Författare Ämne: Bränslepumpsreläet!?  (läst 9521 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Bränslepumpsreläet!?
« skrivet: november 11, 2004, 18:58:07 »
Hej nån har full koll på hur bränslepumpsreläet till Bosch LU-Jetronic fungerar och vad det har för uppgift förutom att mata bränslepumpen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2005, 19:38:31 »
Välkommen till 300 Powerclub Annika! Kul med lite kvinnlig fägring  ;)

Säkringsdosan sitter på höger sida i motorutrymmet sett från förarplatsen. Precis i hörnet av motorutrymmet närmast passageraren/passagerardörren

MEN lärde jag mig nyss: Säkringen till bränslepumpen sitter i en svart liten dosa mellan batteriet och vänster framskärm. Tror det är den i mitten, alla tre som sitter där är på 8A (A=Ampere) Kabeln som går till och från bränslepumpssäkringen är RÖD enligt schemat och det skulle isåfall stämma in på mittensäkringen. Kolla den!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2005, 20:10:17 »
Vassego  :)

Nej under handskfacket sitter ingen på min heller.
Handboken nämner bara dom två vi vet om!

Kabel under panelen.. till bränslepumpen? Nej tror jag inte.. kanske till bränslepumpsreläet i så fall..

Bränslepumpsreläet sitter på staget till luftmängdsmätaren. Du ser det om du står lutad över vänster framskärm.. alldeles under hakan  ;)

Nej vet inte om alla bilar är utrustade med ett förfilter mellan tank och pump. Jag har ett litet vitt.. ungefär lika stort som en kaffekopp i diameter. Det syns tydligt när man tittar under bilen framför höger bakhjul och samtidigt ser bränslepumpen och tanken.

Du ska höra soppapumpen, särkillt om du har dörren öppen eller står halvägs in i bilen när du slår på tändningen.
Nej bilen går inte många sekunder utan bränslepump. Kan gå 10 sekunder på tomgång om pumpen stannar men sen är den stendöd.

Enligt handboken skall det vara säkringar till dimljusen i frontspoilern. Antagligen en säkring till varje sida då.

Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2005, 20:52:50 »
Alla har den dosan som har A) dimljus B) insprutning

Nu fattar jag inte riktigt, trodde inte din bil startade eftersom du inte hör pumpen?

Går bilen och då oxå pumpen så kan det inte vara fel på säkring eller relä!

Skit i slangar.. kan det ju bli om tanken är rostig invändigt..
Insprutarna kan man ju rengöra med insprutarrengöring i tanken, om det är effektivt vet jag inte. Har inte provat själv.

Frågetecken! Om den har powern i sig, är inte det tvärtemot att vara kraftlös?   ???

Och när behöver du kraften?  ;)

Kylaren kan inte påverka bilens gång, om inte motorn överhettar då. Eller inte blir varm. Tempmätaren ska ju stå ungefär rakt upp.

stiften vita.. hur vita? Blankvita eller mer matta.. titta här:






Alla säkringar i 360GL med B200F:




Håll till godo!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2005, 21:32:34 »
Jo soppapumpen går i nån sekund direkt när man slår på tändningen!


Jaha.. dör ut.. kan ju vara elfel oxå det vet man inte.. svårt att säga.


Kan vara så mycket när det är såna här symptom.. fukt i fördelarlock, skit i bränslesystemet, glapp/dålig jordpunkt nånstans mm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2005, 20:38:48 »
Tryckregulator? Visste inte ens att det fanns en sådan?

sitter den oxå på slangen mellan tanken och pumpen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2005, 21:31:08 »
okej.. vet du hur den där apparaten fungerar oxå?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2005, 21:44:51 »
nja det undrar jag om det kan vara så..

bränsletrycksregulatorn på fuelrailen till spridarna sköter ju trycket till systemet.. överskottet går tillbaks till tanken..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2005, 21:51:54 »
jepp så får du berätta det för mig i morgon  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #9 skrivet: mars 24, 2005, 20:11:20 »
Ursäkta att jag tvivlar på dig :P Men är du säker på att du inte har en bränsletrycksregulator på fuelrailen? Var det snubbarna på volvo som sa att den satt vid tanken?
Den sitter normalt längs ut på fuelrailen till vänster om man står på vänster sida om motorn och kollar ner.
Det låter ganska osannolikt att den skulle sitta vid pumpen på en 360 med b200f, iaf original.
Jag vet att volvo har haft sådan konstruktion men inte sedan den övergav k-jet tror jag :P

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #10 skrivet: mars 24, 2005, 22:12:34 »
Freedo har rätt i att om det är en B200F med LU/LE-jetronic så sitter tryckregulatorn vid fuelrailen. Om det är din motor på bilden så sitter den skymd av spjället, man ser att fuelrailen gör en båge ner där bakom och den slutar i regulatorn. Filtret mellan tank och pump är bara ett filter, även om det är något större än ett standard bränslefilter.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #11 skrivet: mars 29, 2005, 16:53:30 »
Hur går det för dig Powergirl? Startar pärlan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Power Girl

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #12 skrivet: april 24, 2005, 08:00:50 »
360-88, B200F, 80Kv.

Den startar och rullar! Men ja blir ju galen ju  :'(

Puckot som hade bilen innan hade en 16 säkring då det ska vara 8 ampere på plats 10. Nu är min fråga, var finns bränsle avstängnignsreläet (Mekonomen säger att ja inte har ett sånt relä? Tomgångsmunstycket e var på choke-motorn?

Känns som allt e bytt... har ej testat tank-ventilationen.

Nya stift/kablar, lock och rotor, båda soppafiltrerna e bytta och luftfiltret. Spolen e helt ok. Soppatryckreggen NY, lambdan utan probs. Trycket e 2,5 kilo på pumpen med lägre efter fall (eller va det heter  ::)) INGA luftläckor på hela bränslesysteme Eller insprutet. Drivremmarna bytta. SP- relä nytt (där fick motorn tillbaka kraften av reläet TJOHOO) soppa/luftmängdsbalandaren utan probs. Kärran drar 1.2 cirkus.

GULD värt till mannen som hjälpt me detta  :-*!!!

Bilen lämnades in för felsök... svaret blev att det e SP-relä, SP eller soppatrycksreggen.... dessa tre e ju checkade ... *suckar*

Den går ojämnt på tomgång. Kan hålla igång bilen på mina halvtimmes-åk tack vare motorbromsningar. Hur kan man checka aut.choken... lilla vipparmen där om de kärvar...??? acceleratorn? Munstycket?

Man blir lite lätt små galen då man inte hittar felet... *Skrattar*

Fel på kablar mellan tändningslås o pumprelä?

Glapp i minuskabel till pumpen?

Finns det en SP i motorrummet oxå?
**B200F, 80 Kv

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #13 skrivet: april 24, 2005, 14:06:06 »
Skriv bara i en tråd Annika! Saker och ting blir annars VÄLDIGT rörigt

Och vart tog din förra profil vägen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Power Girl

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
Re:Bränslepumpsreläet!?
« Svar #14 skrivet: april 24, 2005, 16:12:54 »
Jag gjorde ett nytt ämne... där har du redan vart så snäll o svarat :D

Blev strul me dator o allt här... men allt ordnat så ja e tebax:D
**B200F, 80 Kv