Författare Ämne: Köpa Notebook, vad ska man välja?  (läst 9677 gånger)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Köpa Notebook, vad ska man välja?
« skrivet: januari 15, 2009, 22:23:41 »
Hej alla,
Finns säkert personer här inne som har bättre koll än jag på just Notebooks och vilka som är bra/prisvärda.

Jag har tittat på följande modeller men har svårt att bestämma mig.
Fujitsu-Siemens AMILO Mini Ui 3520-001
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=143753

ASUS Eee PC 901-BK039X
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=144862

Acer Aspire One AOA150-BBw 3G
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=149067

ASUS EeePC S101-BRN035X
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=151353

Jag har även tittat på Macbook Air men tycker den är för dyr och sen så är den även större. Vill ha en riktigt liten dator som man lätt får med sig.

Vad tycker ni jag ska tänka på när jag köper en Notebook?
Någon som har koll på hur det funkar med inbyggt 3G? Hur gör man då när man ska välja operatör? Stödjer alla operatörer inbyggt 3G?

Tacksam för alla tips.

Re. försökte fixa länkarna, hoppas de blev rätt! :) /Max
« Senast ändrad: januari 15, 2009, 23:58:21 av Max »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Köpa Notebook, vad ska man välja?
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2009, 23:36:36 »
Den här hade iaf jag köpt! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356010

Har störst SSD, bra batteritid, bra processor samt är bra spridd bland nördarna! Mao det finns mycket gratis support! ;) :) /M

Ps. lägger kanske ut texten lite mer senare! Är själv väldigt sugen...
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2009, 23:55:20 »
Det är just det där med Linux som oroar mig. Är inte så haj på datorer men windos har man ju kol på och allt funkar lätt och smidigt. Vet du om man kan instalera windos xp/vista på den?

Sandvik

• Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2009, 23:57:52 »
I bilen använder jag en ASUS Eee PC med 3G nät, funkar bra tycker jag. Har Linux operativsystem.

Enkel och smidig att använda, dock har jag Linux på min stationära också så har ju vanan inne.
Batteritid vet jag inte riktigt hur det är på den, har inverter gömd i handskfacket så har alltid laddare till den.

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Sandvik

• Medlem
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2009, 00:04:29 »
Det är just det där med Linux som oroar mig. Är inte så haj på datorer men windos har man ju kol på och allt funkar lätt och smidigt. Vet du om man kan instalera windos xp/vista på den?

Ja, de går att installera windows på dom, finns ingen cd-station men funkar att installera de via usb.
Linux har sina fördelar dock, kräver mindre av datorn och är väldigt enkelt att jobba med, du lär nog dig snabbt. :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2009, 00:05:17 »

Jag förslog Linux-varianten för där får man mest hårdvara för pengarna! Tänker på SSD-n! Går att köra in XP, drivrutiner finns på asus.com! Jag och en kompis höll på med hans eee 900, en hel natt! ;D Ser att man får XP varianten ganska billigt på NetOnNet! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2009, 00:17:10 »
Har en kompis som jobbar på Webhallen så han köper isf ut den datorn jag vill ha med personalrabatt =) Men gillar inte deras hemsida när man kan leta efter grejer.

Om jag har 12, 16, 20 eller 100+ Gb i minne skiter jag i då jag har en annan dator hemma (den jag sitter framför nu) med bra minne osv. Tycker jag minnet är fär litet så får jag skaffa 16Gb SD-kort eller 32Gb USB. Men tror inte jag kommer ha med mig så mycket på den. Vill bara ha nått att sitta och surfa på när jag inte är hemma och som är bättre/smidigare än min Nokia N95.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2009, 00:32:32 »
Om jag har 12, 16, 20 eller 100+ Gb i minne skiter jag i då jag har en annan dator hemma (den jag sitter framför nu) med bra minne osv. Tycker jag minnet är fär litet så får jag skaffa 16Gb SD-kort eller 32Gb USB. Men tror inte jag kommer ha med mig så mycket på den. Vill bara ha nått att sitta och surfa på när jag inte är hemma och som är bättre/smidigare än min Nokia N95.

Aldrig fel med lite större hårddisk! Antar att du vet fördelarna med SSD... Har du kollat, på en sådan här netbook!? Det är ganska smått! Man behöver definitivt ansluta en mus, för styrplattan är skit! Skall du "bra" surfa, kolla på film eller lyssna på musik, så fungerar eee bättre under original Linux! Datorn levereras med 1G RAM, går att bygga ut till 4G men det finns bara en minnesplats! :) /M

Re: Jämföra eee, en pdf! http://event.asus.com/eeepc/comparison/ComparisonList.pdf
« Senast ändrad: januari 16, 2009, 06:57:54 av Max »

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2009, 21:45:46 »
Om jag förstått rätt så är SSD ett flash minne. Snabbare än HDD, stabilare och klarar skakningar bättre om man har den i en bil tex. Men jag är inte så påläst... Kanske har fått det om bakfoten?
Har inte kollat på någon netbook, men får väl göra det. Jag trodde det va samma sak. Har sett att det kallas allt ifrån mini pc, notebook, ultraportabel pc osv, så trodde att netbook också är samma. Men ska söka lite på det nu så får vi se vad jag kommer fram till.

Anledningen till att jag vill ha windos är för att jag har XP på min hemdator och använder kalendern i den och telefonen. Så min N95 synkar med min laptopp via BT både hemma och med datorn på jobbet. Så jag vill att den nya också ska synka in kalendern så telefonen hela tiden är uppdaterad. Finns säkert något program till Linux som gör att det funkar men det är mer strul att leta upp något än att ta det som jag har idag och som funkar.

Kom på nu att jag har missat att kolla om dom notebooks som jag tittat på har BT... Vill ju kunna koppla upp telefonen utan sladd om man inte är hemma. Fast jag har ju wlan och turbo 3G på den så man kanske kan koppla upp den via nätet? Har aldrig provat det...

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2009, 22:08:22 »
Va inne och läste på lite mer och såg då att alla inte har BT men måga har det.

Hittade det här testet
http://www.idg.se/2.1085/1.191127/8-netbook-datorer-som-enkelt-tas-med-i-vaskan
och pdf från testet
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.191188.1226070256!netbook1.pdf

Det va bara en dator med som hade SSD minne och där klagar dom på ojämna prestanda och att det skulle bero på SSD, om jag fattade det rätt. Jag har inga problem att köpa bättre ram-minne och öka det från 1gb till 2gb om det skulle göra det bättre. När jag läser testet så gillar jag Asus Eee 901 om det inte skulle vara för att det är ojämn prestanda. Vad jag har hört från andra så ska flash-minnen vara snabbare än HDD men så verkar det inte vara i det här testet.

Sandvik

• Medlem
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2009, 22:31:51 »
Har som sagt Eee 901 och har inte märkt av några ojämnheter eller frysningar, iofs har jag ju kopplat den till laddare hela tiden vilket kan hjälpa upp det. Kan inte uttala mig på dom andra då jag inte testat dem. Kör på den du tycker verkar bäst och har dom grejjerna du vill ha (xp och bluetooth antar jag). :)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2009, 00:05:32 »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2009, 00:11:29 »
Hittade denna. Vill ha.
http://www.youtube.com/watch?v=ag-0KqObeww&feature=related

Tror jag det! ;) Det finns några bra länkar, skall se om jag sparad de! :) /M

Max

• 300power orakel
    • Visa profil