Författare Ämne: Konstigt fel? på min 360  (läst 13908 gånger)

Blaffe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Konstigt fel? på min 360
« skrivet: april 14, 2009, 12:39:30 »
Godagens, har ett litet problem med min nyligen köpta 360, när den blir varm och man kört ett tag kan den bara lägga av å så får man vänta ett tag sen går den en stund igen (jag har inte varit med om det än utan förra ägaren berättade)

nåt mer som är lite lustigt är att på full gas och låga varv så bluddrar den å rycker lite som att den inte fick tillräckligt med soppa alt för mycke soppa?, pumpen är kopplad på en on/off vippbrytare så pumpen kan de väl inte vara? eftersom den går hela tiden..

sen tilll en annan sak. har läst här på forumet att man kan ta fördelare med hallgivare sen tändmodul och tändspole från en tidigt 80-tals 240 alltså från en motor med förgasare?? men hur gör man de om man vill byta? kontakterna är väl inte dom samma? någon som vet hur man gör eller till och med har bilder på hur den gjort?

det var väl allt för tillfället  ;)

tacksam för snabba svar då ja är sugen på att åka ut å leka lite ;)

MVH
Fredrik
« Senast ändrad: april 14, 2009, 12:41:33 av Blaffe »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Konstigt fel? på min 360
« Svar #1 skrivet: april 14, 2009, 22:03:52 »
Om den blöddrar så får den för mycket soppa. Kolla tempgivarna som sitter under insuget, var nån som hade en bil som gick mysko och det var ett kontaktstycke som hade lossnat. Sprutet trodde att det var kallt hela tiden :) Vet inte vad du har för motor, men eftersom du har elektrisk soppapump antar jag att det är en insprutare.

Ska du ta tändsystem från en 240 behöver du följande.

Tändmodul, sitter fram i vänster innerskärm

Tändspole

Fördelare med hallgivare. (Fördelaren man ska ha sitter det även en vakuumklocka på)

Jag betalade 300:- för hela systemet på skroten när jag plockade ur det själv. Vet inte exakt vilka bilar det sitter på, beror nog lite på bränslesystem också, men det här var en med stromberg förgasare i alla fall. Man får ta två kablar från renix kontaktstycke, plusmatning och varvräknarsignalen (den behövs till bränslepumpsrelät om du har insprut). Plusmatningen till plus på tändspolen, varvräknarsignalen till minus sidan på spolen. Ska inte säga säkert, men tror att jordanslutningen på kabelhärvan sitter vid tändmodulen. En svart, lös kabel med ringkabelsko. Sen är det bara starta och ställa tändningen, renix är inte justerbart ("självjusterande") det är det här, så ställ på känsla eller med stroblampa.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: april 14, 2009, 22:19:27 »
Är pumpen on/off så är det ju bara pumpfel, glappkontakt eller skit i systemet (ovanligt) som kan ge det fenomenet. (om det inte är insprutningen som gör fel).

Nej kontakterna är inte samma så du får koppla in plus och minus själv till tändmodul och tändspole och sen klippa en kabel som går från original tändning till varvräknare mm. och koppla in dig där från tändmodulen. Plättlätt när man vet var man ska koppla på sig.

Om du har Renix tändmodul som de flesta av oss så ser det ut så här:

Det är alltså den grå kabeln som jag klippt och satt kabelskor på som även du skall koppla in dig på. Just nu vet jag inte vilket stift på tändmodulen som skall anslutas till denna kabel men jag har dokumentation på det om du vill ha.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 15, 2009, 00:13:32 »
Smidigast är väl att ta det vid tändspolen, så slipper man klippa sönder kabelpiskan.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 15, 2009, 13:05:31 »
Om den blöddrar så får den för mycket soppa. Kolla tempgivarna som sitter under insuget, var nån som hade en bil som gick mysko och det var ett kontaktstycke som hade lossnat. Sprutet trodde att det var kallt hela tiden :) Vet inte vad du har för motor, men eftersom du har elektrisk soppapump antar jag att det är en insprutare.

Ska du ta tändsystem från en 240 behöver du följande.

Tändmodul, sitter fram i vänster innerskärm

Tändspole

Fördelare med hallgivare. (Fördelaren man ska ha sitter det även en vakuumklocka på)

Jag betalade 300:- för hela systemet på skroten när jag plockade ur det själv. Vet inte exakt vilka bilar det sitter på, beror nog lite på bränslesystem också, men det här var en med stromberg förgasare i alla fall. Man får ta två kablar från renix kontaktstycke, plusmatning och varvräknarsignalen (den behövs till bränslepumpsrelät om du har insprut). Plusmatningen till plus på tändspolen, varvräknarsignalen till minus sidan på spolen. Ska inte säga säkert, men tror att jordanslutningen på kabelhärvan sitter vid tändmodulen. En svart, lös kabel med ringkabelsko. Sen är det bara starta och ställa tändningen, renix är inte justerbart ("självjusterande") det är det här, så ställ på känsla eller med stroblampa.

japp tror med att den får för mycket soppa då den enbart bluddrar på låga varv men går bra sen när man kommer upp till ca 3000-3500+ motorn är en B200F? tror jag bilen är en sen -88 sitter gula spridare på den

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 15, 2009, 13:07:40 »
Är pumpen on/off så är det ju bara pumpfel, glappkontakt eller skit i systemet (ovanligt) som kan ge det fenomenet. (om det inte är insprutningen som gör fel).

Nej kontakterna är inte samma så du får koppla in plus och minus själv till tändmodul och tändspole och sen klippa en kabel som går från original tändning till varvräknare mm. och koppla in dig där från tändmodulen. Plättlätt när man vet var man ska koppla på sig.

Om du har Renix tändmodul som de flesta av oss så ser det ut så här:

Det är alltså den grå kabeln som jag klippt och satt kabelskor på som även du skall koppla in dig på. Just nu vet jag inte vilket stift på tändmodulen som skall anslutas till denna kabel men jag har dokumentation på det om du vill ha.

på tändmodulen som sitter på står de "bendix" men de är bara göra som på bilden ändå eller?

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 15, 2009, 13:10:29 »
jag har dokumentation på det om du vill ha.

vore kalas :D har du msn eller nåt sånt så kan du ju förklara lite lättare där kanske min msn är iaf FredrikLindh@ive.se

Nu har jag tittat lite nogare på motorn.. och tändmodulen

Motor: B200F (spridar nr: 0 280 150 762) De sitter en mätsak som mäter på svänghjulet på 2/740 -88B> är de ju imulsgivaren är de samma på den är bilen?
Tändmodul: Bendix/Renix? 210686 (S 100600-411B)

på lappen står de "Bendix" men på själva prylen står de "Renix" (inringat)
« Senast ändrad: april 15, 2009, 14:34:05 av Blaffe »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 15, 2009, 17:21:04 »
Vet inte om givarna är likadana, men det är olika tändsystem (B200 har tydligen renix även i 740, men 230 har annat system) så kontaktstyckena passar förmodligen inte.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 15, 2009, 21:39:42 »
nu har ja kollat kontaktstyckena under insuget och inga var lösa eller liknande..

men har kommit på en annan sak..eftersom bränslepumprälät får singnal/ström via samma som varvräknaren kan det vara så då eftersom min går på on/off att pumpen skickar fram för mycke när man inte gasar? tänkte om de gick på rälät så kanske pumpen går för fullt när bilen går på låg varv?? kan ja har rätt eller är jag helt ute å cyklar?

och om de skulle vara så här hur kan ja då koppla tillbaka så pumpen går på rälät?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 15, 2009, 21:43:10 »
Pumpen ska gå fullt hela tiden ändå.

Det är spridarnas öppningstider som ändrar med varven och reglerar bensinflödet till förbränningen.
Och före spridarna sitter en bränsletrycksregulator som reglerar bensintrycker till 2,5bar.

Kolla så givarna under insuget är hela, speciellt den som sitter närmast torpedväggen, eftersom den styr kallstartsspridaren, vilken i sin tur bara ska öppna då bilen är kall.

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 15, 2009, 21:46:39 »
Pumpen ska gå fullt hela tiden ändå.

Det är spridarnas öppningstider som ändrar med varven och reglerar bensinflödet till förbränningen.
Och före spridarna sitter en bränsletrycksregulator som reglerar bensintrycker till 2,5bar.

Kolla så givarna under insuget är hela, speciellt den som sitter närmast torpedväggen, eftersom den styr kallstartsspridaren, vilken i sin tur bara ska öppna då bilen är kall.

jaha ok då var ja ute å cykla lite då :P

men eftersom den bluddrar på låga varv och går bra sen så måste de väl ha nåt men bränslet att göra? = får för mycket på låga varv..

då slog mig en till tanke kan det vara så enkelt att de är lambdan som har gett upp för den sköter väl de där lite med?

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 16, 2009, 11:06:06 »
Idag hitta jag en vakum slang som hade lossnat och så koppla ja ur kallstartsventilen och den bluddrar inte lika mycke nu men ändå lite.. kanske kan vara lambdan som behöver bytas ändå?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 16, 2009, 12:45:15 »
Mät upp lambdan innan du byter den. Följ sladden från lambdan så hittar du snabbt en kontakt på sladden precis ovanför motorns bakkant.
Där drar du av gummihättan på den gröna sladden och ansluter en bit kabel som du drar in i bilen genom nåt hål eller klämmer i dörrlisten. Sen kan du ansluta en multimeter att titta på inne i bilen. Plus på multimetern till sladden från lambdan och minus till jord nånstans tex. stolsunderredet eller nån annan metallpunkt vid förarplatsen.

Sen när du kör ska lambdan vandra mellan 0v och ~0.5v när du kör lugnt. När du gasar på fullt tex. uppför en backe eller under acceleration tex. vid en omkörning ska lambdan visa konstant 0.5v eller högre.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 16, 2009, 16:06:50 »
Mät upp lambdan innan du byter den. Följ sladden från lambdan så hittar du snabbt en kontakt på sladden precis ovanför motorns bakkant.
Där drar du av gummihättan på den gröna sladden och ansluter en bit kabel som du drar in i bilen genom nåt hål eller klämmer i dörrlisten. Sen kan du ansluta en multimeter att titta på inne i bilen. Plus på multimetern till sladden från lambdan och minus till jord nånstans tex. stolsunderredet eller nån annan metallpunkt vid förarplatsen.

Sen när du kör ska lambdan vandra mellan 0v och ~0.5v när du kör lugnt. När du gasar på fullt tex. uppför en backe eller under acceleration tex. vid en omkörning ska lambdan visa konstant 0.5v eller högre.

ska den gröna sladden fortfarande vara ihopkopplad i skarven som är eller ska ja dra isär den å sen vidare med en kabel?

ok då får ja slå en titt på de då, återkommer med resultat..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 16, 2009, 21:04:05 »

ska den gröna sladden fortfarande vara ihopkopplad i skarven som är eller ska ja dra isär den å sen vidare med en kabel?

ok då får ja slå en titt på de då, återkommer med resultat..

Du kan låta sladden vara inkopplad. Då funkar ju bilen normalt under tiden du mäter. Mätningen stör inte funktionen alltså.

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 16, 2009, 21:07:37 »
Nu har jag mätt lite,

på tomgång: 0,62V går upp och ner = inte stabilt värde
vid acceleration: då går de ner på ca 0,31V å sen när man kommer upp lite mer i varv så går de upp till 0,74V även de mätvärdet går lite upp och ner = inte stabilt värde

kan de vara så att med tanke på mätvärdena så får motorn mer bensin än vad den behöver och då bluddrar den
är lambdan kass alltså?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 16, 2009, 21:30:07 »
Nu har jag mätt lite,

vid acceleration: då går de ner på ca 0,31V å sen när man kommer upp lite mer i varv så går de upp till 0,74V även de mätvärdet går lite upp och ner = inte stabilt värde

kan de vara så att med tanke på mätvärdena så får motorn mer bensin än vad den behöver och då bluddrar den
är lambdan kass alltså?

Lambdan verkar ju fungera.. men det intressanta är att den visar snålt (under ~0,5v) i början av accelerationen. Är det då signalen blir låg som den bluddrar? Om det är så är blandningen för snål, inte för fet som hittills antagits.

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 16, 2009, 22:14:59 »
Nu har jag mätt lite,

är lambdan kass alltså?

Lambdan verkar ju fungera.. men det intressanta är att den visar snålt (under ~0,5v) i början av accelerationen. Är det då signalen blir låg som den bluddrar? Om det är så är blandningen för snål, inte för fet som hittills antagits.

Hmm ja tänkte faktiskt inte på så mycke vad de mätvärdet var när den börjar bluddra men de är ju i början av accet

T.ex ligger man på 3an straxt över 1000rpm å då trycker man gasen i botten så börjar den bluddra ganska direkt å sen upp till ungefär 2500 ibland ända upp till 3000

vad kan det då vara för fel på bilen? om de inte är lambdan
« Senast ändrad: april 17, 2009, 11:28:20 av Blaffe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 19, 2009, 14:53:22 »
Nu har jag mätt lite,

är lambdan kass alltså?

Hmm ja tänkte faktiskt inte på så mycke vad de mätvärdet var när den börjar bluddra men de är ju i början av accet

T.ex ligger man på 3an straxt över 1000rpm å då trycker man gasen i botten så börjar den bluddra ganska direkt å sen upp till ungefär 2500 ibland ända upp till 3000

Det troligaste är väl förmodligen nåt fel på bränslesidan och då är det bränsletillförsel, tempgivare, LMM som är troligast

Blaffe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 19, 2009, 20:47:27 »
Nu har jag mätt lite,

är lambdan kass alltså?

Det troligaste är väl förmodligen nåt fel på bränslesidan och då är det bränsletillförsel, tempgivare, LMM som är troligast

ja nåt med bränslet måste det vara, just ja LMM de har ja inte haft en tanke på blir att testa lite