret men tack ändå.

Rengör och smörj upp din förgasares rörliga delar (ser ut att behövas)!
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iItemId=120983

:o Max! antyder du att det inte är helt rent?!  ;) Har fatiskt en motortvättflaska stående men har varit rädd att en för ren motor iställer börjar krångla med resonemanget "Varför ändra ett vinnande koncept?" (fungerade bra tills det inte gjorde det längre.) Får spraya lite på sidan av förgasaren och följa efter med lite olja eller nåt.

Urklippt närbild in i portarna infogas nedan.
Jag kollar med lampa ner i dem ikväll, får se vad som syns. På bilden ges ingen gas och choken är ur (så portarna är helt riktigt öppna)

Höres.
/Maria

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: december 04, 2008, 18:55:26 »
har varit rädd att en för ren motor iställer börjar krångla med resonemanget "Varför ändra ett vinnande koncept?"

Ligger nog något i det du skriver... ;D ;D /M

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: december 07, 2008, 20:28:54 »
Hur gick det, vi måste få veta! ;) :) /M

Betsys ägare

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: december 08, 2008, 11:41:15 »
Hej,

Har inte internet hemma ännu så har fått hålla er på halster.

I fredags tappade jag tålamodet och bogserade till lokala mecken. Felet är nu identifierat och åtgärdat.

Vad var det då? Jo: I botten av förgasaren finns det tydligen två skruvar (för reglering). Den meck som rengjorde förgasaren i våras (när den blivit igenkleggad) förväxlade plats på skruvarna, och nu hade dessutom en försvunnit. Antingen sattes den inte tillbaka (men då borde jag inte kunnat köra ett halvår) eller så har den blivit svald. Den fanns iallafall inte i förgasaren. Meckan hämtade nya skruvar på skroten och nu fungerar Betsy som en klocka igen! Ångrar nu alla hårda ord jag öste över henne förrra vecka det var ju inte hennes fel, hon är återigen en pärla! (och mecken från i våras kommer aldrig komma nära henne igen!)

Bilen går nu perfekt, och har garanti på lagningen hos en kille som tyckte det var jättekul med en gammal hederlig bil.

Ja, snipp snapp snut, så var sagan slut.

Stort tack för er hjälp och påhejande.  :)

//Maria

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: december 08, 2008, 11:45:14 »
Grattis! Både till att du fått bilen fixad och för att du verkar ha hittat en bra mekaniker!
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: december 08, 2008, 11:57:15 »
Grattis!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #30 skrivet: december 10, 2008, 19:53:22 »
Grattis!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: december 10, 2008, 20:26:25 »
 ;D ;D :) /M