Författare Ämne: Svarva nylonbussningar  (läst 11171 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Svarva nylonbussningar
« skrivet: december 01, 2008, 23:01:14 »
Hur gör man med längden när man ska tillverka bussningar till fjädrarna? Gummibussningarna ser ju ut som I-balkar, med en "bricka" i varje ände. Ska man svarva bussningarna lika breda som fjädrarna och lägga på brickor, dito utan brickor eller göra dom så dom blir lika breda som original bussningar. Eller! Ska man göra bussningarna lika breda som fjädrarna och fräsa nya fästen, anpassade efter dom smalare bussningarna.

Sen om någon vet vart man kan köpa billiga nylonstänger så vore det väldans najs!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Svarva nylonbussningar
« Svar #1 skrivet: december 01, 2008, 23:43:50 »
Sen om någon vet vart man kan köpa billiga nylonstänger så vore det väldans najs!

I Skåne vet jag, är det av intresse? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: december 02, 2008, 18:32:32 »
Hur gör man med längden när man ska tillverka bussningar till fjädrarna? Gummibussningarna ser ju ut som I-balkar, med en "bricka" i varje ände. Ska man svarva bussningarna lika breda som fjädrarna och lägga på brickor, dito utan brickor eller göra dom så dom blir lika breda som original bussningar. Eller! Ska man göra bussningarna lika breda som fjädrarna och fräsa nya fästen, anpassade efter dom smalare bussningarna.

Menar du bussningarna i var ände av bladfjädrarna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 02, 2008, 21:00:44 »

Jupp. Är det inte värt jobbet?

I Skåne vet jag, är det av intresse? :) /M

Det beror sig på, är dom villiga att skicka? Ska höra mig för hos skroten i grannkomunen, dom får en massa ändmaterial från diverse verkstäder. Har man en jävla tur så har dom även nylon, även om jag är lite skeptisk.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 04, 2008, 00:58:18 »

Jupp. Är det inte värt jobbet?

Jo ville bara kolla att jag fattade!
Jag skulle nog vilja ha med brickor i så fall  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 04, 2008, 07:57:52 »
Det beror sig på, är dom villiga att skicka? Ska höra mig för hos skroten i grannkomunen, dom får en massa ändmaterial från diverse verkstäder. Har man en jävla tur så har dom även nylon, även om jag är lite skeptisk.

De kapar till bitar åt andra företag, så behöver man bara en liten bit, brukar det gå att ordna billigt. De kan säkert skicka dig vad du behöver, men då kostar det nog mer! :-\ :) /M

http://www.molybon.se/kontakt/?id=23,sv,,
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 25, 2008, 03:23:42 »
Du kan ju tillverka dom i två delar, alltså en höger å en vänsterdel å pressa i dom från varsitt håll. Annars kan man svarva finfina bussningar av Biltemas polyuretan genomslagsgummin. Lite hårdare än gummi, men gnekar inte lika illa som nylon. Men jag tror inte dom finns så stora att dom räcker till bussningar för bladfjädrarna i ett stycke.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: december 25, 2008, 10:09:30 »
Menar du de här??? 63-107
Man kanske skulle ta och köpa sig ett gng och se om man kan fila till lite bussningar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 25, 2008, 16:13:12 »
Dom här menar jag. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1252&iItemId=133508

Finns lite olika storlekar. Dom i butiken var svarta, inte gula som på bilden.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 25, 2008, 16:27:14 »
Dom här menar jag. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1252&iItemId=133508

Finns lite olika storlekar. Dom i butiken var svarta, inte gula som på bilden.

Nice, alltid hittar man nåt skoj på Biltema som man aldrig sett förut!

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 20, 2009, 19:28:56 »
Vet att KG säljer/sålde sånna stänger i samma material som powerflex! kommer dock inte ihåg vad det kostar! men jag ska köpa en sån längd och svarva egna! till min bakvagn  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!