Författare Ämne: Biltemas Avgassystem  (läst 5005 gånger)

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
Biltemas Avgassystem
« skrivet: november 29, 2008, 17:46:26 »
Då har jag nu äntligen skaffat mig en 300 igen.
Dock skulle pärlan behöva en ny bakre ljuddämpade då 18-åringen före mig tyckte det var skitfränt att köra utan, något som jag vid det här laget vuxit  ifrån kan ju va kul å höra stereon ibland ;)
Men till frågan såg på biltemas sida att de inte hade bakre dämpare till 360 med b200f utan bara till b19, är det samma dämpare eller ska jag satsa på mekonomen?

// Johan

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Biltemas Avgassystem
« Svar #1 skrivet: november 29, 2008, 18:17:29 »
Ska inte säga säkert, men jag skulle tro att det är samma. Klåparna som gjorde VADIS ansåg det inte vara nödvändigt att ha med 300-serien före 85, alltså finns inte B19 med  >:(
Det är i alla fall enligt VADIS samma ljuddämpare till B200K, E och F. Alltså samma oavsett om man har förgasare eller insprut (med eller utan kat). Dock så skiljer det om du har sedan eller halvkombi.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 29, 2008, 20:57:31 »
Ok tack för det snabba svaret, men det ska alltså vara olika för 3 och 4-dörrars för jag såg att biltema har samma artikelnr på båda, jag har föresten en 3 dörrars -87 med kat om det är någon som köpt ett system och vet med sig att det passar. Annars får jag väll åka in och mäta lite för de brukar ju ligga framme

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 29, 2008, 21:30:26 »
Om man tittar lite närmare så ser man att det var olika art.nr. från början, men har nu ersats av identiska. My bad  :-[
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #4 skrivet: november 30, 2008, 01:26:03 »
Det ska passa ;)
men ja skulle nog ha satt dit en "vanlig" dämpare än dendär orginalkrumelurhistorien...den är bara stor o klumpig
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 30, 2008, 13:08:54 »
Jo det hade nog jag också helst gjort men jag har inte tillgång till svets så jag kan dra om det raka röret för som det är nu smyger det sig ruskigt nära bladfjädern så jag får inte dit nån universialdämpare så det lättaste och biligaste verkar va orginal.

itsfun

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2009, 19:12:28 »
Skulle jag kunna ta den enda bakre ljuddämparen som dom har på biltema (om jag minns rätt så är den till 340 med b19) och sätta på min 360 -88 med b200f?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2009, 21:25:26 »
Skulle jag kunna ta den enda bakre ljuddämparen som dom har på biltema (om jag minns rätt så är den till 340 med b19) och sätta på min 360 -88 med b200f?

Om det överhuvudtaget passar om allt är original vågar jag inte säga men tänk på att skarven mellan första och sista dämparen kanske inte sitter på rätt ställe beroende på vad för delar som nu sitter på bilen (vilket fabrikat).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

itsfun

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 13, 2009, 15:11:01 »
Jag tror att det är original som sitter på bilen nu, däremot är det nån stjärna som har svetsat mellan katten och första dämparen så att hela skiten sitter snett och tar i backen ::) Dock tänkte jag göra om det om jag skulle hitta en bakre dämpare. Jag har också funderat på att bara ta flexslang över bakaxeln och sen en universaldämpare.

OT: Går det inte att få så att man blir underrättad via mail om svar i en tråd man har svarat i?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2009, 15:16:43 »
Jag tror att det är original som sitter på bilen nu, däremot är det nån stjärna som har svetsat mellan katten och första dämparen så att hela skiten sitter snett och tar i backen ::) Dock tänkte jag göra om det om jag skulle hitta en bakre dämpare. Jag har också funderat på att bara ta flexslang över bakaxeln och sen en universaldämpare.

OT: Går det inte att få så att man blir underrättad via mail om svar i en tråd man har svarat i?

Jo en flexslang skulle nog gå, blir lite annorlunda belastning på avgassystemet och upphängningarna men förmodligen håller det. Kanske att man skulle ha ett precis före flexslangen isåfall.

Här har du dina inställningar för underrättelser via epost när du får svar i nån tråd. http://www.300power.com/forum/index.php?action=profile;u=1206;sa=notification
PM får du redan idag e-post om.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.