Jag har bara bytt koppling på en -80 med B14.1
Om det kan vara till någon hjälp.
Det var enligt mitt tycke väldigt krongligt, då växellådan sitter långt bak och det är trångt på sinna ställen. Men det man måste tänka på är att:
Man måste vara minst 2 personer helst 3, då den tredje kan servera öl
1 skruva bort startmotorn
2 palla upp bilen fram och koppla loss kopplingsvajern
3 lossa på handbromsvajern vid ankaret som håller ihop bakre och främre
4 lossa på främre växellådsfäste och lossa på kardanröret från kopplingshuset
5 stöd upp motorn på en garagedomkraft, skruva bort motorfästena
6 skruva bort kopplingkåpans skruvar.
7 Nu till det krongliga, att få kardanröret över utgående axel från kopplingshuset
8 Eventuellt kan avgassytemet behövas att släppas på
9 Ta bort kopplinghuset och rengör
10 skruva bort tryckplatta och lamellcentrum
11 för centrering av ny tryckplatta och lamellcentrum, kan man använda ett centreringsdon,
men det fungerar utmärkt med att skruva på lamellcentrum och tryckplatta halvhårt, sen föra in kopplingshuset så att det sätter sig på rätt plats, ta av kopplingshuset och skruva fast tryckplattan.
12 montera i omvänd ordning
Tog mig och ett par polare över 20timmar och några kassar öl.
För övrigt hjälper Haynesboken väldigt mycket