Författare Ämne: Finns här någon rörkrökare? ;)  (läst 10380 gånger)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Finns här någon rörkrökare? ;)
« skrivet: januari 12, 2009, 17:15:26 »
Tänkte kika om det finns någon rörmokare här på forumet :)
Har lite funderingar ang att ansluta en elpanna till pelletspannan ;)
Nån som har lite koll?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Finns här någon rörkrökare? ;)
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2009, 17:19:40 »
Tänkte kika om det finns någon rörmokare här på forumet :)
Har lite funderingar ang att ansluta en elpanna till pelletspannan ;)
Nån som har lite koll?

Du får väl testa oss! ;) Fråga tack... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2009, 21:16:35 »
Håller på och bygger om ett kallförråd till bastu/relax ska nog bli bubbelkar där med senare ;)
Just nu är det bara en kopparslinga i pelletspannan som värmer tappvattnet och det är lagom till att duscha men skulle tro att det blir kämpigt att fylla ett badkar då tempen på pannan sjunker ca 20 ºC (från 90-70 ºC) vid en dusch, (30min)   ::)

Så jag fick tag på en dubbelmantlad VVB (elpanna) som jag tänkte koppla till pannan.
Dels för att få ca 200L varmvatten till och dels för att öka pannvolymen med ca 150L och få färre start och stopp på brännaren, det är ju "kallstarter" på en pelletsbrännare med så ju längre man eldar per tillfälle ju bättre...
Shunten till elementen sitter i pelletspannan så då skulle det väl inte göra nått om det cirkulerade vatten mellan dessa 2 hela tiden som under tiden blir uppvärmt vartefter brännaren går.

Bra med elpannan är att på sommaren slippa köra med pellets och endå kunna ha varmvatten och ev. lite värme på golvet i badrummet och bastun (klinkers)

slänger med en skiss som kanske förklarar lite? eller förvirrar vad vet jag  :P

Det är iallafall på bilden att pelletspannans slinga går i serie med beredaren på så vis får man MASSOR av varmvatten :) den delen har jag nog klart för mig men det är det med "värme vattnet"

Tanken är att det ska bli som en ack. tank men med betydligt mindre volym.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2009, 21:18:02 »
och för den som inte orkar läsa allt:
Kan det gå att ha direktciruklation mellan panna och en liten acktank hela tiden?
Lite förluster kan jag ta i ledningarna, får ju varmt å skönt i pannrummet ;)
/Johan

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2009, 21:19:42 »
du får vänta 4-5 månader tilsl jag är VVS´are på papper så kan jag fixa det ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2009, 21:30:20 »
du får vänta 4-5 månader tilsl jag är VVS´are på papper så kan jag fixa det ;D
inte behöver du ha papper på det bara det funkar ;) vad tror du om min idé då Anton? :)

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2009, 21:33:06 »
idén är det nog inget fel på. hur stort bubbel kar blir det då?

en 100L varmvatten beredare räcker för 2st att Duscha efter varandra så 200L och sen lite värmning från pelletsen borda nog göra susen så jag tror nog på iden  :)

sen att det cirkulerar runt borda inte göra någge störra skada för iprincipen är det som att det ksu gå till golvvärma och annat lull lull så ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2009, 21:40:31 »
idén är det nog inget fel på. hur stort bubbel kar blir det då?

en 100L varmvatten beredare räcker för 2st att Duscha efter varandra så 200L och sen lite värmning från pelletsen borda nog göra susen så jag tror nog på iden  :)

sen att det cirkulerar runt borda inte göra någge störra skada för iprincipen är det som att det ksu gå till golvvärma och annat lull lull så ;D

karet är inte bestämt än men någon form utav hörnmodell blir det nog :)
200L 90'c vatten räcker nog en stund ja för det blir väl så att först när pannan blivit kall så börjar vvb tömmas på värme. blandventilen blir väl ställd på 60'c annars kan man ju koka makaronerna i badkaret ;)
så du tror oxå på min idé med cirkulation jämt :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2009, 22:43:37 »
Alltid skoj när folk fixar själva! :) Några synpunkter och frågor, till att börja med!

Ser inte vart du kopplar in elementslingan. Är det samma krets som pannvattnet? Eller används en värmeväxlare?

Bygg in avstängnings och shuntventiler, bra att ha!

tappvarmvattendelen behöver en cirkulationspump, så slipper du använda el då du eldar med pellets!

El-pannan skall vara reglerad, att först starta, ex 10 grader under systemets normala temp.

Båda kretsarna måste tryckavsäkras! Säkerhetsventilerna måste kunna blåsa den ångmängd, som din totala effekt kan producera, vid avsäkringstrycket (i respektive krets). Detta är mycket viktigt!!!

Iaf,en början... :) /M

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2009, 22:53:16 »
för det blir väl så att först när pannan blivit kall så börjar vvb tömmas på värme.

Förstår inte riktigt, hur har du kommit fram till detta!? :-\ :) /M

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 12, 2009, 23:13:42 »
en 100L varmvatten beredare räcker för 2st att Duscha efter varandra

Tror nog det blir över! Beror ju på hur länge och hur varmt man tänker duscha! ;)

Går att räkna på: Energiinnehåll i vattnet vid olika temperaturer (Exxo)

[liter tappvatten]/[liter beredarvatten]=(E90o-E35o)/(E35o-E5o)

Mao så mycket mer duschvatten får jag, jämfört med mitt beredarvatten...

:) /M

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 13, 2009, 08:32:13 »
för det blir väl så att först när pannan blivit kall så börjar vvb tömmas på värme.

Förstår inte riktigt, hur har du kommit fram till detta!? :-\ :) /M
som på den skiss jag har gjort så går ju varmvattenslingar i pannan till beredaren , och om bägge håller en temp på 85'C så blir det väl så att vattnet i beredaren bara byts ut med nytt 85'c vatten tills pannan sjunkit i temp och då sjunker även beredaren i temp sakta men säkert.
eller tänker jag fel? Detta är under "eldningssässong" jag menar.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 13, 2009, 08:41:19 »
Alltid skoj när folk fixar själva! :) Några synpunkter och frågor, till att börja med!

Ser inte vart du kopplar in elementslingan. Är det samma krets som pannvattnet? Eller används en värmeväxlare?

Bygg in avstängnings och shuntventiler, bra att ha!

tappvarmvattendelen behöver en cirkulationspump, så slipper du använda el då du eldar med pellets!

El-pannan skall vara reglerad, att först starta, ex 10 grader under systemets normala temp.

Båda kretsarna måste tryckavsäkras! Säkerhetsventilerna måste kunna blåsa den ångmängd, som din totala effekt kan producera, vid avsäkringstrycket (i respektive krets). Detta är mycket viktigt!!!

Iaf,en början... :) /M

elementslingan har jag inte ritat med, men shunten sitter på pelletspannan.
varför behövs en pump på tappvattne? räcker det inte att kommunen trycker med 6bar?

under icke eldningssässong så går kallvattnet bara igenom den kalla pelletspannan och vidare till el-beredaren ;)

elpannan värms utav pelletspannan utav pannvattnet, då värms även vvb upp.

Tänkte sätta kulventiler överallt jag är och bökar, skönt att kunna koppla bort pelletspannan helt på sommarn om man inte behöver elda så det inte blir nån spillvärme ut i skorsten.

jo kan vara bra att reglera elpannan vid lägre temp, om pelletsen inte orkar så tar dyra elen över :P

Japp säkerhetsventiler är väl lagkrav nu har jag hört, så sånna lär jag sätta dit på tappvattnet, har öppet exp.kärl till pannvattnet så blir det stormkok där så pyser det ut genom pipen på taket :P men man kanske måste ha en säkerhetsventil där med? ska kolla upp det.

såg ni föresten på mythbusters när dom provade vad som kan hända om man inte har någon säkerhetsventil på en VVB?
« Senast ändrad: januari 13, 2009, 08:44:47 av Jyllskar »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 13, 2009, 08:58:41 »
såhär vill vi inte ha det i pannrummet ;)
http://www.youtube.com/watch?v=68p4ngS-yME&feature=related

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 13, 2009, 14:26:08 »
Jag klandrar inte den som skiter ner sig om pannan kommer flygandes genom både golv och tak när man sitter och tittar på TV :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 13, 2009, 15:52:26 »
såhär vill vi inte ha det i pannrummet ;)
http://www.youtube.com/watch?v=68p4ngS-yME&feature=related

Jag klandrar inte den som skiter ner sig om pannan kommer flygandes genom både golv och tak när man sitter och tittar på TV :)

Vilken jäkla smäll! Bra film, såg ni att tom chockvågen är dödande, iaf på 2m avstånd! :) /M

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 13, 2009, 17:01:16 »
som på den skiss jag har gjort så går ju varmvattenslingar i pannan till beredaren , och om bägge håller en temp på 85'C så blir det väl så att vattnet i beredaren bara byts ut med nytt 85'c vatten tills pannan sjunkit i temp och då sjunker även beredaren i temp sakta men säkert.
eller tänker jag fel? Detta är under "eldningssässong" jag menar.

Nu förstår jag hur du tänkt! :)

elementslingan har jag inte ritat med, men shunten sitter på pelletspannan.
varför behövs en pump på tappvattne? räcker det inte att kommunen trycker med 6bar?

elpannan värms utav pelletspannan utav pannvattnet, då värms även vvb upp.

Ja just det jag tänkte på! Din pannvatten cirkulation räcker kanske för att hålla varmvattenberedaren varm, under eldningssäsongen. Jag hängde upp mig på de dubbla el-patronerna! Hur mycket isolering finns det mellan elpannans olika delar? Det var därför jag ville cirkulera tappvarmvattnet! :)

På sommaren hade jag kopplat förbi pelletspannan! Det kalla vattenledningsvattnet kan orsaka kondens i pannan!

Tycker du verkar ha bra koll på det mesta! :) Men visst är det bra att brainstorma lite, det kommer kanske fler synpunkter! ;) :) /M
« Senast ändrad: januari 13, 2009, 17:23:32 av Max »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 13, 2009, 21:23:30 »
Jag hängde upp mig på de dubbla el-patronerna! Hur mycket isolering finns det mellan elpannans olika delar?

På sommaren hade jag kopplat förbi pelletspannan! Det kalla vattenledningsvattnet kan orsaka kondens i pannan!

okej :P
vad jag tror är det ingen isolering emellan de 2 delarna i elpannan, tror elpatronen i vvb är mest till för att hjälpa till när man behöver extra tillskott. tror den bara var på 1.5kw.
---------
ja där säger du nått! en 3vägs ventil kanske är någonting att investera i så man kan stänga av kallvattnet till pelletspannan när den inte används och leda det direkt till elpannan :) inte kul om pannan rostar sönder under sommarn.

ja det är bättre att fråga en gång för mycket än att pannrummet flyger i luften ;)