Författare Ämne: 360 med turbo motor och besiktning?  (läst 13320 gånger)

Bjöffa

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
360 med turbo motor och besiktning?
« skrivet: april 11, 2009, 01:20:59 »
Om man vill bygga i ordning en 360 med typ 740 turbo motor, vad krävs det för att få den godkänd av besiktningen?

Går i byggar tankar och funderar :) Och det vore ju väldans skönt om man kunde peta i en original 740 motor i en 360 besiktiga och sen åka tillbaka till garaget och börja trimma fart på den när dom har väl har godkänt motorn.

Har även funderat på att plocka ur inredning och bygga bur, men jag vet inte. Skulle vilja ha en ljudanläggning också.

Har fått tag på garage nu och ska få "flytta" in om några veckor, så just nu är det svårt att bestämma sig för vad jag ska göra först :P

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 med turbo motor och besiktning?
« Svar #1 skrivet: april 11, 2009, 07:09:02 »
Om man vill bygga i ordning en 360 med typ 740 turbo motor, vad krävs det för att få den godkänd av besiktningen?

Går i byggar tankar och funderar :) Och det vore ju väldans skönt om man kunde peta i en original 740 motor i en 360 besiktiga och sen åka tillbaka till garaget och börja trimma fart på den när dom har väl har godkänt motorn.

Har även funderat på att plocka ur inredning och bygga bur, men jag vet inte. Skulle vilja ha en ljudanläggning också.

Har fått tag på garage nu och ska få "flytta" in om några veckor, så just nu är det svårt att bestämma sig för vad jag ska göra först :P

tyvärr blir det för mycket vrid och ev HK för vad karossen är godkänd för..
Minns inte vad siffrorna säger men har för mig att det är 170nm Max?
Har för mig att tillockmed italien motorn 2.0L T (B200FT) ger för mycket vrid tyvärr .   :-\
men besiktiga först och ha en besiktningsmotor har ju alltid funkat ;)
Ev. Sfro men då blir det ju helt andra pengar och sen behövs fler saker än motorn modifieras för att få Ombyggt fordon..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 11, 2009, 12:37:59 »
vad är det som krävs om man kör med ombyggt fordon då?
Antar att man ska uppgradera bromsar, kanske hjulupphängning och drivning osv.
Eller är det så pass att man ska förstärka karossen också?

Går dom med på att man tar en b23et tex. och "stryper" den? Har för mig att den har 182 hk på pappret, säg att man får ner den i tillräckligt lite hästar

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 11, 2009, 13:11:34 »
vad är det som krävs om man kör med ombyggt fordon då?
Antar att man ska uppgradera bromsar, kanske hjulupphängning och drivning osv.
Eller är det så pass att man ska förstärka karossen också?

Går dom med på att man tar en b23et tex. och "stryper" den? Har för mig att den har 182 hk på pappret, säg att man får ner den i tillräckligt lite hästar

ska väl räcka med att byta motor och hela bromssystemet för att få regga som ombyggt fordon.
Kan gå om du fixar bromspapper på den strypta motorn. Men det får någon annan svara på om det går, jag själv är inte säker..
b23an ligger nog vridet också på för mycket endå..
Men kör med ett vanligt orginal grenrör på bes. så märker dom inget ;) Dom ser ju lika ut utvändigt sånär som på gjutsiffrorna ;)

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 11, 2009, 14:37:52 »
Du menar att jag ska plocka av turbon när det är besiktning?

Är det bara att plugga alla slangar då? Går inte bilen piss då eller är det bara jag som inbillat mig det?

Men om jag stryper ner motorn så går väl Nm ner också? Eller vad menar du?

Tyckte det vore skönt med en besiktningsbar 360 turbo ;)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 12, 2009, 17:35:22 »
Du menar att jag ska plocka av turbon när det är besiktning?

Är det bara att plugga alla slangar då? Går inte bilen piss då eller är det bara jag som inbillat mig det?

japp :)
Nej det kommer vara som att köra en vanlig sugis då :P

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 12, 2009, 21:36:07 »
Bra :)

Ville vara helt säker ;P

Har du nå koll på om man ska bytta till typ Megasquirt eller nå värre är det jätte svårt att mappa bilen så det blir bra?
Eller ska man som nybörjare på mappning vara glad om man får bilen att starta?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 13, 2009, 15:24:42 »

Ville vara helt säker ;P

Har du nå koll på om man ska bytta till typ Megasquirt eller nå värre är det jätte svårt att mappa bilen så det blir bra?

det vet jag två som kan svara på ;) det är FREJ eller Kurre86! jag själv har varit för slapp för att meckat i MSét än  :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: april 13, 2009, 20:52:10 »

det vet jag två som kan svara på ;) det är FREJ eller Kurre86! jag själv har varit för slapp för att meckat i MSét än  :-\

Jag är nybörjare på MS, eller var det när jag startade i allafall. Hade aldrig sett eller rört ett MS innan jag köpte, monterade och startade med mitt!
På typ en halvtimme fick jag igång motorn, och då var det nån felkoppling eller dylikt som ställde till det för mig. Normalt går det nog snabbare, nybörjare eller ej.
Sen tog det en stunds mappning innan bilen gick att köra runt kvarteret. Men typ 30 minuter även där.
Sen vet jag inte hur många dagar/timmar jag lade ner på mappen innan jag ansåg att bilen gick lika bra/bättre än Bosch LU-Jetronic som satt original men det gick rätt snabbt där oxå. Och på den tiden fanns det inte autotune eller dylikt så att datorn kunde mappa själv efter svaret från lambdasonden.

Men jag har aldrig känt mig färdig med mappningen, trots att jag mappat MS i över 4 år nu! Detta beror väl på lathet, att det sista finliret aldrig blir gjort samt att man bygger om och uppdaterar efter hand så förhållandena ändras.

Grejen med MS är ju lite så att man "ska" vara nybörjare så man får lära sig allt den långa vägen så att man förstår vad man gör och hur motorn fungerar och reagerar på olika områden. Gäller väl alla sprut man får/måste mappa själv egentligen. Men MS kan man ju även bygga själv om man så vill.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 13, 2009, 23:26:06 »
Om jag förståt detta rätt så ska det gå att regga om en 360 till "ombyggt fordon" med en turbo motor. Men när jag läste klart vad "Therealpinto" skrivit verkar det nästan som om man lika gärna kunde åka på att göra ett "Amatörbyggt fordon" :O Vilken betyder att istället för att bara byta Motor, drivlina och bromsar så kan man åka på att bygga en bärande bur med hjulupphängning.

Har jag förståt det fel? Eller kan man köra med en 740 turbo motor i en 360 om jag byter drivlina och bromsar och håller mig inom effektkraven?

Det är här jag läst:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

*OBS* Nedan är lånat från www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 *OBS*
Citera
Vi saxar lite som Gustaf "therealpinto", besiktningsman för SFRO och mer insatt än alla oss tillsammans skrivit (läs och dö...:-D  ):

------------------------------------------------
Skrivet av Gustaf Ulander

Hej

Jag kan väl lägga in samma sak jag skrivit i FAQn på Zatzy, lite ändrat för att bättre förklara motorbyten i allmänhet. Hur verkar det?

Lite allmänt om besiktning

Frågorna om vad som gäller för besiktning dyker alltid upp. Jag jobbar som besiktningsman åt SFRO (med amatörbyggda och ombyggda fordon) och ska försöka ge en kort redogörelse för vad som gäller i samband med motorbyten och turbokonvertering.

Man kan säga att det finns två olika saker att ta hänsyn till:
A. Avgaskrav
B. Effekt/vridmomentskrav

A avgaskrav:
Olika krav beroende på bilens årsmodell:
... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

1989 - : Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste ha kat)

B Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Sammanfattning av ovanstående
Bilen måste uppfylla kraven BÅDE för A och B. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Motorbyten

Av ovanstående kan man då försöka bena ut vad som egentligen gäller för motorbyten. Vi delar in det i årsmodeller igen (eftersom det är årsmodellen som påverkar avgaskraven);

... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång, den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare etc.

1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.

Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).

Kryphål som lastbilsreggning (tom 1991), flyttsaksimport och "urkopplad" turbo fungerar sällan eller aldrig. En bil som "smitit igenom" en vanlig kontrollbesiktning med fel motor eller ändrad motor är inte "laglig" för det.

Men hur gör alla i Bilsport?
Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med en besiktningsmotor eller med bortplockad turbo.

Nu gällande regler om avgasrening finns här:
http://www.naturvardsverket.se/index.ph … l92-12.htm

Förtydligande av turbokonverterad
Med "turbokonverterad" menar vi att man tar en motor utan turbo (eller för den delen, kompressor, samma sak gäller) och modifierar den med turbo (kompressor). Man bygger alltså om en befintlig motor. Observera att det i lagens mening är stor skillnad på att ta en komplett turbomotor från en annan bil, som sålts med turbo.

Skrivet av Therealpinto

Hittade det här långt ner i samma inlägg
Citera
---------------------------- mera -----------------------

Skrivet av Gustaf:

Hej

Ombyggt och amatörbyggt fordon förtjänar egentligen en egen FAQ-avdelning.

För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

/Gustaf

Så om jag är helt med på vad han menar så kan man göra nästan vad man vill bara man håller sig inom effektkraven och använder sig av Bromsar,bränsle och Tändnings,Kraftöverföring från den bilen man tar motorn ifrån. Är jag rätt ute då?

Får be om ursäkt för det långa inlägget ;D
« Senast ändrad: april 14, 2009, 00:08:11 av Bjöffa »

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 13, 2009, 23:28:47 »
Jag är nybörjare på MS, eller var det när jag startade i allafall. Hade aldrig sett eller rört ett MS innan jag köpte, monterade och startade med mitt!
På typ en halvtimme fick jag igång motorn, och då var det nån felkoppling eller dylikt som ställde till det för mig. Normalt går det nog snabbare, nybörjare eller ej.
Sen tog det en stunds mappning innan bilen gick att köra runt kvarteret. Men typ 30 minuter även där.
Sen vet jag inte hur många dagar/timmar jag lade ner på mappen innan jag ansåg att bilen gick lika bra/bättre än Bosch LU-Jetronic som satt original men det gick rätt snabbt där oxå. Och på den tiden fanns det inte autotune eller dylikt så att datorn kunde mappa själv efter svaret från lambdasonden.

Men jag har aldrig känt mig färdig med mappningen, trots att jag mappat MS i över 4 år nu! Detta beror väl på lathet, att det sista finliret aldrig blir gjort samt att man bygger om och uppdaterar efter hand så förhållandena ändras.

Grejen med MS är ju lite så att man "ska" vara nybörjare så man får lära sig allt den långa vägen så att man förstår vad man gör och hur motorn fungerar och reagerar på olika områden. Gäller väl alla sprut man får/måste mappa själv egentligen. Men MS kan man ju även bygga själv om man så vill.

Härligt :D
Då vågar jag mig nog på att prova det jag också, är väldigt nyfiken på att prova men visste inte om jag skulle klarade.
Man vill ju inte gärna göra i ordning en bil med ett annat sprut sen står man där och inte kan få igång den :P
Får man hyra in nån pajsare som tar bra betalt för att få fart på den sen xD
« Senast ändrad: april 14, 2009, 00:09:48 av Bjöffa »

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 15, 2009, 17:53:30 »
Såg att Kulke hade regat om sin 360 Glt med turbo motor, vore skoj att lyckas med det i Sverige.

Kom på en till kneppig fråga. Om man har en bil med turbo, får man montera en kompressor istället om man inte trimmar/ överskrider effekt gränsen?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 15, 2009, 19:36:58 »
Vad jag får ut av texten ovan kan du byta motorn till en b230xx med turbo om du även tar drivlinan och bromsarna från samma bil. Dvs B230FT eller dylikt rån 740, kortar kardan eventuellt, kapar kardantunnen så som peter gjort i sin senaste bil och slänger även dit bakaxeln och bromsarna från 740. Då får du större bromsar, hållbarare drivlina samt turbomotor. Då uppfylls väl kraven för ombyggt fordon?

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 15, 2009, 19:51:11 »
Vad jag får ut av texten ovan kan du byta motorn till en b230xx med turbo om du även tar drivlinan och bromsarna från samma bil. Dvs B230FT eller dylikt rån 740, kortar kardan eventuellt, kapar kardantunnen så som peter gjort i sin senaste bil och slänger även dit bakaxeln och bromsarna från 740. Då får du större bromsar, hållbarare drivlina samt turbomotor. Då uppfylls väl kraven för ombyggt fordon?

Ja det tror jag också.

Jag ska höra av mig till SFRO tänkte jag. Börjar få lite mycket frågor nu :)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 16, 2009, 18:43:14 »
Ja köp den nya boken så får du svar på 99% av alla dina frågor  :) jag köpte den  på elmia
och det är många nyheter i den  :D
"don't buy it if you can build it!"

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 16, 2009, 19:10:50 »
Jag har sett den på deras hemsida.

Men den går ju inte att beställa än, den går bara att köpa på större evenemang :´(

Får välj mejla dom så länge :\ Då kanske dom känner att dom är tvungna att sälja mig ett exemplar ;)

Tycker det är schyst på deras hemsida. Står beställ här så klickar man så hamnar man här :P http://www.sfro.com/thebook/bestall.asp
« Senast ändrad: april 16, 2009, 19:16:48 av Bjöffa »

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 24, 2009, 22:10:48 »
Har mejlat med en på bilbesiktningen.

Han påstar att jag är tvungen att ha "modern avgas rening" om jag ska byta motor, han säger att det spelar ingen roll om motorn inte har det orginal, byter jag motor så ska den ha det.

Jag tycker det låter konstigt, ska gå ner till besiktningen och leta på någon kan lyssna med där istället

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 24, 2009, 22:17:08 »
Det beror väl på vad du bygger? Amatörbyggt fordon är väl detsamma som nyregistrering, och då gäller dagens lagar och gränsvärden, men om ombyggt fordon går man efter årsmodell på karossen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bjöffa

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 25, 2009, 01:31:39 »
Han var inte så lätt att diskutera med, han svarade bara på hälften och knappt det.

Men jag såg på SBP hemmsida att deras bok gick att beställa nu, så jag beställde ett ex på en gång, Peter att den var bra.

Ska kolla i den sen blir det att ringa sfro om jag inte blir klok på allt