Författare Ämne: Summering av högtalarmöjligheter  (läst 9079 gånger)

Gutte

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
Summering av högtalarmöjligheter
« skrivet: november 09, 2004, 22:11:54 »
Hej!
Som nybliven stolt Volvo 360-ägare (-84) har jag nu kommit underfund med att det bara finns 2 st högtalare monterade och dessa fram. Detta bidrar till allmänt dåligt ljud samt att baksätespassagerare inte får njuta av musiken  :'(

Är nu inne på att utrusta min vinröda skönhet med fler högtalare. Undrar därför om det finns någon vänlig och kunnig själ på forumet som skulle kunna göra förteckning över var det är möjligt och lämpligt att montera högtalare samt vilka dimensioner.

Tackar så mkt på förhand! ;)
"-"360", -"Har du köpt ferrari??", -"Nej volvo", -"Puu, där blev jag nervös:)" "

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Summering av högtalarmöjligheter
« Svar #1 skrivet: november 09, 2004, 22:19:30 »
Tjenna är det halvkombi eller sedan du kör runt med?
Klassikerna är ju två 6x9 i hatthyllan, det funkar bra om du har sedan iaf.. jag vet inte hur mycket hatthyllen i halvkombin funkar..
Annars så finns det utsågar i innerplåten i dörrarna bak till högtalare
/Tobbe

Mortlin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • mortlin.najt.nu
« Svar #2 skrivet: november 10, 2004, 00:35:00 »
Jag har en 360 3 dörrars och jag har iaf i balkarna bak nått som iaf ser lite ut som nått man skulle kunna skära ut för att kunna få in ett par högtalare. Lite svårt att förklara :) Men Jag vill iaf tro att det är för att visa att man kan få in ett par högtalare där. Jag är iaf villig att testa när jag har tid och pengar. Dock vet jag inte vad som finns bakom och hur djupt det är.. Fall man får in ett par högtalare... Jag kan fixa en bild om ni inte fattar vad jag menar för grejer på balkarna bak.

Gutte

• Nykomling
  • *
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 10, 2004, 09:55:37 »
Hej igen!
Det är en halvkombi jag har. Ska undersöka balkarna där bak, dörrarna och hatthyllan! Tack för hjälpen! :)
"-"360", -"Har du köpt ferrari??", -"Nej volvo", -"Puu, där blev jag nervös:)" "

Gutte

• Nykomling
  • *
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 10, 2004, 13:42:52 »
Hmm, mätte lite där bak på de ställen där det finns utmärkt för högtalare (på sidan ovan hatthyllan). Fick det till 7"x4". Är det plats där till att sätta in 6"x9" om man skär bort lite till av plasten?

Hoppas ngn vet!

Tack!

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 10, 2004, 17:38:01 »
Halvkombi.....då kan du göra vad som helst  ;) men vad får det kosta  ???
Bra ljud till en rimlig pening eller något större att kanske bygga vidare på ?
360 goes beyond :-)

Gutte

• Nykomling
  • *
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 10, 2004, 17:59:38 »
Låter ju bra! Jag vill ha ett hyfsat ljud till en hyfsad peng. Har köpt en mp3/cd-bilstereo med 4x40W, så det är inget jätteavancerat. Dock ett par högtalare mer än de som sitter fram gjort susen...

Så du säger att det inte är några problem med att få in 6"x9" där bak i de förutmärkta hålen?

Tittade vilka ledningar som fanns framme vid stereon, där fanns till två par högtalare fördraget. Det ena paret är de där framme, är de andra för högtalarna i bakstolparna?

Tack för Er hjälp! :)

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 10, 2004, 18:12:36 »
Skit i dom fördragna kablarna...sattsa på bättre kablar även fast du måste böka med ny dragning!!!Är inte så svårt att dra om. Själv har jag i dag ett 5 1/2 tums system fram men ska trycka in ett 6 1/2 system som idag sitter bak i hatthyllan....kort sagt dom ska byta plats!
Ps.dom sitter i dörren inte i torped väggen(tja där man knölar in fötterna)  ;)
360 goes beyond :-)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 10, 2004, 18:17:47 »
Kommer du att använda slutsteg för att driva högtalarna? Ska du ha en baslåda?

Om du inte ska använda slutsteg utan bara köra på den inbyggda effekten i huvudenheten så skulle jag iaf rekommendera 4" coaxialer eller ett 4" tvåvägs kit med diskanterna på i-brädan och midbasarna i dörrarna på originalplats. Och sedan förstärka hatthyllan och sätta ett par 5,25" eller 6x9" coaxer. Men om du ska ha ett par seriösare 6x9:or så är slutsteg ett måste för att få ut nåt tryck ur dem.
Ska du ha baslåda så skippa hatthyllehögtalarna eller bygg in de i lådor av något slag. Annars kommer de slå igenom när basen trycker på, och låta dåligt eller gå sönder.

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 02, 2004, 23:47:55 »
Tjena ny här för er som undrar =)

Säger så här!
Sätt ALDRIG några högtalare bak, förutom bas.
Det enda bakhögtalarna gör är att de förstör ljudbilden. För du har väl inte dina högtalare bakom dig när du lyssnar på musik hemma?

Sen är problemet i 360 att få in några vettiga högtalare.
Det är ju 4" orginal och ger inte ut särskillt mycket mellanregister och midbas.
Men om man nu inte vill bygga om dörrsidan eller orkar korta fönsterveven så får man leva med det, tyvärr.

Sen en cd-spelares effekt är inte 4x40 eller 4x50 som de sägs, utan den är melan 4x12-15Watt RMS, och det är som ni förstår inte mycket att leka med.

Det jag har gjort i min 360 är att jag har sett in 5,25" mellanregister i ordentliga 22mm spånbafflar lädda i svart konstläder, och nu ska jag ta o korta fönsterveven.
Diskanterna har jag satt på i-brädan.
I skuffen har jag två 12" bsar just nu men kommer nog gå ner till en bas. Allt drivs av ett ganska kraftigt 4-kanals steg.

Om ni har några frågor om ljud så finns jag här ;)

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 03, 2004, 10:11:51 »
Om högtalare bak förstör ljudbilden är det lite konstigt att man har det på biografer och dylikt...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Z28

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 03, 2004, 12:08:21 »
Men på en biograf så har du THX eller digital suround eller liknande.
Om du monterar in ett 5.1 system i bilen så ska du naturligtvis ha bakhögtalare + en centerkanal.

Men när det gäller vanlig Stereo så totalförstörs ljudbilden.
Om man är insatt i ljud så förstår man det, spec när det kommer till o tidkompa in högtalarna osv osv.
Eller om man t ex lyssnat i en tävlingbil.

MVH
Alex.S
« Senast ändrad: december 03, 2004, 12:10:25 av Z28 »
Jag ångrar ingenting!!

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 03, 2004, 16:07:07 »
Man kan ju dock inte helt förkasta det där med högtalare i bak.
Man kan ju sätta högtalare i bak och sedan använda bandpassfilter och köra de lite dämpade och använda de som sk "rearfill"

Z28

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 03, 2004, 16:20:55 »
Alltså allt är ju relativt!
Jag kanske tar ett steg längre i billjud väg än vissa här.

Men viss kan gå med på lite "rearfill" i en billigare anläggning.
Men om man ska bygga en värre anläggning så förstör "rerfill" hela ljudbilden.
Det jag försöker säga är att ist för att lägga 1000Kr eller mer på högtalare bak, så kan man lägga de pengarna på framsystemet, och 1000Kr+ på framsystemet gör en stor skillnad.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 03, 2004, 16:53:20 »
Jo jag menar bara att man kan inte säga att man Aldrig ska använda högtalare i bak. För de kan i vissa fall förbättra ljudbilden.

Jo jag håller med om att det är onödigt att lägga pengar på högtalare i bak om man bara satsar på att få så bra ljud som möjligt, dock finns det ju många som har stereon bara för att sprida musiken eller vad man ska säga. Utan att bry sig om ljudbild och sådant. Bara det låter så är det bra, och då vill man ju ha högtalare i bak för att polarna i baksätet ska höra också.
Jag hör dock till de som vill ha så bra kvalitet på ljudet som möjligt med allt vad det innebär. Som exempel, Lars k's Merca 500 är vad jag anser vara tillräckligt bra ljud.

nicke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 01, 2005, 12:27:00 »
Hej!

Jag har 2 st 6,5" högtalare sitter i framdörrarna. Jag byggde ett par lådor att sätta dem i sen så sågade jag i dörrsidorna och satte fast lådorna och högtalarna i plåten. De sitter längst ner i högra hörnet på dörren och det är precis så att man kan veva ner fönsterrutan.
I väntan på baslåda så har jag även 2 st högtalare, sådana som man brukar ha hemma i vardagsrummet ;)
Det tycker jag låter helt ok, men som sagt det är inte klart än!

/nicke
Det är inte lätt när det är svårt!

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 18, 2005, 16:54:03 »
Hur är det med plats vid c-stolparna? (balkarna där bak).
Har även jag "märken" som det ser ut som det är tänkt att ge hål till högtalare i min 340 "halvkombi".
I breddled så går ju ett par 6*9" in där men hur är det med djupet bakom? räcker det? och hur ska de fästas? direkt i plasten?
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 18, 2005, 22:25:21 »
Det här snacket om att man ska bara bygga framsystem seriöst är väl rätt onödig.. Om inte det bara är DU som skall lyssna.
Har man passagerare med sig brukar de vilja lyssna på musiken också. I min Granada körde jag med enbart mellanregister bak, den gång jag blev tvungen att åka bak (den enda gången) upplevde jag hur tråkigt det var att lyssna på musiken i baksätet.
tänk på människorna som åker bak! ..men fixa då ljudet så att dte inte bara är 6x9:or i hatthyllan som skriker dom döva.

Testa ett framsystem i bakdörrarna om det går, eller så kan det räcka med ett par diskanter..
Jag testar mig fram i min 343:a.  :)
För lite effekt, för dålig väghållning..

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 18, 2005, 23:45:38 »
Det du tänker på i C-stolparna är till för 4*6er bakom är det hål för det och även för skruvarna om jag inte minns galet. Kanske går med 5*7er fast 6*9or blir nog i djupaste laget.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 19, 2005, 14:55:15 »
Var ut och kikade igår och 7*5 verkar vara max som går in :(
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.