Att bilen hoppar på tomgång eller på lite gas är ett känt problem, finns t o m med i min Heynes bok. Där står det att man inte vet vad det beror på, men min teori är att det från -86/87 så stängdes bränslet av när man motorbromsade (både förgasare och insprut) om man låg över 1200 rpm. På 5:an i 50 ligger man nära den gränse (ialla fall på min) och då kan det vara så att switchen i spjälet inte är perfekt justerad och då tror bilen att man motorbromsar trots att man inte gör det.
Ett sätt att testa är om ryckningarna försvinner om man gasar något mer...