Författare Ämne: Köpa 360 -88  (läst 7212 gånger)

Oliver

• Gäst
Köpa 360 -88
« skrivet: januari 20, 2009, 01:24:57 »
Trevligt forum ni verkar ha, hoppas jag får chans att hänga här en del.

Som rubriken lyder ska jag förmodligen köpa en 360 i veckan. Har ingen större koll på de olika modellerna men annonsen nämner inte turbo så det kan vi nog utesluta :/ Vilken motor sitter troligast i den? Hur omständigt är det att trimma modellerna utan turbo?

Något speciellt jag ska tänka på vid provkörningen?

Tacksam för snabba svar!
Oliver

Sandvik

• Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: Köpa 360 -88
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2009, 11:06:06 »
Angående modellerna, 300-serien kom alldrig med nån turbomotor orginal. Finns ju dom med hemmabyggd turbomotor till salu dock.
Ifall det är en 360 (inte 340 alltså) så har den antingen B19 eller B200, båda är 2 liters 8 ventilare. Antingen med förgasare eller insprutning.
Att trimma 2 liters maskinen går ju, men det är lättare att plocka ner en b230 motor (2.3 liters ur 2/7/940) vilket många här på forumet har gjort.
Läs i de olika projekttrådarna här så får du nog en bra uppfattning av vad som går att göra med dessa härliga bilar. :)

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2009, 16:10:40 »
Trevligt forum ni verkar ha, hoppas jag får chans att hänga här en del.

Som rubriken lyder ska jag förmodligen köpa en 360 i veckan. Har ingen större koll på de olika modellerna men annonsen nämner inte turbo så det kan vi nog utesluta :/ Vilken motor sitter troligast i den? Hur omständigt är det att trimma modellerna utan turbo?

Något speciellt jag ska tänka på vid provkörningen?

Tacksam för snabba svar!
Oliver

KOLLA EFTER ROST, det brukar tyvärr finnas en del. och lyssna efter oljud från hjullager och bussningar.
Sedan en bra början på trimning är byte till b230 det ger en mycket trevlig effektökning :) Sedan turbo eller sugis? Turbo är billiga hästar men sugis är ju lite manligare, kör dock turbo själv :-X ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Oliver

• Gäst
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2009, 00:27:18 »
Tack för snabba svar!

Så 360 GLT har inte turbo?? Trodde T:et stod för "turbo" men där ser man :P

Hur tar jag enklast reda på vilken motor som sitter i? Tänkte kolla efter lampan till lambda-sonden men det kanske inte är bästa sättet trots allt :P

B230 låter bra, ska jag nog försöka hitta nån om jag inte kan köpa brorsans 940 för en spottstyver.

Kan ju passa på att fråga om jag kommer få en funktionsduglig bil för 3-4000? Eller hoppas jag för mycket?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2009, 00:55:54 »
Tack för snabba svar!

Nejdå, men GLT är ändå den "sportigaste". Den har ingen kat och en bättre programmerad tändkurva samt lite högre kompression.

Hur tar jag enklast reda på vilken motor som sitter i? Tänkte kolla efter lampan till lambda-sonden men det kanske inte är bästa sättet trots allt :P

B230 låter bra, ska jag nog försöka hitta nån om jag inte kan köpa brorsans 940 för en spottstyver.
Nån lambda-lampa lär du inte hitta i en enda 360. Lättast är att kika på grenröret om där sitter nån lambda-sensor. Finns en sån och det är en insprutare är det en B200F, är det ingen lambda, men ändå insprutare är det en b200E. Är det en förgasar motor är det en b200K.
Detta gäller altså så länge det sitter volvo motor i den, vilket det gör i alla 360.

Finns även vissa 340 som har volvomotor.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2009, 10:32:45 »
Välkommen Oliver, svarar på lite frågor nedan:

Grand Luxe Turismo, en utrustningsnivå som även fanns i Turbo (när det gäller de större volvomodellerna)
Mer fakta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/GLT

Girder har redan gett dig några tips, annars står motormodellen på en vit lapp på kamremskåpan.
Annars kan du söka på reg.nummer i Mekonomens webbutik så talar den om vilken motor som sitter i.
Hos vägverket får man tyvärr inte den informationen, bara hur många kw motorn är på samt volymen: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Jo jag kör själv B230 och den har ganska mycket mera vrid samt några extra hästkrafter jämfört med lillebror B200. Detta helt tack vare den större volymen. Annars är blocken identiska i sin gjutning. Men hittar du en B230 med topplock med slutnummer 531 istället för 530 så får du en större effektökning. Detta topplock går ju dock kombinera med även B200F vilket ger en mindre ökning men lättare för den som inte vill byta motorblock själv.

Kan ju passa på att fråga om jag kommer få en funktionsduglig bil för 3-4000? Eller hoppas jag för mycket?
Det ska du få, annars har du gjort ett dåligt köp tycker jag. Men risken är att du får en bil som kräver översyn vad det gäller rost. Och nu låter jag väl gammal och tråkig men sanningen är nog att för några tusen extra och några kvadratdecimeter mindre rost gör du ett bättre köp. Men det är ju helt upp till dig och dessutom har ju inte jag en aning om hur långsiktiga plander du har för ditt bilköp. Själv köpte jag ett ganska bra objekt för 5000kr år 2003 men lät bli att göra nåt åt den ringa rost som fanns. Nu 6 år senare är rostlagning en stor syssla på bilen. Så underhåll och rostförebyggande åtgärder är oxå viktigt.

Du kan ju kika runt på flera olika objekt i olika prisklasser så du får dig en aning om vad du får för pengarna och vad du själv kan acceptera.
Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Oliver

• Gäst
« Svar #6 skrivet: januari 22, 2009, 14:47:18 »
Vafan!
Det är ju bara 1,4-litersmotor i den :(
Så då är det alltså en 340 om jag inte har helt fel..?

Hur förändras mina förutsättningar i och med detta? 1,4:an är väl av annat fabrikat?
Bryr mig egentligen inte så mycket om effekten, men hade ju varit kul. Är mest i behov av en någorlunda snål bil som duger i stadskörning. Sen klagar jag ju inte på bakhjulsdriften direkt ;D

MOTORDATA

Bränsle:   Bensin
Motorkod:   B14.4S
Effekt:   51 KW
Enhet:   DIN

Snabba svar uppskattas då jag ska titta på bilen om 2-3 timmar.

Oliver

• Gäst
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2009, 18:14:33 »
Har tittat på bilen nu. Var i fint skick med knappt någon rost alls. Hon hade inte fått pappren än så idag blev det ingen affär.
Dock några smågrejer som jag funderar över innan jag bestämmer mig.

Kopplingen tog väldigt högt upp, men det har den tydligen gjort sen hon köpte bilen för 5-6000 mil sen. Antar att den bara är feljusterad.

Periodvis behöver den tydligen startas med skruvmejsel (i motorrummet). Startmotorn är bytt men problemet kvarstod. Måste vara glapp någonstans.

Kamremmen är inte bytt. Hur mycket kommer det kosta att byta?

Ibland går tydligen gaspedalen i botten, dock utan att motorn rusar.

Ägaren var trevlig och ärlig med alla felen, berättade om gaspedalen och startmotorn utan att behöva det.

Så vad säger ni? Hur mycket går det på att åtgärda felen? Någon som har en lösning på startproblemet?

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2009, 18:30:06 »
om man måste starta med skruvmejsel så tror jag att det är start relät som är slut

kopplingen ska nog bara att justera

och om det är b14 så har den ingen kamrem utan kamkedja :) hoppas ngn annan kan fylla i lite om jag har fel
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2009, 19:35:26 »
Då måste det vara en 340 om det är B14 (som är en renaultmotor som inte är lika trimvänlig som volvomotorn men den är nog ett par snäpp snålare!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Oliver

• Gäst
« Svar #10 skrivet: januari 23, 2009, 19:04:26 »
Då måste det vara en 340 om det är B14 (som är en renaultmotor som inte är lika trimvänlig som volvomotorn men den är nog ett par snäpp snålare!)
Jo, det var en 340.. hon hade skrivit fel i annonsen.

Det lustiga är ju att man oftast kan starta som vanligt. Därför jag tror det är glapp någonstans..

om man måste starta med skruvmejsel så tror jag att det är start relät som är slut

kopplingen ska nog bara att justera

och om det är b14 så har den ingen kamrem utan kamkedja :) hoppas ngn annan kan fylla i lite om jag har fel
Den hade kamrem.. Och det är en B14.. Stod det på Mekonomen iaf om jag inte minns helt fel, men i så fall vet jag inte varifrån jag skulle ha fått det :P Regnumret är NMG874 om nån vill/orkar kolla.

Nej, kopplingen känns ju inte som ett problem direkt.

Kan verkligen inte bestämma mig för om jag vill köpa den. Har egentligen inte råd men går ju alltid att ta ut lite på mitt Mastercard ;)
Orsaken att jag är fundersam är att det bara är en 1,4. Tror jag kommer tröttna på att den är så slö. Vägrade acca över huvud taget på femmans växel i 90 :S (även om polaren tyckte den gick rätt bra för en 1,4).

stiligkrispigt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 04, 2009, 04:27:25 »
Antingen med förgasare eller insprutning. Att trimma 2 liters maskinen går ju, men det är lättare att plocka ner en b230 motor vilket många här på forumet har gjort.