Författare Ämne: Kopplings byte  (läst 10850 gånger)

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
Kopplings byte
« skrivet: mars 02, 2009, 17:45:11 »
Hallå, jag tänkte höra om vilket som är lättaste sättet att gå till väga på när man ska byta tryckplatta och lamell på b200f.
Måste man lyfta motorn, eller finns det något enklare sätt ?
Tacksam för många förslag, gärna bilder om det finns några.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2009, 18:54:19 »
eftersom jag inte bytt på någon 300modell själv borde jag låta bli att skriva

men vad jag har förstått är det bara att välja en ände och flytta på den
så antingen bak eller fram måste något undan för att man ska få ner kardan

ta och lyft ur motorn och passa på och tappa ner en 230 motor på samma gång  ;-)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2009, 20:54:44 »
Jag anser att det är enklare att lossa bakaxel, mindre saker att hålla rätt på där :)
Men tänk på att saker och ting ofta sitter fast. Jag har fått kapa växellådsfästena på både min GLT och donatorbilen. Det är i och för sig bara att ersätta med ny bult, men tråkigt ändå. Skaffa dig en Haynes om du inte redan har den!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2009, 23:11:18 »
vilja, våld och vinkelslip. sen sitter det nog inte så hårt ;)
väntar på turbo tryckplattan och diverse delar till ett turbo bygge av b200F som sitter i.
men är det lättåtkommligt om man bara släpper ner bakvagnen ?

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2009, 01:34:08 »
Har fått tryckplattan nu, håller på att demontera allt som kan tänkas vara i vägen för ett motorlyft, så förhoppningsvis så hänger motorn i traversen imorrn  :)(om inte bilen följer med upp  ;))

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2009, 11:24:56 »
Lycka till imorgon då.  :)

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2009, 17:13:21 »
Så då har man stött på problem.... motorn vill inte lossna från sprängkåpan, får den att glipa ca 2 cm runt om men icke mer, ska det inte vara att "bara" kasa fram motorn ut ut spräng kåpan eller har jag missförstått det ?

MVH

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2009, 17:26:33 »
Det är inte så att motorn tar i röret som håller krängnings hämaren ? lossa röret så får du fram motorn  :)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2009, 17:58:42 »
Hmm länge sen man skruvade 300serien känner *skäms*

Under motorn sitter det väl en plåt precis bakom tråget som är bultat i sprängkåpan eller är det på nån annan volvo modell?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #9 skrivet: mars 14, 2009, 20:32:01 »
Hmm länge sen man skruvade 300serien känner *skäms*

Under motorn sitter det väl en plåt precis bakom tråget som är bultat i sprängkåpan eller är det på nån annan volvo modell?
Jo det sitter nog en plåt där, den sitter med M6 skruvar. Det var en på detta forum som glömde denna plåt en gång och han hade samma problem då  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2009, 20:45:11 »
Hmm länge sen man skruvade 300serien känner *skäms*

Under motorn sitter det väl en plåt precis bakom tråget som är bultat i sprängkåpan eller är det på nån annan volvo modell?
Jo det sitter nog en plåt där, den sitter med M6 skruvar. Det var en på detta forum som glömde denna plåt en gång och han hade samma problem då  ;)

Jo, tänkte precis tipsa om detta. Var nämligen jag som gjorde det misstaget.  ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2009, 22:27:28 »
Hmm länge sen man skruvade 300serien känner *skäms*

Under motorn sitter det väl en plåt precis bakom tråget som är bultat i sprängkåpan eller är det på nån annan volvo modell?
Jo det sitter nog en plåt där, den sitter med M6 skruvar. Det var en på detta forum som glömde denna plåt en gång och han hade samma problem då  ;)

Jo, tänkte precis tipsa om detta. Var nämligen jag som gjorde det misstaget.  ;D
Var det du :o då var det tur att jag inte skrev ut namnet för jag trodde det var en annan som gjort detta misstag :-[

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #12 skrivet: mars 15, 2009, 02:33:51 »
Mumlade några svordomar över den plåten jag också när jag rev isär donatorbilen :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #13 skrivet: mars 15, 2009, 07:13:15 »
Hittade infon om plåten i en annan tråd på forumet, men nu verkar det vara bekräftat att det antagligen är den som bråkar, för det e inget som jag har skruvat av än... ska iväg och jobba lite nu och åka till garaget sen ikväll och slita loss plåt biten och se om det går lättare då :)
uppdaterar ikväll om resultatet

ciao


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kopplings byte
« Svar #14 skrivet: mars 15, 2009, 11:19:05 »
Hmm länge sen man skruvade 300serien känner *skäms*

Under motorn sitter det väl en plåt precis bakom tråget som är bultat i sprängkåpan eller är det på nån annan volvo modell?
Jo det sitter nog en plåt där, den sitter med M6 skruvar. Det var en på detta forum som glömde denna plåt en gång och han hade samma problem då  ;)

Jo, tänkte precis tipsa om detta. Var nämligen jag som gjorde det misstaget.  ;D
Var det du :o då var det tur att jag inte skrev ut namnet för jag trodde det var en annan som gjort detta misstag :-[

Var det mitt namn du tänkte på Kullke? Jag gjorde nämligen alla misstag tror jag  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #15 skrivet: mars 15, 2009, 11:47:04 »
Hmm länge sen man skruvade 300serien känner *skäms*

Under motorn sitter det väl en plåt precis bakom tråget som är bultat i sprängkåpan eller är det på nån annan volvo modell?
Jo det sitter nog en plåt där, den sitter med M6 skruvar. Det var en på detta forum som glömde denna plåt en gång och han hade samma problem då  ;)

Jo, tänkte precis tipsa om detta. Var nämligen jag som gjorde det misstaget.  ;D
Var det du :o då var det tur att jag inte skrev ut namnet för jag trodde det var en annan som gjort detta misstag :-[

Var det mitt namn du tänkte på Kullke? Jag gjorde nämligen alla misstag tror jag  ;D
JO ;)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #16 skrivet: mars 15, 2009, 13:08:27 »
Vem har inte glömt den där plåten :P Har för mig att jag gjorde det med när jag bytte kopplingen, sen så är det ju även staget som krängningshämnaren sitter fast i som sitter ivägen när man ska lyfta motorn...

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #17 skrivet: mars 15, 2009, 22:50:32 »
Blev inget med garaget ikväll, blev 12 timmar på jobb ist... man får ju passa på när man har 100% ob :P
hoppas jag kan skruva lite på bilen imorgon istället.

MVH

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2009, 21:08:45 »
Sådär ja, då va den ur plockad och tillbakasatt :P
va den lilla plåten som bråkade, sen gled motorn ur galant :) och likaså när den skulle tillbaks, använde en förlängnings bit från hylsnyckel satsen med lite eltejp på som centrerings don när jag monterade tryckplattan och lamellen igen :P funkade kanon och var helt gratis ;)

så nu återstår bara montering av insug mm sen så ska den in till sbp för en årlig koll.
 
har en drös med bilder, men vet inte hur jag ska ladda upp dom  ???

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2009, 21:27:39 »
Du är inte listad som medlem, så du får använda t.ex. www.imageshack.us för att hosta bilderna, sen länka till dom här.

EDIT: Kul att det gick bra med bytet :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #20 skrivet: mars 21, 2009, 00:14:31 »
såja, då va bilen ute och gör vägarna osäkra igen ;) dock så tror jag att lambdasonden har pajjat, ger ingen signal till mätaren och har även kollat med mutimeter :( märkte dock ingen skillnad på motorn så den får va kass tills jag hittar en bättre :P

over and burnout!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kopplings byte
« Svar #21 skrivet: mars 21, 2009, 11:00:22 »
Bra jobbat, hoppas du känner dig duktig och duktigt stolt nu efter att ha klarat av en sån här operation. Inte den smidigaste bilen att byta koppling på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #22 skrivet: mars 22, 2009, 22:57:49 »
min bil blev test objektet för bytet, ska göra exakt samma på Downhill's bil, ska bli två snikturbo byggen inom kort :P

kommer hålla er uppdaterade med dom projekten när dom drar igång :)

mvh

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kopplings byte
« Svar #23 skrivet: mars 24, 2009, 20:06:44 »
min bil blev test objektet för bytet, ska göra exakt samma på Downhill's bil, ska bli två snikturbo byggen inom kort :P

kommer hålla er uppdaterade med dom projekten när dom drar igång :)

mvh


Skoj  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wernie

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Kopplings byte
« Svar #24 skrivet: maj 08, 2009, 14:13:25 »
Jag har bara bytt koppling på en -80 med B14.1
Om det kan vara till någon hjälp.

Det var enligt mitt tycke väldigt krongligt, då växellådan sitter långt bak och det är trångt på sinna ställen. Men det man måste tänka på är att:
Man måste vara minst 2 personer helst 3, då den tredje kan servera öl
1 skruva bort startmotorn
2 palla upp bilen fram och koppla loss kopplingsvajern
3 lossa på handbromsvajern vid ankaret som håller ihop bakre och främre
4 lossa på främre växellådsfäste och lossa på kardanröret från kopplingshuset
5 stöd upp motorn på en garagedomkraft, skruva bort motorfästena
6 skruva bort kopplingkåpans skruvar.
7 Nu till det krongliga, att få kardanröret över utgående axel från kopplingshuset
8 Eventuellt kan avgassytemet behövas att släppas på
9 Ta bort kopplinghuset och rengör
10 skruva bort tryckplatta och lamellcentrum
11 för centrering av ny tryckplatta och lamellcentrum, kan man använda ett centreringsdon,
men det fungerar utmärkt med att skruva på lamellcentrum och tryckplatta halvhårt, sen föra in kopplingshuset så att det sätter sig på rätt plats, ta av kopplingshuset och skruva fast tryckplattan.
12 montera i omvänd ordning

Tog mig och ett par polare över 20timmar och några kassar öl.
För övrigt hjälper Haynesboken väldigt mycket